Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 58 9 10 11 1234 35 36 37 38
Jucciz
25.03.2019 01:15:25 (muokattu 25.03.2019 01:15:34)
VIPMetal: Onnea on putkivahvistin isolla olkkarissa.

Miksei useampikin ja rumpusetti siihen vielä päälle. :D
Haeroe
25.03.2019 08:23:51

Mikko1978: Ei kai Friedman missään vaiheessa väittänytkään, että pääte auki soittaminen olisi kaikkien hupia. Itse olen kyllä samaa mieltä. Paras soundi on putkivahvistin isolla. Itsellä ei vain ole siihen koskaan tilaisuutta.

Ei väittänytkään, mutta perusteluna putkistyrkkarin ylivoimaisuudelle oli mm. tuo.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Mikko1978
25.03.2019 08:48:00
Haeroe: Ei väittänytkään, mutta perusteluna putkistyrkkarin ylivoimaisuudelle oli mm. tuo.

Niin mutta eikö tuo ole ihan totta?
Haeroe
25.03.2019 11:59:55

Mikko1978: Niin mutta eikö tuo ole ihan totta?

Mää en pysty tuohon vastaamaan, koska en ole koskaan päässyt kokeilemaan mitään styrkkaria oikeasti isolle avattuna. Mulla on myös sellainen henkilökohtainen ongelma, että tykkään kuunnella kokonaisuutta soittaessani, jolloin joudun kuristamaan äänenpainetta vielä enemmän. En yksinkertaisesti osaa soittaa siten, että kitara jyrää edes omalla tontillani.

Mun käytössäni mallintava on ollut aivan ylivoimainen putkistyrkkariin verrattuna, kun otetaan huomioon kaikki aspektit roudaamisesta itse livetilanteeseen. Muiden puolesta en pysty ottamaan kantaa.
Kontiak
25.03.2019 12:44:26 (muokattu 25.03.2019 12:45:17)
Haeroe: Mää en pysty tuohon vastaamaan, koska en ole koskaan päässyt kokeilemaan mitään styrkkaria oikeasti isolle avattuna.

Haeroe: Aika BS:ää tulee kyllä Friedmanin suusta mallintavien dynamiikasta. Kierrosta ja fiiliksestä olen kyllä samaa mieltä, mutta aika harva pääsee soittamaan isoa styrkkaria kovalla. Silloin tuokin ero vähän menee olemattomaksi.

Se näissä keskusteluissa tulee aina mieleen, että josko ne erot ovatkin absoluuttisia eikä suhteellisia. 95-prosenttinen mallinnus ei siis tuottaisi koskaan toimivaa tulosta, vaan pidempään käytettynä lopettaisi harrastuksenkin.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Haeroe
25.03.2019 14:11:06

Kontiak: Se näissä keskusteluissa tulee aina mieleen, että josko ne erot ovatkin absoluuttisia eikä suhteellisia. 95-prosenttinen mallinnus ei siis tuottaisi koskaan toimivaa tulosta, vaan pidempään käytettynä lopettaisi harrastuksenkin.

En ole ihan varma, ymmärsinkö kommenttia. Oli miten oli, myönnän, että putkistyrkkarissa on oma viehätyksensä, mutta kuten aiemmin kirjoitin mallintava (Helix minun tapauksessani) on ylivoimainen, vaikka se saundi sitten olisikin vain 95%.
Laulava Kylätohtori
25.03.2019 14:36:35
Ei se putkivahvistinkaan miksikään taikalaatikoksi muutu, vaikka sen täysille vääntäisikin. Mielestäni tuo "putkari täysillä" on yksi musiikkimaailman myyteistä.

Putkivahvistin täysillä on ihan oma soundinsa, josta tykkää oma (pieni?) porukkansa. Mutta on myös paljon vannoutuneita putkivahvistimien käyttäjiä, jotka eivät pidä soundista, kun kaikki nupit ovat kaakossa. Siksi mielestäni voisi jo vähitellen lopettaa vetämästä yhtäläisyysmerkkiä putkivahvistimen soundin hyvyyden ja 170 dB:n äänenpaineen välille. Tympeää, kun täältä saa mielikuvan, että parin sadan mallintavakin hakkaa soundissa putkivahvistimet, ellei se huuda kaikki nupit kaakossa infernaalisella äänenpaineella.

Kyllä ne putkivahvistimet kuulostavat erinomaisen hyvältä pienemmilläkin äänenpaineilla. Ja jos ei kuulosta, niin kannattaa hankkia sellainen, mikä kuulostaa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
VIPMetal
25.03.2019 14:56:51 (muokattu 25.03.2019 15:13:03)

No itellä on kotikäytössä tuo räkki missä on Mesan Triaxis/2:90 ja G-major. Mesan 212 pystykaappiin. Pienellä volumella (mikä ny kenellekkin on, mutta silleen ettei kielten akustinen räpse ärsytä) on kyllä erittäin hyvät soundit. Ei se kaverin Kemper soundi ainakaan tullu edes lähelle (kaapin kautta). Mutta joo, muuten sinällään ihan sama mistä kukin tykkää, kunhan efekteillä ei kuorruteta paskaa perussoundia, on se sitten millä tahansa tuotettu. Jos äänittelisin kotona, ostaisin Axen käytännön syistä.

Sinällään tää vastakkainasettelu on mun mielestä turhaa ja itekki käyn täällä lätisemässä...
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
jhlamm
26.03.2019 18:23:28
VIPMetal: No itellä on kotikäytössä tuo räkki missä on Mesan Triaxis/2:90 ja G-major. Mesan 212 pystykaappiin. Pienellä volumella (mikä ny kenellekkin on, mutta silleen ettei kielten akustinen räpse ärsytä) on kyllä erittäin hyvät soundit. Ei se kaverin Kemper soundi ainakaan tullu edes lähelle (kaapin kautta). Mutta joo, muuten sinällään ihan sama mistä kukin tykkää, kunhan efekteillä ei kuorruteta paskaa perussoundia, on se sitten millä tahansa tuotettu. Jos äänittelisin kotona, ostaisin Axen käytännön syistä.

Sinällään tää vastakkainasettelu on mun mielestä turhaa ja itekki käyn täällä lätisemässä...

Tulipa tässä mieleen, että mallinsitteko sillä kemperillä ton triaxisin vai oliko joku valmis profiili? Jos mallintaa siis pelkän etuasteen suoraan niin pääsee kyllä ihan sikalähelle kaikilla mitä itse on tullut kokeiltua. Jos ottaa mikin mukaan, niin se tekeekin sitten paljon enemmän eroa.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
pappasfin
26.03.2019 20:46:53 (muokattu 26.03.2019 20:51:20)
Onhan se kivaa vetää isommalla volalla putkarilla, ei siinä mitään, eri asia on se, että onko se soundi omaan korvaan hyvä vai ei ja kun puhutaan jokaisen omasta mieltymyksestä niin on montaa mielipidettä.

Ehkä asiassa on myös yksi puoli kun soitetaan isolla volalla olipa se putkari tai mallintava tai mikä tahansa.. se kajari elää vähän eri tavalla kuin pienellä volalla ja sekin vaikuttaa siihen soundiin eikä pelkkä putkari tai mallintava :D

Itellä löytyy putkari sekä mallintava ja molemmat on kivoja vehkeitä.
Jokaiselle jotain erillaisiin tarpeisiin ja soundimieltymyksiin.

Loppujen lopuksi monesti soundit on siitä kiinni osaako ylipäätään säädellä itelle sopivat soundit, olipa se putkari tai mallintava, ei ne soudindit välttämättä ole kohdillaan putkarissa kun pitää kello 12 kaikki säädöt, eikä myöskään mallintavassa.

Ja osa säädöistäkin löytyy hyvin pienellä namiskan muutoksella, olipa putkari tai mallintava.

Digi vs Analog.. kumpikaan ei ole toistaan parempi vaan siittä löytyy jokaiselle se omansa :D

Niin ja taas tämä mun vissiin ehkä turhakin hokema.. siihen soundiin vaikuttaa vahvarin ohella kaapit, kitarat, efektit ja miten ne on säädetty, kyseinen soittotila, soittaja hänen tatsinsa ja taitonsa sekä sormet ja pleku sekä niiden tatsilla tehdyt jutut.

