Aihe: Kertokaa tietämättömälle miten feedback destroyerit toimii
1
squadbroken
04.04.2019 18:19:39
Moro!

Tässä pa-kaapit ja laitteet laittanut niin miten feedback destroyerit toimii useiden mikrofonejen kanssa.

Eli mulla on behringer pmh 5000 eli 20-kanavainen mikserivahvistin. Se on kytketty MAIN inputi kautta behringerin inuke 6000w päätevahvariin. Eli kun se on MAINin kautta kytketty niin se mikserivahvari käyttää vain sen mikseriominaisuuksia ja toi inuke6000 antaa sen tehon.

Mulla tulee rummuista 10 mikkikanavaa miksauspöytään. Mutta kun tehoja lisää päättäristä niin alkaa mikit kiertää. Joo ei ole mitkään audix/akg/shuren mikit vaan tommoset halppis t.bonet.

Eli kysymys kuuluukin nyt että jos mä laitan tohon väliin vaikka behringerin feedback destroyerin niin vieks se kaikista mikeistä mitä tohon mikseripöytään on kytketty niin sen kierron pois. Vai pitääks ne mikit kytkeä suoraan siihen feedback destroyeriin?

Ja mitä dynamiikkakompressorit tekee?
ituvirtanen
04.04.2019 23:18:53

Kierronesto on kapeakaistainen eq, notch. Laite yrittää etsiä kierron aiheuttavan taajuuden ja panee siihen tyyliin -30 dB kapeakaistaisen montun. Käytännössä saman voi tehdä vaikka terssikorjaimella (31 kaistainen graafinen eq) tai parametrisella.

Kun tasoja kasvattaa entisestään, automaagisessa laitteessa on vaikkapa 10 "monttua", joita se voi panna paikoilleen sitä mukaa, kun kierto alkaa.

Jos laite on ennen päätettä, notchit näkyvät kaikilla mikeillä. Kaiketi noita voi hyödyntää myös yksittäisissä kanavissa.
squadbroken
05.04.2019 05:57:23
Niin että lyhyestä virsi kaunis, eli että jos sen feedback destroyerin kytkee tohon mun mikserin ja päätevahvistimen väliin niin se pitäis toimia kaikkiin mikseriin kiinnitettyihin mikkeihin?
Pauli Lappalainen
05.04.2019 06:30:22
ituvirtanen: Kierronesto on kapeakaistainen eq, notch. Laite yrittää etsiä kierron aiheuttavan taajuuden ja panee siihen tyyliin -30 dB kapeakaistaisen montun. Käytännössä saman voi tehdä vaikka terssikorjaimella (31 kaistainen graafinen eq) tai parametrisella.

Kun tasoja kasvattaa entisestään, automaagisessa laitteessa on vaikkapa 10 "monttua", joita se voi panna paikoilleen sitä mukaa, kun kierto alkaa.

Jos laite on ennen päätettä, notchit näkyvät kaikilla mikeillä. Kaiketi noita voi hyödyntää myös yksittäisissä kanavissa.

Yleensä noissa on jokunen suodatin jotka lukittuvat tiettyihin taajuuksiin ja sitten vapaita jotka etsivät taajuuksia jotka jäävät soimaan.

Oleellinen sana on tuo yrittää, käytännössä ne eivät toimi livekäytössä. Huonosti säädetyssä/rakennetussa puheäänentoistossa noita yleensä löytää.

Livenä ne tarttuvat kaikkiin soittimiin, joista tulee siniaaltomaista ääntä esim. huilu, sähkökitaran feedback ja vaikkapa puhdasääninen naislaulaja. Tämä ei ole oikein toivottavaaa, kait.

Itse en moisia värkkejä laita mihinkään, en fyysisenä laitteena enkä minkäänlaisena prosessorin ohjelmapalasenakaan.
squadbroken
05.04.2019 09:22:16
No onks teillä sitten tietoa että miten sais tota kiertoa vähemmälle?
oksatboys
05.04.2019 10:25:25

squadbroken: No onks teillä sitten tietoa että miten sais tota kiertoa vähemmälle?

Laita hiljemmalle, suuntaa mikit ja PA-kaapit toisin, opettele käyttämään EQ:ta oikein. Jos joku ullautustaajuus vielä jää, niin tapa se sillä feedbackdestroierilla tai ihan vaan EQ:lla.

Mitä sä koitat noilla laitteilla tehdä? Kuunnella PA:sta rumpuja samalla kun soitat?
Basifisti
05.04.2019 12:35:00
oksatboys: Laita hiljemmalle, suuntaa mikit ja PA-kaapit toisin, opettele käyttämään EQ:ta oikein.

Näillähän sitä kannattaa yrittää. EQ:n käyttökin alkaa olemaan jo aika hifistelyä. Jos kiertoa herkästi aiheuttava äänenlähde jää vielä jalkoihin, niin silloin kannattaa miettiä, voisiko muuta mekkalaa laittaa hiljemmalle.
squadbroken
05.04.2019 16:39:54
Yees, pitää alkaa kaverin kanssa viikonloppuna hakeen säädöt kohdilleen kun sillä on usean vuoden kokemus noista miksailuista ja muista hifistelyistä. No kun on soittanut kauan mikittämättömillä rummuilla ja nyt kun tuli satsattua laitteistoon ja mikkeihin niin hifistellään rumpu soudit niin hyviksi kun noilla vehkeillä saa.

Thomanniltakin PA asiakaspalvelusta sanoivat että kun kytkee tohon miksauspöydän ja päätevahvarin väliin feedback destroyerin niin se vie kaikki mikrofonien ei halutut kierrot ja ulvomiset pois.

Ja PA kaapit siirrän kauemmaksi rummuista kun muutenkin mulla tulee siihen rumpujen eteen jättikokoinen rumpusermi.

Kiitoksia kaikille vastauksista ja avusta.
ituvirtanen
05.04.2019 19:56:02

Laulupuolen kierto vähenee yleensä aika helposti leikkaamalla alakertaa pois, vaikkapa noin sadasta hertsistä alkaen.

Rummut on sinänsä vähän hankalampi, koska tarkoitus on saada mökää matalalle, josta se kierto juuri helposti lähtee. Mikin paikkaa hakemalla pystyy vaikuttamaan paljon tuohon ongelmaan. Arvaan ihan hatusta, että juutuubi on täynnä ideoita. Bassari on itsessään aikamoinen kaikukammio, jolla on pari ominaistaajuutta. Ehkä niitten leikkaus voisi osua lähelle, jos parametrinen löytyy. Mutta ensin viidioitten pariin.
squadbroken
05.04.2019 23:29:09
Jees. Meinasinkin että kun saa veronpalautukset niin aattelin laittaa noihin rumpuihin rolandin td30 tai td50 rumpumoduulin ja trigata basari soundit sillä sitten mieluisaksi. Joo oon huomannut että pitää heittää basareihin nyt vilttejä rummun sisään kun tahtoo noi mikit ottaa sellaista bongorumpumaista kaikua mikitettynä. Ei se ole kun alkaa tosissaan kaverin kanssa painiin rumpusoudit kohdilleen kun kuulostaa mikitettynä totaalisen erinlaiselle kuin ilman. Paljon paljon paremmalle kuulostaa nyt tomarit ja virppa, mut noita basareita saa alkaa virittään eritavalla kun kuulostaa niin kumisevilta mikin läpi. On mulla kuitenkin molempien basareiden edessä 10kg levypainot estämässä basarin liukumista eteenpäin. Silloin se basarisoundi ei pääse muuttumaan kun ne ei liu'u soittaessa lähemmäksi mikrofonia. Tietty jos oikein haluais saada parasta mahdollista rumpusoundia aikaiseksi niin pitäis laittaa rahaa kovasti kiinni jo pelkkiin rumpumikrofoneihin.
Pauli Lappalainen
05.04.2019 23:55:32
squadbroken: Jees. Meinasinkin että kun saa veronpalautukset niin aattelin laittaa noihin rumpuihin rolandin td30 tai td50 rumpumoduulin ja trigata basari soundit sillä sitten mieluisaksi. Joo oon huomannut että pitää heittää basareihin nyt vilttejä rummun sisään kun tahtoo noi mikit ottaa sellaista bongorumpumaista kaikua mikitettynä. Ei se ole kun alkaa tosissaan kaverin kanssa painiin rumpusoudit kohdilleen kun kuulostaa mikitettynä totaalisen erinlaiselle kuin ilman. Paljon paljon paremmalle kuulostaa nyt tomarit ja virppa, mut noita basareita saa alkaa virittään eritavalla kun kuulostaa niin kumisevilta mikin läpi. On mulla kuitenkin molempien basareiden edessä 10kg levypainot estämässä basarin liukumista eteenpäin. Silloin se basarisoundi ei pääse muuttumaan kun ne ei liu'u soittaessa lähemmäksi mikrofonia. Tietty jos oikein haluais saada parasta mahdollista rumpusoundia aikaiseksi niin pitäis laittaa rahaa kovasti kiinni jo pelkkiin rumpumikrofoneihin.

Mitähän ihmettä työ ootta oikein värkkäämässä?

Äänentoistoa vaiko äänitystä?

Toisalta kun laittaa rummut kunnolla vireeseen, niin saa kohtuullista soundia huonommillakin mikeillä kummassakin tapauksessa.
squadbroken
07.04.2019 11:19:20
Joo rumpujen vireessä ei ole moittimista. Oon toistakymmentä vuotta soitellut ja viritellyt rumpuja mutta koskaan en oo aikaisemmin näitä uusia rumpuja mikittänyt. Kalvotkin on viimeisen päälle hyvät kun satsasin 500e pelkkiin rumpukalvoihin. Ja tää topikki muuttuu jo sitten ihan muuhun ja rumpujen virityksen ja muun loputtomaan suohon. Aihe oli miten feedback destroyer toimii mixerin kanssa ja sain hyviä neuvoja ja vastauksen. Täytyy nyt perehtyä tuohon miksauksen maailmaan ja painia tuo äänentoisto ja ennen kaikkeaan isommilla voimakkuuksilla tuo mikkejen kierto pois. Moni teistä osaa miksata sen pois, minä en vielä ainakaan ja jos en saa sitä miksauksella rauhoittumaan niin sitten lyön tuon feedback destroyerin tuohon mikserin ja päättärin väliin. Kiitokset kaikille vastauksen antaneille. Eiköhän tämä kysymäni aihe ollut tässä
anapena
08.04.2019 17:57:38
Olisiko vaan kyseessä reeniksellä fiilistely?
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jucciz
08.04.2019 22:18:35
jannu: Aloittaja voisi nyt vielä valaista, että mitä tekemistä tällä kaikella on studiotyöskentelyn kanssa.

Melkeen enemmän yleensä kaipaa feedback enhanceria, jotta sais sitä "rokkimeininkiä" kitaroihin myös studio-oloissa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)