Aihe: Yamaha CS6x
1
ajs
23.06.2004 18:22:01
Kyseessä ei ole uusi syntikka, vaan muutamankin vuoden vanha. Sitä ei voi oikeastaan suoraan verrata Korg Triton LE:hen, sillä CS6X on enemmän suunnattu konemusiikin tekijöille, kun taas Triton LE on ns. yleissyntikka, josta lähtee editoimalla (ja miksei preseteistäkin) soundi kuin soundi, varsinkin realistiset äänet ovat hmm... realistisempia :)
Laajennusmahdollisuudet ovat CS6X:ssä noin yleisesti ottaen paremmat (PLG-kortteja, noin 150 e/kpl), mutta toisaalta samplausmahdollisuus on vain LE:ssä (tosin sekin vain erillisenä optiona, jotain 200-300e).
"Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero
Petronome
30.06.2004 11:51:06
Itselläni on CS6x (on muuten vuodelta 99, joten jo suhteellisen vanha malli), ostin vuosi sitten. Todella kelpo peli, ja tuo on harhakuvitelma, että sitä voisi käyttää vain konemusaan, sillä soundeja löytyy kyllä joka lähtöön. Ominaisuuksissa se ei välttämättä loista uusimmille kilpailijoilleen, muistaakseni samplet on monoja yms. Mutta potikoita ym. kontrolleja on runsaasti, joten esim. softasyntikoidenkin ohjailu (jos siis käyttää tietokoneen kanssa) onnistuu mainiosti. Löytyy perus pitch-bend ja modulaatio -rullat, ribbon controlleri, ja monia potikoita. Lisäksi vielä useampi pedaaliliitäntä ym. Riippuu varmaan käyttötarkoituksesta, onko hyvä hankinta. Studio, ja tietokoneen kanssa käytössä omiaan. Hintakin näyttää pudonneen thomannilla reiluun 800€, joten on suhteellisen halpakin, ja käytettynä varmaan vielä halvempi. Jokunen arvostelu löytyy netistä, ja osoitteesta www.yamahasynth.com löytyy 'virallista tietoa', osiosta classics. Kannattaa kuitenkin huomioida, että arvostelut ovat jo vanhoja, ja ne on tehty varmaan joskus 99-2000 ja niiden vuosien mukaan. Mutta ei minusta kyllä ikä paina tuota vehjettä, erittäin kelvollinen, miinuksena voisi mainita pienen näytön, joka ehkä hieman haittaa soundien ja asetusten muokkaamista. Tosin tietokoneelle saa editori-softan, jolla hommat hoituu myös (mutta ainakin minun mielestä hommat on kätevämpi tehdä suoraan synasta). Lyhyesti: Suosittelen!
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
Kaleface
30.06.2004 17:05:04

Sellainen huomio pitää heittää, että itselläni oli CS2X ja ainakin sen koskettimisto oli aika paska. Koskettimet on hivenen standardeja kapeammat ja lötköt, "löystyvät" ajan kuluessa aika reippaasti.

Mutta, CS6X on pikkaisen kovemman kaliiberin vehje kuin CS2X joten voipi olla että siinä tuo koskettimistokin on parempi.
"Tää on paska planeetta, täällä ei oo painovoimaa."
Petronome
30.06.2004 23:31:00 (muokattu 30.06.2004 23:31:54)
CS6x:ssä on ihan perus kiipparikoskettimisto. Eli tollaisia lötkökoskettimia (jotka siis lähes kaikissa noissa 61-koskettimissa yleensä on) ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa hyviksi. Löystymisestä en tiedä, kun vehje on vasta vuoden vanha. Itse pidän tuon Yamahan tatsista, velocitytkin saa eriteltyä kohtuullisen hyvin. Ja kyllä nämä ihan standardi levyiset ovat, en tiedä mistä käsitys, että Yamahoissa olisi kapeammat koskettimet (en tiedä tarkoititko vain CS2x:ää, mutta joku muukin sanoi Yamahoissa olevan kapeat koskettimet). Kyllä nämä ovat ihan yhtä leveät kuin oikeassa pianossa, joka seisoo tuossa viereisessä huoneessa. Ehkä hieman alle millimetrin kapeammat.
Kaleface
01.07.2004 14:45:11

CS6x:ssä on ihan perus kiipparikoskettimisto. Eli tollaisia lötkökoskettimia (jotka siis lähes kaikissa noissa 61-koskettimissa yleensä on) ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa hyviksi. Löystymisestä en tiedä, kun vehje on vasta vuoden vanha. Itse pidän tuon Yamahan tatsista, velocitytkin saa eriteltyä kohtuullisen hyvin. Ja kyllä nämä ihan standardi levyiset ovat, en tiedä mistä käsitys, että Yamahoissa olisi kapeammat koskettimet (en tiedä tarkoititko vain CS2x:ää, mutta joku muukin sanoi Yamahoissa olevan kapeat koskettimet). Kyllä nämä ovat ihan yhtä leveät kuin oikeassa pianossa, joka seisoo tuossa viereisessä huoneessa. Ehkä hieman alle millimetrin kapeammat.

Kyllä CS2X:ssä ainakin on selvästi kapeammat. Tai ei ihan hirveän selkeästi mutta kyllä eron huomaa kun tuolla on jauhanut ensin muutaman vuoden ja sitten soittelee jotain muuta. Vaatii enemmän tarkkuutta.
Petronome
01.07.2004 19:31:55
Kyllä CS2X:ssä ainakin on selvästi kapeammat. Tai ei ihan hirveän selkeästi mutta kyllä eron huomaa kun tuolla on jauhanut ensin muutaman vuoden ja sitten soittelee jotain muuta. Vaatii enemmän tarkkuutta.

Noh, 6X:ssä tuota ongelmaa ei ole. Oletko varma, että 2X:ssä on standardia kapeammat, vai jossain muussa standardia leveämmät? Ja mikä on standardi, mihin vertaat? Itse vertaisin ainakin oikeaan pianoon/flyygeliin, jossa on 'oikean' levyiset koskettimet.
tero_e
01.07.2004 20:17:53

joo, mullakin on tuollainen noita romplerin hommia hoitamassa. Kosketimet ovat kooltaan aivan samanlaiset kuin muissakin syntikoissani, enkä pianoon verrattuna eroa ole huomannut. Tatsi sitten onkin ihan eri asia...

Mutta soundeiltaan on mielestäni hemmetinkin hyvä, rhodeseja tulee soiteltua sieltä erityisen mielellään. Pahin vika on siinä, että kunnollista akustista piano-soundia ei ole, vaan se pistää ostaa erillisellä PLG-kortilla.

Ne konesoundit siinä ovat kuitenkin aika erinomaisia, ja ohjelmointi antaa aika paljon mahdollisuuksia tehdä mitä huvittaa. Soundi on vehjeessä itse asiassa aika lämmin ja eläväinen, istuu hyvin mikseissä.

Midi-ominaisuudet on muuten tosi hyviä, muistaakseni esim. Faithless käytti näitä jossain vaiheessa midi-kontrolloreina kiertueilla.

Käytettynä cs6x:ssä on kuitenkin todella hyvä hinta-laatusuhde. Ja on muuten todellakin AIVAN eri vehje verrattuna noihin cs2x ja -1x -malleihin.
Kaleface
01.07.2004 20:43:11

Noh, 6X:ssä tuota ongelmaa ei ole. Oletko varma, että 2X:ssä on standardia kapeammat, vai jossain muussa standardia leveämmät? Ja mikä on standardi, mihin vertaat? Itse vertaisin ainakin oikeaan pianoon/flyygeliin, jossa on 'oikean' levyiset koskettimet.

No esimerkiksi Korg CX-3:een tai Nord Lead 2:een. Tai Korg Tridentiin. Kyllä siinä pienen pieni ero on.
teroyk
09.08.2004 01:05:58
Tiedoksi CS2x ja CS6x aivan eri soittimia. Omistan molemmat. CS6x on enempikin EX7:n ja S80:n välimuoto lisätty useilla nupeilla. Mitä koskettimiin tulee jäykkyys on jostain CS2x:n ja M1:en väliltä, eli ei löysät, muttei jäykätkään, itse käytän Ravenin ohella tärkeimpänä masterkiipparina. Eli sinä joka et tykkää pianotatsista todennäköisesti tykkäät CS6x:stä.

Mitä tulee Triton LE:hen vertaamisessa, niin toteaisin, että ei voi verrata. Jos rahaa riittää niin ei ole tyhmää vaikka olis molemmat.

Nerokkainta vehkeessä on äänien editointi tapa. Vaikka näyttö on pieni, niin säädettäviin parametreihin on oikotie napit ja näytön alapuolella nupit näytössä näkyvien parametrien säätöön. Olen tehnyt eniten omia ääniä, mitä millään wave-pohjaisella syntikalla.

Iso osa preseteistä on samoja, kuin S80:ssä, muut onkin sitten konemusiikkiin viittaavia.
Periaatteessa S80:stä saa kaikki CS6x:n äänet, mutta konemusiikin nuppi-kikkailut ja näppäin oikotiet editoinnissa ei onnistu S80:llä (jälkimmäisen puutetta olen suuresti ihmetellyt).

Loppuun on lisättävä, että itse olen vähitellen saanut korvattua muilla syntikoilla lähes täysin CS6x:n, mutta edelleenkään en ole malttanut myydä sitä (ehkä sekin päivä tulee...), koska masterkeyboard säädöt on sen verran hyvät (en tiedä parempaa, olisko vinkkejä, mikä vois olla ?)
teroyk
09.08.2004 01:10:46
Pieni lisäys: S80:sta saa CS6x:n kone-soundit, mutta ne ei tietenkää ole siinä vakiona.
Petronome
09.08.2004 12:02:51
Täällä on CS6x myynnissä, jos jotain kiinnostaa. Laadukas peli siis on, kuten edellisistä viesteistä käy ilmi. Yhteydenotot pikaviestillä tai petronome@suomi24.fi

Ps. anteeksi mainostus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)