Aihe: Hei! Ostin taas kitarakamaa.
1 2 3 4 5226 227 228 229 230420 421 422 423 424
Humanoid
12.04.2019 08:30:08
Solar Guitarsin A2.6TBR. Hämmentävän hyvän oloinen laitos hintaisekseen. Pientä ryyhkää tosin kolmessa ylimmäisessä nauhassa (lähti toki teräsvillalla), ja potikat ovat vähän heikkolaatuiset (pykältää, ja volume on nollilla jo puolessa välissä). Hardis lähtee joka tapauksessa vaihtoon, joten ei niin väliä.

Linkki tietämättömille: https://www.solar-guitars.com/product/a2-6-tbrm/
Shredator
12.04.2019 09:35:00

Varastoon Mesan SPAX- putkia. Jos hyvin käy, niin näillä pitäisi pärjätä seuraavat 10 vuotta :)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Torniojaws
13.04.2019 02:20:00

Amplitube Mesa Boogie
Amplitube CFH eli Dimebagin kitarateknikon Dime-soundisetti
Vortech Industrial Death Metal | NHL-tulokset
hallu
13.04.2019 10:08:20
Mä tohon stratoketjuun kävinkin jo rehvastelemassa (siellä on soundinäytekin), että ostin eilen stratooni torilta EMG mikit joissa nerokas asennus pikaliittimillä eli ei mennyt kuin 12 tuntia saada ne asennettua ja toimimaan :-D perkele mä seuraavan mikkien vaihdon kyllä teetän musafasun kielisoitin verstaalla.

No sain ne vaihdettua kunnialla kuitenkin ja on ne mainiot mikit ihan kerrassaan. Erityisesti tietenkin aktiivimikkien hurinattomuus on ihan omaa luokkaansa perinteisiin verrattuna, mutta soundi on kirkas ja erittäinkin uskottava stratoon mikä oli iloinen yllätys. Olin nimittäin valmistautunut, että soundi muuttuu olennaisesti ja olin päättänyt hyväksyä sen hurinattomuuden hintana, mutta ei tässä soundissa tuntuisi olevan mitään ongelmaa.

Lisäksi nuo on hauskat mikit, koska ne on kaikki samanlaisia eli mikä vaan niistä käy mihin tahansa positioon ja mikkien säädöllä haetaan se keskinäinen balanssi. Well, khyyllä näiden kanssa voipi ihan hyvin soitella.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
TTV
13.04.2019 10:27:59 (muokattu 13.04.2019 10:38:42)
hallu: ...ei mennyt kuin 12 tuntia saada ne asennettua ja toimimaan .

Mitä oikein teit sen 11 tuntia?

Edit: olihan sitä puuhastelua kuvattukin tuolla stratoketjussa.... Taisi olla eka passiivista aktiiviin -muutos? Seuraava meneekin jo sitten rutiinilla :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Sarko
13.04.2019 10:33:21
Mielenkiintoinen raportti noista EMG:n mikeistä stratossa. Jostain syystä en ole koskaan häiriintynyt straton mikkien hurinasta, jos kohta se ei koskaan ole ollut niin korostunutta omissa vehkeissäni ja tiloissa, jossa soitan sähköillä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
hallu
13.04.2019 10:38:03
TTV: Mitä oikein teit sen 11 tuntia?

Purkasin sen ja korjasin irronneet kytketnnät ja sen jälkeen kasasin ja sitten taas purkasin ja korjasin kytkennät jotka olin laittanut väärin ja sitten taas kasasin ja sitten taas purkasin ja korjasin kytkennän jonka olin onnisutnut sössimään ja sitten taas kasasin ja sitten purkasin ottaakseni johdot pois pleksin ja nannen välistä ja sen jälkeen kasasin ja sitten taas purkasin ja kiinnitin sen johdon jonka olin vetäissyt irti ottaessani johtoa pleksin välistä .............. ja lopuki iltayöstä noin klo 23:30 homma oli valmis ja kitara toimi :-D
TTV
13.04.2019 10:39:41
hallu: Purkasin sen ja korjasin irronneet kytketnnät ja sen jälkeen kasasin ja sitten taas purkasin ja korjasin kytkennät jotka olin laittanut väärin ja sitten taas kasasin ja sitten taas purkasin ja korjasin kytkennän jonka olin onnisutnut sössimään ja sitten taas kasasin ja sitten purkasin ottaakseni johdot pois pleksin ja nannen välistä ja sen jälkeen kasasin ja sitten taas purkasin ja kiinnitin sen johdon jonka olin vetäissyt irti ottaessani johtoa pleksin välistä .............. ja lopuki iltayöstä noin klo 23:30 homma oli valmis ja kitara toimi :-D

Olisi ollut kyllä youtube videon paikka :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Iskariot
13.04.2019 10:51:39
Tilasimpa työkaverilta pari veikeää Uraltonen kitteihin perustuvaa kustomspedua:

Rat-johdannainen: https://muusikoiden.net/dyn/users/161191.jpg
Germanium fuzz: https://muusikoiden.net/dyn/users/161190.jpg

Voisihan noita itsekin joskus tinailla mutta työkseen elektroniikan kanssa puljaavalla tuo kolvin jälki on vain paljon siivompaa ja aikaa menee murto-osa.
No niin... No ei!
hallu
13.04.2019 10:51:58
Sarko: Mielenkiintoinen raportti noista EMG:n mikeistä stratossa. Jostain syystä en ole koskaan häiriintynyt straton mikkien hurinasta, jos kohta se ei koskaan ole ollut niin korostunutta omissa vehkeissäni ja tiloissa, jossa soitan sähköillä.

No jos haluaa ihan tiukkaa soundien eroista sanoa, niin nuo EMG:t on kirkkaammat kuin straton omat mikit ja outputtia on enemmän. Sillä tavalla niistä tulee vähän sellainen "steriili" fiilis kun ne on semmoisen kliinisen tarkat. Olisikohan "kylmä" oikea sana kuvaamaan sitä eroa? mun mielestä nuo mikit mitkä mulla oli siinä eli ne on tehdasmikit jostain sieltä -70 luvun lopusta (eli ei nekään sitä kaikkein halutuinta stratosoundia).

En minä niihin hurinoihin mitenkään neuroottisesti ole suhtautunut jos ottaa huomioon, että ihan sujuvasti olen sen +30 vuotta tota stratoa soittanut ja niiden hurinoiden kanssa elänyt. Nyt tämä asia vain kypsyi mielessäni kun tämän hetkisissä projekteissani tuo strato on jäänyt usein standiin pelkästään siksi, että noiden humpparikitaroiden kanssa on vähän huolettomammin voinut soitella ja vallankin äänitellessä hurinattomuus tuo helpostusta kun ei tarvii leikkurin kanssa metsästää niitä häiriöitä signaalista.

No pähkäilin tuota mikkihommelia aika pitkään ja harkitsin hurinattomia passiivimikkejä ja kävin testailemassakin kaupassa Fenderin kitaroita joissa hurinattomat mikit oli. Nuo EMG:t kiinnosti lähinnä siksi, että aikaisempi kokemus aktiivikitarasta (Carvin DC400T) oli niin mukava. Toisaalta ajattelin, että ainakin bassoissa (jazzbass etc.) EMG:t on aika suositut, niin pitää kokeilla ja kimmoke syntyi kun näin torilla nuo mikit sangen edullisesti myytävänä.

Tässä alussa olen tietenkin innoissani kun häiriöt on tiessään ja tuskallisen asennus-urakan jälkeen olen onnellinen että elämäni ensimmäinen mikinvaihto operaatio yleensäkään onnistui. Tuo soundi tuntuu nyt olevan oikeinkin jees, mutta tottapuhuen en minä voi sitä tietää ennenkuin olen vähän perusteellisemmin tutustunut noihin mikkeihin ja niiden luonteeseen. Nimittäin kompressoitunut särösoundi ja kliinin kylmä kirkkaus voi ihan hyvin olla juuri ne asiat, jotka ajanoloon alkaa vituttaa ja sitten noi menee taas vaihtoon, mutta eihän sitä voi tietää vielä. Juuri nyt kuitenkin fiilis on ihan hyvä ja mikit tuntuu lupaavalta.
Sarko
13.04.2019 22:57:58
Pyramid Nickel Classics 10-52 kertaa kaksi. Jykevä tatsi Stratolla, mutta bendit lähtevät liukkaasti ja alakielet soivat pianon lailla. Ehkä parhaat kielet, joilla olen soittanut. Näitä jatkossakin.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
18is9
14.04.2019 09:06:30 (muokattu 14.04.2019 09:10:13)

