Aihe: Treenikämpän budjetti
1
Mankelikissa
21.06.2004 10:44:35

Kuvitellaan tilanne, sinulla on uusi bändi, jolle pitäisi saada treenikämppä. Paljonko olette valmiita sijoittamaan vuokraan? Millainen merkitys tiloilla on, vaaditteko oleskelu tilaa sohvineen ja telkkuineen vai riittääkö pelkkä soittohuone? Kuinka paljon kämpän sisustukseen menee rahaa?

Entä laitteet, tyydyttekö omiin henkilökohtaisiin kamoihinne, vai ostatteko yhteisiö miksereitä, nauhoitusvehkeitä ym? Ostatteko vanhoja, halpoja ja käytettyjä, vai uusimpia vehkeitä? Mikä on minimilaitteisto, joka treenikämpällä on oltava?

Kuinka paljon olette valmiita panostamaan koko bändin toimintaan, soittelettko nollabudjetilla vai meneekö rokkitouhuun koko palkka? Paljonko laitat rahaa kuukaudessa soittoharrustukseen? Millaisilla kamoilla aloittelija pääsee alkuun?

Miksikö kyselen? Teen bändiharrastuksesta kattavaa lehtijuttua. Kenenkään kommentit, mielipiteet tai nimimerkit eivät päädy lehteen suoraan, vaan keräilen tässä taustatietoa, että saan aiheesta yleiskäsityksen ennen kuin lähden musiikkikauppoihin kiertelemään.
EtG
21.06.2004 11:15:26
no minulla ei ole omaa kämpää mutta kaverin kämpille dyykattiin sohvat (ihan hyvät vielä, ei haise, eikä oo likaset)...ööö enempää en jaksa nyt kirjottaa
Pakkanen karistaa nudistit
Heavymies
21.06.2004 11:57:49
No joo tähän asti ei oo tarvinnu maksaa mitään kämpistä mitä on ollu, mutta semmoset 10-20€ pystyisin maksamaan kuussa. Huomioitavana seikkana tässä se, että minulla ei ole juurikaan tuloja. Ensisijaisena olis se soittohuone johon pistäisin rahaa (akustointiin sun muuhun). Se oleskelutila ei ole niin tärkeä. Omaan kämppään ollaan kyllä oleskeluhuoneeseen viety nojatuoleja, jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin. Edellä mainitut ei läheskään yhtä tärkeitä kuin itse soittotila.

Tällä hetkellä kaikki rahat menee kyllä tohon musisoimiseen.
Kunnon kamat pitää olla. Yhdessä hommataan sitte jotain miksereitä sun muuta jos on tarvetta.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
hevimusamies
21.06.2004 15:27:42
Just tänään allekirjoitettiin sopimus kämpästä, jonka vuokra kuussa on 60€, ja laskettiin että siinä tulee maksettavaksi per jäsen 15€, joten se ei ole paha! Vielä ku kämpässä on WC!
Vesimaksut kuuluu vuokraan mut sähkösopimus oli tehtävä vielä erikseen, joten siitä tulee hieman lisämaksua. Mut max. 25€ kuussa tulee maksettavaksi!
MrQ
21.06.2004 16:44:03
Hmm. Thomannilta tilattaessa 2X350W (vai oliko se nyt muka 250W) PA-kaapit ja miksauspöytä siinä 700 euron kieppeillä, samoin Line6:sen spider jonka tehosta paha mennä sanomaan, mutta 4X12 elementit siinä oli menee seitsemän huntin kieppeillä...

Marshallin satavattiset kombot, oliko se valvestatet vai mitkä pyörivät suurin piirtein samoissa hinnoissa, sonorin rummut köyhdyttävät perussarjana lompakkoa helposti kolmella-neljällä tonnilla, bassokaappien hinnoista en ihme kyllä tiedä mitään, shuren mikit siinä huntin kappale... Plus soittimet... Gibsonin kitarat siinä kahden tonnin kieppeillä, ibanezin bassot taas puolta halvempia. Itse asiassa paljoa yli 750€ ei kukaan ibasta maksa. Viisikielisiä emme suosittele lehtijutussa kenellekään.

Tarkoittaa sitä että inhimillisen treenikämpän saa... siinä kahdeksalla yhdeksällä tonnilla.

Sitten on vuokra. Koskapa meillä on mesenaatti, emme itse maksa mitään, eikä tarviskaan, joten en osaa itse sanoa tuohon mitään.

Vanhaa viisautta siteeratakseni: Mitään ei kannata ostaa luotolla. Käteismaksulla tms. kaikki, osamaksut haisevat pahalle, oikeasti.
Reddie
22.06.2004 12:41:19 (muokattu 22.06.2004 12:41:50)
Kun tossa bändin kanssa laskettiin niin vuoden sisään hankittujen kamojen arvo (kaikki vahvarit on uusittu, laulukamoja ei oo ollu, rummut on uusittu, vähän soittimia lisää, pikkusälää, mikkejä, jne.) ja juoksevien bändikulujen yhteishinnaksi on tullu semmonen n. 8000€...
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
d-iivil
22.06.2004 17:27:10
Hmm... lasketaas...

- kitaristien styrkkarit yht. 2000e
- toisen kitaristin kitarat yht. 4500e
- toisen kitaristin keppi 1700e
- basso nuppi + kaappi yht. 1200e
- rumpalin setti yht. 4000e
- laulajan efektit + mikki yht. 800e
- PA vermeet yht. 800e

YHT. ~ 15000e

No huhhuh! Eipä ollut ennen tullut laskettua...ja kaikki nuo on helposti murrettavissa olevassa pommisuojassa..viddu, pitäsköhän seuraavaksi investoida murtohälyttimiin?
Teijo K.
22.06.2004 17:55:32 (muokattu 23.06.2004 13:38:42)

Omistan jo tarpeelliset PA-kamat, myös oletan aina, että treenikselle tulevien henkilökohtaiset soittovermeet on jo valmiiksi kunnossa.

Vuokra nyt voisi olla jotain 20-30€ per naama.

En lähde laskemaan 15v aikana ostettujen bändikamojen arvoa. Sitä ei tiedä itse pirukaan. No noin 40 000 markkaa PA-ja bassokamat yhteensä. Siis mulla.

Ja omat kamat riittää. Mihinkään yhteisiin laitteisiin en enää investoi senttiäkään. Ikinä. Piste. Niistä ei ole koskaan mitään muuta kuin harmia. Jos jotain yhteistä investointia pitää harrastaa, olkoon se vaikka äänitykset.

Niin, tiloista. Riittäisi että olisi se soittotila, plussaa wc-tiloista järkevän etäisyyden sisällä. Eipä oikeastaan muuta.

Ainiin, aloittelijat. Jotain mistä saa laulun kuulumaan, esim aktiivimonitori ja mikki. Jokaisella soittajalla henkilökohtiset kmat. Ei niinden mitään huippuja tarvitse olla munsta. Sellaiset että ääntä lähtee. Jo on viisas, niin osta sellaisia kamoj, joita vo hyödyntää jatkossakin. Vaihtoarvo noilla halvimmilla mikserivahvareilla ys. on niin pieni, että niitä ei kannata kuin käytettynä ostaa muutenkin.
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
Super-Jari
22.06.2004 18:27:16 (muokattu 22.06.2004 18:37:17)
Paljonko olette valmiita sijoittamaan vuokraan?

Tällä hetkellä vuokra on 225.70e joka on vielä ihan kohtuullinen, varsinkin kun meitä on kolme bändiä.

Millainen merkitys tiloilla on, vaaditteko oleskelu tilaa sohvineen ja telkkuineen vai riittääkö pelkkä soittohuone?

Minulle riittäisi pelkkä huone. Nyt meillä on sohvat kämpässä, ilmankin tulisin toimeen. Televisiota ei tarvi, ei missään nimessä.

Kuinka paljon kämpän sisustukseen menee rahaa?

Ei ole mennyt kuin kahteen teippirullaan rahaa.

Entä laitteet, tyydyttekö omiin henkilökohtaisiin kamoihinne, vai ostatteko yhteisiö miksereitä, nauhoitusvehkeitä ym? Ostatteko vanhoja, halpoja ja käytettyjä, vai uusimpia vehkeitä? Mikä on minimilaitteisto, joka treenikämpällä on oltava?

Omat kamat kaikilla. Yhteisiin kamoihin ei ole mahdollisuutta. Yksi bändeistä on keikkaileva rokkipumppu jolla on kaikki omat vehkeet, toinen bändi taas haluaa että kaikki on omaa. Minä olisin valmis sijoittamaan yhteisiinkin kamoihin.
Laulajaa meillä ei ole joten me ei tarvita pa-kamoja.

