Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä MAC, mikä Softa?
1
JSiip
14.03.2019 22:14:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta!
Musiikin parissa on jo jonkin aikaa tullut pyörittyä, mutta tuottamisesta ja musiikin tekemisestä olen viimeaikoina innostunut. Kysymys kuuluukin, että mitä MacBook Pro konetta suosittelisitte aloitukseen, vai käykö jopa Air? Mietin myös, että millä softalla kannattaisi aloitella? Native Instrumentin midi kiippareita katselinkin, ja myös heidän softiaan mietin. Kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan aloitteluun ja tarvikkeisiin liittyen! Hommaa tosiaan teen ihan omaksi iloksi, joten täysin PRO studiolaatua ei tarvitse olla, eikä hintakaan mieluusti saisi kiivetä studiotasoille. Kiitos vastanneille!
 
anapena
15.03.2019 13:09:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistan ehkä itseäni, mutta vertailisin hintoja nämä vertailukohtana:
https://macbank.co.uk/
Luotettavan olonen putiikki, tilasin MacProon.
Softaksi on helpointa ajatella ilmaista Garagebandia, jonka voi edelleen ajatella sisäänvetotuotteeksi Logicille ja ehkä Mainstagellekin.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
askomiko
15.03.2019 22:09:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minissä saat enempi vääntöä pienempään hintaan.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
JSiip
18.03.2019 22:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mini olisi muuten iha jees totta, mutta mielummin läppäriä käyttelen!
 
JSiip
18.03.2019 22:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kuitenkin erityisesti tarkoitin noita koneen specsejä en niinkään hintoja! Mitä rautaa kannattaa olla sisässä, että toimiikin sitten sujuvasti?
 
Vessajono
18.03.2019 23:25:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speksit riippuu niin paljon siitä, että millasta kamaa on tarkotus tehdä. Jos tavoitteena on 16 raidan bändiäänitys ja miksaus ilman ihmeempiä sirkustemppuja, Airilla pärjää varmasti ihan hyvin. Jos taas pitää pyörittää 50 raitaa softasyntikoita ja samplekirjastoja EDM-tuotantoa varten tai tehdä jotain leffamusaa niin rajat tulee aika nopeesti vastaan. Ainahan toisaalta kannattais ostaa niin hyvä kuin perse kestää, enemmän on enemmän.
 
Mulla on itellä 13" MBP i5:lla ja 8 gigalla muistia ja oon todennut ihan hyväksi kompromissiksi siinä mielessä, että hinta ei vielä ihan kauheasti nosta verenpainetta mutta oon siitä huolimatta suoriutunut töistäni ilman isompaa kiroilua.
 
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
JSiip
19.03.2019 18:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Speksit riippuu niin paljon siitä, että millasta kamaa on tarkotus tehdä. Jos tavoitteena on 16 raidan bändiäänitys ja miksaus ilman ihmeempiä sirkustemppuja, Airilla pärjää varmasti ihan hyvin. Jos taas pitää pyörittää 50 raitaa softasyntikoita ja samplekirjastoja EDM-tuotantoa varten tai tehdä jotain leffamusaa niin rajat tulee aika nopeesti vastaan. Ainahan toisaalta kannattais ostaa niin hyvä kuin perse kestää, enemmän on enemmän.
 
Mulla on itellä 13" MBP i5:lla ja 8 gigalla muistia ja oon todennut ihan hyväksi kompromissiksi siinä mielessä, että hinta ei vielä ihan kauheasti nosta verenpainetta mutta oon siitä huolimatta suoriutunut töistäni ilman isompaa kiroilua.

 
Paljon kiitoksia, tästä oli kyllä varsin reilusti apua!
 
JesseT
21.03.2019 10:39:59 (muokattu 21.03.2019 11:54:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudemmissa mäkeissä on ollut jotakin ongelmaa ainakin UA:n ja RME:n interfacejen kanssa. Glitchailua ja säröä, molemmat valmistajat ovat toistaiseksi olleet kykenemättömiä korjaamaan ongelmia. Ongelmat alkoi ilmeisesti USB-C:n myötä.
 
https://www.forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=26881
 
E: Jaa, näköjään RME:ltä tullu 18. päivä juttua että parempaan päin meneevät, saattaa tulla käyttispäivityksen mukana vihdoin fixi.
 
Henri Henri Olavi
25.04.2019 13:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JesseT: Uudemmissa mäkeissä on ollut jotakin ongelmaa ainakin UA:n ja RME:n interfacejen kanssa. Glitchailua ja säröä, molemmat valmistajat ovat toistaiseksi olleet kykenemättömiä korjaamaan ongelmia. Ongelmat alkoi ilmeisesti USB-C:n myötä.
 
https://www.forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=26881
 
E: Jaa, näköjään RME:ltä tullu 18. päivä juttua että parempaan päin meneevät, saattaa tulla käyttispäivityksen mukana vihdoin fixi.

 
Mulla on toiminut RME Fireface 800 täydellisesti mid-2018 MBP:n kanssa. Toki on ärsyttävää, että joutuu hommaamaan niin monia adaptereita väliin; ensin FW->TB2 ja sit vielä TB2->TB3.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
hallu
09.05.2019 08:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

logic täyttää vaativatkin mitat ja siitä löytyy myös niitä kiippareita mukava lajitelma, mutta Garageband on myös vallan hyvä ja tarjoaa työkaluja joka lähtöön, mutta vain rajoitetummin kuin Logic. Garagebandin vahvuus on että sen saa suomeksi Logicia ei saa. Mutta noista löytyisi niinkö haarastelijalle hyvät peruspaketit ja ovat halpoja kun Garageband tulee koneen mukana ja Logic maksaa alle satasen kai nykyisin.
 
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Vessajono
09.05.2019 13:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: logic täyttää vaativatkin mitat ja siitä löytyy myös niitä kiippareita mukava lajitelma, mutta Garageband on myös vallan hyvä ja tarjoaa työkaluja joka lähtöön, mutta vain rajoitetummin kuin Logic. Garagebandin vahvuus on että sen saa suomeksi Logicia ei saa.
 
Mun mielestä se on enemmänkin heikkous kuin vahvuus. Suurin osa asioista nimittäin kääntyy todella kankeasti ja toisaalta siinä kaivaa itselleenkin kuoppaa, jos jää kiinni siihen suomenkielisyyteen: jos vaikka huvittais jossain vaiheessa vaihtaa siihen Logiciin - tai itse asiassa mihin tahansa muuhun softaan - niin sit sen englannin kanssa on vaan pakko tulla toimeen.
 
Mutta noista löytyisi niinkö haarastelijalle hyvät peruspaketit ja ovat halpoja kun Garageband tulee koneen mukana ja Logic maksaa alle satasen kai nykyisin.
 
229,99€. Toki silti vielä todella kilpailukykyinen hinta mihin tahansa verrattuna.
 
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
hallu
09.05.2019 19:42:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mun mielestä se on enemmänkin heikkous kuin vahvuus. Suurin osa asioista nimittäin kääntyy todella kankeasti ja toisaalta siinä kaivaa itselleenkin kuoppaa, jos jää kiinni siihen suomenkielisyyteen: jos vaikka huvittais jossain vaiheessa vaihtaa siihen Logiciin - tai itse asiassa mihin tahansa muuhun softaan - niin sit sen englannin kanssa on vaan pakko tulla toimeen.
 

 
229,99€. Toki silti vielä todella kilpailukykyinen hinta mihin tahansa verrattuna.

 
Ai se olikin noin kallis !?!? katokko ei tuo apple kerro mulle sen hintaa kun sen on joskus ostanut. No, garagebandilla pääsee pitkälle jos ei halua/tarvitse logicin ominaisuuksia.
 
Mitä kieleen tulee, niin suomi on hieno kieli eikä se mun mielestä mikään kömpelö ole. Mä käytän englanninkielistä logicia ja suomenkieleistä garagebandia ihan sujuvasti enemmän se on omasta päästä kiinni jos ei arvosta suomen kieltä niin mikäpä siinä, mutta ei se nyt todellakaan mikään haitta ole.
 
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Tigerstedt
09.05.2019 20:25:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Mitä kieleen tulee, niin suomi on hieno kieli eikä se mun mielestä mikään kömpelö ole. Mä käytän englanninkielistä logicia ja suomenkieleistä garagebandia ihan sujuvasti enemmän se on omasta päästä kiinni jos ei arvosta suomen kieltä niin mikäpä siinä, mutta ei se nyt todellakaan mikään haitta ole.

 
Suomi on hieno kieli, mutta tämmöseen sanastoon se ei oikein taivu. Ei siinä mistään arvostuksen puutteesta ole kyse. Vastinlautasten kohinasalpa tarvitsee korkeamman kynnyksen ja nopeamman hyökkäysajan.
Jucciz
23.05.2019 15:39:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tigerstedt: Suomi on hieno kieli, mutta tämmöseen sanastoon se ei oikein taivu. Ei siinä mistään arvostuksen puutteesta ole kyse. Vastinlautasten kohinasalpa tarvitsee korkeamman kynnyksen ja nopeamman hyökkäysajan.
 
Naulan kantaan! Itte rakastan suomen kieltä, mutta tietoteknisiä laitteita, softaa, käyttöjärjestelmiä ja vaikkapa kännykkää pidän englanninkielisinä, sillä tosiaan monien termien suomennokset ovat todella kömpelöitä, eivätkä alan ammattilaiset edes ymmärrä niitä. Sitten on vielä se kansainvälinen aspekti: kannattaa opetella nämä asiat englanniksi jo siitä syystä, että silloin on kaikista eniten apua ongelmiin tarjolla, mahdollisista kansainvälisistä yhteistyökuvioista puhumattakaan
Danko
01.06.2019 19:51:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JSiip: Vielä kuitenkin erityisesti tarkoitin noita koneen specsejä en niinkään hintoja! Mitä rautaa kannattaa olla sisässä, että toimiikin sitten sujuvasti?
 
Eliniän odotteen kannalta käytetty 2013-14 MBP, niissä on vähiten suunnitteluongelmia. https://youtu.be/xFIVZYevfGU
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
hallu
01.06.2019 20:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tigerstedt: Suomi on hieno kieli, mutta tämmöseen sanastoon se ei oikein taivu. Ei siinä mistään arvostuksen puutteesta ole kyse. Vastinlautasten kohinasalpa tarvitsee korkeamman kynnyksen ja nopeamman hyökkäysajan.
 
Suomihan on moderni kieli ja se taipuu ihan mihin tahansa sitä haluaa käyttää. On ihan okei jos sitä ei halua käyttää teknisten asioiden yhteydessä, mutta tottakai se siihen taipuu siinä missä mikä tahansa muukin kieli. Lainasanojakin voi kuitenkin taivuttaa suomeksi, mutta väite että jotakin ei voi tehdä kielen takia niin ei mene kyllä läpi tällä taholla. Se, että ei halua käyttää jotain kieltä, menee läpi paljon paremmin. Itse käytän englanninkieleisiä ohjelmia pakotettuna, mutta käytän suomenkielisiä ohjelmia aina kun se on mahdollista enkä keksi mikä ihmeen ongelma siihen voisi liittyä, muu kuin oma mieltymys.
 
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «