jpousi 01.02.2019 14:39:32 (muokattu 01.02.2019 14:43:06) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Onko kukaan vaihtanut perinteisen kolmepalaisen tuhkakupin tilalle modernia paksumpaa teräslevyä, ilma reunoja, kuudella "stratomaisella" tallapalalla? Kuinka paljon soundi muuttuu ja mihin suuntaan, vai muuttuuko lainkaan? Ostin tosiaan Tokain tinapaloilla olevan orkkistallan tilalle Gotohin perinnetallan messinkipaloilla, mutta soundi menikin huonompaan suuntaan.. Minä ainakin laitoin joihinkin aiempiin Tele-projekteihini Meksiko-Telen tallan (esim. nykyisestä Player Telecasterista, eBaystä niitä löytää: https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE- … c689b:g:6HEAAOSwnXZbqQt3:rk:15:pf:0) -Paksumpi metallilevy, jämäkkä -Reiät sopivat tuhkakuppitallan reikiin (myös kielten läpiviennit) -Kuusi säädettävää tallapalaa -Hinta edullinen (Koska Meksiko) Soundi ei ainakaan huonone (levyn paksuus ja tukevuus) ja saapahan kitaran kunnolla intonoitua! Sitten onhan niitä kalliimpiakin vaihtoehtoja, esim. Callahamilta. https://www.callahamguitars.com/tele_bridges_catalog.htm Oho, eiku! |
Joees 01.02.2019 17:38:28 | |
---|
Onko semmoista kuusipalaista tallaa missä olis ne reunat? Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
73nd3r 01.02.2019 21:36:49 | |
---|
Joees: Onko semmoista kuusipalaista tallaa missä olis ne reunat? On, Fenderin osanumero 0990810000 tai 099-0810-000. Google antaa kuviakin. Löytyy varmaan muiltakin tallanrakentajilta. |
Snapo 25.02.2019 10:17:00 (muokattu 25.02.2019 13:30:01) | |
---|
Teletietäjät, Olisi haussa talla jossa kolme tallapalaa top-load-rei'illä ilman perinteisen ashtrayn korotettuja reunoja. Kaikki kuusipalaiset taitavat mennä rungon läpi. Kuka tekee tällaisia? Äkkiseltään ebayta selatessa osui talloja jotka olivat joko tai. E: Hipshotilla näyttää olevan mutta nii näyttää olevan hintaakin 120USD. Lieköhä muutamalla kympillä vastaavia saatavilla edes. https://hipshotproducts.com/collect … retrofit-bridge?variant=43343362120"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
73nd3r 25.02.2019 21:31:55 | |
---|
Rautasaha ja viilaus tai modernimmin Dremel auttaa tuhkakupin reunoihin. Kolmepalaista modernia toploaderia ei taida saada alle tuon Hipshotin hinnan (ja Rutters vielä kalliimpi), mutta guitarfetishiltä löytyy kuuspalaisia "dual load" malleja: https://www.guitarfetish.com/Fender-Style-Bridges_c_2.html |
Laulava Kylätohtori 25.03.2019 09:24:14 | |
---|
On muuten hyvät mikit nämä Duncanin 5/2-mikit, joissa alakielillä on alnico 5 ja yläkielillä alnico 2 magneetit. Piti vaan äkkiä testata ja pikatestin jälkeen olinkin valmis tuomitsemaan ne torille. Mutta nyt, kun olen soitellut näillä vähän aikaa, niin ne vaikuttavatkin niin hyviltä, etten tiedä, jaksanko sittenkään vaihtaa niitä pois. Sitä en tiedä, onko tuolla hybridimagneetilla mitään tekoa asian kanssa, mutta oli tai ei, niin joka tapauksessa mikit ovat hyvät. Myös Twang King ja Little '59 (tai Duncanin STL-2) ovat sen verran hyviä, että nekin olisi kyllä ollut mukava laittaa takaisin. Ehkä kyse on vaan siitä, että korva tottuu näihin mikkeihin ja sitten ne vaikuttavat aina kaikki hyviltä (kunhan speksit ovat muuten ok). Sama stratojen kanssa. Kaapissa olisi vaikka kuinka hyviä mikkejä, mutta kitarat loppuu kesken. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori: Sama stratojen kanssa. Kaapissa olisi vaikka kuinka hyviä mikkejä, mutta kitarat loppuu kesken. :) Toi on vaarallista. Itselleni kävi niin, että samalla tapaa kuin jotkut meistä ostaa vahvareita pedaalialustaksi, niin päädyin ostamaan pari kertaa halvan kitaran mikkialustaksi. Oli pakko saada hyvät mikit käyttöön, ja ajatus käyttämättömistä mikeistä laatikossa hautoi takaraivossa koko ajan Toria selatessa. Lopulta alkoi tulla päähän niin järjettömiä ja turhia projekteja, että onneksi järkiinnyin ja lähetin laatikollisen mikkejä vaihdossa Lollarin Imperialeihin. Enää ei ole käyttämättömänä kuin Fenderin Select Telestä pois napatut Select-mikit, ja niitä ei voi oikein ilman kitaraa myydä poiskaan. Ne on suunniteltu erikseen tätä mallia varten, ja silloin ei mielestäni jälleenmyyntiarvon takia kannata myydä mikkejä pois. Koskaan en niitä tule Teleen takaisin pistämään, koska saivat kitaran kuulostamaan liian tasapainoiselta ja lämpimältä sen kuuluisan twangin puuttuessa kokonaan. Telessä on nykyään tallassa Lollarin Vintage T, josta saa juuri sellaisen pelkistetyn perinteisen Telen tallasoundin. Kaulassa on Lollar Royal T, joka on suunniteltu muistuttamaan Stratocasterin kaulamikkiä. Se onnistuu siinä ehkä liiankin hyvin, mutta tuskinpa tuota tulee enää koskaan vaihdettua. |
Laulava Kylätohtori 15.04.2019 22:28:13 | |
---|
Mulla on nyt telessä Duncanin 5/2-setti. Pirun hyvä setti, mutta kuten aina niin monissa telen kaulamikeissä, tämä on liian tumma. Tai siis ei se ole tumma mikki, mutta itse tykkään (epänormaalin?) kirkkaista kaulamikeistä. Jotenkin harmillista, kun kaikki on erinomaisesti, mutta sitten kaulaa ei vaan saa mieleiseensä balanssiin. Mikit on säädetty, ei auta asiaan. Kaulamikki tuntuu jo nyt liian tehokkaalta, koska treblepuoli on niin ylhäällä. Täytyy varmaan kokeilla no-load-potikkaa tai pistää kylmästi mikit vaihtoon. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Kaihua 16.04.2019 02:17:33 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mulla on nyt telessä Duncanin 5/2-setti. Pirun hyvä setti, mutta kuten aina niin monissa telen kaulamikeissä, tämä on liian tumma. Tai siis ei se ole tumma mikki, mutta itse tykkään (epänormaalin?) kirkkaista kaulamikeistä. Jotenkin harmillista, kun kaikki on erinomaisesti, mutta sitten kaulaa ei vaan saa mieleiseensä balanssiin. Mikit on säädetty, ei auta asiaan. Kaulamikki tuntuu jo nyt liian tehokkaalta, koska treblepuoli on niin ylhäällä. Täytyy varmaan kokeilla no-load-potikkaa tai pistää kylmästi mikit vaihtoon. Ite olen ajatellu että se on se kaulamikin kuori joka tekee siitä soundista vähän "tummemman" tai "tylpän". Ainaki mun teleissä on aina puuttunut se heleys kaulamikistä mikä tuntuu stratoissa yleensä olevan. Mitään faktaa en kyllä asiaan osaa sanoa, näin sen olen vain kokenut. Tai kuvitellut kokevani... Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen |
Laulava Kylätohtori 16.04.2019 11:19:17 (muokattu 16.04.2019 11:20:36) | |
---|
Kaihua: Ite olen ajatellu että se on se kaulamikin kuori joka tekee siitä soundista vähän "tummemman" tai "tylpän". Ainaki mun teleissä on aina puuttunut se heleys kaulamikistä mikä tuntuu stratoissa yleensä olevan. Mitään faktaa en kyllä asiaan osaa sanoa, näin sen olen vain kokenut. Tai kuvitellut kokevani... Kuulostaa kyllä siinä mielessä uskottavalta, että mulla on ollut enemmän tai vähemmän tuota samaa ongelmaa kaikkien telen kaulamikkien kanssa. Mielestäni se epäsuhta kaula- ja tallamikin välillä on liian suuri. Pitäisiköhän sitä ottaa vasara käteen ja ottaa kuori irti... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Sarko 16.04.2019 12:41:38 | |
---|
