Aihe: Kitaraostoksilla, melkein jo kassalla!
1 2
V.I.P
22.06.2004 19:10:53
Aion ostaa uuden kitaran heti kesätyörahojen paukahdettua tililleni. Nyt olen viimeaikoina katsellut ja testaillut eri kitaroita ja nyt jäljellä on 3 vaihtoehtoa: Tokai lp 75 , Fender jap strato ja käytetty Fender usa strato.

En oikein osaa tehdä eroa kyseisten kepakoiden välille, joten haluaisin kuulla mielipiteitänne ja kokemuksianne kyseisistä kitaroista.

Erityisesti mikkien laatu kiinnostaa minua, kaikissa kitaroissa on alkuperäismikit, miten hyviä nämä mahtavat näissä kitaroissa olla? miten soundaavat jne.

Tokai on ulkonäöllisisesti kyllä hienoin mutta on turkanen melko painava verrattuna stratoihin.
Kassu
22.06.2004 19:29:28
No se paino on nyt viimoinen seikka jota sun kannattaa murehtia. Totut siihen hetkessä.
LaXu
22.06.2004 19:33:06 (muokattu 22.06.2004 19:33:32)
Stratot ja LP ovat kyllä molemmat aikalailla eri ääripäissä. Kaikki kolme ovat varmasti hyviä soittimia ja kummassakin soitintyypissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Les Paulin paksu ja laulava soundi on minun suosikkini säröillä soiteltaessa, kun taas straton kirkas ääni on mainio puhtailla soundeilla ja kevyemmillä säröillä. Toisaalta LP:n pehmeässä "jazzmaisessa" puhtaassa soundissa on myöskin puolensa. Huonona puolena LP:ssa on sitten se paino (johon tosin leveä, topattu nahkahihna auttaa), stratosta taasen ei ainakaan vakioilla yksikelaisilla saa niin tuhtia särösoundia irti kuin LP:sta.

Fenderin mikkeihin en ota kantaa, Tokain mikit taasen ovat vähän kiertoherkkiä mutta muuten kuulostavat hyviltä.
Niskamies
22.06.2004 19:58:03
USA Fendereiden vakiomikit on ainakin hyviä, elleivät peräti loistavia.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Jii
22.06.2004 20:56:17
LaXu laittoikin hyviä kommentteja noihin kitaratyyppeihin liittyen.

Seuraavassa oletuksia aloittajasta:

Jos olet soittanut molemmantyyppisiä kitaroita, tiedät varmaan, kummassa soundimaailmassa mieluummin liikut. Noilla vehkeillä et molempia voi saada. LaXua vahvistellen stratot ja lespaulit on kitaramaailman (perinteisissä)soundeissa ääripäitä. Tosin loppupuolikin äänimaailmasta muuttunee mikkien ja muiden osien modaamisella.

Jos vähemmän soittaneena kuitenkin kuuntelet paljon kitaramusiikkia ja sulla on jotain soittajia, joiden soundia ylikaiken ihailet, katsele millä ne soittaa. Samaa soundia et tule kitaroillasi saamaan, mutta liikut samoilla vesillä. Tässä tarkoitan nyt sitä, että sinulla ei ole kaikkea (tai samaa) oheisrompetta, joita idoleillasi on käytössä ja toisaalta sinulla ei ole myöskään heidän tatsiaan.
Cort87
22.06.2004 21:44:19
Tässä asiassa kannattaa vilkaista tosiaan omaan musatyyliin. Jos vähän rankemmalla kädellä vetää tai jos ylipäänsä soittelee vähän raskaamaampaa tai särö-voittoisempaa musaa niin kyllä Les Pauliin kallistuisin.
" Ei ole tärkeää miten soitat , vaan MILLÄ soitat " -Rocco007
V.I.P
22.06.2004 22:53:22 (muokattu 22.06.2004 23:02:54)
No Hard rock - rock akselilla varmaan bändin omat kappaleet liikkuu ja covereita sitte laidasta laitaan. Säröt tosiaan - mitä muhkeammat sen paremmat. Siinä mielessä siis tuo lp vissiin ku siinä nuo humpparit on.

Vähän kuitenkin epäilyttää se kiertoherkkyys kun monissa threadeissa on siitä puhuttu(tässäkin jo :p). Ei kai ne tokain mikit kuitenkaan niin huonot oo että heti pitäs vaihtaa? Desibelejä treeneissä kuitenki tarvitaan melkolailla, että volume potikka pitäs olla ainaki siellä 7-8 (tai jotain) ja ainaki nykysessä kitarassa vaikuttaa aika paljon särön määrään ja "muhkeuteen" tuon kitara volan määrä.

Näitte laitteiden suhteen oon tosiaan aika alottelija, tuo oli hyvä vinkki että kurkkaa millä idolit soittaa.Pitääki käyä tarkistamassa!

niin eli vielä mielipiteitä tuosta lp:n mikeistä
(jos joku vielä jaksais!)

PEEÄS. Miten hankalaa ja kallista se on sitten alkaa niitä mikkejä vaihtamaan, itse sitä tuskin osaan tehdä, kun ei ole tarvikkeitakaan?

kiitos

EDIT: eräs asia jäi huomaamatta
gator
22.06.2004 23:03:05
Tokaista jouduin ainaski itte mikit heti alkuun vaihtaa mut sen jälkeen ei valittamista ole löytynyt.
Mikkeihin investointi kyllä kannattaa jos hyvän tuntuinen kitara kohdalle sattuu.
Mun Tokai on jo kymmenen vuotta vanha joten nykypäivän meiningistä en siis hirveesti tiiä.
LaXu
22.06.2004 23:09:19
Kyllä ne Tokain mikit helpommin alkaa ulisemaan kuin monen muun valmistajan mikit. Tästäkin tietysti selviää, kun ei sitä kitaraansa osoita kaappia kohti ja kun soitto lakkaa, niin vääntää volaa pienemmälle kitarasta. Kannattaa ihan kaupassa kokeilla ja vääntää vahvistimesta volat suunnilleen niille tasoille jota bändin kanssa käyttää ja testata. Soundin puolesta ainakaan minulla ei ole Tokain mikeistä ollut valittamista.

Merkkimikit (Seymour Duncan, DiMarzio, EMG jne.) on yleensä siinä pikkasen sadan euron molemmin puolin, käytettynä tietysti edullisempia. Lukaisepa tuo "Tietoa mikrofoneista" FAQ .
kulmahiomakone
23.06.2004 00:14:07
Onko kukaan kurkannut, että ovatko nuo Tokain mikit vahattuja? Meinaan että jos eivät ole, niin kierto-ongelmista pääsee halvalla, kun hakee apteekista parafiinia (ja jos haluaa, niin rautakaupasta mehiläisvahaa, mutta se on suht' kallista, ainakin 5 euroa pönikkä), lämmittää sen ~60 asteeseen ja uittaa siinä mikkejä muutaman kymmenen minuuttia.

Ainakin niiden Tokain Lespojen, joita minä olen koittanut, mikit ovat olleet hyväsaunidisia kapistuksia, joten sinänsä niiden vaihtaminen ei ole kovin perusteltua. Kierto-ongelmat kun johtuvat lähinnä siitä, että käämi on liian löysä.

Mulle saa yrittää myydä noita Tokain mikkejä halvalla :-)
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen.
KTR
23.06.2004 00:23:18
Kai se strato on kuitenkin se hiukan monipuolisempi kitara vrt. lespaan. Näin on jopa kitaramaikkani todennut joskus.
p130
23.06.2004 08:42:32

Kai se strato on kuitenkin se hiukan monipuolisempi kitara vrt. lespaan.

Taitaa tuo mielipide riippua siitä kummasta sattuu pitämään enemmän...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Lord of the strings
23.06.2004 12:37:54
Lessussa tuhdimpi saundi. Stratossa on sitten "Se" kaulamikki-saundi.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
LaXu
23.06.2004 13:03:30
Onko kukaan kurkannut, että ovatko nuo Tokain mikit vahattuja? Meinaan että jos eivät ole, niin kierto-ongelmista pääsee halvalla, kun hakee apteekista parafiinia (ja jos haluaa, niin rautakaupasta mehiläisvahaa, mutta se on suht' kallista, ainakin 5 euroa pönikkä), lämmittää sen ~60 asteeseen ja uittaa siinä mikkejä muutaman kymmenen minuuttia.

Muistelisin että eivät ole vahattuja. Kai niissä on haettu jotain vintage PAF meininkiä tai jotain...
Fortune
23.06.2004 21:31:20 (muokattu 23.06.2004 21:31:26)
Lessussa tuhdimpi saundi. Stratossa on sitten "Se" kaulamikki-saundi.

On se kaulamikkisoundi LP:ssakin. Eikä yhtään paskempi :)

T. Kauniaisten Gary Moore, ainakin naaman puolesta.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
V.I.P
23.06.2004 22:46:42
No vitsi, en ole vieläkään kyennyt päättämään. Kertokaas millasen kitaran itte ostasitte jos rahaa käytössä sellane 800-1100e, eli joku sellanen valmis jossa ois kaikki osa-alueet kunnossa, eikä tarviis heti mitään muutoksia ruveta väkertämään.

Maanantaina ajattelin mennä testaamaan vielä parit kitarat ja sitte ostaa jonkun. Ite kyllä tykkään straton muotoilusta ja muutenki sillä on kiva soittaa, mutta tahtosin humpparit. Aika kaksipiippuinen miekka

nii - kertokaas mitä te laittasitte tolla rahalla
perkeles
23.06.2004 22:51:14
telen
HELLO CLEVELAND
JartZA
23.06.2004 23:01:12
Ite kyllä tykkään straton muotoilusta ja muutenki sillä on kiva soittaa, mutta tahtosin humpparit.

Strato humppareilla?

Aika kaksipiippuinen miekka

Hehheh, tää oli hyvä :-)
SG: "nicht only forthe guys that like Angus Young or Pete Townsend." -Thomann
LaXu
23.06.2004 23:23:42
Mahtaisikohan tuohon 1100€:n pintaan saada Flaxwoodin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)