Kuinka paljon olette valmiita panostamaan koko bändin toimintaan, soittelettko nollabudjetilla vai meneekö rokkitouhuun koko palkka?

Kunhan kamat toimii ja soundi miellyttää niin kelpaa minulle.

Paljonko laitat rahaa kuukaudessa soittoharrustukseen?

Kuukaudessa menee ehkä reilu 50e

Millaisilla kamoilla aloittelija pääsee alkuun?

Varmaan paljon kiinni siitä mitä soittaa. Hevipumpulle ei mikään 40w trankku riitä.

Miksikö kyselen? Teen bändiharrastuksesta kattavaa lehtijuttua. Kenenkään kommentit, mielipiteet tai nimimerkit eivät päädy lehteen suoraan, vaan keräilen tässä taustatietoa, että saan aiheesta yleiskäsityksen ennen kuin lähden musiikkikauppoihin kiertelemään.

Hyvä juttu. Laita sitten mnetiinkin se juttu. Olisi mukava lukea.

edit. kamojen yhteishinta meidän bändillä nyt on noin 3000e
Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?

Ai sulla on 5150 nuppi? Myyt sen mulle NYT!
Juha86
25.06.2004 14:13:10 (muokattu 25.06.2004 14:18:53)
Me ei bändimme kans olla maksettu mistään mitään. Treeniksenä toimii kaupungin seurakunnan tilat, missä voi käydä treenaas käytännössä vaikka 3-4 kertaa viikossa. Treenis ei luonnollisesti mikään luxus oo, mut on siellä 2 sohvaa ja 2 sohvatuolia. 2 kitaravahvistinta (marshall) + pedaali löytyy ja bassovahvistin (peavey). Rummut löytyy myös. Laulukamatkin on, mut ne on ollu rikki jo hetken aikaa ja korjaus on elokuussa. Mitään ylimääräisiä luxus-tavaroita siellä ei oo (vessa, jääkaappi tms.), mut soittamaanhan sinne on mentykin. Eli puutteita on, mutta kun ei tarvi mitään maksaa ei voi valittaa..

Ongelmahan tässä bändin kamattomuudessa vois tulla viimeistään siinä kohtaa kun keikkoja saatais. Monet bändithän hinaa omia kamoja keikoilleen ja meillä on vaan suurinpiirtein soittimet ja piuhat itsellä..

EDIT: Mua rupeskin kiinnostaan, et miten te soittajat, jotka esimerkiksi ootte opiskelijoita tai vaikka perheellisiä miehiä, niin miten teillä on varaa sijoittaa jotain 1000 eukkaa kuussa soittojuttuihin? Vai onko bändin tulopuolikin jo kohtalainen näissä tapauksissa? Kun mä oon luullut et ainoastaan sellaset bändit joilla on levytysdiilit ja levyt kaupoissa (apulannat, egotripit ym) on varaa satsatakin rahojansa musaan ja silti jää yli.. Onko pikkubändeillä varaa tähän?
~totuus ei pala tulessakaan~
kivi
25.06.2004 15:45:08
Paljonko olette valmiita sijoittamaan vuokraan?

Treenikämppä maksaa saman verran kuin muukin samankokoinen tila (esim asunto), mutta sitä kompensoidaan sillä, että jakajia on enemmän. Esimerkiksi nykyisen treenikämpän vuokra on 285 e kuussa, mikä on kohtuullista hyväsointisesta 40m2 tilasta kantakaupungissa.

Millainen merkitys tiloilla on, vaaditteko oleskelu tilaa sohvineen ja telkkuineen vai riittääkö pelkkä soittohuone? Kuinka paljon kämpän sisustukseen menee rahaa?

WC on meille pakollinen, koska treenikämpällä saatetaan viettää pitkiä päiviä ja öitä, kun tilanne vaatii. Televisiota, jääkaappia ym. emme tarvitse, sohva on hyvä olemassa niitä hetkiä varten, kun väsyneenä on kerta kaikkiaan pakko oikaista pitkäkseen ja esim aikatauluviive sallii mahdollisuuden siihen. Lähimpään baariin ja kauppaan on hyvä olla kävelymatka.

Entä laitteet, tyydyttekö omiin henkilökohtaisiin kamoihinne, vai ostatteko yhteisiö miksereitä, nauhoitusvehkeitä ym?

Jokainen ostaa omat kamansa, mitään ei osteta yhteiseksi vaan kaikki kamat ovat aina jonkun nimissä ja yksityisomaisuutta. Sillä tavalla komentojärjestys pysyy selvänä, mikä tavallaan korvaa sen, mitä laitteiden kulumisessa menettää.

Nauhoituslaitteiksi riittää jatkuvalla syötöllä C-kasettimankka, tarvittaessa studiokalustoa tuodaan sitten muualta.

Ostatteko vanhoja, halpoja ja käytettyjä, vai uusimpia vehkeitä?

Sisustukseen ei ainakaan pistetä rahaa. Romulavoilta ja kierrätyskeskuksesta löytyy sohvia ja muita; maalia ja hehkulamppuja joutuu ostamaan. Soittokamat ovat sitten erikseen.

Mikä on minimilaitteisto, joka treenikämpällä on oltava?

Backline rumpuineen, kunnolliset laulukamat. Rumpumatto.

Kuinka paljon olette valmiita panostamaan koko bändin toimintaan, soittelettko nollabudjetilla vai meneekö rokkitouhuun koko palkka?

Soittelemme vakavissamme, eli bändiin panostetaan sen verran kuin se vaatii ja pystytään irrottamaan. Esimerkiksi kun teemme levyjä masterdiilipohjalta, on jostain saatava rahat varsinaisiin äänityssessioihin, tai levyä ei voida tehdä.

Paljonko laitat rahaa kuukaudessa soittoharrastukseen?

Nykyään en jatkuvalla syötöllä paljoakaan, lähinnä vuokrat, keikkabussin ylläpidon ja jatkuvat kulut kuten kielet ja kamojen korjaukset. Kyllä niissä romuissa silti satatuhatta voi nykyrahassakin olla kiinni. Silloin kun kalustoa uusitaan, menee sitten enemmän.

Isompi rahanmeno on, jos soittajat joutuvat ottamaan palkatonta lomaa päivätöistä kiertueiden ajaksi. Sitten bussissa nakutellaan tietokonetta invertteri kuumana että saadaan töitä tehtyä tienpäälläkin, tai tehdään duunit pois kun muut juhlivat. Mun on aika lailla ikävä sitä aikaa, kun olin kaksikymppinen ja bändisoitto oli koko elämän ja ajan vievä asia, nykyään on muitakin huolenaiheita.

Millaisilla kamoilla aloittelija pääsee alkuun?

Kunnollinen halpa soitin, esim Squierin kitarat ja bassot, riittävän isot hyvälaatuiset vahvistimet, rummuiksi Yamahan tai Pearlin tms. oikean merkin halvempaa sarjaa ja hiukan alkusettiä paremmat pellit, käytetyt laulukamat vähintään 2x250 wattia 10" tai 12" elementillä, 15" elementillä isommat. Aina kannattaa ostaa käytettyä, uuden hinta kun laskee 40% jo kaupan kynnyksen yli kannettaessa.

Kannattaa katsoa käytetyt. Helsingissä Soitin Huttunen, Aron soitin ja PA-puolella Audiodivari ovat realistisia kauppoja kysellä ja käydä, olipa soittohommissa aloittelija tai ammattilainen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Joku vaa
27.06.2004 00:26:33

Me ei bändimme kans olla maksettu mistään mitään. Treeniksenä toimii kaupungin seurakunnan tilat, missä voi käydä treenaas käytännössä vaikka 3-4 kertaa viikossa. Treenis ei luonnollisesti mikään luxus oo, mut on siellä 2 sohvaa ja 2 sohvatuolia. 2 kitaravahvistinta (marshall) + pedaali löytyy ja bassovahvistin (peavey). Rummut löytyy myös. Laulukamatkin on, mut ne on ollu rikki jo hetken aikaa ja korjaus on elokuussa. Mitään ylimääräisiä luxus-tavaroita siellä ei oo (vessa, jääkaappi tms.), mut soittamaanhan sinne on mentykin. Eli puutteita on, mutta kun ei tarvi mitään maksaa ei voi valittaa..

Perhana, ettei vaan samalla kämpällä treenattais? (=
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
Juha86
27.06.2004 00:40:10
Perhana, ettei vaan samalla kämpällä treenattais? (=

Ettei vaan ;)
~totuus ei pala tulessakaan~
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)