Mun mielestä esim. AVRI 52 Telessä oli aivan heleä kaulamikkisoundi? Mut sitten joissain muissa ei ehkä niinkään. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Lepinkäinen 16.04.2019 12:56:26 (muokattu 16.04.2019 12:57:11) | |
---|
Ainakin Fenderin Twisted tele-setissä pitäisi olla epätyypillinen kaulamikki teleen. Jopa stratomainen? Tuo setti odottaa mulla pöydällä asennusta kunhan body saapuu briteistä. Warmothin roasted loimuvaahtera kaula jo tulikin jenkeistä. |
Laulava Kylätohtori 16.04.2019 13:19:36 | |
---|
Lepinkäinen: Ainakin Fenderin Twisted tele-setissä pitäisi olla epätyypillinen kaulamikki teleen. Jopa stratomainen? Tuo setti odottaa mulla pöydällä asennusta kunhan body saapuu briteistä. Warmothin roasted loimuvaahtera kaula jo tulikin jenkeistä. Mulla on Twister Bajassa, mutta jotenkin taas tykkään tuosta Duncanin soundista noin muuten enemmän. Vaikka kyllä Twiaterkin hyvä on ja sopii tietynlaisiin juttuihin erinomaisesti. Toki tallat ja kaikki vaikuttaa, joten ei tuosta suoria johtopäätöksiä kannata mikeistä tehdä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Sarko 16.04.2019 16:44:59 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Sama stratojen kanssa. Kaapissa olisi vaikka kuinka hyviä mikkejä, mutta kitarat loppuu kesken. :) Millasia mikkejä on jemmassa? "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Laulava Kylätohtori 18.04.2019 12:42:59 | |
---|
Sarko: Millasia mikkejä on jemmassa? Lollarin Dirty Blackface, BKP:n Irish Tour -setit, tallaan Duncanin Little '59 ja Little Screaming Demon ja kaulaan on joku DiMarzio.. olisko ollut True Velvet. Voi olla, että listasta unohtui jotain. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
perttime 18.04.2019 17:53:33 (muokattu 19.04.2019 12:21:57) | |
---|
Kaihua: Ite olen ajatellu että se on se kaulamikin kuori joka tekee siitä soundista vähän "tummemman" tai "tylpän". Ainaki mun teleissä on aina puuttunut se heleys kaulamikistä mikä tuntuu stratoissa yleensä olevan. Mitään faktaa en kyllä asiaan osaa sanoa, näin sen olen vain kokenut. Tai kuvitellut kokevani... Oon kovin tyytyväinen, kun TeleStrat palakasterissa on kaulamikkinä joku SD:n stratomikki. Just nyt en muista, mikä tarkalleen. edit: se on SD APS2 AlnicoII Pro - ja tallassa 3JD Jerry Donahue Tele Lead |
Kaihua 19.04.2019 02:02:50 | |
---|
perttime: Oon kovin tyytyväinen, kun TeleStrat palakasterissa on kaulamikkinä joku SD:n stratomikki. Just nyt en muista, mikä tarkalleen. Tämä mahdollisuus on käynyt itselläkin mielessä jonkin kerran mutta kaatunut aina siihen valtavaan työmäärään mikä tulee kun joutuu muokkaamaan telen pleksiä straton mikille sopivaksi.. :D Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen |
Lego 19.04.2019 06:40:44 | |
---|
Hommasin telekseen hot & cool railsit testattavaksi, voipi olla että kaulamikki jää tuhnuksi ja jalkoihin. Pitäisi siis etsiä jämäkämpi kaulamikki, ei tosin mitään käryä että mihin suuntaan sitä sen kanssa lähtisi. |
Åboensis 21.04.2019 18:56:05 | |
---|
Meitsi ratkaisi nerokkaasti telen kaulamikin aiheuttaman hengenahdistuksen ja hommasi Esquiren. No kaulamikki, no problem. Tallassa on Bare Knuckle. "Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille |
perttime 22.04.2019 10:23:38 | |
---|
Åboensis: Meitsi ratkaisi nerokkaasti telen kaulamikin aiheuttaman hengenahdistuksen ja hommasi Esquiren. No kaulamikki, no problem. Tallassa on Bare Knuckle. Tää on kyllä ratkaisu, joka kiehtoo. Vain yksi mikki - ja sitten katsoo mitä kaikkea sillä saa aikaan muuttamalla soittotapaa ja säätämällä paria nuppia. |