Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: maadoitetun pistokkeen jakaminen toisesta huoneesta?
1 2
hallu
03.04.2019 22:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, olen tätä sähkökysymystä aina aika-ajoin pähkäillyt. Nimittäin putkivahvistimissa on yleensä suosituksena (taitaapa olla ihan aika painavakin kehoitus) käyttää aina maadoitettua pistorasiaa, jolla ymmärtääkseni tarkoitetaan sellasta pistoketta, jossa on siinä sivussa ne maadoituskiskot tai rivat tai miksi niitä nyt kutsutaan. Ja onhan kitaravahvistinten johdoissakin ne maadoituskiskot siinä pistokkeen sivuilla.
 
Asun talossa joka on tehty joskus -80 luvulla eli kotonani ei ole pistokkeisiin rakennettu maadoitusta muualle kuin keittiöön ja kylppäriin (ymmärrän, että hyvästä syystä kun kupariputket menevät maahan, niin riskit on melkoisia jos ei maadoitusta olisi). Muissa huoneissa maadoitus on hoidettu niin, että lattia on käyttäjän ja maan välissä eli vuotovirta ei osu käyttäjään kun se ei ole maissa itse. No sehän on varmasti riittävä maadoitus useimmassa tapauksessa kun suurin osa kodin laitteista on matalalla jännitteellä toimivia joiden pistokkeissakaan ei edes ole niitä maadoituskiskoja, mutta kitara vahvistin ei ole sellainen.
 
No, mä olen uhmakkaasti onneeni luottaen käytellyt kaikki nämä vuodet kitaravahvistinta kotona ilman erillistä maadoitusta luottaen siihen, että kunhan en ole itse maissa, niin hätää ei ole. Niin ja että lähinnä keikalla ja etenkin ulkotiloissa on olennaista huolehtia että vahvistin on maadoitetussa pistorasiassa, mutta että kotona lattia riittää.
 
Tuli kuitenkin taas mieleen, että jos pitäisi sittenkin laittaa maadoitettuun pistokkeeseen kitaravahvistin myös kotona, niin voisihan sen vetää jatkojohdolla vaikka keittiöstä työhuoneeseen. Mulle tuli vain mieleen, että olen jossakin lukenut tai kuullut varoituksen, että virtaa ei saisi koskaan ottaa toisesta huoneesta jatkojohdolla juurikin tämän maadoitusriskin vuoksi, niin menikös se niin että se koskee nimenomaan maadoittamatonta pistorasiaa josta ei saa ottaa virtaa toiseen huoneeseen siksi että jos siinä huoneessa onkin jokin yhteys maahan, niin sähköiskun vaara kasvaa. Vai oliko se niin, että jos minulla on työhuoneessani yksi laite maadoitetussa pistokkeessa ja sitten muita laitteita, jotka eivät ole maadoitetussa rasiassa, niin vikavirtatilanteessa ne muut laitteet voivat maadoittua kauttani siihen maadoitettuun rasiaan jolloin saan itse sähköiskun? sehän tarkoittaisi sitä että minun olisi kuitenkin turvallisempaa käyttää vain sitä työ huoneen maadoittamatonta rasiaa kuin alkaa sotkea talon sähköjä vetelemällä jatkojohtoja ties mistä?
 
No en tietenkään mene tekemään mitään summamutikassa, mutta kun tiedän että tälläkin foorumilla on sähköalan ammattilaisia niin ajattelin tämän kyssärin heittää ilmoille.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
discominister
03.04.2019 23:07:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa kysymystä ite pohdiskellut hurinan takia. Seuraavassa kämpässä pitää kyllä olla maadoitettu pistorasia soittohuoneessa.
 
arijuki
03.04.2019 23:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri käsiteltiin asiaa tässä ketjussa https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=240049
 
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
hallu
03.04.2019 23:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Samaa kysymystä ite pohdiskellut hurinan takia. Seuraavassa kämpässä pitää kyllä olla maadoitettu pistorasia soittohuoneessa.
 
