Aihe: Mikä putkifirmoista (tehtaista) kuolee ensimmäisenä?
1 2 3 4 5
The Jack
07.03.2019 18:23:03
Funkånaut: Ihan tolta pohjalta meikän on vaikea kuvitella, että putkiteknologia tekisi kovinkaan massiivista comebackia koskaan arkielämän härveleihin. Voi tietenkin olla, että erikoislaitteissa (esmes sotilaslaitteet) niille voi tulevaisuudessakin olla suuremman mittakaavan tarvetta.

https://blog.thetubestore.com/back- … -future-for-vacuum-tube-technology/

Tai sitten ne ottavat vähän erilaisessa muodossa kaikki vanhat tehtävänsä takaisin. Ehkä meillä on 10 vuoden päästä putkia tietokoneessa. Valitettavasti nykyisistä putkien tuotantomääristä ei löytynyt tietoa, mutta tämä oli mielenkiintoinen vaihtoehtoteoria tulevaisuuteen.
Laulava Kylätohtori
07.03.2019 18:26:27
Funkånaut: Vaikea keksiä, miksi erityisesti kalliimpaa ja epäkäytännöllisempää tekniikkaa himoitsisivat. Mutta voi olla tietenkin olla niinkin, että autiomaiden audiofiilit hullaantuvat putkiteknologiaan.

Ei kai paikalliset tone aficionadot muuta kelpuuta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
08.03.2019 09:48:10 (muokattu 08.03.2019 09:48:30)
Laulava Kylätohtori: Kyllähän sä mennä saat. Koko sun juttu on pelkkää sun itse keksimää mutua. Tai ainakaan mä en ole nähnyt sun postaavan mitään putkien tuotantomääriä tai muuta faktaa. Tai onko sulla kenties jotain kattavaa tilastoa armeijan putkitekniikan käytöstä vai keksitkö vaan omasta päästä itseäsi miellyttävät, omaa tarinaasi tukevat "faktat".

Se, että sä olet arkihavaintojesi perusteella jotain mieltä, niin ei tarkoita mitään. Kaikkein vähiten, että ne sun mielikuvat olisi mitenkään totta. Se on kyllä valitettavaa, että sä et osaa erottaa omaa mielipidettäsi faktasta.

Mutta saat jatkaa minun puolestani, eikä tästä sen enempää, joten turha sun on tähänkään vastata, koska et kuitenkaan tule muuttamaan ajatusmalliasi - kuten en minäkään. Tästä vääntäminen ei johda mihinkään, joten se on täysin turhaa. Se ei ole sattumaa, ettei tekstissä ole yhtään kysymysmerkkiä.

Ikävä kyllä, en voi ottaa kunniaa tuosta kaikesta. Eräs korkean profiilin suomalainen kitaranrakentaja istutta päähäni tuollaisia, mielestäsi mitä ilmeisimmin vääriä, ajatuksia.

Toi sun nillitys tilastojen ja faktojen puutteesta on aika hassua samalla, kun et edes yritä keskustella, vaan ainoastaan poraat sitä, kuin kaikki mitä kirjoitan on väärin ja olen muutenkin ihan tyhmä. Tuollaista argumentaatiota viimeksi näin ala-asteella.

Tulevasta ei ole tilastoa.
hallu
08.03.2019 10:16:25
Mikko1978: Ikävä kyllä, en voi ottaa kunniaa tuosta kaikesta. Eräs korkean profiilin suomalainen kitaranrakentaja istutta päähäni tuollaisia, mielestäsi mitä ilmeisimmin vääriä, ajatuksia.

...........

Foorumikeskusteluissa auktoriteetteihin vetoaminen vallankin kun niitä ei halua nimetä, ei ole toimiva tapa. Kannattaa jokaisen keskustella vain omista ajatuksistaan ja ottaa niistä vastuu :-). Mutta omana mielipiteenäni haluaisin julistaa, että vääriä ajatuksia ei ole. On vain ajatuksia joita voi perustella rationaalisesti ja sitten on ajatuksia, jotka ovat vain niin "oikein", että niitä pitää puolustaa rationaalisuudesta huolimatta.

Se että meillä on rohkeutta jakaa ajatuksiamme ja pelkojamme ja toiveitamme, mahdollistaa sen, että voimme oppia toisiltamme ja toisistamme sekä tietenkin itseämme opimme myös tuntemaan paremmin. Tärkeää ei ole se kuka on oikeassa, vaan se että asioista puhutaan.

Minä olen iloinen, että sinä olet täällä jakamassa ajatuksiasi ja olet aktiivinen ja asiassa pysyvä keskustelija. Kiitos siitä.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
08.03.2019 10:26:15 (muokattu 08.03.2019 11:15:35)
Mikko1978: Ikävä kyllä, en voi ottaa kunniaa tuosta kaikesta. Eräs korkean profiilin suomalainen kitaranrakentaja istutta päähäni tuollaisia, mielestäsi mitä ilmeisimmin vääriä, ajatuksia.

Toi sun nillitys tilastojen ja faktojen puutteesta on aika hassua samalla, kun et edes yritä keskustella, vaan ainoastaan poraat sitä, kuin kaikki mitä kirjoitan on väärin ja olen muutenkin ihan tyhmä. Tuollaista argumentaatiota viimeksi näin ala-asteella.

Tulevasta ei ole tilastoa.

En mä sanonut, että olet tyhmä. Mä yritin sanoa, että sun arkihavainnot ja mututuntuma ei ole muuta kuin arkihavaintoja ja mutua. Se ei ole sama asia kuin fakta. Vaikka susta tuntuisi, että asiat ovat näin, niin ei se tarkoita, että ne oikeasti olisivat niin.

Vaikka sä et näe omassa arjessasi putkia muualla kuin kitaravahvistimissa, niin ei se tarkoita, etteikö niitä voisi muuallakin olla. Junou, älä nyt itse sorru sinne ala-asteen tasolle, vaan lue, mitä kirjoitetaan.

e. ja kuten Hallu tuossa jo sanoikin, niin tällainen nimettömiin auktoriteetteihin vetoaminen on yksi klassisimmista argumentaatiovirheistä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
BugBadWolf
08.03.2019 16:50:28
Keskustelusta ja keskustelijoista keskustellaan silloin, kun asiaan ei ole mitään hyödyllistä lisättävää.

Putkivahvistin "hävisi" n 40 vuotta sitten. Kasvoin, jos en nyt aikuiseksi, niin ainakin täysi-ikäiseksi aikana jolloin transistorin piti pelastaa meidät "paskoilta" putkivahvistimilta. Tänään maailmassa on putkivahvistimia enemmän kuin koskaan.

Muodit tulevat ja menevät. Joskus joku aikakausikin toki loppuu. Tietokoneet kehittyvät ja nyt putkella alkaa olemaan varteenotettava haastaja. Tänään mallintava on pääsemässä aallonharjalle.

Jos joku tehdas nyt kaatuisi, sen kaataisi markkinatalous. Ei digitaalitekniikka. Maailmanpolitiikkaa seuraava ennustaisi sen tapahtuvan ensin Venäjällä. Sekin vain tämän päivän tiedoilla.

Mutta ei putkivahvistin ilmaan katoa. Toki voi tapahtua sama kuin viimeksikin. Käytetyn hinnat romahtavat. Pari tuttua brändiä voi kellahtaa ja kaatopaikkakin perinee lopulta joitain kehnokuntoisempia laitteita.

Ja sitten uusi tuuli nostaa vanhat karvalakkimallit kalliiksi keräilyklassikoiksi. Siksipä en ainakaan itse aio olla huolissani asiasta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Sarko
08.03.2019 19:15:13
The Jack: https://reverb.com/news/the-best-selling-amps-of-2018

Linkistä löytyy lista Reverbin viime vuoden myydyimmistä kitaravahvistimista. Listassa on sekä käytetyt että uudet. Reverb on niin iso kauppapaikka, että siitä voisi kuvitella lukevan hyvin tämän hetken trendejä. Laskin nopeasti että Top 20 myydyimmissä vahvareissa putkia sisältävät mallit voitti muut 14-6. Yli tonnin vahvareissa putkivehkeet rökitti lukemin 19-1, ja ainoa listalle päässyt oli Kemper. Näillä lukemilla voisi arvella päivän jolloin putkia ei enää tarvita olevan vielä kaukana.

Mutta jos katsellaan asiaa isomassa kontekstissa, niin tokkopa pelkät putkivahvistimilla soittavat tyypit pystyvät pitämään koko putkiteollisuutta hengissä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
The Jack
08.03.2019 19:30:48 (muokattu 08.03.2019 19:31:42)
Sarko: Mutta jos katsellaan asiaa isomassa kontekstissa, niin tokkopa pelkät putkivahvistimilla soittavat tyypit pystyvät pitämään koko putkiteollisuutta hengissä.

Putkiteollisuus kuoli pääosiltaan jo 70-luvulla. Nämä aloittajan luettelemat tehtaat

VIPMetal:
- JJ Electronic (Slovakia)
- New Sensor Corp (Saratov, Venäjä/Tuotemerkit: Electro-Harmonix, Genalex, Mullard, Sovtek, Svetlana, Tung-Sol)
- Shuguang (Kiina)

tekevät ymmärtääkseni putkia joiden käyttötarkoitus on lähes ainoastaan kitaravahvistimet ja muutamat muut audiolaitteet. Näitä putkia ei käytä armeijat eikä lääketiede, ja silloin voisi kuvitella ainoan kysyntään vaikuttavan seikan olevan kuinka paljon uusia putkivahvistimia myydään ja vanhoilla soitetaan.
hallu
08.03.2019 20:09:18
Sarko: Mutta jos katsellaan asiaa isomassa kontekstissa, niin tokkopa pelkät putkivahvistimilla soittavat tyypit pystyvät pitämään koko putkiteollisuutta hengissä.

Ei vvarmaan koko teollisuutta eikä ainakaan pitkässä juoksussa. Mutta teollisuushan skaalautuu tarpeen mukaan. Jos putkille on kysyntää, niin joku niitä tekee juuri sen verran kuin saa kaupaksi. Jos niille ei ole kysyntää, niin sitten niitä ei tarvitsekaan tehdä.

Enemmän ehkä ennustaisin putkitehtaille ongelmia isojen varastojen kanssa. Maailma on vielä puolillaan kaikenmaailman NOS putkia kuuskytluvulta jota ei hajoa edes hajottamalla ja varmasti torikauppa putkilla vilkastuu ja käy vielä pitkään senkin jälkeen kun viimeinenkin valmistaja on lopettanut toimintansa. Mietin omaa henkilökohtaista putkien kuluttamistani, niin ei niitä kyllä ihan helvetisti mene. Luulisin että muutamalla (4-6 nelikkoa) putkisarjalla pärjään koko loppuiän. Niin ei se putkin kysyntä mitenkään yltiöpäistä voi olla vaikka putkivahvistimia varmaan käytetään digitaalisten rinnalla vielä pitkään, mutta jos niitä ei roijata keikoille, niin ei ne putket hajoa edes tapaturmaisesti.
harryk
08.03.2019 20:19:47

Ei niitä laadukkaita nos putkia taida olla enää pilvin pimein kun jostain sellaisesta pyydetään jopa 100 euroa. Tämä arvio koskee kitaravahvareissa yleisimmin käytettäviä malleja. Vähemmän suosittuja malleja, joita voi hyödyntää kitaravahvareissa kyllä löytyy edullisesti vieläkin. Niiden kestävyyskin on eri luokkaa kuin nykytuotannon putket. Tämä perustuu pitkälti omiin kokemuksiin.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
08.03.2019 20:20:24
hallu: Ei vvarmaan koko teollisuutta eikä ainakaan pitkässä juoksussa. Mutta teollisuushan skaalautuu tarpeen mukaan. Jos putkille on kysyntää, niin joku niitä tekee juuri sen verran kuin saa kaupaksi. Jos niille ei ole kysyntää, niin sitten niitä ei tarvitsekaan tehdä.

Enemmän ehkä ennustaisin putkitehtaille ongelmia isojen varastojen kanssa. Maailma on vielä puolillaan kaikenmaailman NOS putkia kuuskytluvulta jota ei hajoa edes hajottamalla ja varmasti torikauppa putkilla vilkastuu ja käy vielä pitkään senkin jälkeen kun viimeinenkin valmistaja on lopettanut toimintansa. Mietin omaa henkilökohtaista putkien kuluttamistani, niin ei niitä kyllä ihan helvetisti mene. Luulisin että muutamalla (4-6 nelikkoa) putkisarjalla pärjään koko loppuiän. Niin ei se putkin kysyntä mitenkään yltiöpäistä voi olla vaikka putkivahvistimia varmaan käytetään digitaalisten rinnalla vielä pitkään, mutta jos niitä ei roijata keikoille, niin ei ne putket hajoa edes tapaturmaisesti.

No mutta, eiköhän sulla nyt vähän enemmän ole jäljellä. :) Vai onko sulla jotain ikuisuuden kestäviä nosseja? Neljällä tavallisella setillä pääsee about 8 vuotta, jos sitäkään...

Mä ymmärsin jostain joskus, ettei niitä parempia vanhoja nosseja enää niin kauheasti olisi. Heikompaa settiä tietysti riittää pidempään. Mutta tämä siis tällaisena "netistä luettuna".
Laulava Kylätohtori
08.03.2019 20:23:10
harryk: Ei niitä laadukkaita nos putkia taida olla enää pilvin pimein kun jostain sellaisesta pyydetään jopa 100 euroa. Tämä arvio koskee kitaravahvareissa yleisimmin käytettäviä malleja. Vähemmän suosittuja malleja, joita voi hyödyntää kitaravahvareissa kyllä löytyy edullisesti vieläkin. Niiden kestävyyskin on eri luokkaa kuin nykytuotannon putket. Tämä perustuu pitkälti omiin kokemuksiin.

Kuinkahan laajasti näitä "unorthodox" putkia on kokeiltu vahvistin suunnittelussa maailmalla? Vai liekö vaan menty perinteen voimalla vanhojen tuttujen putkityyppien kanssa.
harryk
08.03.2019 20:35:57

Laulava Kylätohtori: Kuinkahan laajasti näitä "unorthodox" putkia on kokeiltu vahvistin suunnittelussa maailmalla? Vai liekö vaan menty perinteen voimalla vanhojen tuttujen putkityyppien kanssa.

Ne mallit joista itsellä on kokemusta, ovat olleet yleisesti audiokäytössä aikanaan. Niitä löytyy ihan järkevään hintaan kun tietää mitä tekee.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hallu
08.03.2019 22:17:38
Laulava Kylätohtori: No mutta, eiköhän sulla nyt vähän enemmän ole jäljellä. :) Vai onko sulla jotain ikuisuuden kestäviä nosseja? Neljällä tavallisella setillä pääsee about 8 vuotta, jos sitäkään...

Mä ymmärsin jostain joskus, ettei niitä parempia vanhoja nosseja enää niin kauheasti olisi. Heikompaa settiä tietysti riittää pidempään. Mutta tämä siis tällaisena "netistä luettuna".

No eipä ole nosseja, mutta olen kuvitellut putkien keston liittyvän soittomääriin..... ja ehkä siihen kuinka kovaa vahvistinta ajaa etc.. No tuumailin, että itselläni bändin kanssa ei tule soitettua kovaa enää kun ei ole rumpalia niin saa äänenpaineet paremmin hallintaan. Himassa mun soitto on taas kaksijakoista eli treenaan akkarilla tai sähkiksellä tietokoneen virtuaalivahvistimella ja putkivahvarilla soitan enemmän soundifiilistelyä ja semmoista soittelua. Näin ollen putket ei mun käytössä joudu kovin kovaan rääkkiin. Jos putket kestää sun arvion mukaan sen kahdeksan vuotta, niin mä olisin yhden setin jälkeen 58vuotias ja kahden setin jälkeen 66vuotias ja kolmen setin jälkeen 74 ja silloin alankin jo lähestyä meidän suvun miesten keski-ikää eli en voi itsestään selvästi olettaa eläväni ainakaan paljoa yli kahdeksankymppiseksi.......... mutta jos elän, niin ostan kyllä ilomielin lisää putkia :-D
LaMotta
08.03.2019 22:19:07

Lvi-alan kohtalonhetki.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
s8na
08.03.2019 22:30:54

Nykyputkien heikko laatu vaikuttaa musta markkinahöpöltä. Pari kertaa olen vaihtanu päättärit turhaan ja viimeisiä pareja oon vuositolkulla oottanu hajoavaksi. Ei vaan tapahdu mitään ja rokki soi.
Jucciz
08.03.2019 22:37:45
hallu: Joka tapauksessa CD tekee/teki kuolemaa ennen vinyyliä :-D . Vinyyli elää ja voi hyvin ja nyt osa jengistä intoilee jo c-kaseteista :-D

Kasettiveijo arvostaa. Just julkaisin tänään uuden biisin:
https://soundcloud.com/jucciz/kasettiveijo-ja-naistenpaiva

Tsekatkaa toki muutkin kappaleet. Siellä on paljon putkivahvistimen ääntä.
VIPMetal
08.03.2019 23:00:59

s8na: Nykyputkien heikko laatu vaikuttaa musta markkinahöpöltä. Pari kertaa olen vaihtanu päättärit turhaan ja viimeisiä pareja oon vuositolkulla oottanu hajoavaksi. Ei vaan tapahdu mitään ja rokki soi.

Oon itekki miettiny, et löis vaan vanhat pari vuotta käytetyt Svetlanat takas johonki kotinuppiin. Soittais ihan takuulla loppuun samaan rahaan. Ku ei oo putkitesteriäkään...
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
s8na
08.03.2019 23:14:18 (muokattu 08.03.2019 23:15:06)

VIPMetal: Oon itekki miettiny, et löis vaan vanhat pari vuotta käytetyt Svetlanat takas johonki kotinuppiin. Soittais ihan takuulla loppuun samaan rahaan. Ku ei oo putkitesteriäkään...

Laita vaan. Itseasiassa svetlanat mullakin jotka otin talteen joku 8 vuotta sitten marshallista jossa ne oli jo vanhat. Vaihoin noi orangen orkkiksien tilalle ja ei niissä orkkiksissakaan mitään vikaa ollu. Onneks en nakellu mitään noita roskiiin et nyt on putket loppuiäksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)