Edit: Isolla volalla soittaessa on myös joskus huonojakin puolia soundillisesti ja tästä esimerkki oma kohtainen: Soittelin joskus isolla volalla kombo-varharia, putkaria, joka sinänsä oli ihan hyvä soundinen, mutta puutalon huoneessa vedetty ääni sitten helisti niitä ikkunoita ja karmeja sekä nauloja seinistä melkein irti ja sen kuuli soundissa :D .. eli voi vähän kärsiä jos tilat "resonoi" ja "tärisee" jne. :D
PappaSFin
VIPMetal
26.03.2019 21:09:10

jhlamm: Tulipa tässä mieleen, että mallinsitteko sillä kemperillä ton triaxisin vai oliko joku valmis profiili? Jos mallintaa siis pelkän etuasteen suoraan niin pääsee kyllä ihan sikalähelle kaikilla mitä itse on tullut kokeiltua. Jos ottaa mikin mukaan, niin se tekeekin sitten paljon enemmän eroa.

Ei läheskään noin tarkasti. Valmiita profiileja selailtiin. Varmasti oli säädöistäkin kiinni.
BugBadWolf
26.03.2019 22:58:45 (muokattu 26.03.2019 23:03:11)
Mikko1978: Niin mutta eikö tuo ole ihan totta?

Ei.

Tuossa on kyse myöskin vähän samanlaisesta efektistä kuin autolla ajaminen kovalla vauhdilla. Se melu vain herättää miehessä elävää metsästäjä-soturia sieltä alitajunnan puolelta. Melu itse kiihottaa meitä huomattavasti enemmän kuin vahvistimen siitä saama lisäpotku.

Tämä ei tarkoita sitä etteikö hyväsoundisia vahvistimia olisi. Lisäksi monet putkivärkit vaativat tietyn tehomäärän herätäkseen kunnolla. Samoin kaiuttimet. Valitettavasti putkivahvistimia myydään osin mielikuvilla ja näitä julistetaan totuuksina. Erot eivät nykyisin ole kovin suuria.

Ja mitä enemmän purkkia vahvistimen edessä makaa, sitä vähemmän eroja on. Joskus naurattaa puolen hehtaarin pedaalilaudan käyttäjän höpinä putkivahvistimen hienosta soundista. Varsinkin kun ketjussa on kompura, drive 1 ja 2, muljuttimet ja kilkattimet. Vahvistin siellä alla on säädettynä lehmänhenkäykseksi ja ainoa putkiväri tulee oikeastaan päätteestä.

Kuka edes kuulee täysillä soitettua kitaravahvistinta missään? Hyvin harva. Onnistuu lähinnä isolla lavalla, sielläkin vain suoraan komootin edessä. Paitsi että sielläkin on melupleksiä vastassa nykyisin. Kaikkialla muualla kuulee mikitetyn, kompressoidun(kinkos?) ja PA:n tuhansien transistoriwattien ja digitaalitäkänöiden käsittelemän soundin.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan vahvistimiaan kyselemättä tekniikan perään sen kummemmin. Jos se on hyvä, se on hyvä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
26.03.2019 23:00:44
Haeroe:...vaikka se saundi sitten olisikin vain 95%.

Soundisi on monesti 110% sinulle, vaikka mallinnus olisikin vain 95% täydellinen kopio. Pääasia on että homma toimii.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hallu
26.03.2019 23:15:33
BugBadWolf: ........
Kuka edes kuulee täysillä soitettua kitaravahvistinta missään? Hyvin harva. Onnistuu lähinnä isolla lavalla, sielläkin vain suoraan komootin edessä. Paitsi että sielläkin on melupleksiä vastassa nykyisin. Kaikkialla muualla kuulee mikitetyn, kompressoidun(kinkos?) ja PA:n tuhansien transistoriwattien ja digitaalitäkänöiden käsittelemän soundin.

Jokin aika sitten kävin kuuntelemassa kun muuan bändi soitti baarikeikan pelkällä backlinella ja kyllä se kuulosti ihan aidosti hyvältä ja elävältä (ei kompressoreita eikä kuristettua stereokuvaa, vaan bändin soundi hengitti kuin elävä olento ....). No ei siinä kitaravahvistimet tietenkään soineet täysillä, en äkkiä keksi miksi mitään vahvistinta pitäisi soittaa täysillä....... tai keksin sittenkin, Fender Vibrochamp ja Mesa TA15 on sellaisia, että soivat todella hienosti juurikin täysillä ajettuna. Mutta siis isoa vahvistinta ei tule mieleen mitä pitäisi huudattaa täysillä. Ainakin noissa markeissa tuntuisi olevan aika rajallinen se hyöty, mitä päätteen polttamisesta saa joskin kyllä sitä nelosta on hyvä jonkin verran avata, että alkaa laulamaan.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan vahvistimiaan kyselemättä tekniikan perään sen kummemmin. Jos se on hyvä, se on hyvä.

tämä on kyllä aivan totta ja suositeltavaa.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Kontiak
27.03.2019 15:38:00
BugBadWolf: Soundisi on monesti 110% sinulle, vaikka mallinnus olisikin vain 95% täydellinen kopio. Pääasia on että homma toimii.

Entäs matemaattisesti?

0,95
0,95*0,95
0,95*0,95*0,95
0,95*0,95*0,95*0,95
jne.

Sitten vielä ihminen päälle: soittotuntien kertyessä siitä puuttuvasta viidestä prosentista tuleekin 95 %.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
hallu
27.03.2019 18:16:38
BugBadWolf: Soundisi on monesti 110% sinulle, vaikka mallinnus olisikin vain 95% täydellinen kopio. Pääasia on että homma toimii.

Paino sanalla kopio, se ei ole autenttinen eikä uniikki, vaan kopio. Vaikka se olisi 100% kopio, niin se on silti kopio. Se ei ole elektronien ja materiaalin värähtelyn tulos, vaan matemaattinen tulkinta siitä miltä elektronien ja materiaalien värähtely voisi kuulostaa.

Tämä tietenkin kuulostaa nillittämiseltä ja monessa mielessä onkin sitä, mutta itselleni se on seikka johon on suhtauduttava jotenkin. Se on myös syy miksi valokuvauspuolella edelleen kuvaan myös filmille, vaikka laadullisesti digi on sillä puolella jo selkeästi edellä. Mutta kun kyse ei ole laadusta.
TTV
27.03.2019 18:49:47
hallu: Paino sanalla kopio, se ei ole autenttinen eikä uniikki, vaan kopio. Vaikka se olisi 100% kopio, niin se on silti kopio. Se ei ole elektronien ja materiaalin värähtelyn tulos, vaan matemaattinen tulkinta siitä miltä elektronien ja materiaalien värähtely voisi kuulostaa..

Ja niin kauan kun ei kuule tai tunne eroa noiden välillä (tai ei tiedä), ei liene väliä onko se signaaliketju analoginen tai digitaalinen tai molempia? Jos elektronitasolle viedään "vertailua", niin silloin kaikki kitarakamat ovat autenttisen uniikkeja...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
27.03.2019 18:55:35 (muokattu 27.03.2019 18:59:14)
TTV: Ja niin kauan kun ei kuule tai tunne eroa noiden välillä (tai ei tiedä), ei liene väliä onko se signaaliketju analoginen tai digitaalinen tai molempia? Jos elektronitasolle viedään "vertailua", niin silloin kaikki kitarakamat ovat autenttisen uniikkeja...

Nykyisin taitaa olla jokseenkin mahdotonta "kuulla" sitä eroa, mutta joissakin tapauksissa jotain voi tuntea. Olennaisinta on tietoisuus.... ainakin omalla kohdallani.

E: mä luulen, että mun olisi helpompi suhtautua digivempeleisiin, jos niillä olisi joku oma luonne, että ne nimenomaan ei yrittäisi olla kopioita jostakin "todellisesta" vaan tekisivät jotakin joka onnistuu vaan niiltä. Se on vähän sama kuin se kiinan Gibsuni, vaikka se olisi kuinka hyvä ja ihan yksiyhteen alkupeäisen kanssa, niin siltikään se ei olisi "aito" :-D

EE: Jope Ruonansuu osaa imitoida tosi hienosti Vesa Matti Loiria, mutta ei se oli Loiri kuitenkaan.
VIPMetal
27.03.2019 19:10:41

hallu: Paino sanalla kopio, se ei ole autenttinen eikä uniikki, vaan kopio. Vaikka se olisi 100% kopio, niin se on silti kopio. .

Sinällään samaa mieltä, että jos tarvii muutaman soundin (eikä paino/volume ole esteenä), jota mallintava mallintaa, niin varmaan parempi soundi on aidossa vehkeessä.

Saattaisiko olla jopa mahdollista, että mallintavat ja putkivahvistimet elävät rinnakkaiselämäänsä pitkäänkin? Jos kehitystyö tehdään putkivahvistimien parissa ja mallintavat sitten mallintavat parhaansa mukaan.

Pitäis kyllä päästä testaamaan rinnakkain ihan kunnon digivehkeitä omien kamojen kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)