Joo, mulla ei ole hurinat olleet ongelma vaan tuota turvallisuusnäkökohtaa olen pohtinut. Meillä on treenikämpällä erinomaisesti jokainen pistoke suojamaadoitettu, enkä ole huomannut hurinoissa mitään eroja. Oletko kokeillut suojaerotusmuuntajaa?
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
hallu
03.04.2019 23:23:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arijuki: Juuri käsiteltiin asiaa tässä ketjussa https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=240049
 
Kiitos niinpä olikin ja siellä oli myös vastaus tuohon pohdintaan sähköjen vetämisestä toiseen huoneeseen (niin ei saa tehdä, se on laitonta ja vaarallista). Niin olin muistelevinanikin ja vastaus siis kysymykseeni on, että käyttelee vaan sitä "maadoittamatonta" pistorasiaa tai tilaa valtuutentun sähköhenkilön hoitamaan asia, mutta ei aleta itse säätelemään näiden juttujen kanssa. Tää on ihan selkeä homma ja tän ketjun voi varmaan sulkea.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
aristoteles666
04.04.2019 04:25:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos niinpä olikin ja siellä oli myös vastaus tuohon pohdintaan sähköjen vetämisestä toiseen huoneeseen (niin ei saa tehdä, se on laitonta ja vaarallista). Niin olin muistelevinanikin ja vastaus siis kysymykseeni on, että käyttelee vaan sitä "maadoittamatonta" pistorasiaa tai tilaa valtuutentun sähköhenkilön hoitamaan asia, mutta ei aleta itse säätelemään näiden juttujen kanssa. Tää on ihan selkeä homma ja tän ketjun voi varmaan sulkea.
 
toi nyt oli "sinallaan" oikein, mutta jos tuot sen jatkojohdon sinne toiseen huoneeseen ja kytket kaikki laitteen sen kautta etka kayta sen huoneen pistorasioita ( mita ei edes tarvitse tehda, yksi 16A pistorasia riittaa koko bandin aanentoistoon PA mukaanlukien) on se kuitenkin turvallisempaa kuin kayttaa kitaravahvistimella maadoittamatonta pistorasiaa.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Prostator
04.04.2019 11:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja laittakaa AINA vikavirtasuoja väliin. Varsinkin jos arvostatte terveyttänne ja henkeänne. Se suojaa tietyissä tapauksissa myös sähköpalon vaaroilta.
 
Hinta vajaa pari kymppiä.
 
discominister
04.04.2019 12:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo, mulla ei ole hurinat olleet ongelma vaan tuota turvallisuusnäkökohtaa olen pohtinut. Meillä on treenikämpällä erinomaisesti jokainen pistoke suojamaadoitettu, enkä ole huomannut hurinoissa mitään eroja. Oletko kokeillut suojaerotusmuuntajaa?
 
Mikä ihmeen suojaerotusmuuntaja?
 
hallu
04.04.2019 17:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Mikä ihmeen suojaerotusmuuntaja?
 
http://www.trafox.fi/tuotteet/muunt … at/hairionvaimennusmuuntajat-klmph/
 
Joku tommonen. Eli kun kitara hurisee, niin sille hurinalle on jokseenkin kaksi vaihtoehtoista lähdettä joista ensimmäinen on kitara ja signaaliketjun alkupää. Sen saat selville kun vahvistimesi on päällä ja kitara kytketty ja häiritsevä hurina on kuuluvissa. Jos et koske kieliin niin pitäisi kuulua enemmän tai vähemmän kimeää surinaa, jonka pitäisi loppua kun kosket kieliin (tämä siis passiivikitarassa aktiivikitara ei tarvii välttis kielimaata ollenkaan). Sen jälkeen jäävä hurina voi tulla ympäristöstä olevista sähkömagnetismin lähteistä (kännykät, tietokoneet loisteputket, hakkurivirtalähteet etc.) kun käännät kitaran volan kiinni, niin kitarasta lähtöisin oleva hurina pitäisi kadota. Jäljelle jäävä hurina tulee todennäköisesti ainakin osittain verkosta. Jos verkosta tuleva hurina on häiritsevää, niin sitä voi yrittää poistaa käyttämällä suojaerotusmuuntajaa. Huomaa, että suojaerotusmuuntaja ei aina ole ratkaisu ongelmaanja joskus hurinat voi pahentuakin sen kanssa, mutta se on yksi työkalu mitä jotkut käyttää.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
hallu
04.04.2019 17:17:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prostator: Ja laittakaa AINA vikavirtasuoja väliin. Varsinkin jos arvostatte terveyttänne ja henkeänne. Se suojaa tietyissä tapauksissa myös sähköpalon vaaroilta.
 
