Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muuntajan mitoitus
1
Serranidae
18.02.2019 07:27:38 (muokattu 18.02.2019 07:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhasta räkkifiltteristä on muuntaja hukassa. En löydä sopivaa millään. Filtterin kotelossa on virtalähteelle speksit 16-16.5VAC, 1A.
 
Olen löytänyt netistä seuraavat vaihtoehdot (helposti saatavilla järkevään hintaan)
 
Vaihtoehto A
16VAC, 600mA (liian vähän virtaa)
 
Vaihtoehto B
15VAC, 1,25A (liian vähän jännitettä)
 
Vaihtoehto C
17VAC, 1,12A (liikaa jännitettä)
 
Vaihtoehto A aiheuttaa luultavasti ongelmia. Tällä hetkellä olen itse vaihtoehdon C kannalla, mutta hieman mietityttää tuo 0,5V ylijännite. Voiko AC virtalähteen 0,5V ylimitoitus rikkoa laitteen? Toisaalta vaihtoehdosta B: jos mitoittaa 1V liian pieneksi niin toimiiko oikein?
 
ituvirtanen
18.02.2019 10:22:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pelottaa, oletko varmasti oikeassa paikassa pohtimassa muuntajan kokoa? Puolen voltin tai voltin ero ei välttämättä - reguloinnista riippuen - tunnu muualla kuin jäähdytyksessä. Pitäisi tietää kokonaisuudesta enemmän ennen minkäänlaisia suosituksia. Löytyisikö vaikka skeemaa? Kysymys muistuttaa tilannetta, jossa kysytään soitinta yksilöimättä sopisivatko nämä kielet? No, haitariin vai selloon?
 
Serranidae
18.02.2019 12:18:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Jos pelottaa, oletko varmasti oikeassa paikassa pohtimassa muuntajan kokoa? Puolen voltin tai voltin ero ei välttämättä - reguloinnista riippuen - tunnu muualla kuin jäähdytyksessä. Pitäisi tietää kokonaisuudesta enemmän ennen minkäänlaisia suosituksia. Löytyisikö vaikka skeemaa? Kysymys muistuttaa tilannetta, jossa kysytään soitinta yksilöimättä sopisivatko nämä kielet? No, haitariin vai selloon?
 
Kyseessä on Peavey spectrum analog filter. En ole löytänyt skeemoja mistään, että olisin voinut tutkia. Noin itsekin päättelin, että maksimivirralla (1A) ja 0,5V jännitteen lisäyksellä lämmitysteho kasvaisi 0,5W.
 
ituvirtanen
18.02.2019 12:56:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko toisio vai ensiö mykkä? Onko siinä muuntajassa pamahtanut lämpösulake? Vai sulanut koko roska? Jos ongelmana on pelkkä lämpösulake, puuha on helpohko. Jos muuntaja on kärissyt, olisi kiva hahmotella juurisyytä moiselle.
 
okabass
18.02.2019 13:25:22 (muokattu 18.02.2019 13:29:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Serranidae:
Vaihtoehto C
17VAC, 1,12A (liikaa jännitettä)

 
Tuo ja yksi tai kaksi diodia sarjaan. Yksi 1N4007 pudottaa kynnysjännitteensä verran jännitettä eli noin 0,7 V.
Ja tosissaan se lämpösulake kannattaa katsoa.
Noista muuntajista kaikki saattaisivat toimia suoraankin.
 
s151669
18.02.2019 14:04:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paitsi että tuo oli VAC, jolloin diodikikalla mennään metsään. Ellei niitä laita rinnakkain selät vastatusten, mutta tällöinkin aaltomuoto on mitä sattuu.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Serranidae
18.02.2019 14:19:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Onko toisio vai ensiö mykkä? Onko siinä muuntajassa pamahtanut lämpösulake? Vai sulanut koko roska? Jos ongelmana on pelkkä lämpösulake, puuha on helpohko. Jos muuntaja on kärissyt, olisi kiva hahmotella juurisyytä moiselle.
 
Muuntaja on luultavasti ehjä, mutta hukassa. Ei löydy millään.
 
okabass
18.02.2019 14:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Paitsi että tuo oli VAC, jolloin diodikikalla mennään metsään. Ellei niitä laita rinnakkain selät vastatusten, mutta tällöinkin aaltomuoto on mitä sattuu.
 
No niinpäs olikin AC:tä.
 
softrabbit
18.02.2019 16:18:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakkohan noissa laitteissa toleransseja olla, kun jo 230V jännite seinästä saa heittää sen 10% suuntaansa (muistaakseni). Sanoisin että B ja C ovat tarpeeksi lähellä (konttorirotan asiantuntemuksella... :D )
 
basisti1971
18.02.2019 16:49:54 (muokattu 18.02.2019 16:50:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Serranidae: Vanhasta räkkifiltteristä on muuntaja hukassa. En löydä sopivaa millään. Filtterin kotelossa on virtalähteelle speksit 16-16.5VAC, 1A.
 
Olen löytänyt netistä seuraavat vaihtoehdot (helposti saatavilla järkevään hintaan)
 
Vaihtoehto A
16VAC, 600mA (liian vähän virtaa)
 
Vaihtoehto B
15VAC, 1,25A (liian vähän jännitettä)
 
Vaihtoehto C
17VAC, 1,12A (liikaa jännitettä)
 
Vaihtoehto A aiheuttaa luultavasti ongelmia. Tällä hetkellä olen itse vaihtoehdon C kannalla, mutta hieman mietityttää tuo 0,5V ylijännite. Voiko AC virtalähteen 0,5V ylimitoitus rikkoa laitteen? Toisaalta vaihtoehdosta B: jos mitoittaa 1V liian pieneksi niin toimiiko oikein?

 
Herra Peavey tosiaan rakasti suuresti noita AC-johtopaiseilla toimivia räkkilaitteita, pahat kielet väittivät syyksi sen että AC oli hänen mielestään "professionaalisempi".
Toinen arvaus oli että halusi myydä johtopaiseita, ja kiertää samalla sähköturvallisuusmääräyksiä mahdollisimman pienin kustannuksin :/.
Tiedä sitten mikä oli totuus, mutta etenkin ennenvanhaan kun vitralähteiden saatavuus oli huomattavasti huonompi kuin nykyään, varsin moni Peaveyn räkkilaite jäi nurkkaan kun virtalähde hävisi=joku pölli koska olivat harvinaisia kuin kanan hampaat.
 

 
Itse valitsisin vaihtoehdon B.
Perinteisen AC-virtalähteen jännite on riippuvainen virrasta, joten jos laite oikeasti ottaa likellekään ampeeria virtaa, tuon vaihtoehdon B jännite lienee lähellä 16.5-17V.
A on ~13V tai muutama voltti riippuen siitä kestääkö toteutus tuplakuorman vai ei, C on ~18,5V.
 
Jos netistä löytämäsi muuntajat ovat laadukkaita, spekseistä löytyy myös virta/jännitekäppyrät.
Laitteeseen speksattu virta ei myöskään yleensä syystä tai toisesta pidä paikkaansa, joten todellinen jännite ja virta kannattaa mitata pikimmiten kunhan joku mieleinen löytyy.
Oikeaoppisestihan tuo testaus tehtäisiin säätömuuntajan kanssa, mutta ovat etenkin satunnaiskäyttöön turhan hinnakkaita laitteita.
 
En ole pariin vuosikymmeneen käyttänyt, mutta aikoinaan tein korjaamaani Multifexiin AC virtalähteen irtomuuntajasta.
Jos löydän kivuttomasti, mittaan mikä oli muuntajan jännitteen ja speksatun sisäänmenojännitteen suhde.
Ihan Peaveysti tuo kuitenkin toimi, joten tontilla oltiin ;).
 
Sisäisen virtalähteen ja muun kytkennän toteutustavasta riippuen, liian pieni jännite aiheuttaa mitä luultavimmin kohinan kasvua, ja liian korkea elektrolyyttikondensaattoreiden vaurioita.
Mulla on sellainen muistikuva ettei herra Peavey suosinut reguloituja virtalähteitä, joten suotokonkkien jännitteenkestosta pystyy varsin helposti laskemaan minkä verran sisääntulossa voi jännitettä maksimissaan olla.
Jos kyseessä on kuitenkin reguloitu virtalähde, homma helpottuu huomattavasti koska tasajännitespeksit löytyvät suoraan regulaattorin datalehdeltä.
 
T:Samuli
 
Serranidae
18.02.2019 17:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
...
Itse valitsisin vaihtoehdon B.
...
 
T:Samuli

 
Kiitos vastauksesta. Sait ylipuhuttua. :)
 
T: Jaakko
 
basisti1971
19.02.2019 08:17:20 (muokattu 23.02.2019 07:41:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Serranidae: Kiitos vastauksesta. Sait ylipuhuttua. :)
 
T: Jaakko

 
Ole hyvä.
Suosittelen kyllä edelleenkin mittaamaan todellisen jännitten ja virran jos päädyt rakentelemaan virtalähteen itse.
Noita "Peaveyn" vaihtojännitelähteitä löytyy kyllä maailmalta kohtuuhintaan, joten itse tekeminen ei välttämättä ole ainakaan taloudellisesti kannattavaa.
 

 
Multifexiä en pikaisesti löytänyt, mutta virtalähteen kyllä.
Muuntajana on iänpäivän vanha Kemon TR10.
 
Toisiokäämeistä on kytketty 12V ja 3V sarjaan, jolla on saatu 17,8V tyhjäkäynnillä.
 
Tuosta kyseisestä muuntajasta ei juurikaan tietoa enää löydy, mutta ainoan nettiviitteen perusteella oli 24V/2A.
Muuntajassa on kolme erillistä toisiokäämiä: 12+6+6 volttia, joista "viimeinen" on 3-2-1V väliulosotoilla.
 
Vaihtojännitteiden rinnan ja sarjaankytkennässä on huomioitava että kyseisten jännitteiden tulee olla samanvaiheisia (EDIT: eli käämintäsuunnan on oltava sama magneettivuon suuntaan nähden), muuten ulos saatava jännite on mitä sattuu, kuten on tietysti kuormitettavuuskin.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «