Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5118 119 120 121 122139 140 141 142 143
Laulava Kylätohtori
11.02.2019 20:18:54 (muokattu 11.02.2019 20:19:41)
AaIiGee: Kiitos taas vinkeistä, tulihan tuotakin sivua katsottua hädän hetkellä, mutta aika hankalalta kaikki tuntui tällä ymmärryksellä.

Kielituntemukseni/-tuntumani on sen verran heikko, että ovat voineet olla myös eri kielet. Halusin samat kielet mitä Elite Stratossa oli ostettaessa, mutten löytänyt netistä tästä tietoa, joten marsin Vantaan F-musaan ja pyysin alkuperäisiä vastaavat kielet. Myi D'Addarion EXP110-setin, kun ihmettelin miksei Fender käytä omia kieliään, väitti niiden olevan samoja. Tiedä tuosta, ehkä apinaa koijattiin... Mutta nyt kun olen noilla soittanut, voisivat olla tuntuman puolesta eri kieletkin, paksuudessa en huomaa eroa.

Siis EXP:t eikä EXL:iä? Tuohan alkaa olemaan jo kusetus, jos näin oli. Nuo EXP:t ovat pinnoitetut ja kalliimmat kuin normi kielet. Eli eivät ole kuten originaalit ja myyjä on sen varmasti myös tiennyt.

Ja mielestäni originaalisetti on 9-setti, kuten jo mainittiinkin. Ja tuosta ne tallan säätöongelmatkin ovat pitkälti johtuneet.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
73nd3r
11.02.2019 21:05:20
Fenderin vintagemallit tulee kymppisetillä sekä Coronasta (AmOriginal) että Ensenadasta (Classic ja RoadWorn 50&60). Mut oliks jossain kerrottu mikä Stratomalli tässä on?

Joka tapauksessa arvaan myös, että ysisetti oli ennestään, ja se uusi kymppisetti veti tallaa ylös. Ja se vihjaisee, että kannattaa tarkistaa myös kaulan käyryys (se relief). Ja sen jälkeen kielikorkeus, jonka jälkeen intonaatio. Ja... ;)

Tuo Fenderin säätöohje on aloittelevalle säätäjälle tarpeellista luettavaa, ja kertoo myös oikean säätöjärjestyksen. Mutta ei ole huono idea käyttää kitara kerran hyvän ammattilaisen käyttöönottosäädössä - hyvät säädöt on helpompi säilyttää kuin luoda ns. tyhjästä.

PS @The Jack: Mikä etu tuossa Göldon Backboxissa on verrattuna jousilla kanteen kiinni kiristettyyn ('decked') tallaan?
perttime
11.02.2019 21:06:53
^ Nyt on sitten loistava tilaisuus kokeilla, tykkääkö enemmän pikkuisen paksummista kielistä - vai ei ....
AaIiGee
12.02.2019 08:18:58
73nd3r: Fenderin vintagemallit tulee kymppisetillä sekä Coronasta (AmOriginal) että Ensenadasta (Classic ja RoadWorn 50&60). Mut oliks jossain kerrottu mikä Stratomalli tässä on?

On siis malliltaan American Elite. Nyt kun ajattelee, kallistun itsekin sen puoleen, että vanha kielisetti oli ohuempi. Kun otin kitaran käyttöön ajattelin, että onpas bendaaminen letkeetä verrattuna toiseen varmasti 10 - 46 setin kielillä varustettuun kitaraani. Nyt bendaus ei ole yhtä letkeetä.

Ja juu, alkuperäinen suunnitelma oli soittaa parit kielet ja viedä sitten huoltoon. Täytynee aikaistaa toimenpidettä...

Hieman kyllä jurppaisee F-musan myyjän toiminta. Mukava hebbu oli, mutta eikö tosiaan tiennyt asiaa vai myikö "mitä vaan" tietämättömälle. Oli kaiken lisäksi vielä kitaramyyjä...
LaMotta
12.02.2019 08:20:30

Kielipaehkinaemn.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
samiko
12.02.2019 09:25:07
Ihan muutenkin vinkkinä ettei kannattaisi antaa neuvoja toisille, jos itselläkään ei suurta ymmärrystä asiaan ole. Siis miten joku voi olla sitä mieltä että tallan takaa pitäisi ruuveja lähtee kiristelemään sen takia että uusissa kielissä veto on paljon voimakkaampi?

Eihän nyt herran jumala kelluvia talloja olisi olemassakaan jos vanhat kielet alkaisi noin pahasti väsymään.
tomaattiorava
12.02.2019 10:53:11
Ite varmaan ottaisin nää uudet kielet irti, marssisin takasin sinne fasulle, löisin kielet tiskiin ja vaatisin nyt ne ihanoikeesti samat kielet mitä tuli pyydettyä alunperinkin. Sitten ei tarttis säätää stratosta yhtään mitään, olettaen että kaikki oli alunperin ok.
73nd3r
12.02.2019 13:25:11
No ny siit on kiristetty jo ainakin jousia, en tiedä onko kaularauta/kielikorkeus/intonaatiokin jo uusille kielille. Myyjälle risut ettei ottanut selvää kielipaksuudesta.

Samikolle: mahtoiko kukaan tarkoittaa vanhojen kielien venymistä vanhuuden takia, taisi olla kyse vain vanhat kielet ko. kitarassa vs uudet kielet erilaisina (= eri vetojännityksellä) ajatuksesta, joka sitten osoittautui ihan oikeaksi diagnoosiksi.
Metalkallo
12.02.2019 15:05:43
AaIiGee: On siis malliltaan American Elite. Nyt kun ajattelee, kallistun itsekin sen puoleen, että vanha kielisetti oli ohuempi. Kun otin kitaran käyttöön ajattelin, että onpas bendaaminen letkeetä verrattuna toiseen varmasti 10 - 46 setin kielillä varustettuun kitaraani. Nyt bendaus ei ole yhtä letkeetä.

American Elite malleissa näyttäis olevan valmiina Fenderin oma 9-42 kielikoon setti, kuten monissa Fenderin stratoissa. Monestihan noissa on juuri Fenderin omia kieliä, ja ne on minun mielestäni ihan hyviä kieliä, et kannattaa laittaa sellaiset jos haluaa alkuperäiset. 9-42 settejä on Fenderillä 2 erilaista: nikkelipäällysteiset teräs ja ihan nikkelit. Teräkset on kirkkaammat ja nikkelit lämpimämmät normaalimmat kielet. Itse tykkään nikkeleistä (sininen paketti).
https://www.f-musiikki.fi/fender/kielet

Fenderin kielet on joko bulletit joissa toisessa päädyssä se luodin näköinen pää jonka pitäisi pitää kammetessa paremmin vire, mutta itse olen ollut ihan tyytyväinen normaaliin pallo päätyyn kielissä.

F- musiikilla Fender kielet löytyy usein Fender kitaroiden läheltä eikä sieltä missä kielet yleensä on, mutta en tiedä onko näin joka äffässä?

Fenderin sivuilta myös usein näkee speksit Fenderin kitaroista. Siellä lukee erikseen "specs".
https://shop.fender.com/en-US/elect … -elite-stratocaster/0114001783.html
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
tomaattiorava
12.02.2019 17:03:38
Omat kaks markkaa fenderin kielistä : älä osta. Bulletit ainakin katkeili mulla jatkuvasti ja mulla ei katkee kielet ikinä. Sinänsä harmi kun ne bulletit niin mukavasti tallaan istuu mut ei auta...
samiko
12.02.2019 19:08:58
73nd3r: No ny siit on kiristetty jo ainakin jousia, en tiedä onko kaularauta/kielikorkeus/intonaatiokin jo uusille kielille. Myyjälle risut ettei ottanut selvää kielipaksuudesta.

Samikolle: mahtoiko kukaan tarkoittaa vanhojen kielien venymistä vanhuuden takia, taisi olla kyse vain vanhat kielet ko. kitarassa vs uudet kielet erilaisina (= eri vetojännityksellä) ajatuksesta, joka sitten osoittautui ihan oikeaksi diagnoosiksi.

No se on selvä että eri vetovoima, kyllähän sen kysyjäkin tiesi. Ja tiesi senkin että uusista kielistä johtui. Mutta miksi uudet kielet teki tallalle niin kuin teki, se oli mysteeri.
Metalkallo
12.02.2019 20:24:23
tomaattiorava: Omat kaks markkaa fenderin kielistä : älä osta. Bulletit ainakin katkeili mulla jatkuvasti ja mulla ei katkee kielet ikinä. Sinänsä harmi kun ne bulletit niin mukavasti tallaan istuu mut ei auta...

Mulla taas ei ole Fenderin kielet katkeilleet ennen aikojaan koskaan, ei edes bulletit. Nykyään käytän ihan normeja pallopäitä, kun en nyt bulleteista sinänsä mitään hyötyä saanut verrattuna palloihin.

Mulla huonoimmat kokemukset rajautuu D'Addarion kieliin joita katkeillut aikaisemmin kun niitä vielä käytin muutama vuosi sitten.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Laulava Kylätohtori
12.02.2019 21:40:36 (muokattu 12.02.2019 21:40:47)
Metalkallo: Mulla taas ei ole Fenderin kielet katkeilleet ennen aikojaan koskaan, ei edes bulletit. Nykyään käytän ihan normeja pallopäitä, kun en nyt bulleteista sinänsä mitään hyötyä saanut verrattuna palloihin.

Mulla huonoimmat kokemukset rajautuu D'Addarion kieliin joita katkeillut aikaisemmin kun niitä vielä käytin muutama vuosi sitten.

