Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5231 232 233 234 235244 245 246 247 248
hollmi-5
14.03.2019 18:26:24
Krice: Ei tuolla tavalla saa huonoa rumpua kuulostamaan hyvältä. Muutenhan kaikki ostaisivat vain niitä 500 euron poppelisettejä, ei olisi kovin paljon järkeä ostaa kalliimpia pönttöjä jos kaikki olisi vain tatsista kiinni.

Ei kaikki ole, mutta se lyönnin laatu, eli kosketus, saa huonon rummun soundaamaan ja hyvän loistamaan. Se tekee isoimman osan eroista samasta rummusta saatavan äänen laatuun.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kefiiri
14.03.2019 19:11:53 (muokattu 14.03.2019 19:15:25)
Tuo tilajuttu on kyllä merkittävä. Oma keikkakokemukseni rumpalina on toistaiseksi rajallinen, ja olen ällistellyt sitä, miten erilaiselta mikittämätön virveli eri tiloissa kuulostaa. Isossa kaikuvassa tilassa ei kuulu kuin maton räsäys. Tai ei tilan tarvi isokaan olla, mutta jos ei ole mitään akustista vaimennusta, niin ohueksi jää. Kitaralla tai bassolla ei tunnu yhtä vaikealta. Liekö siinä se, että vahvarin säädöillä voi kompensoida? Pitäisikö virveli virittää kauhean löysälle tuollaisessa tapauksessa?
En ole musiikin asiantuntija.
statistiÖ
14.03.2019 23:19:19

Vahvarit "kompuroi" ääntä, akkarit ei. Soittamalla toki niin sanotusti pystyy kompuroimaan ääntä.

Kalliit setit on ne vaikeimmin soitettavat, ettei kannatakaan kalliita hommata ennen osaamista. Huonommat rummut opettaa viritystä ja hioo soittotaitoa ensin sen yhden saundin osalta, eikä mene aikaa saundihifistelyyn, koska niitä on vain se yksi.
Liike on rumpujen soitossa tärkeintä, koska flow ja rytmi. Ja se ettei hakkaa rumpuja tukkoon, eli voimaile (tatsi).
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "what ever you do. don't tell anyone."
Epämuusikko
14.03.2019 23:47:08 (muokattu 14.03.2019 23:48:16)
Olen miettinyt pääni puhki tuota tila-aspektia en pelkästään soundin itsensä kantilta, vaan ensisijaisesti omaa soittomukavuutta peilaten. Lyhyt vastaus sinänsä hieman kryptiseen aloitukseen: hep.

Vähän pidempi vastaus: joissain tiloissa virvelini kuulostavat pinkeiltä, räikeiltä ja väkivaltaisilta. Löystäminen ja demppaaminen ovat silloin tosiasia. Samat virvelit kuulostavatkin sitten toisissa paikoissa tussuilta mössöiltä, silloin pitää kiristää ja ottaa demppiä vähemmälle.
uliuli
Jucciz
15.03.2019 00:16:26
Emmehän me koskaan kuuntele soittimia tyhjiössä, vaan nimenomaan tilassa. Ja koskapa koon, muodon ja käytettyjen materiaalien seurauksena eri tiloissa eri taajuudet korostuvat ja vaimenevat eri tavalla, myös ne tutut ja turvalliset soittimet saattavat kuulostaa kovin erilaisilta. Siispä on ihan luontevaa ja hyödyllistäkin kompensoida näitä eroja joko viritys-, demppaus- tai soittoteknisin keinoin.
Ruutikallo
15.03.2019 08:27:20
Krice: Ei tuolla tavalla saa huonoa rumpua kuulostamaan hyvältä. Muutenhan kaikki ostaisivat vain niitä 500 euron poppelisettejä, ei olisi kovin paljon järkeä ostaa kalliimpia pönttöjä jos kaikki olisi vain tatsista kiinni.

Kyllä se vaan suurelta osin on siitä tatsista / soundin ulosOTTAmisesta kuin välineistä, imo.
Jäikö jotain sanomatta? -Niin paljon sanomatta jää.
Epämuusikko
15.03.2019 11:46:46
statistiÖ: eikä mene aikaa saundihifistelyyn, koska niitä on vain se yksi.

Jos mulla ois silmälasit niin hieroisin väkivaltaisesti sitä nenän osaa mihin ne tarraavat.
uliuli
Ruutikallo
15.03.2019 13:10:15
Epämuusikko: Jos mulla ois silmälasit niin hieroisin väkivaltaisesti sitä nenän osaa mihin ne tarraavat.

Hahah..

Virhe! Tyhjä tai väkivaltainen kirjoitus!
Jäikö jotain sanomatta? -Niin paljon sanomatta jää.
Seba
15.03.2019 22:15:52

Epämuusikko: Jos mulla ois silmälasit niin hieroisin väkivaltaisesti sitä nenän osaa mihin ne tarraavat.

Otat nyt vaan mummosta vaarin ja ymmärrät ettei halvoissa rummuissa ole kuin yksi saundi.
Epämuusikko
23.03.2019 20:17:23 (muokattu 23.03.2019 20:51:07)
Kaikki Sonoreilla soittajat joko a) ovat tämmöisiä, b) haluavat olla tämmöisiä tai, todnäk oma kohtaloni, c) tulevat ajan mittaan tämmöisiksi

https://www.youtube.com/watch?v=FS4cA3Y7wnc

ten points saatana. #VHS #menneetmiehet #mitävittua #näentulevaisuuteni

e: löytyi toinen hyvä

https://www.youtube.com/watch?v=-Fe2ibOq2yk

(Premier-jengissä on kans kaikenlaista hörhöä. Viihdyn sielläkin)
uliuli
Epämuusikko
09.04.2019 16:25:48
AP: Nyt oli kunnollista.

Premier sykähdyttää omaa sydänalaa syvemmin, joten pitääpä perehtyä merkin hörhöosastoon, kun näin annetaan ymmärtää että löydettävää olisi :)

Aikani samoiltuani eri rumpuvalmistajien ystävien internet-polkuja mulla on melko värittynyt kuva noista jengeistä.

No, ite aion rikkoa kaavoja laittamalla joku päivä Signioihin RIMSit.

+ Jossain vaiheessa olin laittamassa Cabrioita myyntiin, mutta ei niistä sais kuin sen pari sataa, ja ne on kuitenkin aika monta tonnia jo itelle kirnunnu, niin jos niillä kirnuais toisetkin.
uliuli
AP
09.04.2019 17:22:59
Epämuusikko: Aikani samoiltuani eri rumpuvalmistajien ystävien internet-polkuja mulla on melko värittynyt kuva noista jengeistä.

Mä en ole kyllä ikinä muuten ajatellun asiaa noin, mutta kun nyt sanoit...

No, ite aion rikkoa kaavoja laittamalla joku päivä Signioihin RIMSit.

Itsehän tässä kohtaa jo sain välilyöntejä, että elä hyvä mies niin nättejä rumpuja rimseillä rumenna :D
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
statistiÖ
18.04.2019 21:50:03

Käytyäni kolmessa eri kirjastossa, joista kahdessa se levy oli, niin kolmannesta viimein tajusin sen lainata, toisesta en. Jäikin vissiin viimeiseksi hitiksi tähän potpuriin. Kas ylläripylläri nyt se löytyi, Snow hey oh sisältää ainoan rumpumuuvsin, jonka osasin soittaa heti, kun sen osaston jutskia aloin hallita. Enkä mä muutes montaa muuvsia osaa vieläkään soittaa.
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ Lisää alapäätä !!
Epämuusikko
23.04.2019 10:14:59
uliuli
Epämuusikko
27.04.2019 09:24:17
Seuraavan kahden viikon keikat (3 kpl) ovat 99% swingiä ja new orleans -poljentoa. Ei edes bebopia eikä hard bopia eikä sen tuoreempaa. No, pari soul-palaa tuolla seassa on, ja muutama kappale on bluesrakenteella, mutta estetiikaltaan lähtökohtaisesti swingiä ja vanhempaa.

Onko tämä sitä keski-ikäistymistä?
uliuli
Kimd
27.04.2019 13:29:10
Epämuusikko: Seuraavan kahden viikon keikat (3 kpl) ovat 99% swingiä ja new orleans -poljentoa. Ei edes bebopia eikä hard bopia eikä sen tuoreempaa. No, pari soul-palaa tuolla seassa on, ja muutama kappale on bluesrakenteella, mutta estetiikaltaan lähtökohtaisesti swingiä ja vanhempaa.

Vai kasvua?
Ei irtoa
Epämuusikko
27.04.2019 14:48:22
Kimd: Vai kasvua?

Tohdin epäillä.
uliuli
tml
28.04.2019 00:01:36
Epämuusikko: Seuraavan kahden viikon keikat (3 kpl) ovat 99% swingiä ja new orleans -poljentoa. Ei edes bebopia eikä hard bopia eikä sen tuoreempaa. No, pari soul-palaa tuolla seassa on, ja muutama kappale on bluesrakenteella, mutta estetiikaltaan lähtökohtaisesti swingiä ja vanhempaa.

Varmaan. Kohta rupeat tekemään joululevyjä...
Epämuusikko
29.04.2019 16:14:25 (muokattu 29.04.2019 16:16:31)
Äheltämisen ja kiroilun ja väsäilyn seurauksena sain viimein cd/aux -äänilähteen, metronomin sekä yksittäisen konkkamikin saman miksauspöydän päähän, hyllylle käden ulottuville rumpusetin äärestä. play-along-mukavuus parani huomattavasti.

Tämä olisi pitänyt tehdä 20 vuotta sitten. Niin kuin kaikki muutkin asiat elämässäni.
uliuli
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)