Aihe: Perus radioäänen filtterit
1
Biitzilla
18.04.2019 22:12:00
Mitä näissä käytetään? Tai suurimmassa osassa räppiä tms?

Eli mies ääni on silleen syvä ja bassosti väreilevä äänen mutta ei kumise? Ihan puheohjelmissakin tuntuu että saman tyylistä effektiä käytetään.

Pelkkä EQ ja basson korostus pelkästää alhaalta ei saa aikaan tätä soundia. Miten se saadaan aikaan?
anapena
18.04.2019 22:32:33
Yks on varmaan että ne ihan alimmat taajuudet siivotaan pois high pass filtterillä, sopiva mikrofoni tuodan lähellle, ehkä jotain exciteria elikkä säröä. Ja jos joku taajuus meinaa kumista, vain se siivotaan pois. Jokaisella on omat resonanssinsa jotka tekevät äänestä sen oman, niitä voi leikata, korostaa tai antaa olla. Miehillä monesti noin 100 hertsiä korostuu, naisilla ehkä 200, konsonantit on jossain 3500 paikkeilla. Oikeudet muutoksiin pidätetään:) Mikrofoneilla, akustiikalla ja kaijuttimilla on myös omat persoonallisuutensa, harvoin ne ovat ihan suoria.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
-Q-
19.04.2019 12:05:37
Jos siis haussa on sellainen radioDJ -ääni niin niin avainasemassa on hyvinkin röyhkeä kompressointi. Ja kun puheesta on ensin saatu tasaista makkaraa niin sen jälkeen haetaan haluttu soundi EQ:lla.

Filtteristä mulla tulee mieleen lähinnä joku puhelinefekti tms. bandpass -juttu.

Radiosoundista tuli mieleeni että suomirock -kanavalla on ihan kauhean kuuloinen puheääni.
Biitzilla
20.04.2019 22:37:33
-Q-: Jos siis haussa on sellainen radioDJ -ääni niin niin avainasemassa on hyvinkin röyhkeä kompressointi. Ja kun puheesta on ensin saatu tasaista makkaraa niin sen jälkeen haetaan haluttu soundi EQ:lla.

Filtteristä mulla tulee mieleen lähinnä joku puhelinefekti tms. bandpass -juttu.

Radiosoundista tuli mieleeni että suomirock -kanavalla on ihan kauhean kuuloinen puheääni.

Minkälaiset asetukset tuossa kompressorissa vaaditaan? Mulla on joku Cubasen standardi compressori. Saakohan sillä tollasta makkara soundia?
basisti1971
21.04.2019 09:41:32
Moi.

Kysymyksenasettelusta ei täysin selviä onko tarkoitus saada tallenteelle tuo lyttyynkompressoitu soundi, vai radiosoittoon biisi joka laulusuoritus radiokanavalla suoritetun prosessoinnin jälkeen kuulostaa radiosta kuunneltuna "mielyttävästi" lyttyynkompressoidulta?

Biitzilla: Minkälaiset asetukset tuossa kompressorissa vaaditaan?

Radiokanavien äänisignaalin kompressointi on maailman sivu suoritettu syystä jos toisestakin useampikaistaisilla kompressoreilla.
Näin saadaan valittua tarkkaan mitä taajuuskaistan osaa halutaan kompressoida enemmän, mitä pitää kompressoida vähemmän jotta kuulostaisi semi-luonnolliselta radiovastaanottimesta kuunneltuna.

Toisinaan radiosoiton kompressointiparametrien valinta onnistuu kohtalaisesti, useimmiten ei.
Etenkin jos asetukset pidetään samoina kaikilla erilaisilla biiseillä, ja vielä puheessakin.
Onnistuminen riippuu toki myös siitä kuinka materiaali on alunperin kompressoitu, lyttyynkompressoidun äänitemateriaalin uudelleen lyttyynkompressointi lähetyksessä kuulostaa aniharvoin millään mittarilla mukavalta...

Biitzilla: Mulla on joku Cubasen standardi compressori. Saakohan sillä tollasta makkara soundia?

En Cubasea(kaan) tarkkaan tunne, mutta tuskin onnistuu ellet jaa laulua usealle raidalle ja kompressoi jokaisesta jotain tiettyä taajuusaluetta.

Ainakin mun mielestä on kuitenkin parempi idea hankkia joku monikaistainen kompura tuontyylisen prosessointitarpeen tyydyttämiseen.

T:Samuli
Pauli Lappalainen
21.04.2019 09:44:59
Biitzilla: Mitä näissä käytetään? Tai suurimmassa osassa räppiä tms?

Eli mies ääni on silleen syvä ja bassosti väreilevä äänen mutta ei kumise? Ihan puheohjelmissakin tuntuu että saman tyylistä effektiä käytetään.

Pelkkä EQ ja basson korostus pelkästää alhaalta ei saa aikaan tätä soundia. Miten se saadaan aikaan?

Erästä muinaista äänimiestä lainaten:

Ääntele mukavammin
AoA
21.04.2019 21:04:30
Äänilähde + tila + mikrofoni + etuvahvistin myös vaikuttaa.
Biitzilla
22.04.2019 13:36:49
basisti1971: Moi.

Kysymyksenasettelusta ei täysin selviä onko tarkoitus saada tallenteelle tuo lyttyynkompressoitu soundi, vai radiosoittoon biisi joka laulusuoritus radiokanavalla suoritetun prosessoinnin jälkeen kuulostaa radiosta kuunneltuna "mielyttävästi" lyttyynkompressoidulta?

Radiokanavien äänisignaalin kompressointi on maailman sivu suoritettu syystä jos toisestakin useampikaistaisilla kompressoreilla.
Näin saadaan valittua tarkkaan mitä taajuuskaistan osaa halutaan kompressoida enemmän, mitä pitää kompressoida vähemmän jotta kuulostaisi semi-luonnolliselta radiovastaanottimesta kuunneltuna.

Toisinaan radiosoiton kompressointiparametrien valinta onnistuu kohtalaisesti, useimmiten ei.
Etenkin jos asetukset pidetään samoina kaikilla erilaisilla biiseillä, ja vielä puheessakin.
Onnistuminen riippuu toki myös siitä kuinka materiaali on alunperin kompressoitu, lyttyynkompressoidun äänitemateriaalin uudelleen lyttyynkompressointi lähetyksessä kuulostaa aniharvoin millään mittarilla mukavalta...

En Cubasea(kaan) tarkkaan tunne, mutta tuskin onnistuu ellet jaa laulua usealle raidalle ja kompressoi jokaisesta jotain tiettyä taajuusaluetta.

Ainakin mun mielestä on kuitenkin parempi idea hankkia joku monikaistainen kompura tuontyylisen prosessointitarpeen tyydyttämiseen.

T:Samuli

En mitään hirveän monimutkaista ala säätämään.

Tarkoitus on siis että äänitettyyn puheeseen tai rappiin saadaan sellaista sävyä mitä usein kuulee radiossa jossa mies juontajan ääni jotenkin vähän murisee bassovoittoisesti, mutta ei kumise.

No sainkin jo vinkkiä yleisimmin käytetyistä effekteistä. Luulisin että Cubaseen saa VST effekteinä kaiken sen mitä saa rautaakin ostamalla. Itse en ole hifisti vaan haluan saada ne asiat mitä maallikko kuulee kuntoon.

Mutta siis komressointi, limiitteri (tällä kai leikataan taajuuksia?) ja sitten EQ.
Antti1
22.04.2019 13:39:32
Sit on vielä se tärkein asia: henkilön ääni. Jos se ei ole sopiva, niin mitään ei ole tehtävissä millään määrällä romua ja säätöä.
Biitzilla
22.04.2019 15:23:25
Antti1: Sit on vielä se tärkein asia: henkilön ääni. Jos se ei ole sopiva, niin mitään ei ole tehtävissä millään määrällä romua ja säätöä.

Tietenkin lähde ääni on tärkeä.

Mutta etsin tässä kumminkin keinoja parantaa ääntä kuin ääntä. Tämä on taas ihan selvästi mahdollista.

Ei tarvitse kuin katsoa muutama youtube missä on joku hiphop artisti ilman effektejä ja effektien kanssa! ;)

Ja onhan elokuvat myös täynnä esimerkkejä miten ääntä muokataan valtavasti. Tästä olen kiinnostunut.
Pauli Lappalainen
22.04.2019 17:05:26
Biitzilla: Tietenkin lähde ääni on tärkeä.

Mutta etsin tässä kumminkin keinoja parantaa ääntä kuin ääntä. Tämä on taas ihan selvästi mahdollista.

Ei tarvitse kuin katsoa muutama youtube missä on joku hiphop artisti ilman effektejä ja effektien kanssa! ;)

Ja onhan elokuvat myös täynnä esimerkkejä miten ääntä muokataan valtavasti. Tästä olen kiinnostunut.

Pitch sifterit, oktaaverit, samplet, duppaukset yhdistettynä kaikensortin prosessoreihin ja ääretön mielikuvitus ja kaikensortin kokeilut saattavat tuottaa halutun lopputuloksen.
Ei tuohon ole mitään patenttiratkaisua jos ja kun ääntelijä ääntelee äänellään.
anapena
22.04.2019 18:11:06
Limitteri on niinku oikein jyrkkä kompressori. EQlla voisi tarvittaessa ennen kompressointia vähän siivota ylimääräisiä aineksia pois, niin kompressio tapahtuu nätimmin. Mutta jos ja kun olet alkutaipaleella tämän asian kanssa, niin aloita ensin yhdellä EQlla ja yhdellä kompuralla. Yritä saada tolkkua kompuran säätimistä, pistä ekaks mahdolliset auto-nappulat päälle ja keskity tresholdin ja ration toimintaan. Kokeilet reiluilla liikkeillä analysoiden mitä tapahtuu, sama EQlla. Kokeile EQta ennen ja jälkeen kompuran jne. Pistät välillä bypassille jne. Mulla kesti aika kauan oppia kompressoimaan puhetta siten, että olen itse tyytyväinen, ei onnistunut vartissa eikä kahdessakaan.
Viocress
23.04.2019 14:03:55

Waves RVox
saarnimusic.com - Studio, Record Label & Musician services
Danko
23.04.2019 14:45:52

Biitzilla: Ei tarvitse kuin katsoa muutama youtube missä on joku hiphop artisti ilman effektejä ja effektien kanssa! ;)

Wavesin mainos, mutta vastaavia työkaluja löytyy parhaimmillaan ilmaiseksi: https://youtu.be/q7l0kcstqIM
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
AoA
24.04.2019 09:27:52
Biitzilla: En mitään hirveän monimutkaista ala säätämään.

Tarkoitus on siis että äänitettyyn puheeseen tai rappiin saadaan sellaista sävyä mitä usein kuulee radiossa jossa mies juontajan ääni jotenkin vähän murisee bassovoittoisesti, mutta ei kumise.

No sainkin jo vinkkiä yleisimmin käytetyistä effekteistä. Luulisin että Cubaseen saa VST effekteinä kaiken sen mitä saa rautaakin ostamalla. Itse en ole hifisti vaan haluan saada ne asiat mitä maallikko kuulee kuntoon.

Mutta siis komressointi, limiitteri (tällä kai leikataan taajuuksia?) ja sitten EQ.

Aikoinaan olin harjoittelussa radio-mainoksia tekevässä firmassa. Oli tapana boostata trebleä melko paljon, mutta muistaakseni kuitenkin de-esseriä päälle. ja kahdella peräkkäisellä Waves L2 -plugarilla lytättiin puhe. Ensimmäinen otti vähän ja toinen perässä vähintään saman verran.
-Q-
24.04.2019 12:17:43
AoA: Aikoinaan olin harjoittelussa radio-mainoksia tekevässä firmassa. Oli tapana boostata trebleä melko paljon, mutta muistaakseni kuitenkin de-esseriä päälle. ja kahdella peräkkäisellä Waves L2 -plugarilla lytättiin puhe. Ensimmäinen otti vähän ja toinen perässä vähintään saman verran.

Tapoja on monia mutta tuo kuulostaa aika yleispätevältä. Boostaus tietty vasta sen kompressoriketjun jälkeen ja ennen niitä siivotaan pahimmat korostukset, kuten oli jo mainittukin. Varmaan ekan limitterin threshold oli niin että sillä tasoitellaan ensin isommat piikit ja tokalla sitten kaikki makkaraksi. De-esserin tarve yleensä kasvaa suorassa suhteessa kompressoinnin määrään.

Radion puolella lienee iso haaste että päätelaite ja kuunteluympäristö voi olla ihan mitä vaan ja silti se viesti pitäisi saada perille. Mutta onhan siellä tosiaan aikamoiset möyhentimet yleensä vielä signaalia lähetettäessä ja kenties mainoksetkin käpistellään "omaan muottiin" erikseen kanavan toimesta ennen lähetystä.
AoA
24.04.2019 12:36:55
-Q-: Tapoja on monia mutta tuo kuulostaa aika yleispätevältä. Boostaus tietty vasta sen kompressoriketjun jälkeen ja ennen niitä siivotaan pahimmat korostukset, kuten oli jo mainittukin. Varmaan ekan limitterin threshold oli niin että sillä tasoitellaan ensin isommat piikit ja tokalla sitten kaikki makkaraksi. De-esserin tarve yleensä kasvaa suorassa suhteessa kompressoinnin määrään.

Jeps jotensakkin näin!
anapena
24.04.2019 13:18:01
Danko: Wavesin mainos, mutta vastaavia työkaluja löytyy parhaimmillaan ilmaiseksi: https://youtu.be/q7l0kcstqIM

Hyvä pätkä!
mhelin
25.04.2019 09:59:55
Pääasiallisin efekti tuollaisen saundin saamiseksi on proximity-efekti. Sen voimakkuus taas riippuu monesta asiasta, lähinnä kuitenkin suuntakuviosta, eli kapeammalla herttakuviolla isompi proximity (jos siis kyse tavanomaisesta mikkikapselista eikä sellaisesta mikrofonista jossa useampia elementtejä peräkkäin). Pallokuviollahan bassot eivät korostu ollenkaan läheltä mikkiä. Joillakin mikeillä pitää mikki olla melkein suussa kiinni kun U 47:lla herttakuvio päällä voi laulaa tai puhua paljon kauempaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)