Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5205 206 207 208 209215 216 217 218 219
hallu
22.02.2019 00:02:59 (muokattu 22.02.2019 00:06:09)
perttime: Kun siinä kerran on "pari analogista kaappimallinnusta 1x12" ja 4x12" kaiuttimelle", olisi kiva kuulla, miltä se kuulostaa suoraan - ja lisää sitä low gain ja reunasärö osastoa.

No jos kukaan muu ei ehdi, niin mä voin äänittää pienen näytteen kunhan ehdin himaan.

E: ei mun tarvinnutkaan kun netistähän näitä löytyi. Tuolla https://kitarablogi.com/2018/05/09/review-bluetone-load-box/ on testipätkää miltä kuulostaa.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
perttime
22.02.2019 07:58:14
hallu: No jos kukaan muu ei ehdi, niin mä voin äänittää pienen näytteen kunhan ehdin himaan.

E: ei mun tarvinnutkaan kun netistähän näitä löytyi. Tuolla https://kitarablogi.com/2018/05/09/review-bluetone-load-box/ on testipätkää miltä kuulostaa.

Tarkoitin vasta mainittua Bugaboo-laatikkoa, enkä loadboxia, joka laitetaan jonkin vahvistimen perään.
TTV
22.02.2019 08:06:00 (muokattu 22.02.2019 08:08:34)
perttime: Tarkoitin vasta mainittua Bugaboo-laatikkoa, enkä loadboxia, joka laitetaan jonkin vahvistimen perään.

Pedaalissa ei ole kaappimallinnoksia tai -emulointeja, se on normaali säröpedaali. Loadboxissa on valittavissa 1x12" ja 4x12" emuloinnit linja- ja kuulokelähtöihin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
perttime
22.02.2019 13:36:58
TTV: Pedaalissa ei ole kaappimallinnoksia tai -emulointeja, se on normaali säröpedaali. Loadboxissa on valittavissa 1x12" ja 4x12" emuloinnit linja- ja kuulokelähtöihin.
... Mulla meni sitten kahta eri laatikkoa koskevat postaukset sekaisin....

Bluetone Bugaboo pedaali on näköjään "distortion/preamp pedal" - eli sen voisi kaiketi syöttää kaiutinemulaattorin läpi johonkin muuhunkin, kuin kitaravahvistimeen ja kitarakaappiin (?)
https://www.bluetone.fi/effects-and-studio-equipment/
Juzpe
22.02.2019 13:49:43

perttime: ... Mulla meni sitten kahta eri laatikkoa koskevat postaukset sekaisin....

Bluetone Bugaboo pedaali on näköjään "distortion/preamp pedal" - eli sen voisi kaiketi syöttää kaiutinemulaattorin läpi johonkin muuhunkin, kuin kitaravahvistimeen ja kitarakaappiin (?)

Otan haasteen vastaan. Laitan ehtoommasta tulemaan pätkää miltä se kuulostaa guitar rigin kaappimallinosten/ vahvarimallinnosten läpi.
LaXu
22.02.2019 14:54:58
Juzpe: Otan haasteen vastaan. Laitan ehtoommasta tulemaan pätkää miltä se kuulostaa guitar rigin kaappimallinosten/ vahvarimallinnosten läpi.

Guitar Rig on jo sen verran vanhaa tekniikkaa, että ei ole ehkä paras demokohde. Ehkä mielenkiintoisempi olisi esim. miten se kuulostaa TSA-1 päätemallinnuksen ja vaikkapa LePoud LeCab 2 IR loaderin läpi. Molemmat ilmaisia.

https://www.kvraudio.com/product/tpa-1-by-ignite-amps
https://lepouplugins.blogspot.com/
TTV
22.02.2019 16:13:13
perttime: ... Mulla meni sitten kahta eri laatikkoa koskevat postaukset sekaisin....

Kysestä pedaalia käyttäneenä voisin todeta sen olevan säröpedaali, ei esivahvistin. Kitaravahvistimen puhtaaseen kanavaan ajettuna toimii ok, loopissa ei niinkään. Näin siis mun saundimieltymyksillä :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Laulava Kylätohtori
26.02.2019 17:30:07
Pitääpä korjata aikaisempaa lausunto. Mulla on nyt Dusty Roadissa EL34:t ja kyllä - soundi ON loistava. Huh huh. Nyt tuntuu, että lähes kaikki säröspedut vaan huonontavat soundia. Toki muutamat toimii boostihommissa. Vähän riippuu kitaran mikeistä tämä. Heikoilla single coileilla voi vähän boostailla, mutta humbuckerit menee ihan "paljaaltaan".

Äänenpaine on aina ollut vähän ongelma, mutta nyt, kun Load Boxilla on saanut äänenpainetta alas soundin siitä juurikaan muuttumatta, niin on saanut rauhassa ruuvailla soundeja. Ja kyllä nämä EL34:t vaan toimii, kun vääntää volumea reilusti auki.

Sellainen raaka ja orgaaninen soundi, missä äkkiseltään vaikuttaisi olevan enemmän säröä, mutta ei sitten olekaan, on ihan parhautta. Mitä enemmän dynamiikka, vähemmän kompressiota ja kovempi attack elikkäs aluke, niin sen parempi. Toki itselle vähän haastavampi soittaa, kun ei kitara soi itsestään, mutta sitäkin parempi soundi. Toki sooloissa on välillä hyvä saada sitä ns. laulavuutta.

Kova peli tuo Load Box - varsinkin juuri EL34:ten kanssa. Uskallan suositella, vaikka on ensimmäinen keinokuorma meikäläiselle.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
TTV
26.02.2019 18:51:23
Laulava Kylätohtori:
Kova peli tuo Load Box - varsinkin juuri EL34:ten kanssa. Uskallan suositella, vaikka on ensimmäinen keinokuorma meikäläiselle.

Samanlaisia kokemuksia, Bluetonen Loadbox on paras keinokuorma mitä oon käyttänyt; vaimentaa mutta ei väritä.
Laulava Kylätohtori
27.02.2019 22:20:49
TTV: Samanlaisia kokemuksia, Bluetonen Loadbox on paras keinokuorma mitä oon käyttänyt; vaimentaa mutta ei väritä.

Sen verran keinokuormia on haukuttu, että olin hämmästynyt, kun tuota ekaa kertaa kokeilin. On kyllä transparentti vehje. Se oli kyllä melko lailla heti selvää, että tämä veijari ei lähde enää takaisin.

Ajattelin, etten tarvitse keinokuormaa, varsinkin kaikkien nettijuttujen jälkeen, mutta kyllä tuo vaan yllättävän kova on omakotitalossakin, missä saa periaatteessa luukutta niin lujaa kuin haluaa. Ainakin, jos on yksin kotona. Noin muuten on hyvä tila, missä voi halutessaan luukuttaa, mutta kun EL34 pari huutaa master täysillä ja vola yli puolen päivän, niin voidaan tulla koputtamaan olkapäähän, että mitä vittua sä teet. :D

Eli tämän ostin ja totesin, että kyllä tämä vaan on pirun hyvä kotisoitossa, kun voi pistää ne maukkaat soundit, joita korva ei kestä pitkään ja sitten napsauttaa Load Boxilla äänenpainetta pois.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
27.02.2019 22:58:48
Laulava Kylätohtori: Sen verran keinokuormia on haukuttu, että olin hämmästynyt, kun tuota ekaa kertaa kokeilin. On kyllä transparentti vehje. Se oli kyllä melko lailla heti selvää, että tämä veijari ei lähde enää takaisin.

Ajattelin, etten tarvitse keinokuormaa, varsinkin kaikkien nettijuttujen jälkeen, mutta kyllä tuo vaan yllättävän kova on omakotitalossakin, missä saa periaatteessa luukutta niin lujaa kuin haluaa. Ainakin, jos on yksin kotona. Noin muuten on hyvä tila, missä voi halutessaan luukuttaa, mutta kun EL34 pari huutaa master täysillä ja vola yli puolen päivän, niin voidaan tulla koputtamaan olkapäähän, että mitä vittua sä teet. :D

Eli tämän ostin ja totesin, että kyllä tämä vaan on pirun hyvä kotisoitossa, kun voi pistää ne maukkaat soundit, joita korva ei kestä pitkään ja sitten napsauttaa Load Boxilla äänenpainetta pois.

Keinokuormia on nykyisin moneen lähtöön ja monenlaista ja ihan jokaisen tarpeeseen ja käyttötapaan. Itse kun ensimmäisen kerran keinokuormaa aloin käyttää tarjolla oli lähinnä Weberin Mass kuormia sekä Koch LB sarjan kuormia.... niin joo ja olihan niitä Palmereita. En ole kaikkia tarjolla olevia testannut, mutta monissa keskusteluissa keinokuorman moittiminen perustuu siihen, että liikaa vaimennettaessa soundi huononee jo pelkästään liian alhaisen äänenpaineen takia eli signaali on kuristettu niin paljon ettei jaksa potkia kaiutin elementtiä enää hereille ja sen lisäksi matala äänenpaine latistaa sointia. Toinen juttu on että resistiivinen kuorma kompressoi soundia isolla vaimennuksella eli se alkaa kuulostaa vähän kaksiulotteiselta. Siitä nähdäkseni johtui pääsääntöisesti lukemani foorumikritiikki. Resistiivinenkin keinokuorma maltillisemmin käytettynä toimii toki ihan hyvin.

Bluetonen keinokuorma on reaktiivinen eli vahvistin käyttäytyy sen kanssa luonnollisemmin ja soundi on dynaamisempi. Lisäksi Bluetonen kuorman vaimennus on funtsittu fiksusti silmällä pitäen 50-100w vahvistinta niin sen käyttö on mielestäni luontevaa ja keinokuormaa ei edes huomaa suondissa mitenkään, vaan se niistää tehoja juuri sopivasti niin että masterin käyttö on vähän vapaampaa ja isoakin vahvistinta pystyy pikkuisen avaamaan.

Kuten sanottua niin tarjontaa on nykyisin ihan mielettömästi näissä laitteissa enkä ole niitä kaikkia kokeillut, mutta Bluetonen keinokuorma on paras mitä olen itse käyttänyt. Sitä paitsi tää on järeä laite ja kestänyt mulla mukana reissussa hyvin.
LaXu
28.02.2019 00:08:01 (muokattu 28.02.2019 00:08:25)
hallu: Keinokuormia on nykyisin moneen lähtöön ja monenlaista ja ihan jokaisen tarpeeseen ja käyttötapaan. Itse kun ensimmäisen kerran keinokuormaa aloin käyttää tarjolla oli lähinnä Weberin Mass kuormia sekä Koch LB sarjan kuormia.... niin joo ja olihan niitä Palmereita. En ole kaikkia tarjolla olevia testannut, mutta monissa keskusteluissa keinokuorman moittiminen perustuu siihen, että liikaa vaimennettaessa soundi huononee jo pelkästään liian alhaisen äänenpaineen takia eli signaali on kuristettu niin paljon ettei jaksa potkia kaiutin elementtiä enää hereille ja sen lisäksi matala äänenpaine latistaa sointia. Toinen juttu on että resistiivinen kuorma kompressoi soundia isolla vaimennuksella eli se alkaa kuulostaa vähän kaksiulotteiselta. Siitä nähdäkseni johtui pääsääntöisesti lukemani foorumikritiikki. Resistiivinenkin keinokuorma maltillisemmin käytettynä toimii toki ihan hyvin.

Bluetonen keinokuorma on reaktiivinen eli vahvistin käyttäytyy sen kanssa luonnollisemmin ja soundi on dynaamisempi. Lisäksi Bluetonen kuorman vaimennus on funtsittu fiksusti silmällä pitäen 50-100w vahvistinta niin sen käyttö on mielestäni luontevaa ja keinokuormaa ei edes huomaa suondissa mitenkään, vaan se niistää tehoja juuri sopivasti niin että masterin käyttö on vähän vapaampaa ja isoakin vahvistinta pystyy pikkuisen avaamaan.

Kuten sanottua niin tarjontaa on nykyisin ihan mielettömästi näissä laitteissa enkä ole niitä kaikkia kokeillut, mutta Bluetonen keinokuorma on paras mitä olen itse käyttänyt. Sitä paitsi tää on järeä laite ja kestänyt mulla mukana reissussa hyvin.

Masterplant keinokuorman tekijä oli mittaillut vähän kilpailijoita: http://www.masterplant.com/electronics/Z.pdf
Puhtaat paperit saa ainoastaan Suhr Reactive Load, muissa ei käyttäytyminen vastaa kaiutinta. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miten Bluetonen kuorma pärjää tämän suhteen. Ilmeisesti eri kaiuttimet tarvisivat hieman erilaisen kuorman tai ainakin säätöjä joilla voi hakea samanlaisen vasteen. Bossin Tube Amp Expander erikoisuus onkin juuri tuohon tarkoitetut kontrollit.

Minua vähän houkuttelisi hommata kokeiluun Fryette Power Station PS2, joka toimii vähän eri tavalla kuin muut keinokuormat. Siinä reaktiivinen keinokuorma vetää signaalin linjatasoiseksi, jonka jälkeen se syötetään 50W neutraalisoundiselle putkipäätteelle josta sitten halutulla volalla kaiuttimelle. Onhan tuo jo pari kertaa kalliimpi (ja painavampi!) kuin Bluetonen purkki, mutta minun kokemuksieni mukaan tällainen reamp systeemi voi toimia paremmin kuin nuo "pykälä" malliset keinokuormat. Kaupan päälle saa post-amp efektiluupin ja päätteen johon voi pistää vaikka vahvistinmallinnuksen ilman soundin värittymistä.
iec
28.02.2019 09:10:48

hallu: ...mutta monissa keskusteluissa keinokuorman moittiminen perustuu siihen, että liikaa vaimennettaessa soundi huononee jo pelkästään liian alhaisen äänenpaineen takia eli signaali on kuristettu niin paljon ettei jaksa potkia kaiutin elementtiä enää hereille ja sen lisäksi matala äänenpaine latistaa sointia....

Olen tuosta ensimmäisestä väittämästä (ei jaksa potkia elementtiä enää hereille) aika tavalla eri mieltä. Se elementin lineaarinen alue ja toisto on optimissaan nimenomaan hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla ja pienellä elementin liikepoikkeamalla, ellei sitten haluta revitellä elementtiä siellä liikepoikkeaman äärirajoilla, jolloin saadaan elementistä säröä. Eiköhän tätä nykyä särö tuoteta nimenomaan vahvistimessa, eikä kaiutinelementeissä. Ehkä joskus kauan sitten käytettiin 25w tehonkestolla olevia elementtejä ja niitä kiusattiin äärirajoille 100w marshallilla. Varmaan joku tekee vieläkin niin, jos sillä saadaan jotain erityistä siihen soundiin. Minun luokittelussa tämä "ei jaksa potkia elementtiä hereille"-asia menee siis urbaanilegendaksi ja ei ole muuten ensimmäinen kerta kun tästä asiasta on juttua netissä ;) Jos olisi edullista käyttää suurta liikepoikkeamaa kaiutinelementissä, olisi varmaan PA-kaiuttimetkin varustettu mahdollisimman pienillä bassoelementeillä, jotka sitten heiluvat mekaanisen liikepoikkeaman äärirajoilla :D

Toisesta kohdasta (matala äänenpaine latistaa soundia) olen samaa mieltä. Tämä liittyy aivojen ja korvan yhteistoimintaan. Äänenvoimakkuus vaikuttaa ihmisen havaitsemaan taajuusvasteeseen. Hiljaisilla voimakkuuksilla ihminen havaitsee paremmin keskitaajuuksia ja äänenvoimakkuuden lisääntyessä aletaan havaita enemmän matalia ja korkeita taajuuksia suhteessa keskialueeseen (Munson-Fletcher -käyrät). Tuossa tarkemmin tästä asiasta: http://www.aanipaa.tamk.fi/voima_1.htm
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
steelduck
28.02.2019 09:46:51

Minulla on 2x12" Bluetone kaapissa kaksi vuoden -73 Pulsonic kartioilla olevaan Greenbackkiä ja ne kyllä soudaa parhaimmillaan juuri siellä "kohta repeää elementti" :D volalla. Mutta se on tosiaan se "marshall täysillä" soundi, missä elementillä on iso osa.

Cleanit ja nykymetallisoundit eivät tosiaan elementtejä vie äärirajoille.

On muuten aivan helmi kaappi tuo Bluetone 2x12"

https://www.instagram.com/p/BtAnrRUHa8_/
hallu
28.02.2019 19:40:47
iec: Olen tuosta ensimmäisestä väittämästä (ei jaksa potkia elementtiä enää hereille) aika tavalla eri mieltä. Se elementin lineaarinen alue ja toisto on optimissaan nimenomaan hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla ja pienellä elementin liikepoikkeamalla, ellei sitten haluta revitellä elementtiä siellä liikepoikkeaman äärirajoilla, jolloin saadaan elementistä säröä. Eiköhän tätä nykyä särö tuoteta nimenomaan vahvistimessa, eikä kaiutinelementeissä. Ehkä joskus kauan sitten käytettiin 25w tehonkestolla olevia elementtejä ja niitä kiusattiin äärirajoille 100w marshallilla. Varmaan joku tekee vieläkin niin, jos sillä saadaan jotain erityistä siihen soundiin. Minun luokittelussa tämä "ei jaksa potkia elementtiä hereille"-asia menee siis urbaanilegendaksi ja ei ole muuten ensimmäinen kerta kun tästä asiasta on juttua netissä ;) Jos olisi edullista käyttää suurta liikepoikkeamaa kaiutinelementissä, olisi varmaan PA-kaiuttimetkin varustettu mahdollisimman pienillä bassoelementeillä, jotka sitten heiluvat mekaanisen liikepoikkeaman äärirajoilla :D

Toisesta kohdasta (matala äänenpaine latistaa soundia) olen samaa mieltä. Tämä liittyy aivojen ja korvan yhteistoimintaan. Äänenvoimakkuus vaikuttaa ihmisen havaitsemaan taajuusvasteeseen. Hiljaisilla voimakkuuksilla ihminen havaitsee paremmin keskitaajuuksia ja äänenvoimakkuuden lisääntyessä aletaan havaita enemmän matalia ja korkeita taajuuksia suhteessa keskialueeseen (Munson-Fletcher -käyrät). Tuossa tarkemmin tästä asiasta: http://www.aanipaa.tamk.fi/voima_1.htm

No siinä tapauksessa se alhainen äänenpaine ei saa huonetta hereille :-) . Nuo urbaani legendat uppoaa meikäläisellä varmaan turhankin otolliseen maaperään. Kiitos kun oikaisit tämän asian. Joka tapauksessa itselläni on vahva kokemus siitä että myös mallintavilla ja putkivahvistimilla ihan riippumatta kuorman laadusta, liian hiljaa soitettaessa soundi tuppaa olemaan lattea ikäänkuin kakisulotteinen. Sehän voi tosiaan johtua monesta asiasta (missä vaiheessa kaappi alkaa värähdellä ?) tai huone missä soitetaan.
hallu
28.02.2019 19:48:40
LaXu: Masterplant keinokuorman tekijä oli mittaillut vähän kilpailijoita: http://www.masterplant.com/electronics/Z.pdf
Puhtaat paperit saa ainoastaan Suhr Reactive Load, muissa ei käyttäytyminen vastaa kaiutinta. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miten Bluetonen kuorma pärjää tämän suhteen. Ilmeisesti eri kaiuttimet tarvisivat hieman erilaisen kuorman tai ainakin säätöjä joilla voi hakea samanlaisen vasteen. Bossin Tube Amp Expander erikoisuus onkin juuri tuohon tarkoitetut kontrollit.

Minua vähän houkuttelisi hommata kokeiluun Fryette Power Station PS2, joka toimii vähän eri tavalla kuin muut keinokuormat. Siinä reaktiivinen keinokuorma vetää signaalin linjatasoiseksi, jonka jälkeen se syötetään 50W neutraalisoundiselle putkipäätteelle josta sitten halutulla volalla kaiuttimelle. Onhan tuo jo pari kertaa kalliimpi (ja painavampi!) kuin Bluetonen purkki, mutta minun kokemuksieni mukaan tällainen reamp systeemi voi toimia paremmin kuin nuo "pykälä" malliset keinokuormat. Kaupan päälle saa post-amp efektiluupin ja päätteen johon voi pistää vaikka vahvistinmallinnuksen ilman soundin värittymistä.

Ei mulla ole mitään faktoja heittää enkä varmasti ala nokittelemaan asiantuntijoiden kanssa. Mutta oma väitteeni Bluetonen reactiveloadin luonnollisuudesta perustuu testiin, jonka tein itse. Eli äänitin näytteen resistiivisellä kuormalla ja toisen näytteen Bluetonen reaktiivisella kuormalla ja kolmannen näytteen käyttämällä reaktiivisena kuormana oikeaa kaappia. Vertasin sitten käppyröitä keskenään ja huomion kiinnitti se, että resistiivisen kuorman näytteessä ne käppyrän huiput olivat matalat tai ikään kuin leikkaantuneet kokonaan pois. Eron pystyi kuulemaan korvillakin tietyillä soundeilla se tuli selvemmin esille. Bluetonen kuormalla ja oikealla kaapilla käppyrä näytti jokseenkin samalta. Tämä oli karkea testi joka tietenkään ei ole mikään tieteellinen ja varmaan täynnä alkeellisia virheitä ja monitulkintaisuuksia, mutta itse sen tein ja itse tein siitä johtopäätöksen, että bluetonen kuorma on selvästikin dynaamisempi kuin vaikkapa Mesan CabClone.

Tottakai näissä jutuissa voi hifistellä loputtomiin ja nykyisin on tosiaan tarjontaa toinen toistaan hiempia ja kalliimpia rakkineita tarjolla. Mulle tuo Bluetone on kuitenkin jokseenkin parhautta enkä ole muuta kaivannut.
LaXu
28.02.2019 20:20:19
hallu: Ei mulla ole mitään faktoja heittää enkä varmasti ala nokittelemaan asiantuntijoiden kanssa. Mutta oma väitteeni Bluetonen reactiveloadin luonnollisuudesta perustuu testiin, jonka tein itse. Eli äänitin näytteen resistiivisellä kuormalla ja toisen näytteen Bluetonen reaktiivisella kuormalla ja kolmannen näytteen käyttämällä reaktiivisena kuormana oikeaa kaappia. Vertasin sitten käppyröitä keskenään ja huomion kiinnitti se, että resistiivisen kuorman näytteessä ne käppyrän huiput olivat matalat tai ikään kuin leikkaantuneet kokonaan pois. Eron pystyi kuulemaan korvillakin tietyillä soundeilla se tuli selvemmin esille. Bluetonen kuormalla ja oikealla kaapilla käppyrä näytti jokseenkin samalta. Tämä oli karkea testi joka tietenkään ei ole mikään tieteellinen ja varmaan täynnä alkeellisia virheitä ja monitulkintaisuuksia, mutta itse sen tein ja itse tein siitä johtopäätöksen, että bluetonen kuorma on selvästikin dynaamisempi kuin vaikkapa Mesan CabClone.

Tottakai näissä jutuissa voi hifistellä loputtomiin ja nykyisin on tosiaan tarjontaa toinen toistaan hiempia ja kalliimpia rakkineita tarjolla. Mulle tuo Bluetone on kuitenkin jokseenkin parhautta enkä ole muuta kaivannut.

Tuohan kuulostaa ihan asialliselta testiltä. Fryetten saatavuus näyttäisi olevan tällä hetkellä heikko, joten taidan ottaa minäkin Bluetonen kokeiluun. Ominaisuuksiltaan se kattaa ainakin mun tarpeet eli vahvarin vaiennus tarvittaessa äänettömäksi asti ja linjaulostulo jossa päätteen soundi mukana. Sen voi sitten vetää vaikka Helixin kaappimallinnusten läpi nauhalle.

Tosiaan keinokuormia on vähän moneen lähtöön ja monet niistä eivät ole hyviä. Hienoa, jos Bluetonen versio toimii.
iec
28.02.2019 23:17:58 (muokattu 28.02.2019 23:19:04)

hallu: No siinä tapauksessa se alhainen äänenpaine ei saa huonetta hereille :-) . Nuo urbaani legendat uppoaa meikäläisellä varmaan turhankin otolliseen maaperään. Kiitos kun oikaisit tämän asian. Joka tapauksessa itselläni on vahva kokemus siitä että myös mallintavilla ja putkivahvistimilla ihan riippumatta kuorman laadusta, liian hiljaa soitettaessa soundi tuppaa olemaan lattea ikäänkuin kakisulotteinen. Sehän voi tosiaan johtua monesta asiasta (missä vaiheessa kaappi alkaa värähdellä ?) tai huone missä soitetaan.

Nämä on hyviä ajatuksia herättäviä juttuja, joista on ihan mukava keskustella. Onhan siinä todellakin oman kokemuksenikin perusteella selkeä fiilis-ero soitetaanko hissutellen vai soitetaanko niin että tulee ihan tuntoaistimuksia ;)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
LaXu
28.02.2019 23:31:17
hallu: No siinä tapauksessa se alhainen äänenpaine ei saa huonetta hereille :-) . Nuo urbaani legendat uppoaa meikäläisellä varmaan turhankin otolliseen maaperään. Kiitos kun oikaisit tämän asian. Joka tapauksessa itselläni on vahva kokemus siitä että myös mallintavilla ja putkivahvistimilla ihan riippumatta kuorman laadusta, liian hiljaa soitettaessa soundi tuppaa olemaan lattea ikäänkuin kakisulotteinen. Sehän voi tosiaan johtua monesta asiasta (missä vaiheessa kaappi alkaa värähdellä ?) tai huone missä soitetaan.

Näinhän siinä tuppaa käymään. Johan Segebornilla on aiheesta hyvä video, missä on normalisoitu eri volalla äänitetyt klipit: https://www.youtube.com/watch?v=_NbDVCa5YQE

Aika samaltahan nuo kuulostaa, mutta ero on suuri, kun kuulee ne eri volyymeilla. Lujempaa soittaminen on vaan kivempaa, kuulovauriot taas ei.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)