Aihe: bassiivi
1
Kyykäärme
22.06.2004 17:32:30
Mitä muita (hyviä) täysin passiivisia bassoja on kuin tietty Fenderit ja Warwickin Corvette? Entä löytyykö mielipiteitä passiivi ja aktiivi bassojen eroista?
N_Bates
22.06.2004 18:05:04

jos tykkää väännellä ja käännellä nuppeja niin sitten aktiivi. Jos taas tykkää vaan tökätä piuhan kiinni ja rokata niin passiivi. Itselläni on tällä hetkellä aktiivi-eq:lla varustettu musari ja pari passiivibassoa. Jotenkin ajoittain rupeaa vituttamaan toi aktiivivekotin kun aina tuntuu olevan semmonen "Melkein muttei kuitenkaan ihan" soundi. Ja sitten taas säädetään eq:ta ja tuloksena onkin vaan huonompi soundi.. Sitten kun ottaa presarin käyttöön niin naps vaan ja soundi toimii! Tämä tosin voi olla muutenkin kiinni bassojen rakenteesta ja omista mieltymyksistä ja vahvistimesta, mutta aika usein nykyään käy mielessä josko vaihtaisi musarin vaikka jatsibassoon. Jotenkin vaan toi aktiivisuus tuntuu turhalta.

... niin tai sitten en vaan osaa!

Ja fendereiden lisäksi aika yleisesti ylistettyjä passiivibassoja ovat ainakin gibsonin thunderbird ja rikkenpakkeri. Kumpaakaan en ole testannut, joten en tiedä onko maineessa perää...
Stein und Brötchen!
Johannes_t
22.06.2004 19:24:47 (muokattu 22.06.2004 19:25:25)

Olen jo useamman vuoden pitänyt aktiivi-EQ:n flattina puolessavälissä, hoidan sitten nupista säädöt. Aika usein tulee kyllä kesken keikan jotain pientä biisikohtaista muutosta tehtyä, ne hoidan siis bassosta, mutta lähtösoundia en bassosta ruuvaa. Aktiivin edut löytyy (minulle) herkemmästä reagoinnista.
2541
22.06.2004 21:52:39

Ja fendereiden lisäksi aika yleisesti ylistettyjä passiivibassoja ovat ainakin gibsonin thunderbird ja rikkenpakkeri. Kumpaakaan en ole testannut, joten en tiedä onko maineessa perää...

Persoonallisia (varsinkin Rickenbacker) eikä niin yleiskoneita kuin esim. Jazz Bass, mutta hyviä pelejä. Minä pidän. Ja vaikka tosin sanotaan, ettei Rickenbacker sovi tietynlaisiin juttuihin, niin pitkään se oli minullakin ainoa ns. tavallinen basso, jolla tuli kaikki jutut soitettua.
vanttera
23.06.2004 00:41:43
Olen jo useamman vuoden pitänyt aktiivi-EQ:n flattina puolessavälissä, hoidan sitten nupista säädöt. Aika usein tulee kyllä kesken keikan jotain pientä biisikohtaista muutosta tehtyä, ne hoidan siis bassosta, mutta lähtösoundia en bassosta ruuvaa. Aktiivin edut löytyy (minulle) herkemmästä reagoinnista.

Sootkin semmonen moottorisormi, niinq. Huomasin tuon "herkän reagoinnin" myös muissa kuin soittoasioissa. ;I
"Muista et mä tuun kahes minuutis." K100#5
DarkFace
23.06.2004 02:56:57
no niitä passiivi bassoja on lähes kaikki bassomerkit...ku niitähän mikkejä voi vaihtaa aktiivista passiivimikkeihin ihan kaikissa bassomerkeissä...en oo kyllä ihan varma mutta...=)
Karlsson
23.06.2004 07:58:03
Jaa, pitäisköhän taas kehua Fenkun Roscoe Beck vitosta. Vaikkei soundista välttämättä heti hoksais, niin kyseessä on passiivipeli. Elikkäs sävynsäätimiä on tasan sen Tone-potikka. Lisäksi on mikeille sitten kolmiasentoiset kytkimet jolla ne saa rinnan, sarjaan tai yksikelaisiksi.

Mua nykyään häiritsee aktiivibassojen eq. Lähinnä niin, että siitä ei osaa löytää "oikeita" asetuksia, joten yleensä on jäänyt kaikki säätimet nolliin. Sitä jää helposti miettimään, että "jos vähän tuota keskialuetta vielä ja ehkä kans bassoa" ja semmoinen loputon potikan rukkauskierre on valmis. Joten tehdäkseni elämäni helpommaksi olen aikas paljon passiivibassojen kannalla.

Tämähän ei siis ole kuitenkaan mikään vika joka johtuisi sinänsä aktiivibassoista vaan ihan omaa päättämättömyyttäni.
"if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla
nro5
23.06.2004 10:04:01
Tämä poika tykkää kyllä sekä aktiivista että passiivista. 5-kielistä kun tarvitsee paljon, niin aktiivielektroniikka auttaa kummasti h-kielen kuuluvuudessa. Yleensä pidän säädöt melko flattina, pientä alakerran korostusta, middle flat ja yläkertaa aavistus pois. Niin ja soitin oli Musari 5stingray.

Kiinnostaisikin kuulla lajitovereiden kokemuksia 5-kielisistä passiivibassoista. Fenkun Roscoe Beck vitosta olen muutaman kerran testinyt ja pidin sen soundista valtavasti. Roscoen kaula puolestaan tuotti ongelmia, kun ei ole tuo lapanen kovin miehekkään kokoinen. No, ehkä tässä vielä kasvaa, kun alkaa 30 lähestyä...

Eli onko muita hyviä 5-kielisiä passivikirveitä tiedossa kenelläkään?
Johannes_t
23.06.2004 10:05:09

Huomasin tuon "herkän reagoinnin" myös muissa kuin soittoasioissa. ;I

En mä muualla kovin herkästi reagoi, vain Downtownissa ;D
Kikka Korea
23.06.2004 11:32:16
Tosta kaulan leveydestä sen verran, että kaikkeen tottuu. Aloitin nelikielisellä jatsarikopiolla, sitten 5-kielinen Ibanez, sitten 5-kielinen Jammu ja sitten pari 6-kielistä Jammua. (eli siis suomeksi sanottuna jokainen on ollut edellistä leveämpi) Aina muutos on hetken tuntunut kummalliselta mutta äkkiä siihen on tottunut. En usko että kaulan leveys on todellisuudessa mikään ongelma, vaan tottumiskysymys.
käki
23.06.2004 11:48:52
Ja jos aktiivipelien hankaluus häiritsee, voi ostaa vaikka tällasen G&L-basson. Saa kytkettyä passiiviksi, jos tuntee itsensä epävarmaksi tuon aktiiviasian suhteen. :) Hyvä asia tässä on se, että perussoundi on hyvinkin samanlainen molemmissa moodeissa.

Ja taasen, jos tykkää niitä saundeja ruuvailla, voi sitäkin harrastaa, edellämainitut Roscoe Beck -tyyppiset sarjaan/rinnankytkennät löytyvät L-2000 mallista myös.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
Karlsson
23.06.2004 12:03:41
Tosta kaulan leveydestä sen verran, että kaikkeen tottuu. Aloitin nelikielisellä jatsarikopiolla, sitten 5-kielinen Ibanez, sitten 5-kielinen Jammu ja sitten pari 6-kielistä Jammua. (eli siis suomeksi sanottuna jokainen on ollut edellistä leveämpi) Aina muutos on hetken tuntunut kummalliselta mutta äkkiä siihen on tottunut. En usko että kaulan leveys on todellisuudessa mikään ongelma, vaan tottumiskysymys.

Varmaankin kyllä tarkoitettiin kielten etäisyyttä toisistaan. Beckissä on nimittäin kielet standardi 4-kielisen jazzarin etäisyydellä, kun taas useimmiten 5- ja 6-kielisissä on 4-kielistä tiuhempi väli.
"if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla
nro5
23.06.2004 14:46:33
Varmaankin kyllä tarkoitettiin kielten etäisyyttä toisistaan.

Jepulis. Hieman paksumpikin 4-kielinen jatsari pysyy oikein mukavasti kätösessä, mutta jos kielten etäisyys toisistaan pysyy samana viidennen kielen kanssa, niin voih... Varsinkin kun olen tottunut pitämään soitinta suht alhaalla (niin että maha mahtuu mukavasti basson yläloven päälle), niin eihän siinä vasemman käden ulottuvuus enää leveämmällä kaulalla riitä. Toisaalta kun ei nuo peukkubassot ole koskaan tuntuneet omimmalta alueelta, niin voi huoleti käyttää tiuhempaakin kielten väliä.

Muistuikin tässä mieleeni erinomainen G&L tribute:n 5-kielinen. Passiiviset leikkurit siinä oli, mutta taisi kuitenkin olla etuasteeltaan aktiivinen. Vakuutti kyllä allekirjoittaneen.
chief
23.06.2004 15:43:05
Jos se Tribute oli L-2500 mallinen niin siinä sen aktiivietuasteen voi ohittaa jolloin basso on täysin passiivinen. Samoin siinä on ne mikkien sarjaan-/rinnan kytkentämahdollisuudet eli säätövaraa riittää. Aivan kuin omassa G&L:ssä. :) Kyllä se Leo oli aika velho.

Mulla on kyllä kestänyt aika pitkään että pääsin vähän sisälle ton basson soundeihin mutta enpä ole vielä kovin kokenut basisti muutenkaan.
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
Kyykäärme
23.06.2004 15:46:22
Itse olen huomannut esim. jazzbassoja testaillessani, että jollain lailla ne tottelevat sormien kosketusta paremmin kuin aktiivivehkeet. Johtuneeko tämä sitten täyspassiivisuudesta vai jazzbasson kokonaisuudesta? Ja kuinka paljon aktiivi-eq vaikuttaa tähän? (Vai onko tämä vain joku harhahuomio...?)
Johannes_t
23.06.2004 16:18:04

Perussääntönä voisi pitää sitä, että säätää jommastakummasta, joko bassosta tai nupista/kombosta, ei molemmista. Muuten voi olla homma aika levällään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)