Hinta vajaa pari kymppiä.

 
Vikavirtasuoja? tarkoitatko sellaista jakopistorasiaa jossa on sulake?
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Pauli Lappalainen
04.04.2019 17:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Vikavirtasuoja? tarkoitatko sellaista jakopistorasiaa jossa on sulake?
 
Joku tuollainen:
 
https://www.google.fi/search?q=vika … envDLgQ9QEwAHoECAkQBA#imgrc=_&vet=1
 
hallu
04.04.2019 19:06:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Joku tuollainen:
 
https://www.google.fi/search?q=vika … envDLgQ9QEwAHoECAkQBA#imgrc=_&vet=1

 
Kiitos, joo taidan tajuta. Olisiko tällainen riittävä?https://www.clasohlson.com/fi/Vikavirtasuojakytkin/32-3492#moreinfo tämä olisi edullinen ja tuossa lukee, että toimii sekä maadoitetuissa että maadoittamattomissa pistorasioissa. Tuossa vain sanotaan, että toimii työkaluille ja pienkoneille, niin mahtaako se olla liian heppoinen kitaravahvistimelle?
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Pauli Lappalainen
04.04.2019 19:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos, joo taidan tajuta. Olisiko tällainen riittävä?https://www.clasohlson.com/fi/Vikavirtasuojakytkin/32-3492#moreinfo tämä olisi edullinen ja tuossa lukee, että toimii sekä maadoitetuissa että maadoittamattomissa pistorasioissa. Tuossa vain sanotaan, että toimii työkaluille ja pienkoneille, niin mahtaako se olla liian heppoinen kitaravahvistimelle?
 
Riittää kyllä kitaravahvistimelle, kestää sen mitä sulakkeetkin.
 
hallu
04.04.2019 19:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Riittää kyllä kitaravahvistimelle, kestää sen mitä sulakkeetkin.
 
Thänks, pitää hommata tollanen. Pienikin turva on parempi kuin ei turvaa ollenkaan.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
kaikkonen975
04.04.2019 21:47:11 (muokattu 04.04.2019 21:48:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: http://www.trafox.fi/tuotteet/muunt … at/hairionvaimennusmuuntajat-klmph/
 
Joku tommonen. Eli kun kitara hurisee, niin sille hurinalle on jokseenkin kaksi vaihtoehtoista lähdettä joista ensimmäinen on kitara ja signaaliketjun alkupää. Sen saat selville kun vahvistimesi on päällä ja kitara kytketty ja häiritsevä hurina on kuuluvissa. Jos et koske kieliin niin pitäisi kuulua enemmän tai vähemmän kimeää surinaa, jonka pitäisi loppua kun kosket kieliin (tämä siis passiivikitarassa aktiivikitara ei tarvii välttis kielimaata ollenkaan). Sen jälkeen jäävä hurina voi tulla ympäristöstä olevista sähkömagnetismin lähteistä (kännykät, tietokoneet loisteputket, hakkurivirtalähteet etc.) kun käännät kitaran volan kiinni, niin kitarasta lähtöisin oleva hurina pitäisi kadota. Jäljelle jäävä hurina tulee todennäköisesti ainakin osittain verkosta. Jos verkosta tuleva hurina on häiritsevää, niin sitä voi yrittää poistaa käyttämällä suojaerotusmuuntajaa. Huomaa, että suojaerotusmuuntaja ei aina ole ratkaisu ongelmaanja joskus hurinat voi pahentuakin sen kanssa, mutta se on yksi työkalu mitä jotkut käyttää.

 
Just joo, maksaa tonnin ja ei paljon auta. Kaikkein parasta olisi jos KAIKKI pistorasiat olisivat maadoitettuja, eli samassa potentiaalissa.
 
Ja toi vikavirtasuojakytkin on hyvä asia. Aikoinaan kun opiskelin sähkö-ins-tutkintoon niin kaikissa labran jännitelähteissä oli vikavirtasuojakytkin. Koska törpöt opiskelijat saattaisivat menettää henkensä.
 
hallu
04.04.2019 21:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikkonen975: Just joo, maksaa tonnin ja ei paljon auta. Kaikkein parasta olisi jos KAIKKI pistorasiat olisivat maadoitettuja, eli samassa potentiaalissa.
 
