Aihe: Bogner-styrkkarit
1 2 3 4 5
Antti1
28.08.2008 21:37:37
Kertokaa asiasta tietävät mitä eroa on Shivan EL34 ja 6L6-malleilla!

EL34 vähän rapsakampi säröltään ja tiukempi soundi. 6L6 pehmeämpi ja botnekkaampi. Yleensä 6L6 pidetään parempana puhtailla ja EL34 säröillä, mutta se on jokaisen henk.koht. makukysymys.

Muitakin kuin saundillisia eroja saa kertoa...

No niissä on ne eri pääteputket.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
Jucciz
28.08.2008 21:41:13
Termit "tiukkuus" ja "pehmeys" on vaan vähän ongelmallisia kun ne tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Perinteisesti 6L6-putken soundissa mielletään olevan enempi ylä- ja alapäätä ja vähän vähempi keskiääniä, EL34:t taas jyrisee enemmänkin keskialueella. Kytkentä toki vaikuttaa hirveästi, mutta yksi väljä ohjenuora voi toki olla vanha kunnon "6L6 = Fender, EL34 = Marshall", vaikka toki vanhoissa Marshalleissa (JTM45) käytettiin KT66-putkiakin.
Antti1
28.08.2008 21:46:01
Fenkulla ja Marsullahan ei oo onneks myöskään montaa eri kuuloista vahvaria arsenaalissaan..? ;)

Ehkä parasta on vaan pistää mahdollisimman monisanainen litanja, jotta saadaan kysyjä hämättyä kauppaan testaamaan ja ottamaan ite aiheesta selvää.
Joees
28.08.2008 21:48:50
Fenkulla ja Marsullahan ei oo onneks myöskään montaa eri kuuloista vahvaria arsenaalissaan..? ;)

Onhan niillä.

Mutta silti kun puhutaan fenkuista, mulle tulee tietty mielikuva päähän. Ja sama kun puhutaan marsuista niin mulla tulee tietyt mielikuvat päähän. Niihin tuo Jucciksen heittämä "yleistys" osuu aika näppärästi kyllä.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Antti1
28.08.2008 21:56:34
Onhan niillä...

Joojoojoo, kunhan viisastelen. Kaikille se ei välttämättä niin itsestäänselvä juttu oo. Toisaalta vois olettaa, että Shivan hintaista vekotinta kyselevä tyyppi tietäis noistakin jo jotain. Mut sit taas kun kysytään eroja noiden putkien välillä niin... No, kaikki ei voi tietää kaikkea millään ja yleistäminenkään ei näissä jutuissa oikeastaan auta.
Spiral
28.08.2008 22:06:28

Olis ihan kiva tuommoinenkin, mutta taitaa olla omalle kukkarolle niin übesschallis, notta tuon voi unohtaa...

No onse että joskus naurattaa... +
Kontiak
28.08.2008 22:31:49
Ehkä parasta on vaan pistää mahdollisimman monisanainen litanja, jotta saadaan kysyjä hämättyä kauppaan testaamaan ja ottamaan ite aiheesta selvää.

Mennään mennään! :D

Torilla näyttäisi olevan 6L6-malli. Kysyn muita kuin saundillisia eroja vain sen takia, josko niitä olisi olemassa, pääteputkieron osasin selvittää itse :D Tuossa Torilla olevassa ei näyttäisi olevan esim. reverbiä.
Sammo
28.08.2008 23:28:22
EL34-versiosta tulee ulos 80W ja 6L6-versiosta 60W. Bognerin sivuilla on näytteitä molemmista, tuppaa muistaakseni vaan olemaan niin, että säröklipit on EL34:lla ja puhtaat 6L6:lla.

Shivoista on ollut kai olemassa myös versio EL84:lla.
Shredator
27.03.2019 09:48:08

Kaivetaas vähän hautoja...

Eli olisi Bognerin nupit kiikarissa, Shiva, Helios, XTC (101b erityisesti). Olisin kysellyt kokemuksia noista ja erityisesti efektiloopeista kun monella tuntuu olevan ongelmia näiden kanssa? Tuleeko tosiaan tämän hintaisissa peleissä noin paljon häiriöitä ja hurinaa tai soundin muuttumista kuten kuulee puhuttavan? Onko muita tyyppivikoja mitä pitäisi ottaa huomioon?
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
LaXu
27.03.2019 13:44:47
Shredator: Kaivetaas vähän hautoja...

Eli olisi Bognerin nupit kiikarissa, Shiva, Helios, XTC (101b erityisesti). Olisin kysellyt kokemuksia noista ja erityisesti efektiloopeista kun monella tuntuu olevan ongelmia näiden kanssa? Tuleeko tosiaan tämän hintaisissa peleissä noin paljon häiriöitä ja hurinaa tai soundin muuttumista kuten kuulee puhuttavan? Onko muita tyyppivikoja mitä pitäisi ottaa huomioon?

En voi puhua kuin oman Goldfinger SL:n puolesta, mutta sen looppi on ainakin täysin ääntä värittämätön, kunhan levelit on asetettu tarkasti oikein. En ole myöskään huomannut, että tulisi mitään lisäkohinaa. Mulla on sarjaloopissa Line6 Helix ja kun siitä on efektit pois päältä ja levelit asetettu desibelimittarilla, en kuule eroa efektiluuppi päällä/pois tilan välillä.

Jos äänentasot on asetettu väärin tulee kaikenlaista lieveilmiötä. Liian kovalla voi alkaa efektit tuuttaamaan liian lujaa tai säröytymään, kohinan tietysti lisääntyessä. Liian hiljaisella (ihan joku 3 dB ero riittää) kuulostaa kuin looppi "söisi soundia" vaikka oikeasti ero on vaan siinä, että hiljaisempi kuullaan eri tavalla.

Jotkut ovat valitelleet, että uuden lunchbox mallisen XTC:n looppi olisi myöskin kohinainen, joten en osaa sanoa vaihteleeko tuo vahvistinmallista toiseen, onko kyse laitteista mitä siihen tuupataan vai mistä.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
Shredator
27.03.2019 16:33:26

LaXu: En voi puhua kuin oman Goldfinger SL:n puolesta, mutta sen looppi on ainakin täysin ääntä värittämätön, kunhan levelit on asetettu tarkasti oikein. En ole myöskään huomannut, että tulisi mitään lisäkohinaa. Mulla on sarjaloopissa Line6 Helix ja kun siitä on efektit pois päältä ja levelit asetettu desibelimittarilla, en kuule eroa efektiluuppi päällä/pois tilan välillä.

Jos äänentasot on asetettu väärin tulee kaikenlaista lieveilmiötä. Liian kovalla voi alkaa efektit tuuttaamaan liian lujaa tai säröytymään, kohinan tietysti lisääntyessä. Liian hiljaisella (ihan joku 3 dB ero riittää) kuulostaa kuin looppi "söisi soundia" vaikka oikeasti ero on vaan siinä, että hiljaisempi kuullaan eri tavalla.

Jotkut ovat valitelleet, että uuden lunchbox mallisen XTC:n looppi olisi myöskin kohinainen, joten en osaa sanoa vaihteleeko tuo vahvistinmallista toiseen, onko kyse laitteista mitä siihen tuupataan vai mistä.

OK, kiitos tiedosta. Tuo uusi XTC 25 omaa kuulemma myös tosiaan tuon looppiongelman. Vahvistin on tehty Makedoniassa...Oletan silti että laatua on mutta kyllä tuo hintalappu on siihen nähden aika karsea.
JohnPatrick
27.03.2019 16:45:25
Shredator: Kaivetaas vähän hautoja...

Mulla on ollut nuo kaikki ja pari muutakin Bogneria ja täytyy sanoa yleisesti että ainoa Bogner jossa efektilooppi on ollut transparentti ja oikeasti hyvä on Helios.

Shivan efektiloopissa pelkkä patch-kaapeli laskee volumea ja syö vahvistimen dynamiikkaa havaittavasti. Ei siinä, edelleen Shiva kuulostaa hyvältä loopin kanssa, mutta harmitti vietävästi kun se oli ilman looppia niin paljon parempi. Ja tämä koskee sitä mallia, jossa on "paranneltu" looppi.

XTC:n efektilooppi ei syönyt ainakaan kovin havaittavasti dynamiikkaa, mutta esimerkiksi delayt Strymon El Capistan ja MXR Carbon Copy ei kuulostanu jostain syystä niin hyvältä kuin vaikkapa Helioksen loopissa. En tiedä miten kuvailisin, mutta jotenkin tuntui että headroom oli pienempi ja efektit kuulostivat pieneltä.

Helioksen looppi on ollut paras, mutta Helioksessa oli muuten hieman häiriöherkkyyttä ja suhinaa mistä porukka on nettifoorumeillakin valitellut. Häiriöt ei ymmärtääkseni liity efektilooppiin. Muuten Helios on ihana vahvistin. :D

Tekniikasta en kauheasti ymmärrä, mutta Bognereissa on foorumeilla puhuttu olevan "kuumat" efektiloopit ja suunniteltu enemmänkin räkkilaitteille. Huomasin kyllä että kanavavolumesäätöjen kanssa piti olla tarkkana, ettei lähde efektit säröytymään siellä loopissa. En ole kokeillut tosin räkkiefektejä Bognereiden kanssa josko efektiloopit kuulostaisi paremmilta...

Parempia efektilooppeja on ollut esim. valmistajilla Bluetone, Budda, Friedman, Mesa (ei kaikki mallit) muutama mainitakseni...
Shredator
27.03.2019 17:30:06

JohnPatrick:

Kiitos vastauksesta. Sullahan noita on kieltämättä ollutkin :D

On se kyllä kumma että niinkin tärkeä osa kuin looppi lähes epäonnistuu tämän hintatason vehkeissä. Liekkö huonoa suunnittelua vai mitä, en tiedä. Friedmanin looppeja yleisestikin pidetään kai tällä hetkellä parhaina mitä on (tosin yleensä unohdetaan vertailuista Englin loopit, jotka ovat olleet mun mielestä täysin häiriöttömiä ja transparentteja).

Pitäisi siis päästä testaamaan oman laitteiston kanssa, mutta se on tietenkin aina vähän hankalaa. Noh, ostamatta ei testata.
hallu
27.03.2019 18:27:19
Shredator: Kiitos vastauksesta. Sullahan noita on kieltämättä ollutkin :D

On se kyllä kumma että niinkin tärkeä osa kuin looppi lähes epäonnistuu tämän hintatason vehkeissä. Liekkö huonoa suunnittelua vai mitä, en tiedä. Friedmanin looppeja yleisestikin pidetään kai tällä hetkellä parhaina mitä on (tosin yleensä unohdetaan vertailuista Englin loopit, jotka ovat olleet mun mielestä täysin häiriöttömiä ja transparentteja).

Pitäisi siis päästä testaamaan oman laitteiston kanssa, mutta se on tietenkin aina vähän hankalaa. Noh, ostamatta ei testata.

No toisaalta efektiluuppi on paljon mainettaan monimutkaisempi väkästys, joka ei lähtökohtaisesti kuulu kitaravahvistimeen. Mietippä vaikkapa kilpa-autoa joka rakennetaan täydelliseksi, mutta sitten se pitää asiakkaiden vaatimuksesta sahata keskeltä kahtia, että siihen saadaan ylimääräisiä ovia ja muita ulokkeita, että kuskin sukset ja lumikengät mahtuu mukaan. Mietippä miten se vaikuttaa tulevaan kisamenestykseen? mä luulen, että valmistajat joutuvat miettimään ihan tosissaan, miten sen juuri siihen omaan tuotteiseen toteuttaa, että ajettavuus ei menisi ihan tärviölle. Mä luulen, että jotkut valmistajat vaan klaaraa sen jutun paremmin tai en mä tiedä miten ne sen tekee. Mutta sen olen ymmärtänyt, että se ei liene sattumaa että joistakin vahvistimista se on jätetty suosiolla pois, koska vähemmän imagohaittaa tulee valmistajalle luupin puutteesta kuin huonosti toteutetusta luupista. Esimerkiksi mainittu Bluetone on kuulemma käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa kehittääkseen ratkaisut jolla homma saadaan toimimaan moitteettomasti.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
LaXu
27.03.2019 18:51:56
Shredator:

On se kyllä kumma että niinkin tärkeä osa kuin looppi lähes epäonnistuu tämän hintatason vehkeissä. Liekkö huonoa suunnittelua vai mitä, en tiedä.

Minusta omituisinta on, että laatu vaihtelee eri vahvistinmallien välillä. Yritin just kuunnella oikein tarkalla korvalla Goldfinger SL:n luuppia päällä ja pois eikä niissä tosiaan kyllä kuulu mitään eroa jos levelit on matchattu. Helixissakaan ei ole mitään gatea päällä tuossa kohtaa ketjua.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
kimurantti1
27.03.2019 21:40:54 (muokattu 27.03.2019 21:42:11)
Shredator: OK, kiitos tiedosta. Tuo uusi XTC 25 omaa kuulemma myös tosiaan tuon looppiongelman. Vahvistin on tehty Makedoniassa...Oletan silti että laatua on mutta kyllä tuo hintalappu on siihen nähden aika karsea.

Mun 101b:ssä ei ole ainakaan ollut mitään napisemista loopista. En tiedä mitä vuosikertaa styrkkari on, mutta voihan noissa olla jotain eroja. Kiinalaitteista en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Tosiaan, Ecstasyn looppi on suunniteltu siihen aikaan kun kaikki käytti räkkilaitteita ja signaali on suht. kuuma. Jos meinaa säröytyä pedaalit loopissa, niin ongelma ratkeaa kanavien mastereita laskemalla, ainakin mulla näin. Toimii myös Strymonien kanssa, ne eivät jostain syystä tykkää kauhean kuumasta signaalista vaikka valmistaja väittääkin linjatasoisen signaalin olevan ok. Esim. Eventiden muljuttimilla ei ollut mitään ongelmaa.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Shredator
28.03.2019 14:37:09

Onko muissakin Bognerin vahvistimien loopeissa sisäinen trimmeri, vai pelkästään uudessa XTC 25:ssa?
VIPMetal
28.03.2019 14:44:44

Shredator: On se kyllä kumma että niinkin tärkeä osa kuin looppi lähes epäonnistuu tämän hintatason vehkeissä. Liekkö huonoa suunnittelua vai mitä, en tiedä. Friedmanin looppeja yleisestikin pidetään kai tällä hetkellä parhaina mitä on (tosin yleensä unohdetaan vertailuista Englin loopit, jotka ovat olleet mun mielestä täysin häiriöttömiä ja transparentteja).

On kyllä outo homma ja iteltä vei ainakin fiilikset Bognerien suhteen. Aika olennainen osa kuitenkin omaa soundia se luuppi.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
niilopi
29.03.2019 19:47:04
Hommasin 101b nupin ja oon ollu muuten kans tosi tyytyväinen kunnes tesgasin looppia. Jos kanavan volat nostaa liian kovalle niin näiden perus efektipurkkien kanssa saundi menee ihan skeidaks. Kuulemma just tehty line out tason räkkikamoille? Toimiiko parallel moodissa yhtään sen paremmin tai onko jotain kikkoja millä sais toimimaan? Plexi moodissa ja kliinikanavalla paras saundihan saavutetaan juurikin kaakottamalla master vola joten loopista tulee käyttökelvoton.

Pitääkö vaan siirtää koko pedaalilauta takas kitaran perään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)