Kyllä nämä menee aika hassusti, kun itse olen käyttänyt D'Addarion kieliä, koska ne ovat todella tasalaatuisia, eivätkä katkea koskaan. :D

Soundi ja tuntumakin ovat hyviä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
AaIiGee
13.02.2019 15:46:37
Metalkallo: Fenderin sivuilta myös usein näkee speksit Fenderin kitaroista. Siellä lukee erikseen "specs".
https://shop.fender.com/en-US/elect … -elite-stratocaster/0114001783.html

Kappas, tuolta minäkin niitä yritin katsella, vaan huonosti olen katsellut! Palaan noihin bullet-päitä kokeillen.

Kiitos kaikille jeesanneille, paljon on minulla opittavaa tästä kitarasta!
The Jack
13.02.2019 17:50:05
73nd3r: PS @The Jack: Mikä etu tuossa Göldon Backboxissa on verrattuna jousilla kanteen kiinni kiristettyyn ('decked') tallaan?

En ole saanut pelkästään jousilla kiristettyä toimimaan yhtä hyvin. En osaa teknisesti asiaa selittää, mutta hienosäätö on helpompi tehdä ruuvaamalla Backboxia kuin pelkkiä jousia kiristämällä. Jouduin laittamaan 5 jousta saadakseni tallan kiinni kanteen, ja silloin kampeaminen oli käyttökelvottoman raskasta. Yhtä hyvin voi blokata koko tallan. Nyt mulla on 3 jousta ja Backbox, ja kampeaminen toimii paremmin ja myös vireessä pysyminen.
Matoleka
13.02.2019 17:52:37
Mä en ymmärrä miksi ihmiset levittävät kitaroidensa, tässätapauksessa esim.Fender Stratocaster merkkisten kitaroiden, sarjanumeroita internetissä.

Se sarjanumero ei todellakaan takaa että kitara on aito. Sarjanumeron kun syöttää fenderin sivuille niin sehän näyttää ainoastaan kitaran mallin ja värin.

Nytkin torilla on myynnissä AM Strato jonka sarjanumero on kiinalaisten piraatti tehtailijoiden kopioitavissa tuosta vaan.

Miksei sitä sarjanumeroa voi antaa vasta sitten kun todellinen ostajaehdokas lähestyy puhelimitse tai vaikka sähköpostilla?
-säätö ei lopu koskaan
Matoleka
13.02.2019 17:53:21 (muokattu 13.02.2019 18:02:05)
Mä en ymmärrä miksi ihmiset levittävät kitaroidensa, tässätapauksessa esim.Fender Stratocaster merkkisten kitaroiden sarjanumeroita internetissä.

Se sarjanumero ei todellakaan takaa että kitara on aito.

Sarjanumeron kun syöttää fenderin sivuille niin sehän näyttää ainoastaan kitaran mallin, värin ja jotain muuta mikä voi täsmätä tuhansiin muihin silmämääräisesti samannäköisiin kitaroihin.

Nytkin torilla on myynnissä AM Strato jonka sarjanumero on kiinalaisten piraatti tehtailijoiden kopioitavissa tuosta vaan.

Jos joku haluaa sen sarjanumeron, niin miksei sitä voi antaa vasta sitten kun todellinen ostajaehdokas lähestyy puhelimitse tai vaikka sähköpostilla?
-säätö ei lopu koskaan
Pinewood
13.02.2019 18:08:55
Matoleka: Mä en ymmärrä miksi ihmiset levittävät kitaroidensa, tässätapauksessa esim.Fender Stratocaster merkkisten kitaroiden sarjanumeroita internetissä.

Se sarjanumero ei todellakaan takaa että kitara on aito.

Sarjanumeron kun syöttää fenderin sivuille niin sehän näyttää ainoastaan kitaran mallin, värin ja jotain muuta mikä voi täsmätä tuhansiin muihin silmämääräisesti samannäköisiin kitaroihin.

Jos joku haluaa sen sarjanumeron, niin miksei sitä voi antaa vasta sitten kun todellinen ostajaehdokas lähestyy puhelimitse tai vaikka sähköpostilla?

No jaa, itsekin vältän omien kitaroideni sarjanumeroiden levittelyä netissä, mutta kyllä se piraattitehtailija saa niitä numeroita muutenkin helposti. Jos ei viitsi kävellä lähikauppaan katsomaan, käy sitten vaikka Fenderin omilla sivuilla ja kopsaa sieltä, esim.
https://shop.fender.com/en-FI/elect … former-stratocaster/0114910342.html
Matoleka
13.02.2019 18:14:24
Pinewood: No jaa, itsekin vältän omien kitaroideni sarjanumeroiden levittelyä netissä, mutta kyllä se piraattitehtailija saa niitä numeroita muutenkin helposti. Jos ei viitsi kävellä lähikauppaan katsomaan, käy sitten vaikka Fenderin omilla sivuilla ja kopsaa sieltä, esim.
https://shop.fender.com/en-FI/elect … former-stratocaster/0114910342.html

Niin mutta ainahan se on yksi sarjanumero pois piraateilta mitä ei levittele.

Eihän sillä ole krpäsen paskan vertaa noissa koneissa mutta "kiusa" se on pienikin kiusa.

Itse ainakin pidän omalta osaltani tästä huolen.
-säätö ei lopu koskaan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)