Ja toi vikavirtasuojakytkin on hyvä asia. Aikoinaan kun opiskelin sähkö-ins-tutkintoon niin kaikissa labran jännitelähteissä oli vikavirtasuojakytkin. Koska törpöt opiskelijat saattaisivat menettää henkensä.

 
Ei kai se nyt jumalauta tonnia maksa?!?! se on totta, että hyöty voi olla vähän kyseenalainen. Sehän riippuu mistä se hurina tulee.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
kaikkonen975
04.04.2019 22:08:39 (muokattu 04.04.2019 22:19:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei kai se nyt jumalauta tonnia maksa?!?! se on totta, että hyöty voi olla vähän kyseenalainen. Sehän riippuu mistä se hurina tulee.
 
Ei, siis vikavirtasuojakytkin ei paljon maksa. Ja on hyvä suoja. Hengenpelastaja.
 
Toi suojaerotusmuuntaja varmaan maksaa. En tajua hyötyä.
 
hallu
04.04.2019 23:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikkonen975: Ei, siis vikavirtasuojakytkin ei paljon maksa. Ja on hyvä suoja. Hengenpelastaja.
 
Toi suojaerotusmuuntaja varmaan maksaa. En tajua hyötyä.

 
Parcolla näyttäis olevan 125 euroa. Ehkä tuo ei ole oikeanlainen tai ehkä niitä on eri laatuisia https://www.partco.fi/fi/teholaehte … muuntajat/9548-klm-350-230-230.html en tiennyt, että niitä on tonninkin hintaisia. Joo en minä tiedä onko suojaerotusmuuntajasta hyötyä lähinnä se tuli esille takavuosina eräässä keskustelussa. Sen väitetään auttavan verkosta tuleviin häiriöihin, mutta enhän minä sitä tiedä onko sillä mitään virkaa.
Tuo vikavirtasuoja on meitsillä ilman muuta ostoslistalla nyt, en vain ole tullut ajatelleeksi sellaisen hyötyä. Minä en ole kokenut maadoittamatonta pistorasiaa hurinoiden kannalta ongelmaksi kun en ole huomannut hurinoissa minkäänlaista eroa maadoitetun ja maadoittamattoman pistokkeen välillä, mutta turvallisuus kiinnostaa kyllä.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
nightbird
04.04.2019 23:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suojaeroitusmuuntaja jo nimensäkin perusteella on laite jonka ainoa tehtävä on eroittaa sähköverkko ja käyttävä laite galvaanisesti toisistaan.Se ei ole mikään varsinainen hurinan poisto.Koska se on vain tavallinen 1:1 muuntaja tulee siitä jokseenkin läpi ne häiriöt mitä siellä verkossakin on.
On olemassa erikseen laitteita jotka ovat nimeltään conditioner, taisi yksi merkki olla Furman. Näissä on matkalla AC suotimia jotka sitten siistivät sähköä.
Yleensä kun esiintyy hurinoita kytkettäessä esim.jokin sähköverkkoa käyttävä audiota syöttävä laite vahvistimeen on hurinaan syynä laitteiden välinen ero maapotentiaaleissa
eli hurinan aiheuttaa laitteiden väline maavirta. Siksi kannattaa yleensä ottaa näihin laitteisiin sähköt saman syötön ( pistorasian) takaa (shuko).Silloin voi olettaa maapotentiaalien olevan yhteneväiset.
Ei missään tapauksessa toisen huoneen schuko rasiassa olevasta laitteesta laitteeseen joka on toisen huoneen schuko rasiassa kiinni. Tästä seuraa 99% varmuudella häiriöitä.
 
Tympee Huttunen
05.04.2019 07:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: toi nyt oli "sinallaan" oikein.
 
Ei se ole mitenkään "sinällään" oikein vaan sähköturvallisuuslakien mukaan. Myös toi sun esittelemä näkökohta oli tosin myös tuotu esille.
 
Noi poikkeamat lakiin ja jatkojohtoviritelmät kostautuu, kun joku "ihan vaan pistää yhden valon tohon vapaaseen rasiaan" tai "mikserillekin pitäisi powerit saada" jne. Jos on keikkapaikka ei kukaan valvo mihin tyypit laitteitaan kytkee.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «