Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 5 6 7 834 35 36 37 38
LaMotta
23.02.2019 10:52:47

Ihmisten eliminoinnin sijaan itsellä oli lähinnä kyllä mielessä kertakäyttöhyödykekulttuurista luopuminen.......
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
harryk
23.02.2019 11:10:42

Nettikaupan ilmaiset palautukset kuormittavat ympäristöä tosi rajusti. Jopa 40-50 % netistä ostetuista vaatteista palautetaan takaisin. Tämä tarkoittaa sitä, että niitä kuljetetaan kahteen kertaan edestakaisin ja suuri osa sitten tuhotaan, koska niitä ei voida enää myydä uusina asiakkaille. Joku perheen viikon lomalento kerran vuodessa ei paloa paina verrattuna kymmeniin miljooniin palautustavaroiden rahtauksiin vuodessa.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
VIPMetal
23.02.2019 11:38:14

harryk: Nettikaupan ilmaiset palautukset kuormittavat ympäristöä tosi rajusti. Jopa 40-50 % netistä ostetuista vaatteista palautetaan takaisin. Tämä tarkoittaa sitä, että niitä kuljetetaan kahteen kertaan edestakaisin ja suuri osa sitten tuhotaan, koska niitä ei voida enää myydä uusina asiakkaille. Joku perheen viikon lomalento kerran vuodessa ei paloa paina verrattuna kymmeniin miljooniin palautustavaroiden rahtauksiin vuodessa.

Totta. Asialle pitäisi tehdä jotain, mutta koska raha ratkaisee kaikessa, niin tuskinpa sille mitään tehdään.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
hallu
23.02.2019 11:47:43
VIPMetal: Totta. Asialle pitäisi tehdä jotain, mutta koska raha ratkaisee kaikessa, niin tuskinpa sille mitään tehdään.

Palautuksista pitäisi tehdä maksullista..... vaikkapa vain niin, että asiakas maksaa tavaran liikuttelusta aiheutuvat kulut, se vähnetäisi turhaa sovittamista, mutta jättäisi kuitenkin mahdollisuuden palauttaa sopimaton tuote jos ei ole ihan perillä omista mitoistaan.

"raha ratkaisee" maailma on tullut lyhyen historiansa päähän ja nyt on aika ottaa valta takaisin kansalle ja poliittisille päättäjille. Onhan jopa kokoomus (tai ainakin jotkut heistä) myönteneet että markkinat eivät säätele itse itseään ilman sääntelyä. Vielä kaksituhattaluvun alussa oli hegemonia ettei mitään poliittista sääntelyä tarvita vaan markkinat hoitaa kaiken. Nyt on nähty että ei hoida. Tuon postimyynnin palautusten maksullisuuden voisi hyvin määrätä laissa.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
hallu
23.02.2019 11:50:34
LaMotta: Ihmisten eliminoinnin sijaan itsellä oli lähinnä kyllä mielessä kertakäyttöhyödykekulttuurista luopuminen.......

En minäkään ihan eliminoimista tarkoittanut. Lähinnä tarkoitin, että poliitikot voisivat lopettaa puheet synnytystalkoista ja lapsettomuuden tai korkeintaan yhden lapsen valitseville perheille voisi maksaa jotakin kannustimia ja katolinen kirkko eli paavi voisi tarkistaa näkemyksiään ehkäisystä ja abortista, niin maailma pelastuisi.
Mikko1978
23.02.2019 12:50:10 (muokattu 23.02.2019 13:06:02)
Laulava Kylätohtori: No miksi ylipäätään pitää ostaa vehje, minkä toimintoja ei tarvitse? Miksi ostaa se, mikä sopii itselle huonosti, eikä sitä, joka on itselle parempi? Miksei osta sitä, mitä on helppo käyttää, vaan se, mitä on hankalampi käyttää.

