Mielestäni Gentle Giantissa tiivistyy kaikki se, mitä progressiivinen rock itseasiassa merkitsee. Acquiring the Taste on maailman paras progelevy, eivätkä GG:n muutkaan levyt jää jälkeen. 70-luvulla tehty proge on muutenkin sitä ainoaa oikeaa progea (provoo!1) |
leather rebel 23.06.2004 15:07:26 | |
---|
70-luvulla tehty proge on muutenkin sitä ainoaa oikeaa progea (provoo!1) Samaa mieltä. Toisaalta, progehan on aikaan sidonnainen määritelmä, mikä nyt milloinkin on edistyksellistä... Aika huonosti kuvaava termi siis. "If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless |
päänahka 24.06.2004 07:25:59 | |
---|
Pitäiskö nykyajan progressiiviselle rockille keksiä joku uusi termi? Jos sanoo proge niin heti on joku varpaillaan. Soolot on perseestä. |
leather rebel 24.06.2004 09:18:49 | |
---|
Pitäiskö nykyajan progressiiviselle rockille keksiä joku uusi termi? Jos sanoo proge niin heti on joku varpaillaan. Joo. Nu-Proge... "If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless |
ercciman 24.06.2004 12:36:43 | |
---|
uusi proge on neo-progee xoxoxoxo |
Aerodactev 24.06.2004 12:59:25 | |
---|
Jos minä perustaisin 70-luvun mallista progea soittavan bändin, niin kutsuisin sitä musiikkia ihan art rockiksi niin ei tapeltaisi turhista.
Long = progressive = good
|
KTR 24.06.2004 14:12:07 | |
---|
Jos minä perustaisin 70-luvun mallista progea soittavan bändin, niin kutsuisin sitä musiikkia ihan art rockiksi niin ei tapeltaisi turhista. Toi art rock on aika vähän käytetty termi. Siitä tulee mulle muutenkin enemmän mieleen Roxy Musicin, David Bowien ja vastaavien musiikki. |
2541 25.06.2004 00:21:36 | |
---|
uusi proge on neo-progee Tuollakin tarkoitetaan Marillionia ja aikalaisia (IQ, Pallas, Twelfth Night jne.), eli 80-luvulla kulta-aikaansa eläneitä rumasti sanottuna Genesis -kopioita. |
Type-XHP 27.06.2004 18:21:47 (muokattu 27.06.2004 18:24:57) | |
---|
Järjestelemättöminä: Eloy, Marillion, Porcupine Tree, Rush, Saga, Pink Floyd, Gordian Knot ja lopuksi Dream Theater. En nyt väittäisi bändien loksahtavan täydellisesti proge-otsikon alle mutta ainakin siihen suuntaan ovat. Ja Sagan kohdalla pitää mainita että pidän siitä siinä määrin kun tutustumaan olen päässyt. PS. Eloy muuten alunperin kiinnitti huomioni bassotyöskentelyn pohjalta. Ei lähde liikapaino kitaristin egosta edes sahan avulla. |
spitaalinen 19.12.2004 19:20:29 | |
---|
Marillion on progen aliarvostetuimpia yhtyeitä etenkin Fishin jälkeinen...mahtavaa mahtipontista, tunnelmallista, mutta kuitenkin kuuntelijaystävällistä!!! Tsekatkaa vaikka levyt Marbles, This strange engine (erityisesti nimibiisi!!!),... Muita suuruuksia: Yes, Pilge(suom.), Kaipa, Pain of salvation, Devin Townsend, Fish, Tangent, Transatlantic |
paranoid android 19.12.2004 19:36:41 | |
---|
King Crimson on ylitse muiden. Kaikki Yesit ja Rushit ovat ihan kauheita. Jethro tullista pidän kovasti. Yleisesti ottaen parhaat progebändit ovat tulleet Saksasta 70-luvulla. Nahkaliivit paukkuu. |
Teijo K. 19.12.2004 19:39:14 | |
---|
Jos minä perustaisin 70-luvun mallista progea soittavan bändin, niin kutsuisin sitä musiikkia ihan art rockiksi niin ei tapeltaisi turhista. Minä taas sanoisin sitä ihan progeksi ja pyllistäisin urputtajille. |
Progressor 19.12.2004 21:26:39 | |
---|
Minä taas sanoisin sitä ihan progeksi ja pyllistäisin urputtajille. Repesin. Piti pyyhkiä näytöstä sylkipisaroita. Mutta. Kun täältä nyt löytyi tällainen hauska ketju, niin listaanpa minäkin omat suosikkini. Rush: Minulle ehdoton ykkönen. Onnistuu jokaisella levyllään kuulostamaan tuoreelta. Minuun vetoavat hienot, loppuun asti mietityt sävellykset, kova soittotaito ja Neil Peartin pohdiskelevat sanoitukset. Lisäksi arvostan kolmikon nöyrää asennetta julkisuuteen ja suosioon. Yes: Outoa mutta kaunista musiikkia. Jylhät, maalailevat äänimaisemat saavat olon tuntumaan jotenkin kevyeltä, kuin leijailisi ilmassa. Awaken on yksi hienoimpia kuulemiani sävellyksiä. IQ: Tarttuvia melodioita, mahtipontisia purkauksia, raskaita kosketinvalleja ja juuri sopivasti tahtilajikikkailua. Uppoaa minuun kuin kuuma veitsi voihin. Kaikki eivät välitä tästä neoprogena tunnetusta tyylisuunnasta, mutta minusta tämä on upeaa musiikkia. |
Nazareth 23.12.2004 13:42:59 (muokattu 25.12.2004 18:34:37) | |
---|
Minä taas sanoisin sitä ihan progeksi ja pyllistäisin urputtajille. Juuri näin. Mun lempparit: ELP Focus Rush Yes EDIT: tätä King Crimsonia en ole ikinä ymmärtänyt. Ehkä se on klassikko mutta yhden levyn kuuntelemisen jälkeen ajattelin ko. bändin jättää sikseen. "Man who buys a drowned cat pays for wet pussy." IMIK #27 |
Ostinaatio 23.12.2004 18:39:54 | |
---|
Outoa kun kysytään parasta, sitten luetellaan suunnilleen tuhat bändiä ja kaikki progen klassikot. Menee haastavuus koko hommasta. On se silti King Crimson. Toimii universaalina progen määritteenä :-) "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
marsescos 23.12.2004 23:53:55 | |
---|
Kaikkia en ole kuulu, mutta niistä mitä olen kuulu, parhaita ovva Opeth ja Rush, ja pakkohan son myöntää, että Dream Theateriaki tullee kuuneltua. I.S.W.:M'I.i.Y.H. |
HCW 24.12.2004 00:34:16 | |
---|
Genesis (Gabriel era) ja Jetro koliseen. Yes myöskin. http://www.strangefruitband.net |
DeWilde 24.12.2004 23:32:05 | |
---|
Wigwam Pink Floyd Kingston Wall(sillä, onko tämä tr00-progea ei liene merkitystä) King Crimson ALL WORK AND NO PLAY MAKES JACK A DULL BOY. |
pepes 25.12.2004 15:07:20 | |
---|
Ettekös ole kuunnelleet Magmaa? Christian Vander on ihan kuningas. -Kiitos Circlen Lehtisalolle, että hoiti sen Savoyn keikan, vanhalla tuli kyynel silmään. |
Spiralmind 04.01.2005 16:29:01 (muokattu 04.01.2005 17:03:56) | |
---|
Pink Floyd, Camel, Procol Harum, Faust, Banco del Mutuo Soccorso, King Crimson, Wigwam, Frank Zappa, Rush, Kingston Wall, Tool, Mars Volta I am the flame that burns in every heart of man, and in the core of every star. I am Life, and the giver of Life, yet therefore knowledge of me is the knowledge of death. |