![]() 08.04.2019 22:55:01 (muokattu 08.04.2019 22:55:37) | |
---|---|
Osa harrastaa kaikenlaista reippaampaakin kampikikkailua sen verran paljon - samalla asiallista ergonomiaa ja kevyttoimisuutta toivoen... - että ei olekaan jotain tyyliin 5 erikoisjäykkää jousta. Vaan todennäköisemmin jopa vain vain 2 suoraa jousta, vain 2 jousta v-muodossa tai se monien kitaroiden oletus, eli 3 tavallista jousta suorassa. Riippuen tietenkin aina tallasta, vireestä, kielistä, skaalasta, kielien lukumäärästä, omista käsivoimista/mieltymyksistä jne. Useinhan on jo kyse superstratoista tms., mikäli kampeamistarve on jotain tyyliin Van Halen. Jolloin kielet on usein lukittu molemmista päistä (Double Locking) ja tallana on usein - niillä kenellä on siihen varaa... - Floyd Rose Original (OFR), Ibanez Edge, Gotoh GE-1996T tai joku muu "floikkamainen" laatutalla. Sellaisiinkin mm. Floyd Rose tarjoaa hiljaisia, eli päällystettyjä jousia. En enää ulkoa muista, että onko stratoissa erikokoiset kuin nämä: https://floydrose.com/collections/u … /products/frtsn?variant=29837634194 Sitä en kyllä osaa yhtään sanoa, että mikä prosentti kuulee niitä ylimääräisiä ääniä pelkästään akustisesti. Tai että moniko kuulee ylimääräisiä häiriöääniä vasta 130 dB tuuttaavan kitarakaapin edessä seisoessaan. Oli miten oli, niin edes suhteellisen hyvin menestyneet ammattimuusikot eivät aina laitakaan kaikkein kalleinta NASA:n kehittämää huipputekniikkaa omiin työkaluihinsa. Mistä todisteena Steve Vain ainakin vielä jokunen vuosi sitten käyttämä "jousihälynvaimennusjärjestelmä": https://www.youtube.com/watch?v=WQVcFj7MIJA#t=1m40s Yksi vaimennustapa lisää on tunkea jotain itse jousien sisäpuolelle. Kuten vaikkapa tarpeeksi pienikitkainen ja halkaisijaltaan sopiva muoviletkun pätkä. Tosin tästäkin asiasta murehtimiseen taitaa päteä vanha viisaus: "If it aint broke, dont fix it." Tuossa em. videolla vilahtaa kelluvatallaisiin stratoihin(kin) sovellettavissa oleva apuväline. Eli kaksi säädettävää "iskaria", jotka vastustavat tallan liikettä ainoastaan ylöspäin kammettaessa ja tallaa demppauskäden kämmensyrjällä alaspäin painettaessa. Useinhan noissa vekottimissa on kait vain yksi jousi tähän tyyliin: https://www.thomann.de/fi/goeldo_backbox.htm Eräs suosittu konsti on tietenkin säätää talla pysyvästi dive-onlyksi. Kuten Eddie Van Halen on melkein aina tehnyt. Jo ensimmäisellä albumillaan, siis vielä käyttäessään Fender-tallaa siinä tee-se-itse -kitarassaan. Sen kiinteätallaisen Ibanezin lisäksi. Mutta ihan yleisesti ottaen, valtaosa stratoista lienee kait aina ollut kelluvaksi säädettyjä? D'oh! | |
![]() 08.04.2019 23:28:30 | |
Sarko: Itse en ole tota jousten värinää kuullut koskaan mikkien läpi, akustisesti soittaessa luovat kyllä mystistä jousikaikumaista värähtelyä. Jännä homma, palstan toneauktoriteettina esiintyvä taho kyseenalaisti mun mielenterveyden kun totesin että en erota jousien aiheuttamaa eroa tavallisella ja hardtail-stratolla vahvistimen läpi soitettuna. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
![]() 09.04.2019 08:26:00 | |
Groke: Steve Vain ainakin vielä jokunen vuosi sitten käyttämä "jousihälynvaimennusjärjestelmä": https://www.youtube.com/watch?v=WQVcFj7MIJA#t=1m40s Vailla on kyllä joku astetta kovempi fetissi näihin teippeihin :D | |
![]() 09.04.2019 09:48:25 | |
artha61: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6nt%C3%B6mitta Edellisellä työpaikalla kävi yhdelle tyypille Saksassa lentokentällä hauska tilanne. Oli vienyt alihankkijan tuotteiden mittausta varten työntömitan matkalaukussa Saksaan. Siinä ei ollut ongelmaa, toisin kun sitten takaisin palattaessa. Tyyppi oli laittanut sen kummemmin ajattelematta työntömitan käsimatkatavaroihin. Lentokentän turvatarkastuksen läpivalaisussa sitten oli näytetty kuvaa monitorilta ja kysytty: "Was ist das?" Tähän kaiffari sitten oli vastannut englanniksi: "It's just a Mauser....." Lopun voitte sitten arvata, sillä Mauser on yksi tunnetuimpia eurooppalaisia asemerkkejä :D Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 09.04.2019 09:56:14 | |
No mä otin sen rätin pois sieltä jousien alta, kun ei sillä ollut mitään vaikutusta oikeastaan mihinkään. Tuntui hyvältä idealta blokata tremolo jousilla kanteen kiinni, mutta nyt kun sen tein olen alkanut kaivata kampea joten pitänee stedailla saako tuon säädettyä kellumaan viidellä jousella. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 09.04.2019 10:07:32 | |
p130: Jännä homma, palstan toneauktoriteettina esiintyvä taho kyseenalaisti mun mielenterveyden kun totesin että en erota jousien aiheuttamaa eroa tavallisella ja hardtail-stratolla vahvistimen läpi soitettuna. Voi perkele näitä auktoriteetteja :D "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart | |
![]() 09.04.2019 13:44:06 | |
hallu: No mä otin sen rätin pois sieltä jousien alta, kun ei sillä ollut mitään vaikutusta oikeastaan mihinkään. Tuntui hyvältä idealta blokata tremolo jousilla kanteen kiinni, mutta nyt kun sen tein olen alkanut kaivata kampea joten pitänee stedailla saako tuon säädettyä kellumaan viidellä jousella. Ihan varmasti saa. In Finland we have this thing called "diu diu". | |
![]() 12.04.2019 10:40:27 (muokattu 12.04.2019 20:12:53) | |
Nopea kysymys: Minkälaatuisia meksikolaisen standard straton metalliosat (lähinnä talla ja virittimet) ovat verrattuna esim. Gotohiin ja Wilkinsoniin? | |
![]() 12.04.2019 17:06:45 | |
No nyt mä sitten viimein repäisin ja vaihdoin stratoon mikit. Keskeisin syy oli, että halusin hurinattoman setin kun noilla humpparikitaroilla enemmäkseen tulee soiteltua niin strato vanhoilla mikeillä on kuin antenni. Soundiin en halunnut muutosta, mutta päätin hyväksyä sen että soundi voi aktiivimikkien myötä muuttua. https://www.musamaailma.fi/kitarist … -set-mikrofoniyhdistelma-valk.html? Tommosen setin laitoin, ja nuo EMG:n pikaliittimet on kyllä nerokas keksintö, että meikäläisenkin kaltainen tumpelo pystyn vaihtamaan ne itse. Ainoa vaan, että johdot on sen verran pitkät, että tekniikkapotero tuli aika täyteen piuhaa, mutta sain sullottua kannen kiinni kun vähän aikaa hyppelin pleksin päällä ja ujuttelin johtoja johtokanaaleihin. Pelkäsin että rikon jotain, mutta neljätuntia askarreltuani kun laittoi virrat päälle niin rokki alkoi raikua ja vastoin kaikkia odotuksia, kaikki toimi niinkuin pitikin. Jäin vähän miettimään, että niitä kytkentäpiikkejä jäi vapaaksi niin tuolla systeemillä varmaan pystyisi tekemään erilaisia kytkentäjutskia esim. varmaan tallamikin saisi liitettyä alempaan toneen helposti (pitää kokeilla joskus). Ainoa, mikä vähän jäi mietityttämään niin olin luullu/uskonut että aktiivimikit (erityisesti EMG:t) ei tarvitse kielimaata ollenkaan, niin en sitä sitten kiinnittänyt ollenkaan. Pikaisesti testatessani, että kaikki toimii niin tuli semmoinen fiilis että ihan kuin tallamikillä olisi ollut sellainen pieni surina joka loppui kun mikkiswitsin kiinnitysruuviin koski eli ehkä se kielimaa on sittenkin perusteltu.... pitää vähän tutkailla lisää. Mutta sitten se tsoundi. Mikit kuulostaa erittäin hyvältä ja siis Fendermäisiltä siis stratomaisen kirkkailta ja soundi on ainakin äkkiseltään stratolle täysin uskottava. Mielestäni ei minkäänlaista soundillista kompromissia näihin liity. Ainoa että näissä on vähemmän häiriöitä ja nämä on paremmin balanssissa kuin ne alkuperäiset. Tone puraisee eri tavalla kuin orggistonet ja ja vola ottaa tasaisemmin ja tuntuisi värittävän sointia vähemmän. No mä jatkan tutkimuksia ja testejä, mutta erittäin lupaavat mikit. Olen tyytyväinen, sain nämä edullisesti torilta ja nämä oli helppo asentaa ja se kaveri keneltä nämä ostin oli tosi mukava kauppakumppani. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 12.04.2019 21:38:57 | |
Icy-Sun: Nopea kysymys: Minkälaatuisia meksikolaisen standard straton metalliosat (lähinnä talla ja virittimet) ovat verrattuna esim. Gotohiin ja Wilkinsoniin? Vastaus vähän hitaampi... Missä mielessä laatuvertailet? Viimeistelytaso (sekä ulkonäköjutut että tekniset, kuten toleranssit, kestävyys jne.) on usein samassa hintaluokassa suht samanlainen. Toiminnallisesti nuo kaikki saa pelaamaan. Huolto, säätö yms. kunnossapito parantaa monta vaivaa. Tremolon palikan metallista on yhtä monta mieltä kuin soittajaakin, useimmille käy alkuperäinen, joku kaipaa viritettyä erikoisterästä. Virikoneissa eroja tekee eniten välityssuhde ja lukittavuus. Vireenpidon kannalta kaikki em. toimii kunhan ei ole mekaanisesti rikki. Jos sulla mättää joku originaaliosista, kysy jäsenistöltä mihin kannattaa vaihtaa - voi tulla osuvampia vastauksia. | |
![]() 12.04.2019 22:59:29 | |
Okei nyt olen häärännyt koko helvetin illan noiden mikkien kanssa ts. veivannut pleksiä ja kieliä paikalleen ja pois. Homma meni nimittäin niin, että kun uskoin että kielimaata tarvitaan kaikesta huolimatta, niin ajattelin sen sitten asettaa paikalleen kun kielimaajohtokin oli valmiina siellä, no siitä alkoi sitten seikkailu kun pari johtoa oli niin kinthalla että irtoili yksi ja toinen pistoke ja kasatessa aina joku pikku juttu oli vinksallaan miksi se piti ottaa uudelleen auki. No sain viimein sen kasaan ja toimimaan, niin nyt se mainitsemani surina oli kokonaan poissa eli mitään kielimaata ei siis tarvitakaan. Ilmeisesti siinä ensimmäisessä asennuksessa mulle sattui joku virhe mikä aiheutti surinaa ja tulkitsin tilannetta väärin. En kylläkään tajua mikä hemmetin juttu siinä on voinut olla kun eihän tuon passiivisena pitäisi toimia lainkaan. No nyt kun olen saanut tämän kasaan luultavasti viimeinkin oikein, niin pakko sanoa että ihan ihmeellistä kun tämä on ihan täydellisen häiriötön ja siis vielä häiriöttömämpi kuin nuo humpparikitarat, mikä tekee tästä tosi huolettoman kaverin ja tsoundi on kummiskin sangen autenttinen varsinkin kliinillä siis kirkas tämä on ja outputtia on enemmän kuin passiivimikeissä ja tonet sekä vola puraisee eri tavalla. Toisaalta kun volan pudottaminen ei värjää soundia lainkaan, niin tällä voi yrittää hakea sitä autenttista outputtia pakittamalla volaa. No se soundi. Kliinillä tämä tuntuu ja kuulostaa ihan stratolta ei epäilystäkään. Sointi on kirkas väliasennoistakin tulee tutun kuuloiset honotukset. Särösoundeilla eroa alkuperäisiin alkaa kuulemaan eli kun näissä on outputtia enemmän niin särö ei ole ihan yhtä dynaaminen kuin passiivimikeillä tai se niinkö tuntuisi kompressoivan enemmän, mutta kyllä nämä mulle välttää paremmin kuin hyvin. Olen oikein tyytyväinen näihin mikkeihin ja sanoisin, että jos kaipaat hurinattomia mikkejä stratoon, niin nämä EMG aktiivimikit on erittäinkin varteenotettava vaihtoehto. Itse varmaan pysyn näissä, koska äänittelyihin ja reeniksiin ja myöhemmin keikoille nämä mikit tekee tästä kitarasta paljon käyttökelpoisemman..... tai ainakin huolettomamman. Kyllähän tässä tietenkin vintagepisteet kärsii pahan kerran, mutta työkaluksi tämä on ihan oivallinen. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 13.04.2019 00:25:25 | |
https://maihinnousu.net/s/29130 Siitäpä vielä tsoundinäyte miten ne uudet EMG:t futaa. Tuo on äänitetty Logicilla ja rumpuja soittaa Logicin rumpali, molemmat komppikitarat on Strato (EMG) ja Mesa mark V kliini kanava CabClone ja leadkitara on strato EMG ja Mesa mark V kakkoskanava ryyditettynä CarlMartin ACtone pedaalilla ja delay äänitysohjelmasta. Basso on Yamaha BB425X soitettuna Ampeg SVPCL etuvahvistimella. No pikkuisen eq presettiä ja monikaista kompura presettiä masterissa ja tuo leadkitaran delay mutta muuten ei muita efektejä eli mahdollisimman raakana tuon koitin laittaa, että saisi jotain selvääkin. No ehkä tuosta kuulee onko se teidän mielestä uskottava stratosoundi mulle tuo kelpaa kyllä. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 13.04.2019 10:51:01 | |
73nd3r: Vastaus vähän hitaampi... Missä mielessä laatuvertailet? Viimeistelytaso (sekä ulkonäköjutut että tekniset, kuten toleranssit, kestävyys jne.) on usein samassa hintaluokassa suht samanlainen. Minulle on tulossa palastrato (en ole mikään stratomies, jotentietämykseni Fender-johdannaisiin on vielä vajaavainen), josta löytyy muuten laatuosaa (custom-kaulaa, käsinkäämittyä mikkiä), mutta body ja hardware on meksikon stankusta. Ajattelin vaihtaa lukkovirittemet siihen, mutta yleisellä tasolla lähdin kyselemään. :) Ei sillä, että meksiko-stankkukaan huono olisi, mutta aiempaan soittokokemukseen perustuen on arvokkaammat stratot pysyneet paremmin vireessä. Saattaahan tuo toki vireen pitääkin. Tiistaina vasta saan kitaran. | |
![]() 13.04.2019 17:00:02 (muokattu 14.04.2019 08:53:23) | |
Mä olen tänään vähän enemmän päässyt testailemaan noita mikkejä ja kyllä ne vaan koko ajan tuntuu paremmilta kun niihin tottuu. Muutamia huomiota tähän mennessä on että kun nuo aktiivimikit on ilmeisesti vähän hennommilla magneeteilla niin näyttäisi että niitä pystyy nostamaan lähemmäs kieliä ilman että ilmaantuu sointi tai vireongelmia, mikä osittain vaikuttaa siihen että sitä outputtia on vähän enemmän. Ei noissa nyt mitenkään tolkuton outputti ole, mutta äänenpaine tuntuisi olevan lähemmäs samaa mitä noista normi humppareista tulee joskin EMG:sä on kirkas yksikelaisen sointi joka on ohuempi eikä niin tumma ja paksu kuin humpparissa. Sitten jos vertaa niihin alkuperäisiin mikkeihin niin ihan kuin nämä ei olisi ihan yhtä botnekkaat, mutta nämä ovat ehdottomasti kyllä tasapainoisemmin soivia ja sitten potikat ja kytkimet toimii erittäin johdonmukaisesti ja yllätyksettömästi kun noissa passiivimikeissä hurinat ja pörinät tuntui seurailevan mikkikytkimen asentoa ja toisaalta potikoiden asentoa. Se on toisaalta ylellistä mutta panee miettimään, että ehkä niissä orkkissähköissä oli myös jo jotain vikaa eli potikoiden ja kytkinten vaihdolla olisi varmaan saanut ihmeitä aikaiseksi. Huomasin Kingmanin hurinattomat mikit torilla ja aloin tietenkin heti miettiä mitenköhän passiiviset hurinattomat vertautuu näihin aktiivimikkeihin. No nyt en kyllä mitenkään jaksa alkaa jumpata näiden kanssa enempää, mennään nyt toistaiseksi näillä. Mutta semmoinen positiivinen juttu että ainakaan nyt ekana päivänä en ole kaivannut vanhoja mikkejä takaisin. E: nyt päätin vain editoimalla tätä viestiäni lisätä yhden huomion ettei tää ketju täyty mun mikki-intoilustani :-D . Eli siis tätä kirjoittaessani mikit tuli asennettua toissapäivänä eli nyt on sunnuntai aamupäivä. Niin ja se huomio: eli ainakin tossa mun stratossa mikkipoteroiden syvyys tuli vastaan, eli vaikuttaa siltä että EMG:t on jonkinverran korkeammat mikit kuin ne alkuperäiset ja niitä ei siis mahdu ruuvaamaan yhtä alas kun ne alkuperäiset sai tarvittaessa ruuvattua ihan pleksin tasolle saakka, niin nämä jäävät alimmaisessa asennossaan pari milliä pleksin tasosta ylös. No, sillä ei ole ehkä merkitystä koska nämä ovat tasapainoiset ja näiden magneetit vaikuttaa niin heikoilta että ei näitä niin syvälle tunnu olevan tarvetta ruuvatakaan, mutta tämä on kuitenkin asia, jota en itse tullut huomioineeksi ja jos joku tällaisia miettii, niin ajattelin mainita tämänkin seikan. Ja siis edelleen olen tyytyväinen näihin ei siinä mitään. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 17.04.2019 17:53:09 | |
Tein tänään pikkuisen havainnollisemman demon, jossa en käsitellyt raitoja ollenkaan enkä lisännyt mitään efektejä niin, että soundi kuuluisi mahdollisimman autenttisena. Eli molemmat komppikitarat ja leadkitara on äänitetty Fender strato kera EMG mikkien ja vahvistimena Mesa mark V ja kitarat äänitetty stereoraidoille niin, että toiseen kanavaan CabClonesta kaappisimulinja ja toiseen kanavaan lähimikitetty kaappi (Mikkinä Beyerdynamic tgv71). komppikitarat ykköskanavalla kliininä ja leadkitara kakkoskanavalla pikkurosolla ja ryyditetty CarlMartinin AC tone spedulla. Basso Yamaha BB425X soitettuna Ampeg SVPCL etarin läpi linjaan ja rummut on Logicin rumpali. Soundi on armottoman kuiva ja mun rähmeltämiset kuuluu kiusallisen hyvin, mutta ainakin soundista saa selvää. Olkaapa hyvät https://maihinnousu.net/s/29135 Mun mielestä toi skittatsoundi on hyvä, tai ainakin itse olen siihen tyytyväinen ja mielestäni se on sangen autenttista stratosoundia, jos oletta eri mieltä niin kaikinmokomin kuulisin senkin. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 17.04.2019 18:03:05 | |
hallu: Tein tänään pikkuisen havainnollisemman demon, jossa en käsitellyt raitoja ollenkaan enkä lisännyt mitään efektejä niin, että soundi kuuluisi mahdollisimman autenttisena. Eli molemmat komppikitarat ja leadkitara on äänitetty Fender strato kera EMG mikkien ja vahvistimena Mesa mark V ja kitarat äänitetty stereoraidoille niin, että toiseen kanavaan CabClonesta kaappisimulinja ja toiseen kanavaan lähimikitetty kaappi (Mikkinä Beyerdynamic tgv71). komppikitarat ykköskanavalla kliininä ja leadkitara kakkoskanavalla pikkurosolla ja ryyditetty CarlMartinin AC tone spedulla. Basso Yamaha BB425X soitettuna Ampeg SVPCL etarin läpi linjaan ja rummut on Logicin rumpali. Soundi on armottoman kuiva ja mun rähmeltämiset kuuluu kiusallisen hyvin, mutta ainakin soundista saa selvää. Olkaapa hyvät https://maihinnousu.net/s/29135 Mun mielestä toi skittatsoundi on hyvä, tai ainakin itse olen siihen tyytyväinen ja mielestäni se on sangen autenttista stratosoundia, jos oletta eri mieltä niin kaikinmokomin kuulisin senkin. Kummelin luontovartti! Näin silmissäni Kahilaisen ja Silvennoisen naamat. Kyseisen herran rasvaiset postaukset puhuvat omaa kieltään avioliittoa (ja lapsien hankkimista) vastaan. - Dr. Funkenstein: | |
![]() 18.04.2019 11:30:53 | |
hallu: https://maihinnousu.net/s/29130 Siitäpä vielä tsoundinäyte miten ne uudet EMG:t futaa. Tuo on äänitetty Logicilla ja rumpuja soittaa Logicin rumpali, molemmat komppikitarat on Strato (EMG) ja Mesa mark V kliini kanava CabClone ja leadkitara on strato EMG ja Mesa mark V kakkoskanava ryyditettynä CarlMartin ACtone pedaalilla ja delay äänitysohjelmasta. Basso on Yamaha BB425X soitettuna Ampeg SVPCL etuvahvistimella. No pikkuisen eq presettiä ja monikaista kompura presettiä masterissa ja tuo leadkitaran delay mutta muuten ei muita efektejä eli mahdollisimman raakana tuon koitin laittaa, että saisi jotain selvääkin. No ehkä tuosta kuulee onko se teidän mielestä uskottava stratosoundi mulle tuo kelpaa kyllä. vähän off topicia emg:hin liittyen:mulla on emg85 tallassa yhdessä superstratossa ja en tiedä miksi mutta se kuulosti tosi ikävältä cube20 läpi soitettuna,liikaa yläpäätä ja muutenkin täyskuiva saundi(kaulamikiksi se kai on tarkoitettukin),niin kyllähän meno muutui kun hommasin fender mustang 4:n takaisin vahvaimeksi,nyt silläkin superstratolla voi soitella tallamikilläkin. ei se ikä vaan asenne | |
![]() 21.04.2019 19:03:14 | |
Tässä vielä yksi räpellys EMG mikeillä, lupaan että tää jää tähän :-D ja kekkaan seuraavaksi jotain muuta mistä alkaa kohkaamaan. Tässä on vahvistimet Logicin malleja ja basso on Yamaha BB425x ja kitara tietty strato kera EMG:n . Soitto menee tässä vähän rähmeltämiseksi kun en tosiaankaan haskaa tätä lajia, mutta ehkä alan tosissani treenaamaan kunhan tästä innostun. Tässä nyt vähän plektralla koitettu tapailla tuttua teemaa. https://maihinnousu.net/s/29151 "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 22.04.2019 05:35:34 | |
joku muu sikko: Kummelin luontovartti! Näin silmissäni Kahilaisen ja Silvennoisen naamat. No tämä ehdottomasti. Tuli heti Kummeli - sillain hyvällä tavalla - mieleen. "Kysyt nyt dataa kaverilta, joka luulee että jenkeissä kaikki asuu omakotitalossa koska Yksin kotonassakin se poika asu."
-elon arska | |
![]() 22.04.2019 08:36:38 | |
Erittäin miellyttävät soundit noissa hallun klipeissä. Odotin aktiivimikkisen Straton kuulostavan räikeämmältä. Leadsoundi oli kumminkin kuin Pulliaisen ja John Scofieldin risteytys :D En ole musiikin asiantuntija. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)