Aihe: Mikä putkifirmoista (tehtaista) kuolee ensimmäisenä?
1 2 3 4 5
The Jack
09.03.2019 07:44:31 (muokattu 09.03.2019 07:59:48)
VIPMetal: Pitäisikö olla nyt viisaampi ja satsata Uraltonelta muutamalla tonnilla JJ:n 6L6 ja EL34 pääteputkia?

En näe viitteitä miksi hinnat tulisivat ainakaan laskemaan, vaikka putkien saatavuus ei uhattuna olekaan. Itse olen pari settiä aina silloin tällöin ostanut varastoon ihan ainoastaan tulevaisuuden käyttöä varten. En käytä keinokuormaa enkä luukuta kovaa, ja varasto alkaa nykykäytöllä olla jopa loppuelämän riittävä. Saanpahan ainakin soitella samanlaisilla mielestäni hyvillä putkilla, eikä tartte kaihoisana muistella 2035 miten nämä nykyiset kiinalaiset kopiot eivät ole yhtä hyviä kuin ne oikeat vuonna 2019 hankitut slovakialaiset.

harryk: Ei niitä laadukkaita nos putkia taida olla enää pilvin pimein kun jostain sellaisesta pyydetään jopa 100 euroa.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr … w=nos+tube&_sacat=0&_sop=16

Satanen on aika pieni raha todellisille korkinhaistelijoille. Kivan tilin on tehnyt joku hankkimalla näitä armeijan ylijäämävarastoista aikanaan kaappiin kypsymään, tai mukamas kalliilla hinnalla vielä 10 vuotta sitten. Nyt voi naurattaa, mutta 30 vuoden päästä voi olla kovakin juttu esim. alkuperäiskunnossa oleva 5150 ja läjä JJ-putkia. Ihmisen halu keräilyyn tuskin katoaa, ja suomalaiset eivät nykyisessä äärimmäiseen viedyssä käytännöllisyydessään ymmärrä tätä. Heitetään järjettömässä KonMari-puuskassa kaikki kuukauden käyttämättä ollut mäelle, ja ostetaan kalliilla 10 vuotta myöhemmin takaisin kun tuli takaisin muotiin.
The Jack
09.03.2019 07:56:04
VIPMetal: Oon itekki miettiny, et löis vaan vanhat pari vuotta käytetyt Svetlanat takas johonki kotinuppiin. Soittais ihan takuulla loppuun samaan rahaan. Ku ei oo putkitesteriäkään...

En tiedä miten käyttämäsi Mesat reagoi pääteputken hajoamiseen. Olen soittanut itse kerran Peaveyn 6505 putket kirjaimellisesti loppuun putken hajoamiseen saakka, enkä tee sitä toiste. En ollut vielä silloin niin kiinnostunut teknisistä yksityiskohdista, että muistaisin mitä hajosi. Joka tapauksessa pelkkä putkien vaihto ei riittänyt, ja putkirikosta aiheutunut kuulemma vaikeasti paikallistettava ja harvinainen vika uusi vielä toistamiseen. Tiesin vähäisestä säröstä ja hiljaisesta volasta, että putket on lopussa niin harmittaa miksi ajoin loppuun.
Tympee Huttunen
09.03.2019 08:08:42
VIPMetal: Oon itekki miettiny, et löis vaan vanhat pari vuotta käytetyt Svetlanat takas johonki kotinuppiin. Soittais ihan takuulla loppuun samaan rahaan. Ku ei oo putkitesteriäkään...

Eihän kaksi vuotta ole mitään. Mulla on C-leimatut kestäneet kymmenen vuotta. Kunhan biasoi huolella ja jos soundissa ei huomaa eroa niin säätää vähän kylmäksi.

