Aihe: Uuden vahvistimen hankinta -> Onko kalliimpi aina parempi
1 2
jhlamm
14.05.2019 01:02:28
Tää on aihe on niin mehukas ja samalla purkillinen matoja... Omat kokemukset on seuraavat (voitte olla samaa tai eri mieltä, tää on oma subjektiivinen näkemys):

- Jos kuunnellaan korvilla niin usein itse yllätyn siitä kuinka mystisesti olen jumittunut isojen poikien puheeseen. Olen kuullut sokkosoitossa pirun kovia bugeroita ja halpiksia ja sokkona en osaisi nimetä kyllä suoraan
- Tietyllä tavalla usein se pieni hinnan lisäys tuo a) toimintavarmuutta b) laadukasta soundia (mutta katso kohta yksi)
- Erityisesti über-hintavissa tavaroissa ei mene ihan yks-yhteen eli en sanoisi, että 3ke Mesa on 10x kovempi kuin 300e Mesakopio.
- Vahvistin on osa ketjua, ja itselle yllätys on aina se kaapin vaikutus. Vaihtamalla kaappia voi pieru muuttua kullaksi ja päinvastoin.
- Muutkin signaalitiellä vaikuttaa, mutta sähkiksissä se on se mikki ja kaappi käytännössä. Pedaaleja sitten maun mukaan eteen.
- Makuasioista voi kiistellä. Itsellä on maku muuttunut niin tuhottoman monesti vuosien varrella. Jos joku tykkää ENGLin murosta muttei Peaveystä niin se on fine. Mutta paska on edelleen paskaa eli raja tässäkin.
- Digit on tehnyt hienon valloituksen ja Kemperin myötä olen joutunut myöntämään itselle, että monesta saa hyvän, vaikkakin omanlaisensa soundin aina tarkoitukseensa.

Mikä on lopputulema? Soittakoon kukin millä soittaa, jos on onnellinen. Yhtä tietä onneen ei ole, mutta mnet tarjoaa varmasti valistuneita ja joskus ahdasmielisiäkin kantoja. Itse olen usein huomannut, että vaihtelu on siistiä. Osta uusi vahvistin niin soiton määrä moninkertaistuu, vaikka soundi ja soittotaito on edelleen täys p***a.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Objectif Lune
14.05.2019 08:55:12

Icy-Sun: Pedaaliralli on kyllä kieltämättä loputon suo, mutta mukavahan niiden purkkien kanssa on väkerrellä ja lisäksi torilla saa niitä aika hyvin myytyä ja käytettyjen tarjonta on ollut viimeaikoina hyvä. Ajatus siitä, että pedaaleilla lähtisi parempaa soundia rakentamaan on minusta silti outo, koska pedaaleille tarvitaan jokatapauksessa kelvollinen alusta (tässä tapauksessa hyvä vahvistin).

Kyllähän toi Bugera Jensenin tornadolla pitäisi olla vähintäänkin kelvollinen alusta. Myönnän kyl olevani pedaaliuskovainen. Multiefekti on digitaalinen mallinnushärveli ja pedaalit (yleensä) analogisia ihanan yksinkertaisia suristimia ja pöristimiä. Pari säröä ja delay (ja ehkä reverb) riittää helposti samaan tai jopa parempaan joustavuuteen kuin hurja multiefekti valtavalla määrällä presettejä. Kyllä mä suosittelisin kokeilemaan.
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://youtu.be/qUKgkyndi1U
Objectif Lune
16.05.2019 13:35:21

Rusty88: Olen toki laittanut merkille käyttäväni multiefektistä ainoastaan erilaisia säröjä, kaikuja yms hienosäätöjä soundiin. Erilaiset mallinnukset ovat tyystin käyttämättä. Suurin ilo efektistä on nimenomaan se, että kun soitellaan eri genrejen musiikkia niin soundipankista on helppoa keikalla vain polkaista uusi äänimaailma käyttöön biisin vaihtuessa. Se lienee ainoa syy miksi fanitan efektiä tällä erää.

Tarkoitinkin siis mallinnuksilla nimenomaan säröjen ja kaikujen mallinnusta. Multiefektissä efekti ensin muuttaa kitaran soundin digitaaliseksi eli ykkösiksi ja nolliksi ja sen jälkeen efektin tietokone yrittää mallintaa digitaalisesti sitä, mitä säröpurkkikin tekisi ja uudestaan muuttaa ykköset ja nollat analogiseksi signaaliksi. Tavallisessa säröpurkissa on kaikenlaisia hauskoja komponentteja, jotka ääntä muljuttavat suuntaan ja toiseen ilman tietokonetta.

On tietenkin ihan makuasia, onko mallinnettu särö yhtä hyvä kuin analoginen, mutta kyllä mä ainakin kokeilisin, lähteekö tuo "tunkkaisuus" pois sillä, että vähentää tietokoneita kitaran ja vahvistimen välistä.

Nauhakaiussa kyllä itsekin käytän keikoilla mallintavaa efektiä, kun analogisen nauhakaiun roudaaminen keikoille on turhan työlästä.
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://youtu.be/qUKgkyndi1U
Artzi
17.05.2019 10:49:42
Itellä vaihtui vahvistimet pelkkään multiefektiin, kun sattui kohdalle sellanen jossa säröt (eli se yksi jonka olen vaivautunut säätämään :D) kuulostaa hyvältä PA:n läpi. Ja osittain samasta syystä kuin sulla, eli voi vaihtaa lennosta soundeja biisien välillä.

Putkivahvarilla kun soittelin (wanha fender pelkällä clean-kanavalla), niin joka toinen päivä ihailin soundien lämpöä ja elävyyttä, joka toinen päivä ihmettelin että miks tää kuulostaa niin saisselta tänään - ilmeisesti psykoakustiikalla oli vahva vaikutus.

Ehkä se mitä haluan sanoa on, että korvat tekee temppujaan, samoin kuin se fiilis että nyt on parikymppiä extraa taskussa, pitäiskö ostaa jotain... Soundi muuttuu laitteistoa vaihtamalla, mutta jotenkin laitteesta riippumatta sitä tulee päädyttyä hyvin samanlaiseen soundiin millä on aiemminkin soittanut.

Rusty88: Hienoja näkemyksiä ja kokemuksia, kiitos siitä. Suurin ihmetys ja wow efekti itselleni tuli vahvistimeni etuasteputkien vaihtamisella. Iloisena toki soittelin alkuunsa vahvistimella, olihan se sentään ehta putkipeli. Aikansa kuluttua korva kuitenkin alkoi erottaa jotain tunkkaisuutta tai ääntä, joka ei miellyttänyt. En olisi uskonut, että etuputkien vaihtamisella oli niinkin suuri merkitys soundille, varsinkaan lukemieni nettikeskustelujen perusteella joissa monesti hehkutettiin pääteputkien merkitystä.

Soittelen kaverin kanssa jolla on noin 2500e vehkeet ja toki on myönnettävä, että kuulostavathan ne hyviltä. Kuulostavatko ne kymmenen kertaa paremmalta? Eivät sentään. Tietty hieno lämpö, erottelevuus ja ominainen soundi hänellä toki niistä löytyy, johon varmasti vaikuttaa kamppeiden ikä ja tietty klassikkoleima. Toki kaveri on kokenut ja hyvä soittaja, joka tekee myös osansa.

Olen toki laittanut merkille käyttäväni multiefektistä ainoastaan erilaisia säröjä, kaikuja yms hienosäätöjä soundiin. Erilaiset mallinnukset ovat tyystin käyttämättä. Suurin ilo efektistä on nimenomaan se, että kun soitellaan eri genrejen musiikkia niin soundipankista on helppoa keikalla vain polkaista uusi äänimaailma käyttöön biisin vaihtuessa. Se lienee ainoa syy miksi fanitan efektiä tällä erää.

Ehkä tässä on itselläkin eniten kyseessä vahvistinkuume. Vähän niinkuin autokuume. Uusi tai erilainen olisi, noh, uusi ja erilainen. Kaikkiaan silti olen muutamalle tutulle suositellut Bugeraani. Omat kokemukseni ovat olleet kyllä todella positiiviset, erityisesti hinta huomioiden. Alkuperäiset etuasteputket olivat kyllä huonot, se myönnettäkööt. Tässäkin silti nousi alkuunsa esille se, että kun en tiennyt paremmasta, niin en osannut niitä alkaa vaihtamaan. Putkien vaihdon jälkeen sitä oli taas hieman viisaampi soundista ja eri asioiden merkityksestä sille. Ei tosin nosteta esille sitä tuskaa, joka putkien valinnassa tuli esille. Lopulta tyydyin vain pyytämään liikkeestä jotkut hyvät putket, koska nettimielipiteistä tuli lähinnä päänsärky.
Ain't running from no one, got no one left behind. There's a million miles ahead of me, but I'm running out of time.
hallu
17.05.2019 10:57:55
Koskapa puhe kääntyi digilaitteisiin, niin niissä vissiin kaikkein selkeimmin kalliimpi on aina parempi. Analogisissa laiteissa kymymys on astetta kompleksisempi, mutta niissäkin laatu seuraa ainakin jossain määrin hintalappua.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)