Kefiiri 10.04.2019 07:46:16 | |
---|
Ovatpas komeita nuo Hallun tekemät johdot! Pitää jossain välissä kokeilla itsekin. Kierrepiuhassa rockmusiikin kulta-aika tiivistyy visuaalisesti, ja siksi värin on hyvä olla sellainen että se erottuu myös lavaolosuhteissa. Kierrejohtoja vilahtelee klassisissa rokkipläjäyksissä esimerkiksi Chuck Berryllä ja Rolling Stonesilla. En ole musiikin asiantuntija. |
Mäkin ajattelin että tää (ansiokas) projekti näyttäisi joltain ihan muulta. Menee täydestä ku väärä raha. Mutta miksi keskustelu ei ole jo kääntynyt toneen? "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
VIPMetal 10.04.2019 09:48:17 | |
---|
Hyvältä näyttää hallu! =) |
Metalkallo 10.04.2019 09:57:07 | |
---|
Mulla on Fenderin Hendrix kierrepiuha viime vuodelta ja en ole huomannut eroa soinnissa normaaliin piuhaan verrattuna. Kierre on hienomman näköinen esim. straton kanssa, mutta huonoina puolina on, että johto on painavampi (normi johto tehtynä kierteiseksi ei ehkä paina niin paljon? ). Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Laulava Kylätohtori 10.04.2019 12:11:42 (muokattu 10.04.2019 12:13:02) | |
---|
Tomtom: Mäkin ajattelin että tää (ansiokas) projekti näyttäisi joltain ihan muulta. Menee täydestä ku väärä raha. Mutta miksi keskustelu ei ole jo kääntynyt toneen? Kai tuo samalta kuulostaa kuin ennen kierteistämistä... e. Vai tuleeko kiertämällä alamiddlen harmonisiin kerrannaisiin herkullista kermaisuutta? Ikään kuin kerman rasvaprosenttia nostettaisiin 3,7:llä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Kefiiri 10.04.2019 12:27:19 (muokattu 10.04.2019 12:30:14) | |
---|
No kyllähän se kierteellä oleva johto muodostaa "kelan" joka teoriassa vaikuttaa systeemin resonanssitaajuuteen, mutta nyt kun sekä kuuma johto että maajohdin kiertävät rinnakkain samassa kelassa niin taitaa se kelavaikutus kumoutua itsestään :) Eikä noin väljä kela sointiin oikeasti vaikuttaisi vaikka vaan kuuma karva olisi kierteellä ja maajohto erikseen suorana. En ole musiikin asiantuntija. |
Tympee Huttunen 10.04.2019 12:36:22 (muokattu 10.04.2019 12:36:42) | |
---|
Hienoja piuhoja. Mulla taitaa yksi kierrepiuha kaapissa lojua. Luulen muuten tonen olevan vain sitä, että kahden metrin kierrepiuha vs kahden metrin suorapiuha on kapasitanssiltaan ihan eri tasoa - kahden metrin kierrepiuha on kuitenkin oikeasti joku kuuden metrin suora piuha. |
hallu 10.04.2019 16:40:18 | |
---|
Kiitos :-) mä itsekin pidän noita tuloksia ihan rohkaisevina ja tosiaan näyttää siltä, että tuo vähän laadukkaampi ja paksumpi Klozin johto kiertyi vielä nätimmin kuin nuo halvat lyhyet pedaalikaapelit. En mä nyt varmaan ala kaikkia kaapeleitani rullaamaan kierteelle kun kyllä suoria kaapeleita tarvitaan ja niillä on paikkansa tietenkin. Mutta on kiva tietää, että tuollaisen tekeminen ei ole oikeastaan kummoinenkaan juttu ja jos sen tekee itse, niin voi tehdä justiinsa semmoisen kuin haluaa ja valita minkä pituisia pätkiä jättää suoraksi etc. Mutta itselleni tämä oli enemmän jännittävä kokeilu :-). Ja kun soundi tuli puheeksi, niin en ole soundissa huomannut eroa noissa suoraan kaapeliin verratuna. Luulen, että toneen vaikuttaa enemmän se johdon pituus ja rakenne (kuinka tiheästi kudottu se kuparivaippa siellä sisällä on ja kuinka monta kuparikarvaa on johtimeen maltettu laittaa). Olen huomannut kun olen piuhoja itsekin kokeillut rakentaa ja tietty niitä tulee joskus korjailtua jos johto menee poikki, niin ne halvimmat paukkulangat on oikeasti sellaisia että siellä ei sitä johdinta ole juuri nimeksikään. Sehän tarkoittaa, että johto johtaa huonommin sähköä (no eihän kitarasignaali varmaan paljoa johdolta niitä neliöitä vaadi) joka voi vaikuttaa toneen (en ole varma mutta epäilen), mutta mielestäni se tekee johdon hauraaksi siis se rikkoutuu helpommin. Laadukkaammat kaapelit jotka ovat valitettavasti myös kalliimpia, on huomattavasti tukevampaa tekoa ja kupria kulkee johdossa paljon enemmän ja uskoisin, että se tiheämmäksi kudottu kuparivaippa johdon sisällä myös eristää häiriöiltä paljon paremmin. Mitä tulee johdon kestävyyteen, niin niitä kaikkein huonoimpia lukuunottamatta johdon kestävyyteen vaikuttaa se miten sitä johtoa käsittelee (laadukaskin plugi hajoaa lopulta kun sitä riittävästi reutoo ja paiskoo), miten sen solmii (vai jättäisikö kokonaan solmimatta ja laittaisi nätisti kiepille ja ennen kaikkea käyttääkö soittaessaan bootseja vai reinoja :-D . Mulla oli yksi tuttu basisti joka soitti keikoilla aina avojaloin. Se oli aika koleeta :-). "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |