Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5124 125 126 127 128139 140 141 142 143
hallu
22.04.2019 18:19:44
Presidentti: No tämä ehdottomasti. Tuli heti Kummeli - sillain hyvällä tavalla - mieleen.

Kiitos kaunis :-D . Aina ei tule timangia, mutta tärkeintä on että tekee koko ajan edes jotakin niin rutiini keittyy ja kyllähän sokeakin kana joskus löytää jyvän :-D
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
hallu
22.04.2019 18:23:12
Kefiiri: Erittäin miellyttävät soundit noissa hallun klipeissä. Odotin aktiivimikkisen Straton kuulostavan räikeämmältä. Leadsoundi oli kumminkin kuin Pulliaisen ja John Scofieldin risteytys :D

Kiitoksia :-), tietenkin kyse on myös mun mieltymyksistä eli tykkään tuollaisesta vähän räkäisestä kliinistä :-D se silleen niinkö hehkuu. Olen muuten tosi ilahtunut rinnastuksestasi Pulliaisen ja Scofieldin soundiin, koska Scofield on ensinnäkin mun suuri sankari ja paljon olen sitä sen soundia kuunnellut ja miettinyt niitä elementtejä miten se sen rakentaa. Pulliaisen soundissa on taas juuri sitä "hehkua" josta tykkään. Jos nämä mieltymykseni kuuluu omassa soundissani, niin olen ihan tosi otettu, kiitos siitä :-)
atct
22.04.2019 22:45:42
Katsoin YouTubesta pätkän jossa Suomen eturiviin kuuluva kokenut kitaristi kertoi huomanneensa stratossaan olevan aktiivimikit vasta öydettyään patterin. Valitettavasti en jaksa muistaa kuka oli kyseessä.
hallu
29.04.2019 00:17:13
Piti sen verran tulla vielä sanomaan kun olen suunnilleen nyt päivittäin toista viikkoa noilla mikeillä soittanut, niin kyllä mä melkein uskaltautuisin sanomaan että nää EMG:t on tulleet jäädäkseen. Mälöysin jotain vanhoja klippejä niistä edellisistä mikeistä, niin ei nää kyllä niille soundissa häpeä ollenkaan. EMG:lähän on monenlaista mikkiä stratoonkin eli ei nää varmaan kaikki samalle kuulosta tai tunnu, nämä mikit tuntuu perusolemukseltaan aika perinne henkisiltä ja tuntuisi säilyttävän straton luonteen hyvin. Ainoa mitä pikkuisen olen kaivannut on nuo värittävämmät potikat, nää on aika värittömät. Mutta kyllä näiden kanssa hyvin juttuun tulee.

Tuo hurinattomuus on kyllä tosi makea ominaisuus ja antaa paljon vapautta ja tilaa kokeilla erilaisia juttuja ja etenkin kun tää skitta ei tuntuisi enää olevan sellainen antenni, että tarvitsisi hakea sopivaa kulmaa hurinan suhteen, niin se on semmoista luksusta. Mitä tulee soundiin, niin ainakin mitä kaupassa Fenderin omia passiivisia hurinattomiakokeilin, niin ne tuntuisi tummentavan straton soundia huomattavasti enemmän kuin nämä, nää on tosiaan vähintäänkin yhtä kirkkaat kuin ne alkuperäisetkin.

Joo, eli olen tosi tyytyväinen ja kiittelen itseäni että pitkän jahkailun jälkeen tohdin tämän liikkeen tehdä. Nyt sain stratonkin käyttökelposten kitaroiden kategoriaan (tähän saakka se on ollut vähän turhan arvaamaton peli, että sitä olisi viitsinyt keikalle tai reenikselle rontata).
Laulava Kylätohtori
29.04.2019 21:11:05 (muokattu 29.04.2019 21:11:55)
Mua on alkanut tympiä tuo JB Jr straton tallassa. Onhan se siinä ollutkin jo vuosia ja kestänyt kaikki idioottimaisiat kamarumbatkin. Joten kyllä sen täytyy todella hyvä mikki olla. :)

Muutenkin olen täysin kilahtanut talla single coileihin, joista en aikasemmin välittänyt yhtään. Muutenkin soundimaku muuttui ihan tuosta vaan vaikka ja kuinka. Hassua.

No, onneksi on laatikossa Little Screaming Demon, joka vaikuttaa juuri sopivalta vaihdokkaalta ainakin tähän väliin.

Nuo Pure Vintage 65:t ovat kyllä todella kovat puhtaiden ja semirosojen kanssa, mutta leadsoundit jättää jotenkin toivomisen varaa. Ehkä niistä puuttuu vaan vähän potkua tai jotain...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
2randpo
29.04.2019 21:14:32

hallu: Piti sen verran tulla vielä sanomaan kun olen suunnilleen nyt päivittäin toista viikkoa noilla mikeillä soittanut, niin kyllä mä melkein uskaltautuisin sanomaan että nää EMG:t on tulleet jäädäkseen. Mälöysin jotain vanhoja klippejä niistä edellisistä mikeistä, niin ei nää kyllä niille soundissa häpeä ollenkaan. EMG:lähän on monenlaista mikkiä stratoonkin eli ei nää varmaan kaikki samalle kuulosta tai tunnu, nämä mikit tuntuu perusolemukseltaan aika perinne henkisiltä ja tuntuisi säilyttävän straton luonteen hyvin. Ainoa mitä pikkuisen olen kaivannut on nuo värittävämmät potikat, nää on aika värittömät. Mutta kyllä näiden kanssa hyvin juttuun tulee.

Tuo hurinattomuus on kyllä tosi makea ominaisuus ja antaa paljon vapautta ja tilaa kokeilla erilaisia juttuja ja etenkin kun tää skitta ei tuntuisi enää olevan sellainen antenni, että tarvitsisi hakea sopivaa kulmaa hurinan suhteen, niin se on semmoista luksusta. Mitä tulee soundiin, niin ainakin mitä kaupassa Fenderin omia passiivisia hurinattomiakokeilin, niin ne tuntuisi tummentavan straton soundia huomattavasti enemmän kuin nämä, nää on tosiaan vähintäänkin yhtä kirkkaat kuin ne alkuperäisetkin.

Joo, eli olen tosi tyytyväinen ja kiittelen itseäni että pitkän jahkailun jälkeen tohdin tämän liikkeen tehdä. Nyt sain stratonkin käyttökelposten kitaroiden kategoriaan (tähän saakka se on ollut vähän turhan arvaamaton peli, että sitä olisi viitsinyt keikalle tai reenikselle rontata).

Hyvä homma! Mulla oli myös jossain vaiheessa stratoissa noita hurinattomia mikkejä kuten Fendän Samarium Cobaltit ja sitten Dimarzionit, joista laitoin tähän ketjuun taannoin linkinkin. Hot Railsit oli niin ikään kiinni yhdessä stratossa. Kaikki nuo oli hyviä omalla tavallaan. EMG-settiä en ole kokeillut enkä Fendän Vintage noiseless-settiä paitsi Fenderin jazz bassossa missä mulla on jälkimmäiset, mitkä on kyllä hyvät mikit.

Niin siinä kuitenkin kävi, että aloin kaivata sitä yksikelaisen mikin hengitystä eli hurinaa. Ja nyt on jo pitkään ollut molemmissa stratoissa ihan vaan orggis-mikit kiinni. Eikä ole tullut ikävä hurinattomia strato-mikkejä. En kyllä osaa sanoa, miksi se hurina alkoi aikoinaan häiritä ja miksei siihen nykyään kiinnitä juurikaan huomiota.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Sarko
29.04.2019 21:44:51
Ei ole kyllä aiemmin käynyt mielen vieressäkään, että perukseltaan "meluisilla" single coileilla varustettu strato olisi jotenkin arvaamaton soitin, jolla ei tohtisi keikkoja vetää :D
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Haeroe
29.04.2019 21:53:12

Laulava Kylätohtori: Mua on alkanut tympiä tuo JB Jr straton tallassa. Onhan se siinä ollutkin jo vuosia ja kestänyt kaikki idioottimaisiat kamarumbatkin. Joten kyllä sen täytyy todella hyvä mikki olla. :)

Mulle JB Jr toi Stratoon sen puuttuvan palasen, ja sitä se on varmaan sullekin ollut. Liideihin sopivasti jynkkyä ja munaa, ja yksikelaisella voi sitten hoitaa maailman parhaan kitarasaundin eli straton kaulumikkisaundin. Mulla oli pitkään Lespa ihan vaan sen takia, että sen saanut tarpeeksi classic-rock -saundia stratosta. JB Jr muutti tuon. Nyt on vähän sellainen olo, että Lespat on nähty. Strato vaan on hiano peli.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
hallu
29.04.2019 22:09:04
Sarko: Ei ole kyllä aiemmin käynyt mielen vieressäkään, että perukseltaan "meluisilla" single coileilla varustettu strato olisi jotenkin arvaamaton soitin, jolla ei tohtisi keikkoja vetää :D

Kyllä sillä tohtii ja on vedettykin. Kolkytäviis vuotta ehätin niillä hurisevilla osrggismikeillä soittamaan eli en mä nyt ihan äkkinäisesti tässä asiassa liikkeellä ollut :-) .

Se arvaamattomuus on tietenkin suhteellista, koska kyllähän mä olin jo oppinut sen käytöksestä yhtä ja toista. Tarkoitin arvaamattomuudella sitä, että kun tuo mun yksilö nyt vaan oli todella herkkä reagoimaan ympäristöönsä ja ei sitä tiedä miten se missäkin tilassa hurisi. Tietty kimmoke tuli juuri nyt kun kävin reeniksellä soittamassa ja siellä se tuntui pörisevän ihan poikkeuksellisen pahasti (himassa ei pörissyt joten sieltä jostakin se vaan sen poimi jälleen). Kun muut kitarat ei reeniksellä pörissyt, niin ajattelin että perhana nyt asialle on vaan tehtävä jotakin ja samaan aikaan sattui torilla nuo mikit silmiini ja äkkiä kuuntelemaan muutama youtubepätkä ja vielä vähän aikaa pähkäilyä sitten vaan pikaviestit laulamaan. Niin se meni. Kuten sanottua, niin noissa mun straton sähköissä saattoi myös olla jotain häikkää vanhahan se jo oli kuin metusalem.
Laulava Kylätohtori
17.05.2019 22:51:48
Talla-asiaa:

Onkos ketään huomannut, että tallablokki/-palat vaikuttaa soundiin? Ja nimenomaa selkeyden ja sustainin lisäksi toneen? Mulla kävi ABM:n tallapaloilla sama (mutta ei yhtä voimakkaana ilmiönä) kuin esim. Callahamin tallalla aikoinaan. Ne muutti soundia ikään kuin taajuuskäppyrällä alaspäin. Herkullisia ylätaajuuksia katosi ja alataajuudet soi entistä voimakkaammin.

Mulla on ollut sellainen boxi, jossa on konkkia luomassa humpparisoundia (pulliaisboxiksikin kai kutsutaan) ja mielestäni tuossa tallahommassa muutos on identtinen "humpparikonkan" kanssa. Tuo konkka laskee resonanssitaajuutta, josta heräsi kysymys, että muuttaako eri metallista tehdyt blokit resonanssitaajuutta ja sitä kautta soundia?

Kokemusta ei ole, mutta ilmeisesti ss-nauhat kirjastavat sointia. Tai siis olen kokeillut, mutta en molempia samassa kitarassa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Joees
18.05.2019 16:43:40
Laulava Kylätohtori: mutta ilmeisesti ss-nauhat kirjastavat sointia. Tai siis olen kokeillut, mutta en molempia samassa kitarassa.

Joo ja ei. Akustisesti vähän ja vahvistimen läpi ei, ainakaan siinä määrin että mulla olisi mitään mahdollisuutta huomata eroa.
Vaihdatin joku vajaa pari vuotta sitten rosterit kitaraan joka oli ollut mun ykkösritsa siinä vaiheessa 15 vuotta. Ainoa huomattava ero oli tuntumassa, mikä toki oli tiedossakin.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Laulava Kylätohtori
18.05.2019 16:57:38
Joees: Joo ja ei. Akustisesti vähän ja vahvistimen läpi ei, ainakaan siinä määrin että mulla olisi mitään mahdollisuutta huomata eroa.
Vaihdatin joku vajaa pari vuotta sitten rosterit kitaraan joka oli ollut mun ykkösritsa siinä vaiheessa 15 vuotta. Ainoa huomattava ero oli tuntumassa, mikä toki oli tiedossakin.

Eli sähköisessä soundissa ei ollut eroa? Ok, mielenkiintoista, itse en ole sähköillä soittanut rosterinauhoilla, ainoastaan akustisesti. Ja toki niidenkään soundia tiedä, mitä olisi tavallisilla nauhoilla.

Mulla on vielä testaus menossa, että miten tuo oma em. ritsa toimii sähköillä. Sehän sen noin yleisesti ratkaisee, paitsi itselle on akustinen soundi ja tuntuma tärkeä, koska tykkään esim. harjoitella illallla pelkästään kitaralla. Hyvä kitara reagoi, kuulostaa ja soundi syttyy yhtä hienosti, oli sähköjä tai ei.
Joees
19.05.2019 10:14:08
Laulava Kylätohtori: Eli sähköisessä soundissa ei ollut eroa? Ok, mielenkiintoista, itse en ole sähköillä soittanut rosterinauhoilla, ainoastaan akustisesti. Ja toki niidenkään soundia tiedä, mitä olisi tavallisilla nauhoilla.

Sähköistettynä en osannut eroa kaivaa juu, saa olla aika Eric Johnson jos meinaa eroja huomata. Akustisesti oli hyvin vähän mutta mun mielestä ainoastaan hyvään suuntaan.

Tuntumassa on mun mielestä isoin ero. Ne pysyy liukkaina jatkuvasti. Ja tokihan ne myös kestää huomattavasti kauemmin.

Tästä pääsee toki siihen että jotkut väittää ss-nauhojen syövän kieliä tehokkaammin kuin perinteiset nauhat. Periaatteessa joo, totta. Rosteri on kovempaa kuin perinteinen nauhamateriaali.
Oma kokemus kuitenkin vahvasti väittää että käytännössä ei ole mitään eroa kielten kulumisessa. En sit tiedä tuleeko eroja ilmi jos soittaa samoilla kielillä kuukausia.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Mikko1978
20.05.2019 15:01:22
Rosterinauhasta lähtee kyllä kirkkaampi kilaus, joka kuuluu akustisesti selvästi ja ovi tulla myös sopivalla soundilla signaalitien läpi. Itse en oikein pidä tuosta rosterinauhan soundista, mutta toisaalta vaikutus on niin pieni, ettei se nyt venettä kaada. Jos nyt pitäisi nauhat vaihtaa johonkin kitaraan, niin rosterin liukkaus ja kestävyys taitaisi kuitenkin viedä voiton. Tämä on yksi vaihtoehto, joka pyörii myös päässä:

https://thetonebar.co.uk/2016/09/08 … bell-bronze-fret-wire-from-sintoms/

Kyllä nuo tallapalatkin soundissa kuuluvat. Stratoon mun mielestä kuuluu levystä taitellut tallapalat, joskin Leon ensimmäisiä versioita parilla olennaisella tapaa päivitettynä tyyliin Highwood ja Tonetech.
Laulava Kylätohtori
20.05.2019 15:26:49
Mikko1978: Kyllä nuo tallapalatkin soundissa kuuluvat. Stratoon mun mielestä kuuluu levystä taitellut tallapalat, joskin Leon ensimmäisiä versioita parilla olennaisella tapaa päivitettynä tyyliin Highwood ja Tonetech.

Itse vaihdoin vuoden 2001 Gotohin peltitallapalojen tilalle uudet ABM:n vastaavat. Soundi muuttui samalla tavalla kuin se muuttuu, kun pistää "humbuckerkonkan" signaalitielle - eli resonanssitaajuus muuttuu. Sinänsä hassua, koska tarkoitus oli vain vaihtaa uluneiden tilalle uudet oletuksella, ettei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään. Mutta kuitenkin särösoundilla oli sen verran eroa, että soundi tuntui "tumpummalta".

ABM:n palat oli selvästi paksummat. Ehkä se vaikuttaa, ehkä materiaali oli eriä. Jos erilainen teräs vaikuttaa nauhoissa, niin luulisi sen vaikuttavan myös tallassa. Mutta vaikkei ero mikään yö/päivä-juttu ollutkaan, niin silti isompi ero kuin olisin uskonut..

Ja sama ilmiö käynyt myös tallablokkia vaihtaessa...
Jaska Valkoinen
21.05.2019 09:33:33
Nyt tarvitaan vähän apua.

Meksikolaisen stratoni ohut e-kieli ei pysy vireessä. Virittäessä huomaa kuinka kieli ei pysy jännityksessä, vaan löystyy reilusti kireyden kertyessä. Kun tarpeeksi kauan yrittää saada kieltä vireeseen, se paukahtaa poikki. Ensi kerran ongelma ilmeni pari viikkoa sitten bendatessa. Sen jälkeen en e-kieltä vireeseen ole saanut. Olen yrittänyt korjata vaivaa siten, että vaihdoin viritysnupit parempiin. No eipä auttanut.

Nyt kysynkin, että missä vika voisi olla? Kyseisen kitaran kanssa ei ole aiemmin ollut pienintäkään vaivaa.
Hey everybody! Let's have some fun! You only live but once and when you're dead you're done.
Laulava Kylätohtori
21.05.2019 09:43:09
Jaska Valkoinen: Nyt tarvitaan vähän apua.

Meksikolaisen stratoni ohut e-kieli ei pysy vireessä. Virittäessä huomaa kuinka kieli ei pysy jännityksessä, vaan löystyy reilusti kireyden kertyessä. Kun tarpeeksi kauan yrittää saada kieltä vireeseen, se paukahtaa poikki. Ensi kerran ongelma ilmeni pari viikkoa sitten bendatessa. Sen jälkeen en e-kieltä vireeseen ole saanut. Olen yrittänyt korjata vaivaa siten, että vaihdoin viritysnupit parempiin. No eipä auttanut.

Nyt kysynkin, että missä vika voisi olla? Kyseisen kitaran kanssa ei ole aiemmin ollut pienintäkään vaivaa.

Kieli saattaa luistaa virittimessä. Jos et ole jo tehnyt, niin tee kieleen taitos niin, ettei se pääse luistamaan virittimessä. Eli kun kieli on paikallaan, niin jätät sopivasti pituutta viritystä varten ja sitten teet min. 90 asteen kulman kieleen, joka sitten tulee kiinni virittimen reikään niin, että se taitos estää kieltä luistamassa virittimessä.
Tomtom
21.05.2019 10:03:16
.. ja oikea kielen pyöritys tapille. Mistä kohtaa kieli katkeaa?
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Jaska Valkoinen
21.05.2019 11:17:59 (muokattu 21.05.2019 11:20:48)
Laulava Kylätohtori: Kieli saattaa luistaa virittimessä. Jos et ole jo tehnyt, niin tee kieleen taitos niin, ettei se pääse luistamaan virittimessä. Eli kun kieli on paikallaan, niin jätät sopivasti pituutta viritystä varten ja sitten teet min. 90 asteen kulman kieleen, joka sitten tulee kiinni virittimen reikään niin, että se taitos estää kieltä luistamassa virittimessä.

Uudet virittimet on lukkiutuvat. Edellisissä virittimissä minulla oli tämä taitos kyllä tapana tehdä, mutta silti oli tämä ongelma. Lukkiutuvissa en taitosta tehnyt, mutta täytyy kokeilla.

.. ja oikea kielen pyöritys tapille. Mistä kohtaa kieli katkeaa?

Vaihtelee. Eilen katkesi keskeltä ja aiemmin on katkennut jopa ihan tallan siältä. Voisiko tämä ongelma liittyä tallaan jotenkin?
Hey everybody! Let's have some fun! You only live but once and when you're dead you're done.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)