Pikkusen kannatta nyt löysätä sitä digipipoa ja ymmärtää, että se oma mielipide ja itselle paras ratkaisu, ei ole totuus ja kaikille parhaiten sopiva vaihtoehto. Ja kuten mä sanoin, niin kyllä mä ostan digiä, jos se sopii paremmin tarkoituksiini kuin analoginen. Ei tässä ole kyse mistään periaatteesta, vaan siitä, että ostan itselleni parhaat kamat.

Melkein kaikissa laitteissa on toimitoja, mitä en tarvitse. Pyykinesukoneesta käytän kahta ohjemaa, vedenkeittimestä vain puolta lämpötilavalinnoista ja jääkaapin termostaattia en säätele koskaan. Ei noiden laitteiden tarpeettomat toiminnot tee niistä yhtään huonompia. En myöskään pidä putkivahvistinta mulle huonona sillä perusteella, että siinä on vaikkapa mulla tarpeeton valinta jenkkijännitteelle tai tehovalinta, jota en tarvitse.

Sulla on nyt joku mieletön tarve viedä jollekin henkilökohtaiselle tasolle keskustelua. Itseäni tuo ei kiinnosta, vaan pyrin juttelemaan vain otsikon aiheesta eli laitteista. Ylipäätään kysymyksen siitä, että mitä roinaa nimimerkki Laulava Kylätohtorin kuuluu ostaa, ovat puhtaasti omia valintojasi, jotka eivät kuulu mulle sitten millään tavalla. Ja sitten kun aletaan kyselemään, että miksi pitäisi ostaa se, mikä sopii itselle huonosti, alkaa homma menemään jo typeräksi.

En mä tiedä, mikä on toista ekologisempi. Etkä näköjään tiedä sinäkään. Asian ratkaisemiseksi tarvittaisin kattavaa elinkaaritutkimusta, ei se mistään mummiälest-huutelusta miksikään tule. Ja koska jako on joka tapauksessa paljon monitahoisempi kuin pelkkä digi vs analoginen, niin on päivänselvää, ettei koko ekologisuusasiaa voida ratkaista julistamalla toista absoluuttisesti ekologisemmaksi. Joskus se ekologisempi keissi sisältää enemmän analogista, joskus digiä.

Nyt lähdet mystifioimaan hemmetin yksinkertaista asiaa. Mitä ihmeen elinkaarianalyysiä tarvitaan, kun erot lähtökohdissa noin valtavia? Vähän sama, kuin vaatisin todisteita siitä, että onkohan ekologisempaa asua 20 vai 500 neliön asunnossa.

Tätä juuri tarkoitin. Pari lomareissua lentokoneella on niinku eri juttu, mitä ei lasketa. Mutta kyllä mä olen silti elologisempi ku mulla on 800 gramman digitaalinen. *facepalm*

Ja taas hiipii henkilökohtaisuudet stagelle sieltä putkistäkin takaa. Mitä jos tulisit sitten vasta esittelemään noita facepalmejasi, kun olen ensin käynyt edes kerran eläissäni siellä Thaimaassa tai jossakin vastaavassa kaukomaan lomakohteessa? Kun mulla ei ole sitä joka talven perintaistä Thaimaanmatkaa, niin joudun miettimään vähän muitakin kulutuskohteita.

Kompastuit tahtoosi painaa mua johonkin kuvitteleemasi muottiin, sillä kirjoittanut en ole mitään tuollaista. Pidän lentoliikenteen päästöjä isona ongelmana, enkä millään tavalla ole niitä esittänyt merkityksettöminä. Kun vertaillaan kahden laitteen keologisuutta, on vain aika hyödytöntä siirtää keskustelu lentoliikenteeseen. Kun puhutaan ekologisuudesta, niin sormen osoittelu toisaalle ei johda mihinkään, vaan pitäisi löytää keinoja vähentää omaa kulutustaan. Toki on aina helpompi vain syytellä muita...

Ja tuossa todettiin, että putkari vie parin euron edestä sähköä, joten sähkönkulutuksen puolesta olet kyllä esimerkillisen ekologinen. :)

Euro ei ole oikea mitta ekologisuudelle. Niin tuo esitettu esimerkki kuluttaisi noin 15 kilowattituntia sähköä kuukausittain, joka lisäisi noin 20 prosenttia asuntoni sähkönkulutusta ja olisi enemmän kuin vaikka asuntoni sähkösauna kuluttaa. Se on jo ihan huomattava muutos.
Laulava Kylätohtori
23.02.2019 13:30:23
Mikko1978: Melkein kaikissa laitteissa on toimitoja, mitä en tarvitse. Pyykinesukoneesta käytän kahta ohjemaa, vedenkeittimestä vain puolta lämpötilavalinnoista ja jääkaapin termostaattia en säätele koskaan. Ei noiden laitteiden tarpeettomat toiminnot tee niistä yhtään huonompia. En myöskään pidä putkivahvistinta mulle huonona sillä perusteella, että siinä on vaikkapa mulla tarpeeton valinta jenkkijännitteelle tai tehovalinta, jota en tarvitse.

Sulla on nyt joku mieletön tarve viedä jollekin henkilökohtaiselle tasolle keskustelua. Itseäni tuo ei kiinnosta, vaan pyrin juttelemaan vain otsikon aiheesta eli laitteista. Ylipäätään kysymyksen siitä, että mitä roinaa nimimerkki Laulava Kylätohtorin kuuluu ostaa, ovat puhtaasti omia valintojasi, jotka eivät kuulu mulle sitten millään tavalla. Ja sitten kun aletaan kyselemään, että miksi pitäisi ostaa se, mikä sopii itselle huonosti, alkaa homma menemään jo typeräksi.

No itse sä lainasit mua ja kommentoit mun kommentteja omista valintaperusteista. Mitä helvettiä? :D Ja nyt sä muka oletkin yhtäkkiä puhunut koko ajan jollain ylätasolla. Voi tsiisus! :D

Nyt lähdet mystifioimaan hemmetin yksinkertaista asiaa. Mitä ihmeen elinkaarianalyysiä tarvitaan, kun erot lähtökohdissa noin valtavia? Vähän sama, kuin vaatisin todisteita siitä, että onkohan ekologisempaa asua 20 vai 500 neliön asunnossa.

Ei kukaan ole mitään mystifioinut. Jos sä et ymmärrä, että päästöt kuuluu laskea koko elinkaaren ajalta, en mä sille mitään voi. Kannattaa kuitenkin perehtyä asiaan.

Ja taas hiipii henkilökohtaisuudet stagelle sieltä putkistäkin takaa. Mitä jos tulisit sitten vasta esittelemään noita facepalmejasi, kun olen ensin käynyt edes kerran eläissäni siellä Thaimaassa tai jossakin vastaavassa kaukomaan lomakohteessa? Kun mulla ei ole sitä joka talven perintaistä Thaimaanmatkaa, niin joudun miettimään vähän muitakin kulutuskohteita.

Kompastuit tahtoosi painaa mua johonkin kuvitteleemasi muottiin, sillä kirjoittanut en ole mitään tuollaista. Pidän lentoliikenteen päästöjä isona ongelmana, enkä millään tavalla ole niitä esittänyt merkityksettöminä. Kun vertaillaan kahden laitteen keologisuutta, on vain aika hyödytöntä siirtää keskustelu lentoliikenteeseen. Kun puhutaan ekologisuudesta, niin sormen osoittelu toisaalle ei johda mihinkään, vaan pitäisi löytää keinoja vähentää omaa kulutustaan. Toki on aina helpompi vain syytellä muita...

Euro ei ole oikea mitta ekologisuudelle. Niin tuo esitettu esimerkki kuluttaisi noin 15 kilowattituntia sähköä kuukausittain, joka lisäisi noin 20 prosenttia asuntoni sähkönkulutusta ja olisi enemmän kuin vaikka asuntoni sähkösauna kuluttaa. Se on jo ihan huomattava muutos.

Lopeta jo, tuskinpa kukaan jaksaa tätä enää. Sovitaan, että sä voitit, niin voidaan kaikki jatkaa elämää eteenpäin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
23.02.2019 13:34:41
harryk: Nettikaupan ilmaiset palautukset kuormittavat ympäristöä tosi rajusti. Jopa 40-50 % netistä ostetuista vaatteista palautetaan takaisin. Tämä tarkoittaa sitä, että niitä kuljetetaan kahteen kertaan edestakaisin ja suuri osa sitten tuhotaan, koska niitä ei voida enää myydä uusina asiakkaille. Joku perheen viikon lomalento kerran vuodessa ei paloa paina verrattuna kymmeniin miljooniin palautustavaroiden rahtauksiin vuodessa.

Jep, enemmän kuin lento- ja laivaliikenne.

https://yle.fi/uutiset/3-10309581
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
calluna
23.02.2019 13:50:00
Äänestän: molemmat.
Kotona jo pitkään mallinnetulla hissuteltu, ennen THR, nyt Mustang III.
Mutta nyt on muutoksen tuulia kun treenikselläkin mallinnusta, toki putkien vieressä. Eli kahden vahvarin setillä, jossa Mustang IV:llä voi soittaa kaikkea ja sit kun iskee putkikaipuu voi polkaista JCM:n laulamaan.

Molempi parempi.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
BugBadWolf
23.02.2019 14:23:46
hallu: ...ja katolinen kirkko eli paavi voisi tarkistaa näkemyksiään ehkäisystä ja abortista, niin maailma pelastuisi.

Sinänsä ihan oikealla asialla olet, mutta väestöräjähdyksen aiheuttajiin katoliset eivät liikoja voi vaikuttaa. Suurimmat pommit kun tulevat hindujen, muslimien ja kiinan eri lahkojen suunnalta.

Sitäpaitsi Suomen kohdalla pitää tietää että tämä virallinen virtuaalivaluutta toimii vain jatkuvan kasvun menetelmällä. Sellainenhan ei ole oikeasti mahdollista, mutta keinotekoisesti tätä pystyynkuollutta ideaa voidaan ruokkia siihen asti että väistämättä tulevan romahduksen jälkeen ei ole enää mahdollista pelastaa mitään.

Suomalaisen on ihan turha vaivata itseään maailman pelastamisella. Meitä on noin 5 miljoonaa, eikä edes sen kokoista sakkia saada - kaikesta hienosta koulutuksesta ja hurskaista puheista huolimatta - tajuamaan mitään sellaista asiaa joka ei ole oman persereiän välittömässä läheisyydessä. Jokaista sinun ekotekoasi kohti maailmalla on miljoona luolamiehen tasolla elävää ihmisapinaa, jotka nakkelevat paskaa 24/7 jokaiseen ilmansuuntaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hallu
23.02.2019 15:06:31
BugBadWolf: Sinänsä ihan oikealla asialla olet, mutta väestöräjähdyksen aiheuttajiin katoliset eivät liikoja voi vaikuttaa. Suurimmat pommit kun tulevat hindujen, muslimien ja kiinan eri lahkojen suunnalta.

Sitäpaitsi Suomen kohdalla pitää tietää että tämä virallinen virtuaalivaluutta toimii vain jatkuvan kasvun menetelmällä. Sellainenhan ei ole oikeasti mahdollista, mutta keinotekoisesti tätä pystyynkuollutta ideaa voidaan ruokkia siihen asti että väistämättä tulevan romahduksen jälkeen ei ole enää mahdollista pelastaa mitään.

Suomalaisen on ihan turha vaivata itseään maailman pelastamisella. Meitä on noin 5 miljoonaa, eikä edes sen kokoista sakkia saada - kaikesta hienosta koulutuksesta ja hurskaista puheista huolimatta - tajuamaan mitään sellaista asiaa joka ei ole oman persereiän välittömässä läheisyydessä. Jokaista sinun ekotekoasi kohti maailmalla on miljoona luolamiehen tasolla elävää ihmisapinaa, jotka nakkelevat paskaa 24/7 jokaiseen ilmansuuntaan.

Tarkoittanet, että turha vaivata päätään asialla jolle ei oikeasti voi mitään. Katselin kerran luontodokumenttia jossa näytettiin lehdenleikkaajamuurahaisten elämää. Se muistutti kovasti ihmiskuntaa, mutta tuli sitten ruohikkopalo joka teki selvää koko yhdyskunnasta. Mitä teki lehdenleikkaajamuurahaiset? ne jatkoivat tulipalon keskellä lehtien leikkaamista ja niiden pesään kantamista kunnes kärventyivät taakkoineen liekkimereen. Kuten sanottua, ne muistuttivat kovasti ihmiskuntaa :-) . No ne ei ilmeisestikään olleet vastuussa siitä ruohikkopalosta, mutta noin muuten.

Juice lauloi "istuta vielä se omenapuu, vaikka tuli jo tukkaasi nuolee..." . Tulkitsin tuota aina, että jos ihminen ei voi tehdä kuin parhaansa, niin tekee sitten edes sen. Toisaalta sen voi tulkita myös niin, että "meillä on vain tämä hetki".
VIPMetal
23.02.2019 15:13:09

Lepinkäinen: Joo, nuo puhtaat ja reunarosot oli edellisen mallinnussukupolven ongelma. Samoin reagointi volapotikkaan nykyään pikkasen toista jne.

Axe SRV hommia ala Tyler Grund:
https://youtu.be/POKPRCZ--q8

Johtuneeko musta, mutta ei tää ihan maaliin mene kyllä? Jotain muovista tossa soundissa on... varmasti menee ku väärä raha jossain pizzeriassa tosin.
Lepinkäinen
23.02.2019 15:25:54
VIPMetal: Johtuneeko musta, mutta ei tää ihan maaliin mene kyllä? Jotain muovista tossa soundissa on... varmasti menee ku väärä raha jossain pizzeriassa tosin.

Joo, selkeesti muovista, varmaan toi straton pleksi ja mikin kuoret.
Matias.
23.02.2019 15:36:03

Pitäisin tätä huolestuttavana logiikkana. Tämä on vähän kuin Kiina -kortin esiin ottaminen tässä aiheessa. En usko että se yksi perhe kymmeniä miljoonia asiakaspalautuksia vuodessa tekee. En noita palautuksia hirveän hyvällä itsekään katso. Vuosittainen lomalento kaukokohteeseen saastuttaa kyllä paljon enemmän kuin keskivertoperheen asiakaspalautukset. Monen autoilijan vuosittaiset päästöt jää helposti toiseksi kaukomatkan rinnalla.
VIPMetal
23.02.2019 15:37:56

Lepinkäinen: Joo, selkeesti muovista, varmaan toi straton pleksi ja mikin kuoret.

Mutta kyllä tuo Hendrixin kuva auttaa pääsemään tunnelmaan. =D
BugBadWolf
23.02.2019 15:47:10
hallu: Tarkoittanet, että turha vaivata päätään asialla jolle ei oikeasti voi mitään....

En. Tarkoitin että on turha vaivata päätään keskittymällä vääriin asioihin. Monet suomalaisten hurskaina mellastamat ekoteot ovat oikeasti asperiinia maksasyöpään. Tauti on niin paha että ehkäpä väki tarvitsee illuusion jonkinlaisesta vaikuttamisen mahdollisuudesta jaksaakseen herätä huomisaamunakin.

Ikävä totuus on kuitenkin se että jos käytämme energiaa vääriin asioihin, ne oikeat korjausta vaativat asiat vuotavat koko ajan paskaa taivaalle.

Maailma tarvitsisi sivistystä ja varsinkin naisten koulutusta. Näin väestöräjähdys saataisiin kuriin. Sen sijaan me kuitenkin rakensimme taloutemme perustumaan jatkuvaan kasvuun. Ja tämäkin vain tehdäksemme muutamia kymmeniä ihmisiä aivan mielipuolisen rikkaiksi.

Syöpä ei lähde asperiinilla, eikä seitsemän köyhemmissä oloissa, vähemmällä koulutuksella elävän miljardin paskat parin miljoonan ihmisen toimeentulon romuttamisella.

Niinkuin vaikkapa tämä sähköauto... Että Suomi sähkölle ensi syksyyn mennessä, tms. Oikeastihan se tarkoittaisi vain sitä että (vedin hatusta) 70% ihmisistä jäisi vaille autoa. uusia autoja kun ostaa vain selvä vähemmistö. Ja että se olisi ekoteko muuten, jos kaikilla olisi rahaa siihen? Ei. Kuten ei ole iPhonekaan. Sähköauton akkuja ei vaihdeta millään järkevällä tavalla. Ja jos vaihdetaankin, hinta on hirveä.

Tällaisia ratkaisuita kutovat kokoon sellaiset ihmiset, joilla ei ole oikeasti minkäänlaista kontaktia ihmisten normaaliin arkeen. Niiden, joiden kapasiteetti piisaa ajattelemiseen, pitää oikeasti puhkaista hurskaiden ilmapallot ja vaatia tilalle ihan todellisia ratkaisuja. Ne puolestaan tarkoittavat sitä että mennään sinne missä oikea ongelma on ja opetetaan ne paikalliset ihmiset hoitamaan se.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
23.02.2019 16:01:14 (muokattu 23.02.2019 16:33:37)
Mikko1978: Euro ei ole oikea mitta ekologisuudelle. Niin tuo esitettu esimerkki kuluttaisi noin 15 kilowattituntia sähköä kuukausittain, joka lisäisi noin 20 prosenttia asuntoni sähkönkulutusta ja olisi enemmän kuin vaikka asuntoni sähkösauna kuluttaa. Se on jo ihan huomattava muutos.

Soitat saunassa niin ei tarvi erikseen lämmittää sitä.
En ole musiikin asiantuntija.
Mikko1978
23.02.2019 16:39:30
Laulava Kylätohtori: No itse sä lainasit mua ja kommentoit mun kommentteja omista valintaperusteista. Mitä helvettiä? :D Ja nyt sä muka oletkin yhtäkkiä puhunut koko ajan jollain ylätasolla. Voi tsiisus! :D

Okei nyt ymäärrän paremmin reaktiosi. En halunnut arvostella valitojasi, vaan keskustella näiden laitteiden ominaisuuksista ilman hirveitä defenssejä ja niitä seuraava p-myrskyä. Valinnat ovat jokaisen oma asia, mutta kai esimerkiksi mallintavien käytön vaikeudesta esitettyjä näkemyksiä pitäisi olla mahdollista haastaa ilman tuota kaikkea turhaa räyhää?

Ei kukaan ole mitään mystifioinut. Jos sä et ymmärrä, että päästöt kuuluu laskea koko elinkaaren ajalta, en mä sille mitään voi. Kannattaa kuitenkin perehtyä asiaan.

Ymmärrän varsin hyvin tuon ja toivottovasti sinä ymmärrät sen, että kymmeniä kertoja enemmän roinaa lähtökohtaisesti tuottaa päästöjä kymmeniä kertoja enemmän elinkaarensa jokaisessa vaiheessa. Ihan lähtein raaka-aineiden valmistamisesta päättyen kierrättämiseen. Kun kuljettaminen ja energian kulutuskin ovat pienemmän etu, niin minkä ajattelit kääntävän asian toisin päin?
Mikko1978
23.02.2019 16:46:16
harryk: Kehitys kehittyy myös analogi-puolella. Oikeilla materiaalivalinnoilla putkivahvistimen paino saadaan ns. järkevälle tasolle. 10 W täysputkivahvistin saadaan painamaan tänä päivänä alle 4 kg jos se tehdään oikein.

Näin on. Tonefesteillä Mr. Fastfinger veti jollakin H&K:n analogisesti putkia mallintavalla kevytnupilla, ymmärtääkseni transistorivahvistimella, oikein mainiolla soundilla. Voxin Nutubet ovat todella keveitä. Silti digitekniikkaa on tässä hankala voittaa, koska digipuolella ollaan jo puhelinapplikaatiotasolla eli nollataso on jo hyvin lähellä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)