JJ:n E34L eli jotkut "longlifet" otti ja hajosi varmaan 6kk jälkeen.
The Jack
09.03.2019 08:18:54
Torilla on välillä myynnissä vahvareita 80-luvun alusta, joissa on sisällä alkuperäiset toimivat putket. Ostin yhden käytetyn missä oli myöskin myyjän muistin mukaan ainakin 10 vuotta vanhat putket sisällä ja oli ollut osan aikaa kovassakin bändikäytössä. Soundissa ei ollut mitään vikaa, mutta puolen vuoden käytön jälkeen huomasin selvää tarvetta volan nostamiseen. En alkanut toista kertaa testaamaan äärirajoja, kun tietää että korjaamolasku 1,5 tunnilta on sama kuin laadukas päättärisetti.
Laulava Kylätohtori
09.03.2019 10:10:27
hallu: No eipä ole nosseja, mutta olen kuvitellut putkien keston liittyvän soittomääriin..... ja ehkä siihen kuinka kovaa vahvistinta ajaa etc.. No tuumailin, että itselläni bändin kanssa ei tule soitettua kovaa enää kun ei ole rumpalia niin saa äänenpaineet paremmin hallintaan. Himassa mun soitto on taas kaksijakoista eli treenaan akkarilla tai sähkiksellä tietokoneen virtuaalivahvistimella ja putkivahvarilla soitan enemmän soundifiilistelyä ja semmoista soittelua. Näin ollen putket ei mun käytössä joudu kovin kovaan rääkkiin. Jos putket kestää sun arvion mukaan sen kahdeksan vuotta, niin mä olisin yhden setin jälkeen 58vuotias ja kahden setin jälkeen 66vuotias ja kolmen setin jälkeen 74 ja silloin alankin jo lähestyä meidän suvun miesten keski-ikää eli en voi itsestään selvästi olettaa eläväni ainakaan paljoa yli kahdeksankymppiseksi.......... mutta jos elän, niin ostan kyllä ilomielin lisää putkia :-D

Kirjoitin vähän huonosti. Tarkoitin, että setillä pääsee parisen vuotta. Eli neljällä setillä pääsee about kahdeksan vuotta. Mutta kuulostaa siltä, ettei teikäläisen putket pahemmin rasitu, joten ehkä ei vielä tarvitse alkaa hautajaisia järjestää. :)

Itsellä nuo normi nykyiset putket kestää sen parisen vuotta. Soundin alkaessa huonontua, olen vaihtanut, koska mitä sitä suotta riskiä ottaa. Joskus pääteputket hajosivat rikkoen samalla muutakin vahvistimesta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
harryk
09.03.2019 11:27:51

Nykyisin markkinoilla pyörivät nos-putket ovat yleensä ns. jämäeriä, jotka on aikanaan raakattu pois myynnistä laatuvaatimusten takia. Kannattaa olla varovainen näiden kanssa. Olen ostanut testimielessä muutaman tuollaisen nos-putken, jotka ovat olleet aika mikrofonisia ym.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hallu
09.03.2019 12:28:56
harryk: Nykyisin markkinoilla pyörivät nos-putket ovat yleensä ns. jämäeriä, jotka on aikanaan raakattu pois myynnistä laatuvaatimusten takia. Kannattaa olla varovainen näiden kanssa. Olen ostanut testimielessä muutaman tuollaisen nos-putken, jotka ovat olleet aika mikrofonisia ym.

Erittäinkin arvokas ja validi pointti jota en itse ole ainakaan tullut ajatelleeksi, mutta se tuntuu järkeenkäyvältä. Kiitos tästä vinkistä jota en tule unohtamaan ja ..... niin "plussa kirjattu" :-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
VIPMetal
09.03.2019 12:36:34

harryk: Nykyisin markkinoilla pyörivät nos-putket ovat yleensä ns. jämäeriä, jotka on aikanaan raakattu pois myynnistä laatuvaatimusten takia. Kannattaa olla varovainen näiden kanssa. Olen ostanut testimielessä muutaman tuollaisen nos-putken, jotka ovat olleet aika mikrofonisia ym.

Itellä on ainakin toiminut hienosti ostamani Nos-putket. Toki testatut ja luotettavista lähteistä. Mutta varmasti alkaa varastot oleen kulutettu ja kaikenlaista kuraa myydään nossina.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
discominister
09.03.2019 14:23:54
Mitenkä muuten on noitten putkien kanssa, että tulisiko ne vaihtaa lähinnä silloin kun ongelmia alkaa esiintymään? Vai käykö niin, että vanhoissa putkissa alkaa soundi huonontua ja sen takia myös vaihdetaan?
Laulava Kylätohtori
09.03.2019 14:26:34
discominister: Mitenkä muuten on noitten putkien kanssa, että tulisiko ne vaihtaa lähinnä silloin kun ongelmia alkaa esiintymään? Vai käykö niin, että vanhoissa putkissa alkaa soundi huonontua ja sen takia myös vaihdetaan?

Itse vaihdan siinä kohtaa, kun soundi huononee.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
sound of blues
09.03.2019 14:49:26 (muokattu 09.03.2019 14:49:55)

Varmaan joku voi näinkin yrittää toimia...eBayssa tms. Kyllä luotettavat kauppiaat jättävät ne myymättä, joten en yleistäisi asiaa. Viralliset toimijat palauttavat rahat tuossa tapauksessa, jos reklamoi asiasta.
VIPMetal
09.03.2019 14:56:10

discominister: Mitenkä muuten on noitten putkien kanssa, että tulisiko ne vaihtaa lähinnä silloin kun ongelmia alkaa esiintymään? Vai käykö niin, että vanhoissa putkissa alkaa soundi huonontua ja sen takia myös vaihdetaan?

Pääteputkista hiipuu pikku hiljaa potku. Tarpeeks loppuun kun päästää, niin alkaa volumetasot tippua. Silloin viimeistään kannattaa heti vaihtaa. Yleensä sen vaikutuksen huomaa, kun vanhat sinänsä toimivat vaihtaa tuoreisiin. Soundi hyökkää kaiuttimesta.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Mikko1978
10.03.2019 17:19:52
Laulava Kylätohtori: En mä sanonut, että olet tyhmä. Mä yritin sanoa, että sun arkihavainnot ja mututuntuma ei ole muuta kuin arkihavaintoja ja mutua. Se ei ole sama asia kuin fakta. Vaikka susta tuntuisi, että asiat ovat näin, niin ei se tarkoita, että ne oikeasti olisivat niin.

Vaikka sä et näe omassa arjessasi putkia muualla kuin kitaravahvistimissa, niin ei se tarkoita, etteikö niitä voisi muuallakin olla. Junou, älä nyt itse sorru sinne ala-asteen tasolle, vaan lue, mitä kirjoitetaan.

e. ja kuten Hallu tuossa jo sanoikin, niin tällainen nimettömiin auktoriteetteihin vetoaminen on yksi klassisimmista argumentaatiovirheistä.

No aika selvästi kirjoitit, etten osaa erottaa mielipidettäni faktasta. Kyllä tuo on täysin suora hyökkäys ajattelukykyäni vastaa.

Ennen kuin jatkat tuota samaa, niin luehan uudestaan se, mistä edes puhuttiin. Keskustelu oli siitä, ovatko putkivahvistimet pieni osa osa putkien markkinoista nykyisin. Itse olen sitä mieltä, että putkivahvistimet eivät ole pieni osa, eikä se sulje pois sitä, etteikö jotain muitakin sovelluksia voisi olla. Jossakin vähän vanhempaa teknlogiaa edustavassa tuomiopäivän jälkeen toimimaan tarkoitetussa sotakoneessa voi hyvin olla jotainputkilla toteututteja asioita, mutta aika hankala niitä on nähdä volyymiltään haastamassa näitä kuluttajaelektroniikan massoja. Ja vaikka jossain Migin tutkassa, röntgenissä tai radiolähettimissä olisikin putki, niin niillä nyt on hyvin vähän yhteistä näiden vahvistinputkien kanssa.

Mikä olikaan argumenttisi kysymykseen? Jos olet kanssani eri mieltä kuin minä, niin voitkin sitten varmaan kertoa, missä noita putkia käytetään paljon enemmän kuin vahvistimissa?
Laulava Kylätohtori
10.03.2019 18:53:08
Mikko1978: No aika selvästi kirjoitit, etten osaa erottaa mielipidettäni faktasta. Kyllä tuo on täysin suora hyökkäys ajattelukykyäni vastaa.

Ennen kuin jatkat tuota samaa, niin luehan uudestaan se, mistä edes puhuttiin. Keskustelu oli siitä, ovatko putkivahvistimet pieni osa osa putkien markkinoista nykyisin. Itse olen sitä mieltä, että putkivahvistimet eivät ole pieni osa, eikä se sulje pois sitä, etteikö jotain muitakin sovelluksia voisi olla. Jossakin vähän vanhempaa teknlogiaa edustavassa tuomiopäivän jälkeen toimimaan tarkoitetussa sotakoneessa voi hyvin olla jotainputkilla toteututteja asioita, mutta aika hankala niitä on nähdä volyymiltään haastamassa näitä kuluttajaelektroniikan massoja. Ja vaikka jossain Migin tutkassa, röntgenissä tai radiolähettimissä olisikin putki, niin niillä nyt on hyvin vähän yhteistä näiden vahvistinputkien kanssa.

Mikä olikaan argumenttisi kysymykseen? Jos olet kanssani eri mieltä kuin minä, niin voitkin sitten varmaan kertoa, missä noita putkia käytetään paljon enemmän kuin vahvistimissa?

Jospa luet itse, mitä kirjoitin. Esität koko ajan väitteitä, mutta yhtään faktaa et ole väitteidesi tueksi tuonut. Junou, jos esittää väitteitä, pitäisi myös pystyä niitä perustelemaan - faktoilla. Muutenhan se on pelkkää mutua ja kuvitelmaa, koskaan mikään todiste ei tue väitteitä.

Siitä tässä on kyse. Olisi kiva nähdä jotain kättä pidempää väitteidesi tueksi, en mä ala niitä annettuina ottamaan.
Mikko1978
10.03.2019 19:02:27 (muokattu 10.03.2019 19:02:54)
Laulava Kylätohtori: Jospa luet itse, mitä kirjoitin. Esität koko ajan väitteitä, mutta yhtään faktaa et ole väitteidesi tueksi tuonut. Junou, jos esittää väitteitä, pitäisi myös pystyä niitä perustelemaan - faktoilla. Muutenhan se on pelkkää mutua ja kuvitelmaa, koskaan mikään todiste ei tue väitteitä.

Siitä tässä on kyse. Olisi kiva nähdä jotain kättä pidempää väitteidesi tueksi, en mä ala niitä annettuina ottamaan.

Koko foorumilta ei löydy ketään, joka osaisi nimetä vahvistimet vähemmistöön jättävän sovelluksen ja se on pirusti vahvempi todiste kuin sinun kritiikki vailla edes yritystä ottaa mitään kantaa aiheeseen.
Laulava Kylätohtori
10.03.2019 19:12:26 (muokattu 10.03.2019 19:13:44)
Mikko1978: Koko foorumilta ei löydy ketään, joka osaisi nimetä vahvistimet vähemmistöön jättävän sovelluksen ja se on pirusti vahvempi todiste kuin sinun kritiikki vailla edes yritystä ottaa mitään kantaa aiheeseen.

No sä et nyt vieläkään ymmärtänyt mun pointtia. Jos joku väittää putkien käytöstä jotain, eikä esitä väitteelleen mitään faktaa tueksi, niin mä pidän sitä vaan mutuna ja arvailuna. Ihan sama, jos pari muuta jannua arvailee samaan suuntaan. En mä tule koskaan ottamaan mitään nettiarvailuja annettuna, vaan jonkinlaista lähdeviitettä tai muuta pitäisi olla. Ja toki silloinkin mietitään, kuinka luotettava kyseinen lähde on.

E. Eikä tuollaiset "koko foorumilta ei löydy ketään"-kommentit ainakaan lisää uskottavuutta.
kaikkonen975
10.03.2019 20:34:04
Laulava Kylätohtori: No sä et nyt vieläkään ymmärtänyt mun pointtia. Jos joku väittää putkien käytöstä jotain, eikä esitä väitteelleen mitään faktaa tueksi, niin mä pidän sitä vaan mutuna ja arvailuna. Ihan sama, jos pari muuta jannua arvailee samaan suuntaan. En mä tule koskaan ottamaan mitään nettiarvailuja annettuna, vaan jonkinlaista lähdeviitettä tai muuta pitäisi olla. Ja toki silloinkin mietitään, kuinka luotettava kyseinen lähde on.

E. Eikä tuollaiset "koko foorumilta ei löydy ketään"-kommentit ainakaan lisää uskottavuutta.

Kyllä on ikävä ihminen toi Kylätohtori... ei usko kuin faktaan :D

Enemmän tälläistä suhtautumista nykyaikana.

+
LaMotta
10.03.2019 20:59:20 (muokattu 10.03.2019 21:57:56)

kaikkonen975: Kyllä on ikävä ihminen toi Kylätohtori...

Sillä aina jonkun kanssa jotain kähinää.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
10.03.2019 21:54:33 (muokattu 10.03.2019 22:03:37)
LaMotta: So

Sillä aina jonkun kanssa jotain kähinää.

Jonkun eli LaMottan kanssa. Rakkaus se on, mikä potkii, junou. :)

E. Ja itse sä olet aina sen verran nussuttamassa, etten tiedä, kannattaako sinun välttämättä olla ensimmäisenä muita arvostelemassa. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)