Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nelisointujen muodostaminen
1
alkhau
28.02.2019 12:23:57 (muokattu 28.02.2019 12:50:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku minua fiksumpi selittää miten yksinkertaisuudessaan nelisoinnut muodostetaan. Ymmärrän peruslogiikan ja ne helpoimmat nelisoinnut onnistuu, mutta kun mennään vähän erikoisempiin sointuihin (vähennetty tai 7-5) niin en ymmärrä enää logiikkaa.
 
Minulla tuli esimerkiksi ongelma soinnun Es duuri vähennetty seiskan kanssa. Minulla oli tehtävässä annettu sävelet es, ges, bb ja deses. Tutkiskelin kvinttiympyrää ja totesin että sointuhan voisi aivan hyvin olla myös es molli vähennetty seiska. Miten siis tiedän onko kyse ensinnäkin duurista vai mollista, sillä es mollissa on jo valmiiksi alennettu kaikki soinnun sävelet ja siitä on helppo pudottaa ne tarvittavat sävelet vielä oikeisiin paikkoihin jotta saadaan se vähennetty seiska.
 
Lisäkysymyksenä vielä mitä tarkoittaa nelisoinnuissa miinus sointumerkin perässä? Esim Em7-
 
Eläkeläissoittaja
28.02.2019 15:19:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi, jos sointu on vaikkapa C7-5 tai näin myös merkittynä C7b5, niin se tarkoittaa, että kvintti eli viides sävel C-duuriasteikossa (G) on alennettu puolisävelaskelta alaspäin ja nelisointu muodistuu näin perusasemassa äänin C, E, Gb Bb. Nelisoinnut voidaan myös kääntää niin, että jokin muu soinnun sävel on alimmaisena kuin perussävel.
 
Selittäkööt toiset lisää kysymykseesi liittyvät asiat soinnutuksesta. :)
 
baron
28.02.2019 15:28:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alkhau:Minulla tuli esimerkiksi ongelma soinnun Es duuri vähennetty seiskan kanssa. Minulla oli tehtävässä annettu sävelet es, ges, bb ja deses. Tutkiskelin kvinttiympyrää ja totesin että sointuhan voisi aivan hyvin olla myös es molli vähennetty seiska. Miten siis tiedän onko kyse ensinnäkin duurista vai mollista, sillä es mollissa on jo valmiiksi alennettu kaikki soinnun sävelet ja siitä on helppo pudottaa ne tarvittavat sävelet vielä oikeisiin paikkoihin jotta saadaan se vähennetty seiska.
Lisäkysymyksenä vielä mitä tarkoittaa nelisoinnuissa miinus sointumerkin perässä? Esim Em7-

 
Em7- on ei-suositeltava merkintä joka tarkoittaa että kvintti on vähennetty eli sävelet
e-g-bb-d eli niin sanottu puolidimi Em7b5.
 
Duuri vähennetty seiska?? Tarkoittaako dimisointua? Ei duuri-dimisointua ole olemassa.
Es vähennetty seiskasointu = es - ges - bbb(tupla-alennettu h) - deses eli enharmonisesti es-ges-a-c.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ituvirtanen
01.03.2019 00:16:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ylinouseva: 1-3-#5 (kaksi suurta terssiä, vaikka C - E - G#)
duuri: 1-3-5 (suuri, pieni)
molli: 1-b3-5 (pieni, suuri)
vähennetty: 1-b3-b5 (kaksi pientä)
 
sus4: 1-4-5 (suspended eli pidätetty terssi, korvataan kvartilla)
 
Nyt noihin voi lisätä 6 (sekstin), 7 (pienen septimin) tai maj7 (suuren septimin) ja kasassa on jo monta nelisointua.
 
Viitosen voi kolmisoinnussa korottaa #5 tai +5. Sen voi myös laskea b5 tai -5, siten saadaan esimerkiksi 7+5 tai vaikka maj7-5.
 
Nyt en kirjoita jokaista vaihtoehtoa auki mutta tuolla avaimella pitäisi päästä jo aika pitkälle. Moni esittää kysymyksen enharmonisista äänistä ja yrittää selvittää kuullun soinnun avulla oikeaa merkintätapaa. Jos (sointu)progressio ei vastaa suoraan kysymykseen, pitää lukea lapusta, mitä on haettu.
 
Eläkeläissoittaja
01.03.2019 05:06:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: ylinouseva: 1-3-#5 (kaksi suurta terssiä, vaikka C - E - G#)
duuri: 1-3-5 (suuri, pieni)
molli: 1-b3-5 (pieni, suuri)
vähennetty: 1-b3-b5 (kaksi pientä)
 
sus4: 1-4-5 (suspended eli pidätetty terssi, korvataan kvartilla)
 
Nyt noihin voi lisätä 6 (sekstin), 7 (pienen septimin) tai maj7 (suuren septimin) ja kasassa on jo monta nelisointua.
 
Viitosen voi kolmisoinnussa korottaa #5 tai +5. Sen voi myös laskea b5 tai -5, siten saadaan esimerkiksi 7+5 tai vaikka maj7-5.
 
Nyt en kirjoita jokaista vaihtoehtoa auki mutta tuolla avaimella pitäisi päästä jo aika pitkälle. Moni esittää kysymyksen enharmonisista äänistä ja yrittää selvittää kuullun soinnun avulla oikeaa merkintätapaa. Jos (sointu)progressio ei vastaa suoraan kysymykseen, pitää lukea lapusta, mitä on haettu.

 
Hyvin opastettu. :)
 
Epämuusikko
01.03.2019 11:21:16 (muokattu 01.03.2019 11:27:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-numerot viittaa duuriasteikkoon, siitä poikkeamat ilmoitetaan +/- tai b/#. Toki mollius merkitään niin kuin tiedät. "Lumiukossa kerroksen tai kerroksia skippa
avat lisäsävelet" merkitään vissiin add-etuliitteellä. Muuten siellä olisi ne väliäänetkin.
 
-siinäpä ne tärkeimmät. lisätietoja voit katella joko netistä, Mark Levien Jazz Theory tai Jazz Piano Bookista, Max Tabellin kirjasta tai sitten vetää korvalla. Mitä enemmän numeroita soinnussa, niin ensinnäkin pitää tietää muutama lisäsääntö, ja sitä enemmän soisi kiinnostavan että mites noi muunnesävelet ja miksi ja mihin yhteyteen jnejnejne. Sitten uskoisin hommassa olevan enemmän järkeä.
 
uliuli
Eläkeläissoittaja
01.03.2019 15:19:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seppo Hovin kirja "Vapaa säestys 2" käsittelee soinnutusta selkein esimerkein. Suosittelen sen hankkimista. :)
 
Jucciz
03.03.2019 21:07:22 (muokattu 03.03.2019 21:07:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: -numerot viittaa duuriasteikkoon, siitä poikkeamat ilmoitetaan +/- tai b/#. Toki mollius merkitään niin kuin tiedät. "Lumiukossa kerroksen tai kerroksia skippa
avat lisäsävelet" merkitään vissiin add-etuliitteellä. Muuten siellä olisi ne väliäänetkin.
 
-siinäpä ne tärkeimmät. lisätietoja voit katella joko netistä, Mark Levien Jazz Theory tai Jazz Piano Bookista, Max Tabellin kirjasta tai sitten vetää korvalla. Mitä enemmän numeroita soinnussa, niin ensinnäkin pitää tietää muutama lisäsääntö, ja sitä enemmän soisi kiinnostavan että mites noi muunnesävelet ja miksi ja mihin yhteyteen jnejnejne. Sitten uskoisin hommassa olevan enemmän järkeä.

 
Koska enemmän on enemmän, miksi käyttää pienempiä kuin 13-sointuja? Niitä voi sit muunnella tarpeen mukaan, mutta kyllä 13 on hyvä ja turvallinen peruslähtökohta. Paljolla pärjää aina.
baron
04.03.2019 08:33:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Koska enemmän on enemmän, miksi käyttää pienempiä kuin 13-sointuja? Niitä voi sit muunnella tarpeen mukaan, mutta kyllä 13 on hyvä ja turvallinen peruslähtökohta. Paljolla pärjää aina.
 
Mut aina ei dominanttisointu toimi eli vaihteeksi maj13.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Eläkeläissoittaja
04.03.2019 10:23:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs 13#11päällekkäissointu?
 
Jucciz
04.03.2019 10:32:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mut aina ei dominanttisointu toimi eli vaihteeksi maj13.
 
Juu ja mollit myös. Pääasia, että 13 näkyy. ;)
baron
04.03.2019 10:32:41 (muokattu 04.03.2019 13:12:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eläkeläissoittaja: Entäs 13#11päällekkäissointu?
 
Voi sitä vielä parantaa = X13#11b15.
Saadaan suuri ja pieni septimi samaan sointuun:-)
 
Edit: Päällekkäissointuna/bichordina
 
C7
__
D6
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Eläkeläissoittaja
04.03.2019 11:14:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Voi sitä vielä parantaa = X13#11b15.
Saadaan suuri ja pieni septimi samaan sointuun:-)

 
Humpassa harvemmin tarvii näitä päälekkäissointuja. No, biisin loppuun voi turskauttaa ja hämmentää itseään ja muita. ;-)
 
Epämuusikko
06.03.2019 11:34:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Koska enemmän on enemmän, miksi käyttää pienempiä kuin 13-sointuja? Niitä voi sit muunnella tarpeen mukaan, mutta kyllä 13 on hyvä ja turvallinen peruslähtökohta. Paljolla pärjää aina.
 
Jim McNeelyn säestyskirjassa oli yhtenä lopetussointuna
 
A
_
E
_
F
 
siinä on seksiä.
 
uliuli
Jucciz
09.03.2019 00:58:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Jim McNeelyn säestyskirjassa oli yhtenä lopetussointuna
 
A
_
E
_
F
 
siinä on seksiä.

 
Yläasteella ihmisbiologian tunnilla kaikille tuleville alfa- ja betauroksille ois hyvä kertoa nämä lohdun sanat: myös pienellä terssillä varustetuille tapauksille suuri seksti on ihan saavutettavan rajoissa.
Vessajono
09.03.2019 01:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Yläasteella ihmisbiologian tunnilla kaikille tuleville alfa- ja betauroksille ois hyvä kertoa nämä lohdun sanat: myös pienellä terssillä varustetuille tapauksille suuri seksti on ihan saavutettavan rajoissa.
 
Ja jos oikein hyvin käy niin lopussa saattaa tapahtua harhapurkaus kakkoselle.
 
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
Jucciz
09.03.2019 01:10:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Ja jos oikein hyvin käy niin lopussa saattaa tapahtua harhapurkaus kakkoselle.
 
Sus siunatkoon! Sus2 vai sus4, kukin päättäköön tahoillansa.
Eläkeläissoittaja
09.03.2019 08:21:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Sus siunatkoon! Sus2 vai sus4, kukin päättäköön tahoillansa.
 
Suuri sekuntipidätys ja kvarttipidätys sekä koko porukka putkaan. ;)
 
Epämuusikko
12.03.2019 00:21:14 (muokattu 12.03.2019 00:21:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Takaisin aiheeseen.
Minkä tahansa sointujen muodostaminen on helppoa ainakin ajatuksen tasolla, kun pelaa "mikä on X:lle Y" -peliä, korvaten X nuotin nimellä ja Y:n numerolla, kera mahdollisen etuliitteen.
 
Jossain vaiheessa toki ajankohtaistuu notta mitkä lisäsävelyhdistelmät ovat milloinkin mieluisia, mutta nyt ainakin muodostamisen peruslihaksisto olisi pumpissa.
 
uliuli
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «