Aihe: Mihin sävellätte? Paperi vai midi?
1 2
TomiA.
07.09.2017 23:22:05

Jos sävellän kitaralla ja/tai koskettimilla yleensä nauhoitan sävellyksen heti jollakin ohjelmalla mutta olen käyttänyt myös nuotinnusohjelmaa. Nykyään sävellän myös musiikinteko-ohjelmilla joten sävellyksiä on aika paljon pöytälaatikossa.
Nimeni on Tomi Antinoja
Notefix
10.09.2017 10:11:27 (muokattu 14.09.2017 19:11:22)

Jostain syystä teen vieläkin paperilla ja kynällä. Usein nykyään kyllä hyvinkin luonnosmaisesti. Isokin arri about 6 riviin. Tuntuu että vuosi vuodelta suurpiirteisemmin. Siitä sitten naputtelen logiciin, josta midi puhtaaksikirjoitusta varten eteenpäin. Joskus kun aloittelin, tuli tehtyä ihan valmiiksi asti, mutta ei kärsivällisyys enää riitä siihen. Jostain syystä en ole (vieläkään) päässyt sinuiksi nuotinnusohjelmien kanssa.
"Layers of layers of shit!"
nisumaka
12.09.2017 10:15:19
Tuntuu että vuosi vuodelta suurpiirteisemmin

Itse asiassa tämä on se syy, että usein käytän Sibeliusta. Se vähän pakottaa viemään hommaa etiäpäin. Ja ettei jää epäselvyyttä, niin kun Sibeliuksen omaa äänikirjastoa käyttää ja kuuntelee nuottejaan, niin se on vaan kuvaa antavaa työn aikaista "apua" asiaan. Tuossa aiemmin kehuin generaattoreita, ne ovat hyvä, mutta ei ne mitään 100 e maksakaan, vaan ehkäpä 10 kE on sillai minimi.
Tinfoilhatter
17.04.2018 06:50:14
Mä sävellä lyijykynällä ruutupaperille numeroilla. Helppoa ja nopeaa.
JPQ
11.05.2018 23:06:36

Midi sekvenseirn kanssa joskus improten koskettimilla yms.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Eläkeläissoittaja
28.05.2018 19:38:18 (muokattu 29.05.2018 17:25:09)

MIDI:nä demot kotistudiossa pääosin ja tarvitessa nuotti käsinkirjoitettuna, jos teos on esim. menossa äänitteelle ja siitä uusi sovittaja ainakin perusnuotin vaatii.
Ahti Tuumiainen
10.01.2019 02:20:01
Olen tosi huono kirjoittamaan nuotteja. Itse asiassa en osaa kirjoittaa nuotteja. Mutta osaan kyllä lukea niitä. Olen pääasiassa kitaristi, joten jonkun verran olen kirjoitellut tabulatuureja. Sekä tietokoneella että ihan käsin paperille kynällä. Mutta ei sekään tunnu oikein mielekkäältä. Paras tapa mulle on vaan äänittää biisin aihiot esim. sanelimella. Ja en ole klasarisäveltäjä, vaan kappaleeni ovat pääasiassa rockia, ja rokkiahan nyt harvemmin nuoteista muutenkaan soitetaan. Ei sillä ettenkö haluaisi. Mutta kun ei rokkibiiseihin löydy nuotteja. Vaikka eipä niihin oikeastaan tarvitsekaan. On sen verran yksinkertaisesta musiikista kuitenkin kyse. Ja kyllä harrastan myös klassista musiikkia, mutta sen tyylistä en ole itse säveltänyt, enkä kyllä osaisikaan.
Eläkeläissoittaja
10.01.2019 11:37:32 (muokattu 10.01.2019 11:38:54)

MIDI-kotipajassa käytössä ja muuta studiosälää. Nuotit kirjoitetaan tarvitessa, jos/kun biisiä markkinoidaan eteenpäin laatudemojen kera. :)

Oho, tuli tuplana sama asia. :D
MannihilatoR
02.02.2019 12:43:37

GuitarPro on kyl hyvä.
Jucciz
06.02.2019 05:02:49
MannihilatoR: GuitarPro on kyl hyvä.

Kyllä joo, jos tekee kitara- ja ennen kaikkea tabulatuurivetoista musaa.
Vessajono
06.02.2019 08:23:55
Tänään näemmä hakkaan pianoa ja kirjoitan lopputuloksen Sibeliuksella ylös, minkä jälkeen vien sen midinä Logiciin ja pyörittelen sovitusta vähän enemmän kasaan. Huomenna ehkä saan jonkun kitaraidean, jonka äänitän suoriltaan. Eli eipä tässä oikein yhtä ja ainoaa vakiintunutta tapaa oo.
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
M-Sävel
04.03.2019 09:54:56 (muokattu 04.03.2019 09:55:47)
Miten sattuu. Useimmiten tallennan koskettimilta hakemani biisiaihion virheineen päivineen soittimen tai tietokoneen muistiin. Muutama melodia on tullut sanoineen päivineen saunassa istuessa päähän - äkkiä suihkuun ja koneelle soittamaan ja kirjoittamaan ylös!

Taitaa olla yhden kerran, kun olen kokeillut tosta noin vain kirjoittaa melodiaa kynällä nuottiviivastolle. Tuli aika jännän kuuloinen melodia, ei kuulostanut perus minun tyyliltäni! Pitäisi kokeilla tätä useammin!
"Kova kulkemaan!"
Epämuusikko
01.04.2019 21:57:57
Paperille. Sovitushommat yleensä Sibbellä, pl jotku reharmonisaatiosketsailut.
uliuli
Objectif Lune
02.04.2019 13:07:21

Äänitän Logicilla ja pistän soinnut talteen muistioon. Vaikeimmin muistettavat asiat saatan jaksaa kirjoittaa tabulatuureiksi, mutta yleensä ei tarvitse.
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://youtu.be/qUKgkyndi1U
Kale G.L.P.
08.05.2019 21:40:04
Monesti tulee vain kitaralla soitettua äkkiä talteen johonkin ohjelmaan/laitteeseen, jos tulee jokin juttu mieleen. Joskus videollekin omaa soittoa, niin näkee miten soitinkaan sen jonkun homman.
Pelkkä soittimen soundikin on herättänyt innostusta improvisoimiseen, tai tietyn tyyppiseen säveltämiseen. Joskus paperillekin asioita ylös.
Onneksi on monia eri tapoja tehdä musiikkia, tai pistää sitä muistiin. Ja jos kuuntelee joskus myöhemmin jotain omia tallennuksia, niin voi miettiä miten voisi omalla tatsilla/dynamiikalla soittaa paremmin, niin että pelkästään jo kitaralla kuulostaa miellyttävämmältä. Varmaan sitä kehittyy soittajana ja säveltäjänä kun musiikki hautuu tuolla jossain sisimmässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)