hallu: Nimittäin kompressoitunut särösoundi ja kliinin kylmä kirkkaus voi ihan hyvin olla juuri ne asiat, jotka ajanoloon alkaa vituttaa

Niin, tuossa kait se EMG.n perussoundi taitaa niin kuin olla pähkinänkuoressa. Hyvää on sitten että ne ei hurise ja on erottelevat. Pitäähän ne itse kokea että tietää onko se soundi oma juttu vai ei. Monet niillä soittavat koko ikänsä, jotkut taas ei kovin montaa minuuttia. Niissä tuppaa vielä olemaan semmoinen jännä efekti että vaikka ne on hifit niin jotenkin se kitara ei sieltä pukkaa kauheasti läpi eli soundi on aika samantapainen riippumatta siitä missä kitarassa ne ovat kiinni.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
hallu
14.04.2019 10:44:56 (muokattu 14.04.2019 11:31:08)
18is9: Niin, tuossa kait se EMG.n perussoundi taitaa niin kuin olla pähkinänkuoressa. Hyvää on sitten että ne ei hurise ja on erottelevat. Pitäähän ne itse kokea että tietää onko se soundi oma juttu vai ei. Monet niillä soittavat koko ikänsä, jotkut taas ei kovin montaa minuuttia. Niissä tuppaa vielä olemaan semmoinen jännä efekti että vaikka ne on hifit niin jotenkin se kitara ei sieltä pukkaa kauheasti läpi eli soundi on aika samantapainen riippumatta siitä missä kitarassa ne ovat kiinni.

Joo, ei nää ainakaan ihan heti alkaneet sylettää ja nyt tuntuu, että saatan hyvinnii pärjätä näitten kanssa.... vaan katsotaan nyt rauhassa. Sehän vähän riippuu minkälaista tsoundia hakee. Sanoisin jo nyt, että sellaista SRV rähinää en näistä lähtisi metsästämään (ei varmaan dynamiikka riitä), mutta sellainen perus lead irtoaa ihan vaivattomasti. Kliinissä taas kirkkauden saa kesytettyä helposti vahvistimen trebleä leikkaamalla (toimii paremmin kuin kitaran tonen pakittaminen, koska tässä tone on niin väritön). Mä luulen, että kitaran tsoundi ei samalla tavalla tule läpitte, koska näissä mikeissähän on sisällään vahvistin. Eli näiden käämit ja magneetit on heikommat (joten nää ei haistele kitaraa yhtä tarkasti) ja vahvistaminen tapahtuu esivahvistimessa. Sen etuna on tietenkin se, että mikrofonit häiritsevät kieltä vähemmän eivätkä ole näemmä niin tarkkoja säädön suhteen kun nuo aikaisemmat passivimikit olivat ja tietenkin vielä se että nää ei silleen hukkaa tonea eli soivat kirkkaasti. Kitaran atakki ja decay kummiskin erottuu ja sehän on olennaisinta..... itseasiassa atakin se ottaa vähän turhankin tarkasti (piti säätää paria kieltä pikkuisen ylemmäs mikkien vaihdon jälkeen :-D ).

Mutta siis pähkäilin..... tai siis pähkäilen tätä kompromissin näkökulmasta, niin lähden liikkeelle siitä että kaikki mikkiratkaisut on kompromissi ja kyse on oikeastaan vain siitä minkälaisen kompromissin haluaa tehdä. Soundillisesti kaikkein paras olisi ne alkuperäiset tai jotkut muut perus yksikelaiset mikit, mutta niiden kylkiäisenä tulee enemmän tai vähemmän hurinaa (tähän voi vaikuttaa asentamalla sähköt huolellisesti ja käyttämällä laadukkaimpia mahdollisia potikoita ja kytkimiä ja tietty kunnollinen häiriösuojaus). Mutta jos haluaa lähteä hakemaan ratkaisua hurinattomista mikeistä, niin jäljelle jää nämä erilaiset passiiviset humppariratkaisut (kelat päällekkäin tai rinnakkain) tai sitten aktiivit. Oma tuntumani on, että aktiivit säilyttää soinnin kirkkauden vähän paremmin (ja poistavat hurinan yliluonnollisen tehokkaasti eivätkä tarvitse kielimaata), mutta humpparit ovat taas dynaamisempia.

Tällä hetkellä minua mietityttää (en siis tiedä), että jos on passiivinen humppari, niin kuinka korkeita ne mikit on? ainakin jos kelat on päällekkäin, niin onko mikki silloin korkeampi kuin normi yksikelainen? nimittäin huomasin, että säätövara vähenee korkeammalla mikillä ja tuo aktiivimikki kun ei tunnu olevan kovin tarkka säädöstään, niin se ei haittaa että istuu vähän korkeammalla. Mutta mitenkä passiivinen hurinaton, haittaako siinä? sitä tässä pähkäilen aikani kuluksi mutta en tiedä.

Sen tiedän, että jos nää mikit alkaa mua ahdistamaan, niin tulen taatusti haukkumaan ne tänne ihan pataluhaksi :-D, mutta vielä en sitä sentään tee :-D

E: ymmärrän nyt miksi jotkut ei aktiivimikeistä tykkää, mutta mielestäni nämä ovat mainettaan paremmat ja helpommin lähestyttävät. Mutta onhan se vähän kerettiläistä laittaa vanhaan stratoon EMG:t :-D

EE: kävin katsomassa noita Kinmanin hurinattomia, niin ne ainakin näyttää olevan suunnilleen saman korkuisia kuin straton perusmikkikin joten säätynevät tarvittaessa niin alas kuin tarvitsee.
18is9
14.04.2019 11:50:56 (muokattu 15.04.2019 10:37:16)

hallu: Sehän vähän riippuu minkälaista tsoundia hakee.

Sinällään, kuten ehkä joku saattoi arvatakin, en itse ole mikään EMG-mies, mutta saattaisi olla paikallaan että olisi yksi kitara jossa olisi tällaiset jo ihan vaan sen vuoksi että näissä nyt on se omanlaisensa soundi.

Tekisi mieli testata johonkin kitaraan EMG:n Retro Activeita, niiden kait pitäisi olla tuntumaltaan lähempänä peruspasiiveja.

EDIT: Omat kokemukset siis tyyliin perus 81, 85, 89, SA.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Laulava Kylätohtori
14.04.2019 13:18:32
Mielestäni aktiivinikit ovat ajatuksena äärimmäisen hieno ja mielenkiintoinen juttu. Tasainen kitarasta riippumaton soundi, johon saisi helposti lisätty kaikenlaista hyödyllistä elektroniikkaa, kuten filttereitä, eq:ta, boostereita, efektejä ja mitä lie systeemiä. Samoin kuvittelisin, että esim. Kitaran volaa pakitellessa altiiveilla saisi kirkkauden pysymään helpommin samana.

Mutta toisaalta, olisiko niille systeemeille oikeasti käyttöä ja nuo sinänsä neutraalit muutokset kuulostaa harmillisesti vähän sellaisilta, jotka tuskin ovat sitä, mitä itse olen hakemassa. Pitäisi kokeilla, mutta en jaksa alkaa mikkijumppaa tällä hetkellä. Eikä mua ole ikinä passiivien hurina haitannut, se on sen verran vähäistä omilla kamoilla. Joten ei oikein ole siitäkään motiivia alkaa sorkkimaan jo hyvin toimivaa systeemiä.

Mutta periaatteellisella tasolla aktiivimikit kyllä kiinnostaa ja vaikuttaisivat olevan täynnä mahdollisuuksia, jos ne vaan perussoundiltaan ja tatsiltaan on sitä, mitä itse hakee..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
14.04.2019 14:02:15 (muokattu 16.04.2019 20:49:06)
Laulava Kylätohtori: ......

Mutta periaatteellisella tasolla aktiivimikit kyllä kiinnostaa ja vaikuttaisivat olevan täynnä mahdollisuuksia, jos ne vaan perussoundiltaan ja tatsiltaan on sitä, mitä itse hakee..

No dynamiikan kompressoituminen oli ensimmäinen asia jonka itse nosta huomasin, mutta jokainen joutuu hakemaan itselleen sen oman totuutensa. Mulla on sellainen hieno idis johon otin nyt ensimmäisen askeleen, että ajattelin hakea muutaman pleksin lisää ja ensinnäkin ajattelin ne orggismikit kasata yhteen pleksiin käyttövalmiiksi ja ottaa ehkä yhdet tai kahdet mikit vielä lisäksi joista kasaan käyttövalmiin setin pleksiin valmiiksi. Sitten asennan tonne tekniikkapoteron pohjalle pistokkeen jakkipiuhoja varten ja tietty tuo kielimaakin täytyy laittaa varmaan siihen samaan pistokkeeseen. Niin sitten voin helposti vaihtaa koska tahansa minkälaisen mikkihässäkän hyvänsä. Pitää vaan miettiä haluanko tehdä kaikkiin plekseihin samanlaisen kytkennän potikoihin. Ajattelin, että olisi alkuperäiset mikit ja sitten nuo aktiivimikit (nehän mulla jo siis on) ja laittaisin kolmanteen pleksiin vaikka ne Kinmanin hurinattomat tms.

Ajattelin, että tuollainen tsydeemi tekisi tuosta stratosta niin ylivertaisen monipuolisen työkalun, että voisin melkeimpä myydä nuo muut kitarat pois (paitsi etten ole kylläkään myymässä) :-D.

E: mä editoin viestiä lisätäkseni kommentin ettei tämä ketju täyty tästä mun kohkaamisesta. No halusin sen verran lisätä, että testailin ja vertailin EMG stratoani noihin pariin kitaraan joissa on puolitettavat humpparit niin lähinnä kaulamikin soundia joka on eniten vertailukelpoinen. Tietenkään se ei ole samanlainen kun kitaratkin on erilaisia ja mikit ovat erilaisia. Mutta havaitsin, että EMG:sä outputtia olikin yllättäen vähemmän ja soundi kompressoitui vähemmän kuin puolitetussa passiivi humpparissa. EMG:sä sointi myös oli kirkkaampi ja botnea oli vähemmän kuin puolitetussa passiivissa. Botnesta en ole ihan varma koska outputtia oli enemmän siinä puolitetussa passiivihumpparissa, niin saattoi olla että kyse oli kuuloharhasta. Valitettavasti en aitoon Stratoon päässyt vertaamaan kun ei tullut tehtyä vertailuäänitettä ennenkuin aloin vaihto-operaatioon. Täytyy tehdä kunnollisia vertailuja sitten kun saan väsättyä pari mikkisettiä plekseihin valmiiksi että vaihtaminen käy joutuisasti ja helposti.
Icy-Sun
16.04.2019 20:26:22
Fender/Warmoth strato tuli matkahuollossa tänään perille. Neljän soittotunnin jälkeen aivan mieleiselle kepakolle tuntuu.
atct
16.04.2019 21:50:44
Tämän viikon hankintani oli Weber Mini Mass 25W. Torilta. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan.
Kunnallisjäte
17.04.2019 09:28:23

Two Notes torpedo captor Custom Soundsilta. Tavoitteena oli saada soitettua putkinupilla luureihin ja nauhoitella tietokoneella. Pienen säädön jälkeen toimii kivasti.
Vähän alkoi kaasutella uusi nuppi, nyt käytössä UralTone Jr.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)