Aihe: Miksi monet muusikot eivät halua olla tekemisissä humpan kanssa
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Jucciz
06.03.2019 00:12:40
Epämuusikko: -Minä lähtisin jos musiikki motivoi.

Tässähän se on pähkinänkuoressa.
Kefiiri
06.03.2019 10:51:01
Jucciz: Tässähän se on pähkinänkuoressa.

Toki on mainio juttu jos työ motivoi, mutta onhan se elitististä vaatia että työn pitäisi tuntua mielekkäältä :/
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
06.03.2019 11:01:40 (muokattu 06.03.2019 11:02:01)
ituvirtanen: Mitä nyt tuurauskeikoja olen soittanut, yksi ongelma voi olla tuntematon biisilista. Kappaleet perustuivat takavuosina useammalle soinnulle kuin nyt ja koukkuja riittää.

Itsehän nautin "sininen mappi, nro 47, yykaakoonee" -hypyistätuntemattomaan. Ts. nuo omat tanssikeikat ovat (ja todnäk tulevat aina olemaan, ellei ihmeitä tapahdu) tuurauksia, ja meininki on sen mukaista. Se toki tuo lisähaastetta, josta nautin.
uliuli
Kefiiri
06.03.2019 11:26:37
Väheksymättä rumpalin hommaa ollenkaan, niin on se vissiin tuskaisempaa yllättävien biisirakenteiden kanssa jos pitää murehtia vielä niitä sointujakin.
En ole musiikin asiantuntija.
WanhaWetäjä
06.03.2019 13:46:47

Epämuusikko: Itsehän nautin "sininen mappi, nro 47, yykaakoonee" -hypyistätuntemattomaan. Ts. nuo omat tanssikeikat ovat (ja todnäk tulevat aina olemaan, ellei ihmeitä tapahdu) tuurauksia, ja meininki on sen mukaista. Se toki tuo lisähaastetta, josta nautin.

Sama...toki kun on eri säestettäviä ja kitaroita ei ole useinkaan kirjoitettu niin mieluusti katon biisit etukäteen että tietää vähän missä maailmoissa mennään. Kiipparistien tekemät kitaranuotit ovat usein vähän sinneppäin kuin myös väärässä oktaavissa vs levyversio.
Bassokeikat voikin mennä pääosin "kohti tuntematonta" periaatteella kuin myös sellaset vedot missä mennään tuttuja kalalauluja rutinoitujen kaverien kanssa.
Mulla jäi kerran rillit himaan, oli bassotuuraus solistibandissa jossa soitin aiemmin kitaraa, ei mitään ongelmaa, vedin hatusta kun biisit oli tuttuja.

Vaikka eletään vuotta 2019 niin vieläkin on bandeja joiden nuotti"kirjasto" joko loistaa poissaolollaan tai se on joku repaleinen, iso kansio josta ei löydä mitään, tässä kohtaa on pakko sanoa vaan "mikä sävellaji" kun rumpali jo laskee biisia sisään. Se on sitten herran haltuun jos korvat ei pelaa yhtään.
Täysin korvattomille lappuheikeille tanssimusa voi olla joskus haastavaa kamaa, onneksi sitä ongelmaa ei ole.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
EP
06.03.2019 15:07:19
WanhaWetäjä: ..Täysin korvattomille lappuheikeille tanssimusa voi olla joskus haastavaa kamaa, onneksi sitä ongelmaa ei ole.

Hiiiihaaaaahahahaaa.. :D :D
Eläkeläissoittaja
06.03.2019 16:16:20 (muokattu 06.03.2019 16:17:38)

Täysin korvattomille lappuheikeille tanssimusa voi olla joskus haastavaa kamaa, onneksi sitä ongelmaa ei ole.

Kyllä se on niin, että jos ei Hopeinen kuu ja vastaavat lähde jo alta hilseen tarvitessa, niin sitten ei lähde mikään muukaan vastaava ralli. ;-)
House Band
06.03.2019 16:54:55
EP: Hiiiihaaaaahahahaaa.. :D :D

Mikä aiheuttaa totaalirepeämisen?
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
EP
06.03.2019 17:28:29
House Band: Mikä aiheuttaa totaalirepeämisen?

Vaatimattomuus on aina hyve, mutta täysin korvattomaan lappuheikkiin en ole koskaan törmännyt, mutta sen sijaan lappuja ymmärtämättömiin olen toisinaan ja siihen liittyy vielä se, että ei ole edes halua oppiakaan mitään uutta.
House Band
06.03.2019 18:23:39
EP: Vaatimattomuus on aina hyve, mutta täysin korvattomaan lappuheikkiin en ole koskaan törmännyt, mutta sen sijaan lappuja ymmärtämättömiin olen toisinaan ja siihen liittyy vielä se, että ei ole edes halua oppiakaan mitään uutta.

Aha... Kyllä mä olen soittanut parinkin sellaisen kaverin kanssa useasti,että kun putoo lapuista,niin ei saa enää kiinni mistään.
Tämä ilmeisesti liittyy henk.koht. WW:n?
En osaa sanoa miten hyvin kyseinen kaveri haluaa oppia uutta,mutta muistaakseni varsin mallikas muusikko muuten on hän.
Ehkäpä säkin joskus vielä pääset keikalle korvattoman lappuheikin kanssa.
House Band
06.03.2019 19:08:37
EP: Mitä helevettiä, mä vastasin kun kysyit miksi nauroin?
Sä voit itse vetää siitä minkälaisia johtipäätöksiä hyvänsä, mutta älä laita sanoja mun suuhuni.

Joo kiitos vastauksesta,mutta en mä nyt sun suuhus ole sanoja laittanut.
Juurikin tällaisen oman johtopäätöksen tein.
Ota ihan rauhallisesti vaan,kyllä se siitä.
Eläkeläissoittaja
06.03.2019 20:13:10 (muokattu 07.03.2019 11:56:30)

Tangot etenkin ovat sellaisia soitettavia, joissa huomaa jo heti basistin ja rumpalin yhteistyöskentelystä toimiiko, vaiko ei. Tosta vaan hattupohjalta soitettuina treenaamatta aksantointi on kyllä kompissa usein hukassa. Treenattuina tai suoraan lapuista, jos/kun taittuu, niin ok. eikä huomauttamista.
WanhaWetäjä
06.03.2019 21:01:54

EP: Vaatimattomuus on aina hyve
Juu ei kyllä ole, toki se että tietää olevansa ihan kelpo soittaja voi olla joillekkin kova pala JOS sen sanoo ääneen. Sen olen kyllä huomannut että pitäsi myös olla röyhkeä ja tunkea itseään joka väliin, se ei vaan oikeen tällä luonteella luonnistu.
Se että sielusta ja tarvittaessa myös soitosta löytyy rokkenrollia kertoo siitä että 40:n vuoden humppahelvetti + erilaiset tajunnan laajentajat eivät ole tehneet täystuhoa niinkuin monen ikätoverin kohdalla on käynyt, se ei ole omakehua vaan realismia.

mutta täysin korvattomaan lappuheikkiin en ole koskaan törmännyt
Mä olen joidenkin kanssa jopa tehnyt keikkaa, ja monta. Sanoppa mulle että JOS "Keinu kanssani" e-molli ei lähde toivomuksesta ilman lappuja kun juuri se kansio jäi autoon niin mistä on oikeen kysymys jos ja kun kyseinen lappuheikki on tehnyt keikkaa ammattimaisesti 30 vuotta ja sen 30:n vuoden aikana on soittanut kyseistä kappaletta satoja kertoja? Mulla ei riitä tuohon ymmärrystä.

mutta sen sijaan lappuja ymmärtämättömiin olen toisinaan ja siihen liittyy vielä se, että ei ole edes halua oppiakaan mitään uutta.
Toki tämäkin on tullut tutuksi, omalta kohdaltani voin sanoa että soitan JOKA PÄIVÄ vähintään tunnin joko kitaroita (tällä hetkellä 6 erilaista) bassoa tai kiippareita, löytyy akustinen piano ja upouusi Korg Kronos ja vanha Korg Tinity, olen kiinnostunut monenlaisesta musiikista, en iskelmästä niinkään. Joskus innostun myös tallentamaan soittoani, suosittelen kaikille, se jos mikä opettaa ja pudottaa maan pinnalle jos alkaa liikaa leijumaan.
JOS en soittaisi päivittäin niin taantuisin varmasti hyvin pian sellaseen tilanteeseen että paree laittaa pillit lopullisesti pussiin. Soittotaitoa on varsinkin tässä iässä pakko pitää yllä treenaamalla, se että monet paatuneet humppajyrät eivät soita kuin keikoilla kuuluu monen kohdalla suoraan soitosta. Tuohon pisteeseen en aio tähdätä.
ituvirtanen
06.03.2019 21:24:43

WanhaWetäjä: Joskus innostun myös tallentamaan soittoani, suosittelen kaikille, se jos mikä opettaa ja pudottaa maan pinnalle jos alkaa liikaa leijumaan.
JOS en soittaisi päivittäin niin taantuisin varmasti hyvin pian sellaseen tilanteeseen että paree laittaa pillit lopullisesti pussiin.

Tässä on kyllä kaksi niin merkittävää asiaa, että on plussan paikka. Leijuminen loppuu sillä sekunnilla, kun loopperin panee toistamaan. Ja tatsi katoaa kamalaa kyytiä, jos joutuu olemaan erossa soittimista useamman päivän.
baron
06.03.2019 22:09:44 (muokattu 06.03.2019 22:11:47)

WanhaWetäjä: Juu ei kyllä ole, toki se että tietää olevansa ihan kelpo soittaja voi olla joillekkin kova pala JOS sen sanoo ääneen.

Mä oon kerran kuullut keikan jossa WW oli tuuraajana ja joitain hänelle vieraita piisejä oli bändin ohjelmistossa ja ilman lappuja hän selvisi ikään kuin piisit olisi hänelle vanhoja tuttuja eli kyllä hänellä "korvat toimii"!

Suoraan sanoen: Vilpittömän kateellinen:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jucciz
08.03.2019 01:54:01
WanhaWetäjä: Vaikka eletään vuotta 2019 niin vieläkin on bandeja joiden nuotti"kirjasto" joko loistaa poissaolollaan tai se on joku repaleinen, iso kansio josta ei löydä mitään, tässä kohtaa on pakko sanoa vaan "mikä sävellaji" kun rumpali jo laskee biisia sisään. Se on sitten herran haltuun jos korvat ei pelaa yhtään.

Mietin silloin vuonna 2009 kun rupesin opinnäytetyötäni tekemään, että kyllä varmaan homma hiljalleen parantuu ja ihmiset oppivat historiasta. Tutkin siis tuolloin nimenomaan sitä, millaista infoa hyvässä komppilapussa tulisi olla ja mitä niihin puolestaan ei tahdota. Keräsin keikkailevilta muusikoilta materiaalia ja silloin tilanne oli tuo, mitä yllä kuvataan.

Harmi kyllä, tilanne ei näytä olenaisesti parantuneen tässä välissä. :(
House Band
08.03.2019 09:22:31 (muokattu 08.03.2019 09:23:20)
Jucciz: Mietin silloin vuonna 2009 kun rupesin opinnäytetyötäni tekemään, että kyllä varmaan homma hiljalleen parantuu ja ihmiset oppivat historiasta. Tutkin siis tuolloin nimenomaan sitä, millaista infoa hyvässä komppilapussa tulisi olla ja mitä niihin puolestaan ei tahdota. Keräsin keikkailevilta muusikoilta materiaalia ja silloin tilanne oli tuo, mitä yllä kuvataan.

Harmi kyllä, tilanne ei näytä olenaisesti parantuneen tässä välissä. :(

Pidemmällä otannalla laput on kyllä parantuneet huomattavasti.
Aikoinaan kun aloitin,ei ollut lapun lappua mistään. Siinä ne vauhdissa sitten oppi ulkoa.
Rumpunuotteja ei juuri kukaan ole eteen tuonut,paitsi silloin,jos biisissä on jotain selllaista olennaista,mikä sen vaatii.
Tai sitten kukaan ei vaan halua käyttää aikaa niiden lappujen kirjoittamiseen.
Siitä kun harvoin kukaan on halukas maksamaan.
WanhaWetäjä
08.03.2019 10:39:15 (muokattu 08.03.2019 10:40:45)

House Band: Pidemmällä otannalla laput on kyllä parantuneet huomattavasti.
Tänä päivänä suurella osalla laput on asiallisia ja padeilla, jos on tuuraus niin ne saa hyvissä ajoin s-postilla. Toki ei ole kauaa kun tuurasin jossain ja solistin kansio oli sellanen ison Raamatun paksuinen, kun aukaisin sen niin se levisi kuin haitarin palkeet, eli se oli kutakuinkin siinä, mentiin sitten korvalla.

Aikoinaan kun aloitin,ei ollut lapun lappua mistään. Siinä ne vauhdissa sitten oppi ulkoa.
Samasta lähtökodasta varmaan moni + 60v on aikoinaan alalle joko lähtenyt tai ajautunut. Ehkä siinä on ollut myös hyvät puolensa korvan kehittymisen kantilta.
Mun yks parhaita opinjaksoja oli viihdevedot Treen Rosendahlin ruokasalissa, puolalainen TV:sta tuttu muusikko soitti Rhodesia, mistään ei ollut lappuja ja mentiin mitä kaverin mieleen tuli, lähinnä jazz-stankkuja, soitin siis bassoa tuolloin. Oikeastaan kaikki alkutaipaleen bandit olivat sellasia että jos jotain lappuja oli niin ne oli soitulappuja.

Rumpunuotteja ei juuri kukaan ole eteen tuonut,paitsi silloin,jos biisissä on jotain selllaista olennaista,mikä sen vaatii.
Muistan 80-luvun alusta yhen tuurauksen missä rumpali soitti joka biisin lapuista, veikkaan että bassolinjasta eli ei varsinaisesta rumpulapusta.
Ko kaiffari oli myöhemmin TV-kakkosen musatuotannoissa Treella monta vuotta.

Tai sitten kukaan ei vaan halua käyttää aikaa niiden lappujen kirjoittamiseen.
Siitä kun harvoin kukaan on halukas maksamaan.

Joo, pari kertaa on ollut tilanne että on joutunut kirjottamaan lapun hääkeikkaa varten, ei siinä mitään mutta kun bandin liideri soitti kiippareita ja minä olin vain basisti.
En tiedä millä levelilla ko kiippari oli kotiläksynsä tehnyt mutta ei se ihan putkeen mennyt. Vastuu viihteestä on suhteellinen käsite, ilmeisesti olen liian tunnollinen ja koetan tehdä työni niin hyvin kuin osaan.

Mikä muuten mahtaa olla bilebandien nuottipolitiikka? Biisit treenataan kämpillä ja soitetaan ilman lappuja? Voisi olettaa että treenivaiheessa olisi jotain lapuntynkää vai mennäänkö ihan siltä pohjalta että jokainen tsekkaa oman osuutensa, tukena ehkä joku sointu/rakennekartta? Tämän päivän bileosasto on kyllä aika haastavaa jos ei mennä sitä "bonjovi/popeda/finnhits" akselia vaan uudempaa tuotantoa. Viimeksi kun kuulin suomi-bilebandia laivalla n. vuosi sitten niin se oli aika perinteinen eli just tuota "bonjovi" osastoa, hyvin tuntui purevan porukkaan.
House Band
08.03.2019 13:06:04
WanhaWetäjä: Tänä päivänä suurella osalla laput on asiallisia ja padeilla, jos on tuuraus niin ne saa hyvissä ajoin s-postilla. Toki ei ole kauaa kun tuurasin jossain ja solistin kansio oli sellanen ison Raamatun paksuinen.

Mikä muuten mahtaa olla bilebandien nuottipolitiikka? Biisit treenataan kämpillä ja soitetaan ilman lappuja? Voisi olettaa että treenivaiheessa olisi jotain lapuntynkää vai mennäänkö ihan siltä pohjalta että jokainen tsekkaa oman osuutensa, tukena ehkä joku sointu/rakennekartta? Tämän päivän bileosasto on kyllä aika haastavaa jos ei mennä sitä "bonjovi/popeda/finnhits" akselia vaan uudempaa tuotantoa. Viimeksi kun kuulin suomi-bilebandia laivalla n. vuosi sitten niin se oli aika perinteinen eli just tuota "bonjovi" osastoa, hyvin tuntui purevan porukkaan.

Joo noita jesuksensuuriajapaksuja mappeja aina näkee silloin tällöin.
Onneksi harvemmin.
Eräskin kapellimaestro sai lempinimen kirjastonhoitaja,kun oli noita irtonuotteja joka paikka täynnä.Nimen antoi siis artisti. Hyvin Kansanomainen artisti.

Bileosastosta henk.koht.kokemuksen on juurikin niin,että biisit opetellaan hyvinkin ulkoa ja tarkasti soundimaailmoja myöden.
Treeneihin ei ole tarvinnut vaivautua.Ainakaan vielä.
Jotain sanoja ja sointuja näkee pädeillä eikä juurikaan paperiplappuja ole tullut vastaan.
Nykytekniikasta on myös se hyöty,että voidaan poiketa biisilistasta,kunhan joku ehtii päivittää kaikille pädeille muutoksen.
Eikä muuten tarvii huudella sinne rumpuakvaarioon mitä seuraavaksi mennään.
Kätevää,eikö totta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)