Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5206 207 208 209 210215 216 217 218 219
hallu
01.03.2019 09:13:05
LaXu: Näinhän siinä tuppaa käymään. Johan Segebornilla on aiheesta hyvä video, missä on normalisoitu eri volalla äänitetyt klipit: https://www.youtube.com/watch?v=_NbDVCa5YQE

Aika samaltahan nuo kuulostaa, mutta ero on suuri, kun kuulee ne eri volyymeilla. Lujempaa soittaminen on vaan kivempaa, kuulovauriot taas ei.

Joo, kuulovauriot ei ole kivoja. Mä tarkoitan huomattavasti matalampia äänenpaineita ilman rumpalia. Soitan sähkökitaraa kotona käytännössä kovempaa kuin mitä akustinen kitara soi, mutta en lähelläkään kuulovouriovolumea. Siis korvatulppia en soittaessani tarvitse ja akustisen rumpalin rinnalle ei näillä volumeilla mennä. Ja kerrostalossa asun ja soitan joten se antanee vähän referenssiä siihen että en ihan älyttömästi vahvistintani huudata. Treenikämpällä soitetaan suunnilleen samalla volalla (meillä ei ole rumpalia, niin voidaan soittaa hiljempaa).

Se hiljainen soitto, joka on mun mielestä ehdottomasti liian hiljainen, mitä yleensä kuulee käytettävän ainakin juutuubin videoilla, on se missä sähkökitaran akutiset äänet ja plektran räpse kuuluu yli eli ihan semmoinen hiljainen puhevoimakkuus. Sellaisella volalla en tykkää soittaa lainkaan. Jos en voi avata ääntä sen verran että plektran äänet peittyy, niin soitan mielummin kuulokkeisiin... tai sitten akkaria. Tämä on tietenkin vähän vaihtuva vola, koska silloin kun soitin jazzlootaa himassa, niin sen akustiset äänet oli niin voimakkaat että vahvistinta piti avata enemmän, että ne peittyi ja jazzarin kanssa tulikin soitettua useammin luureilla tai sitten ihan vaan akustisesti (siihenkin se kitara hyvin soveltui).
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
TTV
04.03.2019 18:46:54
Bluetone Plexi 10 nupin ensipuraisu:

https://youtu.be/SAGwG0fhTas
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Laulava Kylätohtori
16.04.2019 11:17:05
Ai että, kun tuo Fried Eye kuumottelisi taas. Olen nyt soitellut FYA Customin BE-OD:llä (joka siis käsittääkseni on spedu vahvarista, johon tuo FE perustuu) Fender-kanavaan ja tuossa on on erityisen hienoa se soundin tiukkuus. Siis ihan pienemmilläkin säröillä. Mullahan tuosta gain aina todella pienellä.

Joskus tuota Fried Eyeta kokeilin ja se oli kyllä erinomainen ja kuumottava, mutta toisaalta kyllä vähän liian gainikas ja HC peli, joten silloin valitsin Dusty Roadin Crunch kanavan. Sama epäilyttää edelleen, mutta silti tuo kuumottelee kyllä..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
steelduck
16.04.2019 17:03:03

Laulava Kylätohtori:
Joskus tuota Fried Eyeta kokeilin ja se oli kyllä erinomainen ja kuumottava, mutta toisaalta kyllä vähän liian gainikas ja HC peli, joten silloin valitsin Dusty Roadin Crunch kanavan. Sama epäilyttää edelleen, mutta silti tuo kuumottelee kyllä..

FriedEye kyllä puhdistuu volapotikalla hämmästyttävän hyvin.
Laulava Kylätohtori
16.04.2019 17:16:43
steelduck: FriedEye kyllä puhdistuu volapotikalla hämmästyttävän hyvin.

Sä et nyt paranna näillä puheilla tätä kuumotusta ollenkaan...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
horseface
16.04.2019 17:31:32
Täällä on saatettu keskustella asiasta aiemminkin, mutta onko kukaan vertaillut Fried Eyeä ja originaalia Friedmania? Tiedän kyllä, että Bluetonen tarkoitus ei ole olla suora kopio.
Huutamalla ne asiat selviää.
Juzpe
16.04.2019 17:33:24

horseface: Täällä on saatettu keskustella asiasta aiemminkin, mutta onko kukaan vertaillut Fried Eyeä ja originaalia Friedmania? Tiedän kyllä, että Bluetonen tarkoitus ei ole olla suora kopio.

Vois kyllä verrata ku kaverilla ois Friedman tossa naapurissa. Ehdotanpas semmosta.
Savu
16.04.2019 17:58:12
Juzpe: Vois kyllä verrata ku kaverilla ois Friedman tossa naapurissa. Ehdotanpas semmosta.

Kyllä ne on melkolailla täysin eri pelejä. Sama kun vertais Marsua Mesaan. ;)
Torilla tavataan!
Juzpe
16.04.2019 18:54:03

Savu: Kyllä ne on melkolailla täysin eri pelejä. Sama kun vertais Marsua Mesaan. ;)

No, äänitän ja kokeilen. Sillähä se selviää kumpi on mersu ja kumpi masa.
Laulava Kylätohtori
16.04.2019 19:21:18
Juzpe: No, äänitän ja kokeilen. Sillähä se selviää kumpi on mersu ja kumpi masa.

Tänne sitten linkkiä...
Laulava Kylätohtori
05.05.2019 19:10:26
https://youtu.be/Yqy7pPt8Ofw

On muuten pirun hyvä kuuloinen nuppi ja speksitkin mukavan moderneja..
hallu
05.05.2019 19:40:45
Laulava Kylätohtori: https://youtu.be/Yqy7pPt8Ofw

On toi Kääpä kyllä kova kitaristi. Sitä paitsi se on ainoa jätkä, jonka käsissä strato näyttää ukulelta :-D . Mä olin joskus ysärillä samalla keikalla kun Kääpä ja Silu Seppälä ja Erkinharjulla oli joku bilebändi "daavid ja Goljat" :-D musta se oli aika osuva nimi :-D . Vesa oli yksi tän maan kovimpia jo silloin. Tossakin videossa se vetää ihan kuivana todella tarkasti ilman rähmeltämisiä, ei ihan joka jätkältä lähde tollanen.

Mutta joo on tuo vahvistinkin hieno, mä näin jonku tommosen pikkuplexin tuolla pajalla kun siellä kävin. Se on aika makea läjä tekis melkeen mieli itsellekin.
Jos Mesa, Strato tai Pauli ei auta, tauti on tappava
aristoteles666
06.05.2019 12:25:34

hallu: On toi Kääpä kyllä kova kitaristi. Sitä paitsi se on ainoa jätkä, jonka käsissä strato näyttää ukulelta :-D . Mä olin joskus ysärillä samalla keikalla kun Kääpä ja Silu Seppälä ja Erkinharjulla oli joku bilebändi "daavid ja Goljat" :-D musta se oli aika osuva nimi :-D . Vesa oli yksi tän maan kovimpia jo silloin. Tossakin videossa se vetää ihan kuivana todella tarkasti ilman rähmeltämisiä, ei ihan joka jätkältä lähde tollanen.

Mutta joo on tuo vahvistinkin hieno, mä näin jonku tommosen pikkuplexin tuolla pajalla kun siellä kävin. Se on aika makea läjä tekis melkeen mieli itsellekin.

David ja Goljat oli hyvä kyllä :D
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
samir94
15.05.2019 17:59:26
horseface: Täällä on saatettu keskustella asiasta aiemminkin, mutta onko kukaan vertaillut Fried Eyeä ja originaalia Friedmania? Tiedän kyllä, että Bluetonen tarkoitus ei ole olla suora kopio.

Olen joskus tainnut jo kirjoittaa tästä tänne, mutta tuli itse joskus testattua Brown Eyeä Musamaailmassa ja vertasin sitä sitten omaan Fried Eyeen kotona.

Bluetonen vahvari ainakin omasta mielestäni pyyhkii lattiaa tuolla Friedmanilla. Fried Eyessä on edelleen se originaali marsumainen karjaisu ja preesenssi tallessa kun taas tuo Friedman on enemmän siloitellumman kuuloinen IMO.
Juzpe
16.05.2019 11:09:03

samir94: Olen joskus tainnut jo kirjoittaa tästä tänne, mutta tuli itse joskus testattua Brown Eyeä Musamaailmassa ja vertasin sitä sitten omaan Fried Eyeen kotona.

Bluetonen vahvari ainakin omasta mielestäni pyyhkii lattiaa tuolla Friedmanilla. Fried Eyessä on edelleen se originaali marsumainen karjaisu ja preesenssi tallessa kun taas tuo Friedman on enemmän siloitellumman kuuloinen IMO.

Tästähän on A/B-testiajo tulossa kunhan kerkiämmä tekemään.
Laulava Kylätohtori
23.05.2019 21:35:30
Laulava Kylätohtori: https://youtu.be/Yqy7pPt8Ofw

Jaahas, tämä on tulossa testiin. Mielenkiintoisia pelejä nämä uudet Bluetonen "vintage modernit" pelit. Ja putket ovat itselle uusi tuttavuus, näitä ei juurikaan taida olla muilla käytössä..

Toivottavasti posti hoitaa hommansa vielä ennen viikonloppua..
Laulava Kylätohtori
24.05.2019 22:22:23
Hain Plexi kympin tänään postista. Pahemmin en ehtinyt testaamaan, mutta on tämä pieni ja kevyt. Mietin, että se on melkein leivänpaahtimen kokoinen ja piti oikein mitata. Meikäläisen DeLonghin leivänpaahdin on ulkomitoiltaan reilu 2 cm leveämpi ja korkeampi kuin Plexi 10. Vahvari taas on 10 cm pidempi. Ihan vaan, jos hahmottaisi paremmin tämän kokoa. Painoa on reilu straton verran (kädellä mitattuna) eli ei juuri mitään.

Tällainen menee jossain kangaspussissa vaikka linja-autolla treenikselle..
TTV
24.05.2019 22:27:18
Laulava Kylätohtori: Hain Plexi kympin tänään postista. Pahemmin en ehtinyt testaamaan, mutta on tämä pieni ja kevyt. Mietin, että se on melkein leivänpaahtimen kokoinen ja piti oikein mitata. Meikäläisen DeLonghin leivänpaahdin on ulkomitoiltaan reilu 2 cm leveämpi ja korkeampi kuin Plexi 10. Vahvari taas on 10 cm pidempi. Ihan vaan, jos hahmottaisi paremmin tämän kokoa. Painoa on reilu straton verran (kädellä mitattuna) eli ei juuri mitään.

Tällainen menee jossain kangaspussissa vaikka linja-autolla treenikselle..

Bluetone on onnistunut todella hyvin uusien materiaalien käytössä ja komponenttien optimoinnissa. Nuppien koko ja kaappien keveys ovat aivan omaa luokkaansa ja silti saundit ovat kuin jykevämmän massiivipuun kaapeissa.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
LaXu
25.05.2019 14:17:33
TTV: Bluetone on onnistunut todella hyvin uusien materiaalien käytössä ja komponenttien optimoinnissa. Nuppien koko ja kaappien keveys ovat aivan omaa luokkaansa ja silti saundit ovat kuin jykevämmän massiivipuun kaapeissa.

Allekirjoitan. Suorastaan ihmetyttää, miksi muut valmistajat eivät vaivaudu keventämään laitteidensa painoa kuin korkeintaan neodymium-kajareilla. Ymmärrän toki, että vaneri on varmasti halvempaa, kuin Bluetonen käyttämät matskut, mutta pienemmille putiikeille tämä ei luulisi olevan ongelma.

Onko myöskään syytä, miksi monet vahvarit käyttävät perinteisiä muuntajia eikä toroid-tyyppisiä? Toroid on käsittääkseni kalliimpi, mutta myös kevyempi.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)