Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5122 123 124 125 126139 140 141 142 143
hallu
06.04.2019 11:04:52
perttime: Jotkut, joilla on paremmat korvat, kuin minulla, kertoo että vapaana olevat jouset on oleellinen osa Strstocasterin soundia.

No juu kyllä ne jouset sieltä voi kuulla eri yhteyksissä eri tavalla, mutta se on sitten toinen juttu, että haluaako niiden kuuluvan ja kuinka tärkeä osa niiden kuuluminen stratossa sitten on. Onhan stratoja tehty ilman tremoloakin ja stratojahan ne on nekin. Toisaalta täähän on sitä straton monipuolisuutta ja taipuisuutta, että tätä voi muovata monella tavalla moneen juttuun. Itse yritin vaimentaa ne jouset juurikin siksi, että yritin saada straton soundin sellaista villiyttä vähän enemmän kontrolliin. On se edelleenkin erittäin intensiivisesti soittotatsiin reagoiva soitin ja huomaan, että soittaessani stratolla niin mun näppäily/plektra käsi vaeltaa kaikenaikaa pituussuunnassa välillä lähemmäs tallaa ja välillä lähemmäs kaulaa, paljon enemmän kuin muissa kitaroissa. Tää on varmaan semmoista vaistomaista kompensoimista. Nyt kun olen tarkkaillut mitä tuo oikea käsi tekee, niin semmoinen säännönmukaisuus näyttää olevan, että paksuja kieliä etenkin ala E:tä soitan lähempää tallaa ja käsi liikkuu eteenpäin lähemmäs kaulaa ohuemmille kielille mentäessä eli varmaan sitä vaistomaisesti kompensoi kielien erilaista soimista, joka tuntuu stratossa kuuluvan paljon voimakkaammin kuin muissa mun kitaroissa (Yamaha ja Ibanez tuntuvat soivan paljon tasaisemmin myös mikit puolitettuna jolloin tätä pituussuuntaista liikettäkin tulee vähemmän, mutta toisaalta niissä on lyhyempi skaala joka vaikuttanee asiaan ja niissä myös näyttää olevan vähemmän tilaa tallan ja kaulan välillä). Mutta joo Strato on omapäinen ja omaperäinen soitin jolla tuntuu olevan ihan ikioma sielu..... se voi olla vähän oikukas ja sen käyttämisessä pitää oppia omat niksinsä.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
06.04.2019 11:22:59
perttime: Jotkut, joilla on paremmat korvat, kuin minulla, kertoo että vapaana olevat jouset on oleellinen osa Strstocasterin soundia.

Siis juuri vapaana olevat jouset vai jouset ylipäätään (vapaana tai vangittuina)?

Se on varmaan totta ja ihan loogistakin, että ne jouset rakenteena vaikuttaa, mutta että silläkin olisi korvinkuultavaa vaikutusta, jos ne jouset on dumpattu vaikka vaahtomuovin palalla? Vaikea uskoa, mutta tiedä sitten. Akustisesti se varmaan kuuluu, jos ne jouset siellä helisee, mutta kuuluuko se mikkien läpi on sitten toinen juttu.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Rämppy
06.04.2019 11:51:37
MadMatt: Mulla on kaikissa viisi jousta ja talla kannessa kiinni. Onpahan ainakin stabiilimpi vireen suhteen jos ei muuta... Ja sen tiskirätin paikka on parempi keittiössä.

Mä kans tykkään pitää kaikki viisi jousta kiinni, mutta sillai että talla kelluu hieman. Käytän vibrakampea jonkin verran. Vireen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Perinteisessä tallassa kannattaa löysätä kuudesta kiinnitysruuvista muut paitsi reunimmaiset, niin vibra toimii jouheasti. Sopivilla säädöillä vibran tuntuma on viidellä jousella sopivan kevyt mutta ei lötkö.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Sarko
06.04.2019 15:00:11
Laulava Kylätohtori: Siis juuri vapaana olevat jouset vai jouset ylipäätään (vapaana tai vangittuina)?

Se on varmaan totta ja ihan loogistakin, että ne jouset rakenteena vaikuttaa, mutta että silläkin olisi korvinkuultavaa vaikutusta, jos ne jouset on dumpattu vaikka vaahtomuovin palalla? Vaikea uskoa, mutta tiedä sitten. Akustisesti se varmaan kuuluu, jos ne jouset siellä helisee, mutta kuuluuko se mikkien läpi on sitten toinen juttu.

Itse en ole tota jousten värinää kuullut koskaan mikkien läpi, akustisesti soittaessa luovat kyllä mystistä jousikaikumaista värähtelyä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
bussoli
06.04.2019 20:52:49
Mites täällä Straton soittajilla. Kumpi on mieluisampi 52mm vai 56mm kielijako. Itse ole lähes vannoutunut leveämmän kielivälin kannattaja. Lähinnä tuli mieleen, siksi että esim. torin ilmoituksissa noin 50% asiaa ei mainita, varsinkin palacastereiden kohdalla. Aina sitä sitten pitää kysyä. Tästä syystä aihe nousi mieleen, onko kielivälillä väliä?
JuSu
06.04.2019 21:22:53
bussoli: Tästä syystä aihe nousi mieleen, onko kielivälillä väliä?

On todellakin. Itse olen kapeamman jaon kannalla, 56 mm jaolla olevat on herkästi tullut vaihdettua Wilkinsonin talloihin, joissa 56 mm ruuviväli, mutta kieliväli 54 mm. Tuon kanssa mun on vielä helppo elää.

Nykyään on suht helposti saatavilla kunnon materiaaleista valmistettuja talloja myös kapealla kielivälillä, mikä on mahtava homma.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
hallu
06.04.2019 21:40:31
bussoli: Mites täällä Straton soittajilla. Kumpi on mieluisampi 52mm vai 56mm kielijako. Itse ole lähes vannoutunut leveämmän kielivälin kannattaja. Lähinnä tuli mieleen, siksi että esim. torin ilmoituksissa noin 50% asiaa ei mainita, varsinkin palacastereiden kohdalla. Aina sitä sitten pitää kysyä. Tästä syystä aihe nousi mieleen, onko kielivälillä väliä?

Mistä tuo kieliväli mitataan? siis kielivälihän on eri satulassa kuin tallassa, niin onko se joku keskiarvo vai onko joku kohta mistä kahden kielen etäisyys toisistaan mitataan? meinaan että voisin mitata jos tietäisin mistä mitata.
Laulava Kylätohtori
06.04.2019 21:43:34
hallu: Mistä tuo kieliväli mitataan? siis kielivälihän on eri satulassa kuin tallassa, niin onko se joku keskiarvo vai onko joku kohta mistä kahden kielen etäisyys toisistaan mitataan? meinaan että voisin mitata jos tietäisin mistä mitata.

Tallasta, e-kielten väli.

Itsellä on vain 56 mm ja siitä olen pitänyt kiinni. Silläkin tahtoo olla ahdasta otelaudan alkupäässä, eikä sormet mahdu ottamaan otteita, joten olen ajatellut, että turha sitä on ainakaan kaventaa. 42 mm satula on ollut ehdoton ja saisihan se olla vaikka leveämpikin.

Tosin en tiedä huomaisinko edes eroa, jos kokeilisin sokkona...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
73nd3r
06.04.2019 22:43:47
"Virallinen" string spacing -mittatapa Stratoissa on tallapalojen (alaE ja yläE) säätöruuvien keskikohtien etäisyys. Silloin kielen osuminen satulan keskelle tai sivuun ei vaikuta.
Mulle ei ole väliä onko tallassa kapea tai leveä kieliväli, mutta satulapäässä mieluummin enempi kuin 41mm. Eikä sekään ole pakko, maniskassa on vielä ahtaampaa.
hallu
06.04.2019 22:54:03
Laulava Kylätohtori: Tallasta, e-kielten väli.

Itsellä on vain 56 mm ja siitä olen pitänyt kiinni. Silläkin tahtoo olla ahdasta otelaudan alkupäässä, eikä sormet mahdu ottamaan otteita, joten olen ajatellut, että turha sitä on ainakaan kaventaa. 42 mm satula on ollut ehdoton ja saisihan se olla vaikka leveämpikin.

Tosin en tiedä huomaisinko edes eroa, jos kokeilisin sokkona...

Oolrait, mulla näyttääpi sitten olevan tuo leveys juurikin tuo 56mm tai ehkä rapiat 56,4mm tjsp. Minusta se on ihan hyvä kun olen soittanut tuolla stratolla nyt sen +35 vuotta, niin siihen on niinkö tottunut :-) .
hallu
06.04.2019 22:55:12
73nd3r: "Virallinen" string spacing -mittatapa Stratoissa on tallapalojen (alaE ja yläE) säätöruuvien keskikohtien etäisyys. Silloin kielen osuminen satulan keskelle tai sivuun ei vaikuta.
Mulle ei ole väliä onko tallassa kapea tai leveä kieliväli, mutta satulapäässä mieluummin enempi kuin 41mm. Eikä sekään ole pakko, maniskassa on vielä ahtaampaa.

No voe helevata, en jaksa enää kaivaa mauseria salkusta, mutta kyllä tuo mun strato varmaan on riittävän lähellä sitä 56mm kieliväliä :-) eli se on sitten varmaan mulle se oikea.
LaMotta
07.04.2019 10:46:43 (muokattu 07.04.2019 10:47:38)

Se on tönäri aka työntömitta. Mistä mauseri juontuu?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
artha61
07.04.2019 11:23:42
LaMotta: Se on tönäri aka työntömitta. Mistä mauseri juontuu?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6nt%C3%B6mitta
En allekirjoita - kunhan totean
LaMotta
07.04.2019 11:25:59

artha61: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6nt%C3%B6mitta

Ok. Vähän sama kuin kutsuisi kaikkia autoa woortiksi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
artha61
07.04.2019 11:48:40
LaMotta: Ok. Vähän sama kuin kutsuisi kaikkia autoa woortiksi.
Nää on näitä - lempinimiä - kuten esim. kiintoievyn kohdalla: "winchester-levy", "winsu".
Vastaavia löytyy suht paljon.
Nimetty - tai annettu "lempinimiä" - laitteen keksijän ja/tai alkuperäisen valmistajan mukaan.
En allekirjoita - kunhan totean
hallu
07.04.2019 13:39:31
LaMotta: Ok. Vähän sama kuin kutsuisi kaikkia autoa woortiksi.

Eikö sitä sitten kutsuta? auton virallinen suomenkielinen vastinehan on hyrysysy, mahdatko muistaa ;-)
Mikko1978
07.04.2019 18:34:49 (muokattu 07.04.2019 18:35:08)
Itse pidän todella paljon Leon alkuperäisestä 56 millin mitoituksesta. 52 millin mitoituksen vuoksi japsistratot eivät oikeastaan ole vaihtoehto.
tomaattiorava
07.04.2019 18:44:38
En tie mutta on se hieno kitara. Parhaat tuhat merkkiä mitä tullu sijoitettua.
Laulava Kylätohtori
07.04.2019 19:53:10 (muokattu 07.04.2019 19:53:41)
Sarko: Itse en ole tota jousten värinää kuullut koskaan mikkien läpi, akustisesti soittaessa luovat kyllä mystistä jousikaikumaista värähtelyä.

Tällaisia muistikuvia itselläkin. Jousien demppaus vaimensi vain sen akustisen helinän, mutta en muista sen soundiin vaikuttaneen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)