Aihe: Lämpökäsitelty/thermo treated/torrefied/roasted puu?
1 2
PIM
11.05.2019 12:02:26
Forte Fortissimo: Joo vanha ketju, mutta kuitenkin.

Tein Telecasterin männystä, kaula myös mäntyä, vaahteraotelaudalla.
Tarkoituksella valitsin " höttöistä" puuta, koska halusin kitarasta mahdollisimman kevyen. kevyt siitä tulikin, aika tarkalleen 3 kiloa. Puu oli ollut kuivassa parikymmentä vuotta.

Ei toi aivan hirveän kevyeltä kuulosta, kun kaveri teki mulle 50v. lahjaksi mäntybodisen telen ruusupuu/vaahterakaulalla ja se painaa 2.7kg (tarkistin just keittiövaa'alla).
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Tinnittus
11.05.2019 15:33:43

Tein Telecasterin männystä, kaula myös mäntyä, vaahteraotelaudalla.
Tarkoituksella valitsin " höttöistä" puuta, koska halusin kitarasta mahdollisimman kevyen. kevyt siitä tulikin, aika tarkalleen 3 kiloa. Puu oli ollut kuivassa parikymmentä vuotta.
Siitä on tullut minulle ykkössoitin hienon avoimen soundin takia, jolla tykkään soitella myös ilman vahvistinta.
Sanoisin että mäntyrunko vaahterakaulalla voisi toimia erittäinkin hyvin.
Pintakäsittelynä on petsaus ja puuvaha, jos kolhuja tulee niin tulkoot.
Sellainen tuntuma jäi että seuraavakin sähkis saa runkonsa männystä.

Onko mäntykaula tuottanut mitään ongelmia tai muita epävarmuuksia?
Millanen rauta siinä on?

Itsekin hajatuksissa tehdä mänty kaula, kunhan vaan tulee tarpeeksi hyvä lankku astaan.
Forte Fortissimo
11.05.2019 22:54:43
Onko mäntykaula tuottanut mitään ongelmia tai muita epävarmuuksia?
Millanen rauta siinä on?

Itsekin hajatuksissa tehdä mänty kaula, kunhan vaan tulee tarpeeksi hyvä lankku astaan

Ei mitään ongelmia, reliefin saa säädettyä halutuksi. käyttämässäni männyssä menevät puunsyyt pystyyn, ikäänkuin kvarttiin sahatussa. Kaularauta on yleiseti käytössä oleva kaksitoiminen malli.
Tosin itselleni tekemät kaulat ovat hiukan paksumpia, mitä yleisesti tehdaskitaroissa.
jusmu
27.12.2019 21:43:22

Siitä on tullut minulle ykkössoitin hienon avoimen soundin takia, jolla tykkään soitella myös ilman vahvistinta.
Sanoisin että mäntyrunko vaahterakaulalla voisi toimia erittäinkin hyvin.
Pintakäsittelynä on petsaus ja puuvaha, jos kolhuja tulee niin tulkoot.
Sellainen tuntuma jäi että seuraavakin sähkis saa runkonsa männystä.

Testasin Kitarapajalla tuossa jotain Novon kitaraa. Puut oli lämpökäsiteltyä; Runko mäntyä ja kaula vaahteraa.
Äkkiseltään varmaan paras sähkis millä olen koskaan soittanut.
Sointi aivan mieletön ja todella responsiivinen, herkkä.

10 vuotta sitten soitinrakennuskurssilla tein telen kevyestä tervalepästä.
Tuli aivan erinomainen ja hienosti soiva vehe kyllä..
Nyt Novon inspiroimana tekis mieli väsätä joku, lämpökäsitellystä männystä tietenkin.
Mistähän tuommosta hyvää puuta kannattaisi hankkia?

Btw: Leo Fender Esquire/Broadcaster/Tele tuotantoa suunnitellessa ilmeisesti hylkäsi männyn pois vain sen takia, että pintakäsittely ja sen viimeistely oli helpompaa saarnin kanssa.
73nd3r
27.12.2019 22:13:21
Kannattaa kysyä noilta lämpökäsiteltyä käyttäviltä soitinrakentajilta, jos myisivät aihion.
Lautatarhojen kamoja löytyy googlaamalla, pakkaa vaan olemaan tuotteistettu johonkin markkinointiosaston valitsemaan kokoon. Ruskopuu-linkki on jo tuossa ykkössivulla.

Asiaa sivuten, mulla on ollut aika montaa thermotun puun jämäpalikkaa nikkaroinnissa. Jos uskoo tonewood-ideologiaan niin kannattais kaivaa thermokuusta jostain, ne palikat soi koputustestissä hienosti (marimbamaisesti).
Ja thermokoivu on tosi pehmeää ja pölyisesti murenevaa, mikä oli mulle pettymys/yllätys, kun normikoivu on melkein suosikkipuu..
Don Felder
27.12.2019 23:44:50
Mäntyrunkoisen Telen voi myös ostaa, se ei tosin ole lämpökäsiteltyä.

https://www.thomann.de/fi/fender_cl … 5gIVih0YCh0M7gAZEAQYAiABEgJ0ZfD_BwE

Thomann on alkanut käyttää jotakin käännöskonetta:))
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Kefiiri
28.12.2019 11:36:50
Don Felder: Mäntyrunkoisen Telen voi myös ostaa, se ei tosin ole lämpökäsiteltyä.

https://www.thomann.de/fi/fender_cl … 5gIVih0YCh0M7gAZEAQYAiABEgJ0ZfD_BwE

Thomann on alkanut käyttää jotakin käännöskonetta:))

Joo, vain jalustalevy ja kiinnitettävä niska ovat vaahteraa. Meneekö Tompalla nykyään jotenkin huonommin, ettei ole varaa asiallisiin käännöksiin? Olen hämmentyneenä ihmetellyt tuota Google-kääntäjän käyttöä.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)