Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz basso mikkien korkeus
1
jaajo2
10.03.2019 08:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun fender jazz bass 64 cs vaihdetiin partolini mikit ja ne ovat kovin kaukana kielistä eli syvällä.mikähän olisi sopiva etäisyys ja miten ne nostetaan ylöspäin?laitetaanko jotain väliin?tuntuu oudolta soittaakin koska pidän peukaloa mikin pällä.
 
jperala
10.03.2019 08:48:24 (muokattu 10.03.2019 08:52:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eivätkö ole neljällä ruuvilla kiinni, niillä säädetään korkeus ? omassa jatsarissa taitaa olla 4mm kieliin joka muistaakseni tehdasasetus. Mutta niitähän voi oman maun mukaan säädellä.
 
jaajo2
10.03.2019 08:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko mikkien alla jouset jotka nostaa kun ruuveja löysää?
 
jperala
10.03.2019 09:03:47 (muokattu 10.03.2019 09:05:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaajo2: Onko mikkien alla jouset jotka nostaa kun ruuveja löysää?
 
Siellä pitäisi vähintään olla sienimäinen pehmuste mikä joustaa.
 
jaajo2
10.03.2019 09:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän saisi ostaa alle tulen pehmusteen?
 
jperala
10.03.2019 10:02:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaajo2: Mistähän saisi ostaa alle tulen pehmusteen?
 
esim.
 
http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=9421
 
basisti1971
10.03.2019 15:20:00 (muokattu 10.03.2019 15:47:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
jaajo2: Mun fender jazz bass 64 cs vaihdetiin partolini mikit ja ne ovat kovin kaukana kielistä eli syvällä.
 
jaajo2: Mistähän saisi ostaa alle tulen pehmusteen?
 
Jos ostit uudet mikit ja/tai asennuksen suoritti joku asiansa osaava harrastelija, ainakin itse kysäisisin ihan ensimmäisenä mihin pehmuste tai jouset ovat hävinneet.
Jos mukana seuranneet ruuvit ovat lyhyet, musaliikkeistä saa pidempiä.
 
Mulla ei Bartolineja ole yhdessäkään bassossa ollut, joten en uskalla varmaksi mennä sanomaan onko noissa jouset vai pehmuste, kumpaisiakin on aikojen saatossa ollut käytössä.
 
Pehmuste on mun kokemuksen perusteella kehyksettömissä mikeissä kuitenkin yleisempi, ja tuota pehmustetta saat joko musaliikkeestä kammokalliilla, tai hiiri-/routa-/jumppamatosta nimelliseen hintaan.
 
Aika monissa mikeissä -esim. EMG:t- tulee myös alkuperäispakkauksessa mukana pehmustemateriaalia yllinkyllin.
 

 
jaajo2:..tuntuu oudolta soittaakin koska pidän peukaloa mikin pällä.
 
Vaikka itsekin soitan yleensä noin, tapa on siitä hankala että jos mikkejä muuttelee tai soundimieltymykset muuttuvat esimerkiksi vahvistimen vaihtuessa, mieleinen soundi ei välttämättä olekaan sellainen että peukalon tuki on edelleen mieleinen.
 
Joku kiinteä tuki on parempi vaihtoehto.
Perinteinen on tietysti turvallinen, mutta testimielessä kokeilin aikoinaan pelkästään mielenkiinnosta erääseen bassoon maailmalla suhteellisen yleistä ala-E:n yläpuolella olevaa tangonpätkää.
Tuntuma on tismalleen sama kuin kielessäkin, mutta mun bassoissa/soittotyylillä tarpeeton, ja ehkä hivenen koomisen näköinenkin muissa kuin steampunk-bassoissa :).
 

 
jaajo2: ...mikähän olisi sopiva etäisyys ja miten ne nostetaan ylöspäin?
 
Haluttu soundihan mikkien korkeuden ratkaisee, ei mikään määrätty mitta.
 
Nyrkkisääntönä voi sanoa että mitä lähempänä mikrofoni on kieltä, sitä voimakkaampi signaali, mutta sitä enemmän magneettikenttä myös häiritsee kielen värähtelyä.
Ja päinvastoin.
 
Yksi lähtökohta mikinkorkeuden tutkimusten lähtökohdaksi on painaa E- tai G-kieltä viimeisestä nauhavälistä, ja nostaa mikki niin lähelle kieltä ettei se soittaessa ota kiinni.
"Normi"tatsilla tuo tarkoittaa usein ko. kielen paksuutta.
 
Bartolinin FAQ-osiosta löysin tuollaisen:
 
http://contact.bartolini.net/suppor … eed-to-know-about-mounting-pickups-
 
Eli kun heidän .017 koekielen etäisyyttä mikrofonista muutetaan 3,5mm:stä 7mm:n ulostulo putoaa J-mikillä puoleen alkuperäisestä.
 
Itse keskittyisin kuitenkin ennemminkin soundiin kuin maksimaalisen ulostulotehoon.
 
T:Samuli
 
okabass
11.03.2019 06:26:23 (muokattu 11.03.2019 09:35:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaajo2: Mun fender jazz bass 64 cs vaihdetiin partolini mikit ja ne ovat kovin kaukana kielistä eli syvällä.mikähän olisi sopiva etäisyys ja miten ne nostetaan ylöspäin?laitetaanko jotain väliin?tuntuu oudolta soittaakin koska pidän peukaloa mikin pällä.
 

Jotenkin vaikuttaisi siltä, että kannattaisi näyttää ja säädättää basso ammattilaisella. Nimittäin CS bassokin voi toimia ja soundata huonolta, jos säädöt on puissa. Menee ikään kuin ominaisuudet, joista on maksanut, hukkaan.
 
Sitten kun perussäädöt on kohdallaan,niin voi varovasti hakea itselleen sopivaa mikkien etäisyyttä, jos sitä tuntuu. Mikkien korkeuden säädön hakeminen on ehkä vähän epämääräistä puuhaa. Eli on vain muutettava mikkien korkeutta ja kuulosteltava, mikä miellyttää. Mutta hyvä lähtökohta etäisyydelle on 2-3 mm kun painetaan kieliä viimeiseltä nauhalta.
 
blackmore81
11.03.2019 19:18:01 (muokattu 11.03.2019 19:18:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo edellisessä viestissä mainittu 2-3 mm on aikalailla se yleinen suositus. Matalimman kielen puolella lähempänä tuota kolmea milliä ja korkeimmalla kielellä sitten väli hieman pienempi. Kokeilemalla löytyy se sopiva etäisyys.
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
jaajo2
12.03.2019 07:00:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basso on käynyt soitin pajalla noin vuosi aiemmin ja en ole sillä sen jälkeen soittanut et kyllä se säädöissä on muilta osin
 
jabaduu
12.03.2019 07:26:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on vuosi säädöistä niin kaula on varmaan elänyt siinä ajassa niin kielien korkeus muuttuu.
 
Jarmo lehtonen
okabass
12.03.2019 07:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jabaduu: Jos on vuosi säädöistä niin kaula on varmaan elänyt siinä ajassa niin kielien korkeus muuttuu.
 
Todennäköisesti.
 
jperala
12.03.2019 10:27:04 (muokattu 12.03.2019 10:27:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaajo2: Basso on käynyt soitin pajalla noin vuosi aiemmin ja en ole sillä sen jälkeen soittanut et kyllä se säädöissä on muilta osin
 
Sitä kaulaa joutuu säätelemään vuodenaikojen ja sään mukaan, vuoden aikana on varmasti liikkunut johonkin suuntaan. Jo pelkästään tänä talven olen pari kertaa oikaissut kaulaa.
 
piivei
12.03.2019 12:11:56 (muokattu 12.03.2019 15:21:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CS-Jazzarissa etumikki on aika ärhäkäs joten ainakin minulla se hakeutui aika alas verrattuna takamikkiin (n. 4-5mm). Mulla on jazz bassossa ollut se ajatus että molemmat mikit yksinään tuottaa suunnilleen yhtä voimakkaan signaalitason.
 
Bartolinin mikkisetti voi olla erilainen kuin alkuperäinen mutta hyvä yleissäätö on
silti sellainen että sekä etu- että takamikki tuuttaa suunnilleen yhtä kovaa eikä
kielet pääse missään tilanteessa raapimaan mikkeihin kiinni.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «