Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 534 35 36 37 38
BugBadWolf
18.02.2019 20:36:13
WanhaWetäjä:...
Mulle riittäis mainiosti keikoille joku vastaava combo missä olisi nuo ominaisuudet yhden polkimen takana,....

Oletkos kokeillut BOSS Katanaa? Siihen GA-kontrolleri ja käytössä on helposti 8 soundia ja jokainen muljattavissa myös "pedaalilaudaksi", eli efektit kykettävissä on/off. Satawattinen + pedaali painaa n 15 kiloa ja kunhan aikansa muljaa, soundit menevät täydestä missä tahansa genressä. Uutena alle 500 koko roska. Vähän lisää rahaa ja saa volumen/vaakun myös pedaalilla.

Minulla oli sellainen ykkösmallin Flextone vuosikaudet vara-, huttu- ja sekalaisissa visiittihommissa. Poiketen valtavirrasta (Line6 yääk!) totesin jo sen ihan kelpo peliksi. Varsinkin ison laudan kanssa. Nyt se lähti eläkkeelle ja Katana hoitaa nyt sen hommat. Ja on reilusti parempi.

Kannattaa kokeilla.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Laulava Kylätohtori
18.02.2019 20:53:17
hallu: ...ja tulee mieleen, että mitähän kaikkea jännää sillä voisi tehdä jos unohtaisi putkivahvistinten jäljittelemisen ja lähtisi pokkana venyttämään soundien rajoja.

En ole ihan varma, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat, mutta itse ajattelen niin, että jos otat kitarasoundin ja viet sen tietokoneella yli kitarasoundin rajojen, se ei ole enää kitarasoundi, vaan tietokonesoundi. Siis ihan vaan omana puolikonservatiivisena näkemyksenä. Voihan sen määritellä senkin mukaan, että se soundi lähtee kitarasta ja kyse on vain efektistä.

Varmaan se mikä tänään on mallintimissa kallista, löytyy kymmenen vuoden päästä vitosella kännykkäsovellutuksena.... mene ja tiedä. Sitten ainakin kynnys siirtyä käyttämään niitä on matala. Tämän päivän kännykkäsovellutukset ei ole vielä riittävän hyviä :-) (eikä varmaan kännytkätkään ole vielä riittävän tehokkaita).

Itse ajattelen, että soundien kehittäminen nykysoundeista eteenpäin alkaa olemaan vaikeampaa ja kalliimpaa, mikä tarkoittaa suurempia panostuksia. Se taas tekee vaikeammaksi jakaa niitä puoli-ilmaiseksi pois. Todennäköisesti olen kuitenkin väärässä.

Se lienee kuitenkin varmaa, että vaikka niitä voisi jakaa vitosella eteenpäin, niin tekevätkö firmat niin? Miksi jakaisivat puoli-ilmaiseksi, jos niistä voi pyytää enemmänkin. Ja jos niistä uusista soundeista ei saa enää rahaa, miksi kukaan kehittäisi niitä.

Tai voihan se olla, että ne soundit alkavat olemaan niin hyviä, ettei ketään halua enää maksaa paremmista turhaan ylimääräistä. Silloinhan hinnat tippuvat väkisinkin. Eli niitä alkaa saamaan vitosella kännykkäsovelluksina.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Antti1
18.02.2019 21:30:24
Sen verran kiinnostaa toteutustapa, että hyvä soundi, pieni koko, kevyt ja riittävät ominaisuudet tekevät siitä sen. Käytännössä se tarkoittaa tällä hetkellä Yamaha THR 100HD ja nimihirviö Tech 21 Richie Kotzen RK5 Signature Fly Rig. Jälkimmäisen päivitän kakkosversioon, lähinnä päästäkseni eroon erillisestä virittimestäkin.
LaXu
18.02.2019 22:04:23
hallu:
Kitaramallintavista mulla on aika rajallinen kokemus. Olen tietenkin käyttänyt noita vakio ohjelmia missä on kitaravahvistinmallintimia (siis Logic, Mainstage, Garageband) ja jotain erillisiä mallinnussoftia. Lisäksi olen käyttänyt.... ja kokeillut Line6 jm4 jossa on kitaravahvistinmallinnin sekä Blackstar ID60 joka on niinikään mallintava. Noita kalliimpia hittimallintavia Elevenrak, Helix, Axe, Kemper, en ole kokeillut koska ne ovat hintansa puolesta ulottumattomissani.

Lähes kaikista vahvarimallinnusplugareista löytyy kyllä demo/trial-versiot joita voi kokeilla. Helix Native kuulostaa ihan samalta kuin rautaversio. Pienemmällä budjetilla Scuffham S-Gear on erinomainen ja siinä on mielestäni Helix Nativea paremmat tehdaspresetit jos ei halua lähteä heti omia rakentelemaan.
hallu
18.02.2019 22:32:00
Laulava Kylätohtori: En ole ihan varma, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat, mutta itse ajattelen niin, että jos otat kitarasoundin ja viet sen tietokoneella yli kitarasoundin rajojen, se ei ole enää kitarasoundi, vaan tietokonesoundi. Siis ihan vaan omana puolikonservatiivisena näkemyksenä. Voihan sen määritellä senkin mukaan, että se soundi lähtee kitarasta ja kyse on vain efektistä.

Olen samaa mieltä, että soundikonventiot määrää odotukset sille miltä sähkökitara kuulostaa, mutta sopimukset voi kirjoittaa uudelleen ja kyse on lähinnä siitä mitä laitteilla keksitään tehdä ja sen jälkeen, onko se muiden mielestä kiinnostavaa. Olet ihan oikeassa, että jos kitara on pelkästään tietokoneohjain, niin se ei tuo mitään lisää siihen mitä tietokoneella tehdään jo muutenkin. Jotenkin mä kuitenkin ajattelen, että jotakin lisäarvoa ditaalisuudesta on saatava, ei niissä muuten ole mitään mieltä.

Jotenkin yhtä vaikea kun mun on lämmetä digikamppeista, niin mun on hyväksyä että digikamppeet ovat vain kompromissi joka tehdään käytännöllisyyden nimissä. Aikamoinen antikliimaksi sanoisin eikä sellaisen varaan voi kyllä mitään digihypeä rakentaa.

Laulava Kylätohtori:Itse ajattelen, että soundien kehittäminen nykysoundeista eteenpäin alkaa olemaan vaikeampaa ja kalliimpaa, mikä tarkoittaa suurempia panostuksia. Se taas tekee vaikeammaksi jakaa niitä puoli-ilmaiseksi pois. Todennäköisesti olen kuitenkin väärässä.

Minä taas ajattelen, että soundin kehitys on meidän soittajien vastuulla. Valmistajat tekevät vain laitteet ja välineet, mutta me soittajat teemme soundin. Siksi myös pohdin jatkuvasti mitä kaikkea se soundi voi olla ja miten sitä käyttää.

Laulava Kylätohtori:Se lienee kuitenkin varmaa, että vaikka niitä voisi jakaa vitosella eteenpäin, niin tekevätkö firmat niin? Miksi jakaisivat puoli-ilmaiseksi, jos niistä voi pyytää enemmänkin. Ja jos niistä uusista soundeista ei saa enää rahaa, miksi kukaan kehittäisi niitä.

Tai voihan se olla, että ne soundit alkavat olemaan niin hyviä, ettei ketään halua enää maksaa paremmista turhaan ylimääräistä. Silloinhan hinnat tippuvat väkisinkin. Eli niitä alkaa saamaan vitosella kännykkäsovelluksina.

No ei firmat tietenkään jaa mitään puoli-ilmaiseksi, mutta kilpailu ja patentit on rajallisia ja muutkin oppivat tekemään niitä niin sellainen painaa hintoja väkisinkin jossakin vaiheessa alaspäin. Sitä paitsi kännykkäsovellutuksista aika harva suostuu paljoa vitosta enempää maksamaan. Tietokoneohjelmista kipuraja menee varmaan satasen tietämillä. En minä tiedä kunhan arvailen ja mun oletus perustuu ajatukseen, että tämän päivän luxus on huomisen arkipäivää.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
hallu
18.02.2019 22:33:13
LaXu: Lähes kaikista vahvarimallinnusplugareista löytyy kyllä demo/trial-versiot joita voi kokeilla. Helix Native kuulostaa ihan samalta kuin rautaversio. Pienemmällä budjetilla Scuffham S-Gear on erinomainen ja siinä on mielestäni Helix Nativea paremmat tehdaspresetit jos ei halua lähteä heti omia rakentelemaan.

tuota S-gearia olen kokeillut ja pakko myöntää, että se oli ihan lupaavan oloinen tietokonemalli. Joka tapauksessa moninverroin parempi kuin esim. Logicin omat vahvistin mallinnukset.
Attew
18.02.2019 23:08:40

Sotakoira Musti: Mä pyrin less is more -ajatteluun. Eli kibara ja piuha suoraan putkivahvariin. Jospa se tone lähtisi eniten soittajasta?

Samasta syystä käytän digivehkeitä. Yhestä mööpelistä kaikki tarpeellinen, eikä tarvii erillisiä pedaaleita tms. (edes sitä viritintä).

Aika henkilökohtasia juttuja siis.
LaXu
18.02.2019 23:35:04
hallu:
No ei firmat tietenkään jaa mitään puoli-ilmaiseksi, mutta kilpailu ja patentit on rajallisia ja muutkin oppivat tekemään niitä niin sellainen painaa hintoja väkisinkin jossakin vaiheessa alaspäin. Sitä paitsi kännykkäsovellutuksista aika harva suostuu paljoa vitosta enempää maksamaan. Tietokoneohjelmista kipuraja menee varmaan satasen tietämillä. En minä tiedä kunhan arvailen ja mun oletus perustuu ajatukseen, että tämän päivän luxus on huomisen arkipäivää.

Kännykkäsoftamarkkinat nyt ovat muutenkin aivan vääristyneet, siellä ei elantoa tienata kuin myymällä hirveä pino softaa ja mielellään vielä kaikenlaista in-app kilkettä päälle.

Mallinnus- ja efektisoftat ovat sen verran eksakti osaamisalue, että yksinkertaisesti päteviä DSP-ohjelmoijia ei löydy kuin sieniä sateella. Siihen nähden mielestäni aika monet audioplugarit ovat suorastaan halpoja, kun ajattelee sitä kehitystyön määrää ja erikoistumista maailman skaalassa pienehkölle markkina-alueelle.
Mikko1978
19.02.2019 01:20:41
Täällä mennään moolemmilla. Mallintavilla on kiva kokeilla asioita ja irroittaa melu pois kuvioista kotona. Bändisoitossa taasen kitaran ja vahvistimen välissä on vain kaksi erilaista säröä.

En oikein ymmärrä, että miksi mallistavat saavat moitteita monimutkaisuudesta. Kun valitsee vaikka jonkin Fenkun vuosikertavahvarin malliksi ja kytkee piuhaan TS:n, niin homma on simppelimpää kuin esikuvillaan. Ei tarvitse säädellä säiden mukaan uusiksi säätöjä, ei tarvitse hankkia keinokuormia ja ei tarvitse edes mikkejän säädellä kohdilleen. Roudaaminen on helpompaa ja putkien kuluminen tai särkyminenkään ei häiritse.
aristoteles666
19.02.2019 05:16:35 (muokattu 19.02.2019 05:17:31)

hallu: tuota S-gearia olen kokeillut ja pakko myöntää, että se oli ihan lupaavan oloinen tietokonemalli. Joka tapauksessa moninverroin parempi kuin esim. Logicin omat vahvistin mallinnukset.

S-gear on loistava, mutta sen kehitys on pysahtynyt taysin, jo 2015 piti tulla paivitys, "jonain kvartaalina", ei ikina tullut, nyt on taas lupailtu vuosi uutta versiota joka itse asiassa on vain sama uudella kayttoliittymalla, mutta varsinainen ohjelma pysyy samana, ei ole nakynyt, mutta hinta on ilmoitettu paivitykselle jo lahes vuosi sitten..

ikavaa, yhden miehen(?) firma, mutta ne muutamat uudistukset joita kayttajat ovat toivoneet, esim mahdollisuus kayttaa (mita tahansa) softapedaaleja ennen vahvistinta, helppo asia tehda, ei ole koskaan toteutunut, tai toiveet muutamasta muusta vahvistinmallista.
tai pyyntoni vuodelta 2014 etta voisi kayttaa tietokoneen nappaimia ohjaamaan toimintoja, ettei tarvitse hiirta, ei ole toteutunut.

kaytin usean vuoden keikoilla mutta kyllastyin ettei mitaan tapahtunut ja nyt vedan Katanan nupilla.(kevyempi kantaa kuin combo, ja joka paikassa on kuitenkin se hotrod deluxe minka looppiin voi kytkea tuon nupin)
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Skeletor_
19.02.2019 12:46:08 (muokattu 19.02.2019 12:50:21)

Steve Vai ja NAMM '19 https://www.youtube.com/watch?v=Gkdftoyus4c

Onhan vermeet ja näyttää olevan Axe Fx pinon päällä.
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
hallu
19.02.2019 13:30:33
Skeletor_: Steve Vai ja NAMM '19 https://www.youtube.com/watch?v=Gkdftoyus4c

Onhan vermeet ja näyttää olevan Axe Fx pinon päällä.

Noissa Steve Vain soundeissa Axe on varmaan ihan riittävä kyllä tai kaikki mallintavathan tarjoaa juuri tuota higainjuttua. Mä luulen, että se mallintavien seuraava haaste on nimenomaan uskottavissa reunarosoissa ja kliineissä ja juurikin niissä reunoiltaan säröytyvissä kliineissä.
WanhaWetäjä
19.02.2019 13:32:00

BugBadWolf: Oletkos kokeillut BOSS Katanaa? Siihen GA-kontrolleri ja käytössä on helposti 8 soundia ja jokainen muljattavissa myös "pedaalilaudaksi", eli efektit kykettävissä on/off. Satawattinen + pedaali painaa n 15 kiloa ja kunhan aikansa muljaa, soundit menevät täydestä missä tahansa genressä. Uutena alle 500 koko roska. Vähän lisää rahaa ja saa volumen/vaakun myös pedaalilla.
Paikallisessa Verkkokauppa.comissa oli parikin erikokoista Katanaa, isompi näytti aika massiiviselta vs nyt käyttämäni Line6 PowerCab, taisi olla juurikin tuo 100w:n laite. Mallintava ei ole poissuljettu mutta kun tuli juuri hankittua Line6 Helix uudestaan ja saman firman PowerCab niin ehkä menen niillä toistaiseksi, paketti on kuitenkin soundillisesti todella kattava ja käyttö kutakuinkin hallinnassa, ei tarvi hankkia mitään lisää. Myös se että Helixin kautta voi reitittää mm akkarit on aika tärkeä pointti kuin myös se että se toimii myös äänikorttina tarvittaessa.

Minulla oli sellainen ykkösmallin Flextone vuosikaudet vara-, huttu- ja sekalaisissa visiittihommissa. Poiketen valtavirrasta (Line6 yääk!) totesin jo sen ihan kelpo peliksi. Varsinkin ison laudan kanssa. Nyt se lähti eläkkeelle ja Katana hoitaa nyt sen hommat. Ja on reilusti parempi.
Joo, kyllähän tuolla Flextonellakin pärjäisi ja saan sitä lainaksi jos siltä tuntuu.

Kannattaa kokeilla.
Demojen perusteella varmasti ok laite. Yksi vaihoehto on myös Line6 HX Stomp + volumespedu wahilla +PowerCab, Stomp toimisi myös back uppina Helixille ja olisi mainio kaveri mökkireissuille MacBookin kera.
Jossain määrin myös Yamaha THR 100 dual kiinnostaa, kuulin laitetta livena yhdellä tanssikeikalla "viholisbandilla" ja kuulosti kyllä tosi hyvältä. En katsonut oliko jotain extra purkkeja välissä.

Mitä tulee demoihin, yksi iso puute lähes kaikkien digilaitteiden demoissa on se että ne painottuvat selkeesti highgain osastoihin, ymmärrettävää sinänsä koska se lienee suosituin alue tälläkin foorumilla ainakin jos katsoo eri osa-alueiden kirjoitusten määrää.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
19.02.2019 13:44:10

hallu: tuota S-gearia olen kokeillut ja pakko myöntää, että se oli ihan lupaavan oloinen tietokonemalli. Joka tapauksessa moninverroin parempi kuin esim. Logicin omat vahvistin mallinnukset.

Soittelin pitkään pelkästään Logic Pro X:n plugareilla, löysin sieltä yhden passellin mallinnuksen joka toimii edelleen Yamaha SG:n kanssa hyvin varsinkin säröosastoissa, tärkeetähän noissa on esim minkä mikin valitsee, miinuksena vs Helix on aika olematon reagointi soittatsiin clean-osastoilla, mun musanäytteessä taitaa olla Yamaha Sg suoraan pöytään ilman mallinnuksia, oisko joku Logicin preamp kuitenkin + kaikuja etc...

Särömpää Logiccia...
https://www.dropbox.com/s/bmptm3stk … dt1sf/S%C3%A4r%C3%B6sooloa.mov?dl=0
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
19.02.2019 13:52:20
WanhaWetäjä: Soittelin pitkään pelkästään Logic Pro X:n plugareilla, löysin sieltä yhden passellin mallinnuksen joka toimii edelleen Yamaha SG:n kanssa hyvin varsinkin säröosastoissa, tärkeetähän noissa on esim minkä mikin valitsee, miinuksena vs Helix on aika olematon reagointi soittatsiin clean-osastoilla, mun musanäytteessä taitaa olla Yamaha Sg suoraan pöytään ilman mallinnuksia, oisko joku Logicin preamp kuitenkin + kaikuja etc...

Särömpää Logiccia...
https://www.dropbox.com/s/bmptm3stk … dt1sf/S%C3%A4r%C3%B6sooloa.mov?dl=0

Voi perhana, että sä soitat hienosti :-) ei ehtinyt ollenkaan soundeihin kiinnittää huomiota kun ihailin noita sun likkejä.
Mikko1978
19.02.2019 15:12:18
hallu: Noissa Steve Vain soundeissa Axe on varmaan ihan riittävä kyllä tai kaikki mallintavathan tarjoaa juuri tuota higainjuttua. Mä luulen, että se mallintavien seuraava haaste on nimenomaan uskottavissa reunarosoissa ja kliineissä ja juurikin niissä reunoiltaan säröytyvissä kliineissä.

Itse olen sitä mieltä, että tuo haaste on voitettu jo aikapäiviä sitten ja nyt odotellaan vain sitä, että mitä tuon rajan jälkeen tulee olemaan tarjolla. Tässä pari esimerkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=_QFNKw6PaOo
https://www.youtube.com/watch?v=3OiTBwdGWoU
https://www.youtube.com/watch?v=tvcnvFR1klM
Lepinkäinen
19.02.2019 15:24:58 (muokattu 19.02.2019 15:32:43)
Joo, nuo puhtaat ja reunarosot oli edellisen mallinnussukupolven ongelma. Samoin reagointi volapotikkaan nykyään pikkasen toista jne.

Axe SRV hommia ala Tyler Grund:
https://youtu.be/POKPRCZ--q8
hallu
19.02.2019 15:46:31
Mikko1978: Itse olen sitä mieltä, että tuo haaste on voitettu jo aikapäiviä sitten ja nyt odotellaan vain sitä, että mitä tuon rajan jälkeen tulee olemaan tarjolla. Tässä pari esimerkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=_QFNKw6PaOo
https://www.youtube.com/watch?v=3OiTBwdGWoU
https://www.youtube.com/watch?v=tvcnvFR1klM

Lepinkäinen: Joo, nuo puhtaat ja reunarosot oli edellisen mallinnussukupolven ongelma. Samoin reagointi volapotikkaan nykyään pikkasen toista jne.

Axe SRV hommia ala Tyler Grund:
https://youtu.be/POKPRCZ--q8

Juu pakko myöntää, että kyllähän nuo videolla kuulostaa ihan vakuuttavalta. Kemperin käyttöliitymäkään ei ole ihan vastenmielisimmästä päästä.
69thDuke
21.02.2019 11:46:36

Joo eipä näiden mallintavien kanssa enää tarvitse tehdä kompromissejä soundin tai soittotuntuman kanssa - Fiilis onkin sitten ihan itsestä ja omista aivoituksista kiinni ;)

Tässä vasta siirryin Mesan Roadsterista Fractal AX8:iin ja ei ole kyllä takaisin katsomista.

Fractaliin sain säädettyä päivässä ne soundit, mitä Mesan kanssa piti hakea toista vuotta ja vaihtaa kaiutin elementit ja sitten se putkien kanssa pyörittely.

Oma High Gain soundi pohjautuu juuri siihen, että vahvistimesta otetaan reunasärö ja polkusimilla hoidetaan loput.

Sen verran jouduin nöyrtymään, että ostin yhden Cab Packin, jotta sain käyttööni Celestion G12K-100 IR:t - mutta kaiken kaikkiaan todella paljon halvemmaksi kävi tämä, kuin seikkailu Mesan kanssa :)

Omaan käyttötarpeeseen digitaalinen laitos on ehdottomasti paras - himassa suoraan studiomonitoreihin ja studiossa/keikoilla suoraan linjaan. Treeneissä tarvitsee toki aktiivikulman, kun nykyinen PA ei ole riittävän järeä. Mutta kaiken kaikkiaan roudattavan vahvistukseen/soundiin liittyvien rojujen paino tippui lähes 100kg alle 10kg.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)