Aihe: Ongelma Logicin kanssa
1
hallu
22.03.2019 09:51:17 (muokattu 22.03.2019 11:48:53)
Hei, tietokoneeni on iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014). Prosessori 3,5Ghz intel core i5. Muisti 16 Gt DDR3 ja näytönohjain AMD raerdon R9 M290X, 2048Mt. Äänikorttina on Focusrite Saffire pro 24 fw (tb portissa sovittimella). Änitysohjelmana Logic Pro X .

Ongelmani on, että Logic ei osaa pitää raitoja synkassa minkä vuoksi sillä ei käytännössä nyt pysty tekemään yhtään mitään.. tai ainakaan äänittämään. Vika ilmenee niin, että äänitys lähtee aina jonkin millisekunnin pieleen joten vaikka äänityksen aikana soittaisi kuinka tarkasti, niin sitten kun kuuntelee niin time raitojen kesken on ihan lepikossa tai siis sen muutaman millisekunnin vinossa.

Olen käynyt ohjelman asetuksia läpi uudelleen ja uudelleen (siis näin puffereita ja lensseja etc.) enkä niistä löydä ratkaisua pulmaan. En myöskään ole tehnyt ohjelmaan mitään säätöjä jotka voisi selittää asian (tai tietenkin se nyt on jostakin kiukustunut). Ainoa toimenpide jonka muistan tehneeni tai jonka ajattelen voivan vaikuttaa, on äänikorttini ohjelmassa (Saffire MixControl) latenssiasetus jonka kokeilin säätää kerran asemaan "short" kun oletus on "medium", mutta sen asetuksen palautin ennalleen eikä vika siltikään korjaantunut. Mainittakoon myös, että vika ei ilmene muilla ohjelmilla (siis Garageband tuntuu toimivan ihan normaalisti), minkä vuoksi ajattelin että vika on luultavammin itse Logicissa (tai toivottavasti minussa ja jossain pienessä vivussa, mutta pelkään että ei ole, vaan ohjelma on rikkoutunut).

Yritin myös kokeilla Logicia toisessa käyttäjäprofiilissa, mutta pääkäyttäjätilassa Logic ei auennut ollenkaan vaan ohjelman kuvake buuttasi Garagebandin aloitusdialogiin josta uusi projekti luotiin garagebandiin siitä huolimatta että yritin käynnistää Logicin kuvakkeesta. Tästä arvelin, että kyse voi olla jostakin ristiriidasta Garagebandin ja Logicin välillä, mutta en ole lähtenyt asiaa viemään pidemmälle.

Ajattelin, että ennenkuin lähden vetämään systeemiä sileäksi ja asentelemaan ohjelmia uudelleen, niin kysäisen olisiko joku teistä törmännyt johonkin tällaiseen tai jopa vinkkejä miten tästä kannattaa edetä?

E: otin pari ääninäytettä selventääkseni, että minkälainen vika on kyseessä.

https://maihinnousu.net/s/29088

Yllä olevassa näytteessä kuulee miten bassarin ensimmäinen isku osuu kohdalleen mutta alkaa sen jälkeen erkaantua ikäänkuin ohjelman sisäinen kello olisi epäsynkassa.

https://maihinnousu.net/s/29089

Tässä samasta näytteestä tehty versio garagebandilla. Raidat on tässä näytteessä synkassa ja tuo pikkuinen heitto on mun oman taimini huojuntaa.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
anapena
22.03.2019 12:56:59
Olen itse Logic-untuvikkona huomannut, että low latency-asetus auttaa, sekä raskaammin kuormittavan plugarin poisto tai disablointi äänityksen ajaksi. Esim. Ozone masterissa on aika jööti homma.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Basifisti
22.03.2019 15:45:21
anapena: Olen itse Logic-untuvikkona huomannut, että low latency-asetus auttaa, sekä raskaammin kuormittavan plugarin poisto tai disablointi äänityksen ajaksi. Esim. Ozone masterissa on aika jööti homma.

Itsekin opettelen vasta käyttämään Logicia. Jostain syystä minulla useimmat efektit Masterissa aiheuttaa äänitykseen synkkaongelmia. Siis vaikka monitoroisi suoraan äänikortin kautta, eikä Logicin kautta.
piivei
25.03.2019 08:18:31
Jos on mahdollista käyttää äänikortin suoramonitorointia niin Logicin buffer size vaan suosista asentoon 1024 niin ainakin itsellä on äänityksessä ilmenevät latenssiongelmat pysyneet pääosin poissa vaikka koneena on jo vanhahtava imac 2013 i5.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)