Aihe: Putkivahvistinta kotivolumeille
1 2 3 4
perttime
07.02.2019 15:55:47 (muokattu 07.02.2019 15:56:03)
winstoni: Marshallin pikkuvahvarit ovat aika hyviä ja käytännönmukaisia kotiin, etenkin sillä 0.1W asetuksella. Mulla on himavahvarina JCM1-combo, mutta varmaan vastaava JTM toimisi hyvin pedaalialustana.

Omaa DSL1 comboa pitäisi omaan makuuni kääntää puhtaalla kanavalla sen verran isolle 0,1W -asennossakin, että kaikuvassa kerrostaloasunnossa syntyy helposti hellasäröä. Ihan putipuhdasta löytyy kyllä pienemmälläkin mökällä.
LaXu
07.02.2019 15:56:49
Kefiiri:
Ison vahvarin suosittelijat korostavat soinnin jykevämmyyttä hiljaisellakin. Hallun kanssa olen eri mieltä sikäli, että siinä vaiheessa kun plektran lärpytys ei enää kuulu, on vahvari mielestäni tarpeettoman lujalla ;)

Mun mielestä se minimivola, millä vahvari oikeasti kuulostaa hyvältä, on just about siinä kun se plektra ja kielien akustinen sointi ei enää kuulu. Naapureista ja asumuksesta riippuen voi olla liian kovaa. Itse olen onneksi saanut aika vapaasti renkuttaa ihmisten aikoihin. Desibelimittari sanoisi, että n. 90 dB @ 1m olisi mökän määrä tuolloin. Tässä huoneessa se ei tunnu kovalta, pienemmässä kopissa saattaisi tulla ongelmia.

Itse kuulun isojen vahvarien ystäviin, niissä on mielestäni erilainen tuntuma ja rokkihommiin timmimpi botne on kiva ja noi säilyy vaikka sitä masteria säätäisi alemmas. Diezelilla tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=yscHGHDS-wo

Aloittajan kaipaamille puhtaille soundeille valitsisin taas ihan päin vastoin. Isoissa vahvistimissa on monesti ihan helkkaristi dynamiikkaa puhtailla ja vähänkin kieliä kaivamalla tulee helposti turhan kovaa ääntä ulos. Kompressio on ystävä ja sitä saa just sopivasti esim. 20-30W vahvareista jos ei halua pedaalia käyttää.
Myydään Belle Epoch Deluxe: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1430812
samiko
07.02.2019 16:01:07
iec: Odotahan vaan kun joku alkaa tutkimaan Tubemeisterin piirikaaviota ja toteaa että onhan siellä puolijohteitakin mukana. Aloittaja kun kysyi nimenomaan vinkkejä täysputkivahvistimista. Sitten aletaan tinkaamaan että missä kohdassa saa olla puolijohteita, että vahvistin lasketaan täysputkivahvistimeksi ;)

Tosiaan, eihän Tubemeister ole täysputkivahvistin. Meikäläinen itse rönsytti keskustelua sivuraiteille vaikka syytin siitä muita.
ÄrGee
07.02.2019 16:22:48 (muokattu 07.02.2019 16:24:47)
Kefiiri: Vähän sama kuin kitaramikrofonien suositteluketjuissa :D

Ison vahvarin suosittelijat korostavat soinnin jykevämmyyttä hiljaisellakin. Hallun kanssa olen eri mieltä sikäli, että siinä vaiheessa kun plektran lärpytys ei enää kuulu, on vahvari mielestäni tarpeettoman lujalla ;)

Puhelinsovellus näytti noin 80dB studiomonitorien kautta soittaessa ja plekun napse kuuluu vaivoin seasta, onko tämä paha? En kyllä haluaisi olla alakerran naapuri...
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
hallu
07.02.2019 16:40:16 (muokattu 07.02.2019 16:45:25)
LaXu: Mun mielestä se minimivola, millä vahvari oikeasti kuulostaa hyvältä, on just about siinä kun se plektra ja kielien akustinen sointi ei enää kuulu. Naapureista ja asumuksesta riippuen voi olla liian kovaa. Itse olen onneksi saanut aika vapaasti renkuttaa ihmisten aikoihin. Desibelimittari sanoisi, että n. 90 dB @ 1m olisi mökän määrä tuolloin. Tässä huoneessa se ei tunnu kovalta, pienemmässä kopissa saattaisi tulla ongelmia.

Itse kuulun isojen vahvarien ystäviin, niissä on mielestäni erilainen tuntuma ja rokkihommiin timmimpi botne on kiva ja noi säilyy vaikka sitä masteria säätäisi alemmas. Diezelilla tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=yscHGHDS-wo

Aloittajan kaipaamille puhtaille soundeille valitsisin taas ihan päin vastoin. Isoissa vahvistimissa on monesti ihan helkkaristi dynamiikkaa puhtailla ja vähänkin kieliä kaivamalla tulee helposti turhan kovaa ääntä ulos. Kompressio on ystävä ja sitä saa just sopivasti esim. 20-30W vahvareista jos ei halua pedaalia käyttää.

Aika monissa isoissa vahvareissa on erilaisia tehoasetuksia eli niistä saa laitettua niitä pääteputkia kiinni tai ajettua pienemmällä jännitteellä tai molempia. Mulla on esimerkiksi 10w/40w/90 valittavissa joten se iso vahvari voi olla silläkin tavalla skaalautuva. Tietenkin laitteen fyysinen koko on mitä on, mutta toisaalta kaappihan sitä tilaa eniten vie ja se taas ei ole vahvistimen koosta kiinni, vaan taas ollaan soundillisen kompromissin edessä..... paitsi tietty Änäkäinen tai Thile tekee tästäkin kompromissista helpomman.

Niin no hinta siihen jää. Pienet on usein vähän edullisempia kuin isot (jos ei jotain vintagefenderiä himoitse). Mulle tuli mieleen, että Marshallia tai Blackstaria en itse ottaisi kliiniin soittoon. Aikaisemmin mainitsemani Fender Vibrochamp on erittäinkin jees, mutta ne silverfacetkin on aika hinnankiroissa. Itselläni oli yksi onnistuneimpia himalaitteita Koch Pedaltone (kaduttaa, että menin sen myymään), joka toimi mihin vaan käyttöön ja näppärä kuljettaa. Niitä ei ole käytettynäkään usein saatavana ja kun on niin niistä halutaan rahaa.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
LaMotta
07.02.2019 16:47:32

hallu: Mulla on esimerkiksi 10w/40w/90w valittavissa joten se iso vahvari voi olla silläkin tavalla skaalautuva.

Oliko se niin että tuossa maksimi ero on alle 9db?
Käyttökelpoinen tehovalitsin ois mieluummin tyyliin 1w/10w/100w tai jotain.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
LaXu
07.02.2019 16:56:46
LaMotta: Oliko se niin että tuossa maksimi ero on alle 9db?
Käyttökelpoinen tehovalitsin ois mieluummin tyyliin 1w/10w/100w tai jotain.

Näinpä juuri. Mun vahvari taipuu 15/23/30/45W ja omaan korvaan mieluisin soundi on säröllä 45W ja puhtailla 30. Eli tosta löytyy tehon puolitus kaksi pääteputkea pois kytkemällä ja sitten vielä "low voltage" asetus, joka tiputtaa tehoja entisestään ja tuo 15 ja 30W asetuksilla soundiin enemman "sagia" ja kompressiota.

Joku 1W kotiasetus olisi ihan hauska, mutta en näe sellaista tarpeelliseksi jos master volume on tarpeeksi hyvä. Esim tuo tässä ketjussakin mainittu ENGL Gigmaster kuulosti paremmalta sen sisäänrakennetun keinokuorman 5W ja Full power asetuksilla kuin 1W asetuksella.
Myydään Belle Epoch Deluxe: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1430812
aslak
07.02.2019 17:54:31
LaXu: Tää on sun ihan itse kehittämä ongelma. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää, että kerrotaan myös mitä ratkaisuja ongelmaan on sen sijaan, että aloittaja lähtee kokeilemaan x määrää vahvistimia ja toteaa, että kaikissa on kassakaapinmurtajan tatsia vaativat volapotikat.

Jos haluaa valmiin paketin ilman kikkailua ja Vox-tyyppinen soundi kolahtaa, tää Bluetone vois olla ihan hyvä optio: https://www.customsounds.fi/bluetone-shadows-jr-combo.html
Kokeilin aikoinaan muutamaa pedaalia tuon läpi ja diggasin soundista, toimi hyvin pienelläkin volalla.

Jos Vox tyyppinen kiinnostaa osta Vox, jos Marshall osta Marsu jos Bluetone osta BT jne
tomaattiorava
07.02.2019 18:29:00
samiko: Keinokuorma on varmasti ihan hyvä ratkaisu, samaten plugarit, multiefektit, katanat etc. mutta aloittajahan ei niitä kysellyt. Itse koen nämä vaihtoehtotyrkytykset vähän loukkaavina, ihan kun pidettäisiin aloittajaa niin tyhmänä ettei tiedä edes mitä haluaa.

no täähän vähän on tätä perinteistä m.nettiä, muutamat perustellut ehdotukset hukkuvat juupas-eipäs-tuubaan.
Itse avasin taannoin jokseenkin samaa aihetta sivuavan langan ja äkkiähän ketjun konsensuksi muodostui ei pelkästään että metallia ei voi soittaa ellei ikkunat helise, mutta että kotona ei kannata soittaa kitaroita ollenkaan.

Olikos muuten tässä tullut selväksi etsiikö aloittaja nuppia vaiko comboa?
TTV
07.02.2019 18:34:55
TTV: Bluetonelta se, mikä eniten miellyttää silmää, korvaa ja kukkaroa :-)

No tämä! Epäolennaisen lässytyksen seassa toistan oikeaa vastaustani, eli Bluetonelta löytyy aloittelijan kaipaama täysputkivahvistin, combona tai nuppina. Saattaa sopiva löytyä myös muilta valmistajilta :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
discominister
08.02.2019 13:28:47
Että sellaset keskustelut!

Terveisiä aloittajalta: Pääasiassa olen etsimässä comboa, joskin olen avoin myös muille ratkaisuille. Kiitos kaikille tämän astisista ehdotuksista. Ajattelin näin ensialkuun koittaa Bugera V5 Infiniumia, kun käytettynä löytyy ja youtube-demoissa omaan korvaan kuulosti helposti parhaimmalta edullisen hintaluokan pieneltä putkivahvistimelta.

Jos tuo ei livenä toimi meikäläiselle, pitää lähteä sitten hakemaan jotain muuta. Tollanen BlueTone vois olla hyvä, jos sattuisi vaikka käytettynä löytymään.

Olen fiilistellyt tässä lähiaikoina Esa Pulliaisen soundia ja sen myötä kuunnellut Voxin demoja Youtubesta. En sitten ollenkaan ymmärrä miten niissä demoissa ne pikku (ja isommatkin) Voxit soundaa siltä miltä soundaa. Tuntuu, että säröytyy heti ja mitään cleania olekaan. Muutenkin ihan oudon ohut soundi tällaiselle Fenderiin tottuneelle.
Kefiiri
08.02.2019 15:06:19
Voxissa on aina paras soundi! Älä luota Youtube-söheltäjiin.
En ole musiikin asiantuntija.
VIPMetal
08.02.2019 23:11:26

Itellä on Epiphonen Valve Jr 5w putkinuppi ja 1x12" kaappi. Hyvin syö pedaaleja ja mukavan lämmin soundi. Tosin nyt tässä vähän laitteistot taas alkavat elää ja kohta toisena kotivahvistimena on Mesan Road King (120w/100/50/30w) nuppi ja 2x12" kaappi.

Yllättävän mukavia nuo pikkuputkaritkin on, joskin isot mörssärit toimii myös hiljaa. Keinokuormaa oon joskus harkinnut, mutten oikein ole saanut itselleni sitä perusteltua vielä...
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Krice
09.02.2019 09:42:56 (muokattu 09.02.2019 09:44:01)

Hybridi tai "pieniputkinen" (ei isoja pääteputkia) vahvistin voisi myös olla ratkaisu jos haluaa vähemmän ääntä ilman keinokuormaa tms. Minulla on Randall RD1, en keksi soundista mitään valittamisen aihetta (paitsi se on ehkä jopa liian hiljainen), tosin olen tyytyväinen aika vähään. Randall on enemmän heviin kuin puhtaaseen soundiin tarkoitettu, mutta noin esimerkkinä.
telecaster67
09.02.2019 19:21:13
Koska alkuperäinen kirjoittaja ilmoittautui, niin pari sanaa tarkemmin. Bug V5, tosiaankin voisi olla vaihtoehtosi, kunhan het alkuunsa korvaa sen alkuper 12AX7- tuben , mieluiten 84:n myös. Ei ne alkuperäiset liikaa tosiaankaan säröä tuota single coileilla, mutta useilla käyttäjillä ne originaalit tuottavat varsinkin bassokielillä turhan kuuluvaa vintage- kilinää. Mikrofonisia siis. Tämä tosin ilmeni vasta kovemmalla volumella.
Metsäkitaristi. Period.
Icy-Sun
11.02.2019 09:58:22
atct: 5 watin laitteissa olisi tehonalennus 0,5 wattiin mutta ymmärtääkseni 1 watin laitteissa ei tehonalennusta.
Kumpikohan olisi parempi vaihtoehto?

Tuo ei minusta ole ratkaiseva tekijä. Vanhalla 5 watin mallilla pystyi soittelemaan kotona aivan hyvin ilman mitään tehonpudotuksiakin, mutta noista 5-wattista versiota puoltaa isompi kaiutinelementti. Se kasituumainen on aika piskuinen.
atct
11.02.2019 15:50:35
Mulla on viisi putkivahvistinta ennestään joista Marshall dsl 5 combo pienitehoisin (5/1wattia). Pedaaleja n.50. Parhaimman saundin sään kuitenkin kun käytän Voxin 5 watin trankku vahvistinta ja pedaaleja. Tykkään siitä kun vahvistin/kaiutin kyykkäämisen rajoilla. Saundit joita haen on tyyppiä Philip Sayce - Randy Hansen. Siksi toi 1watinkin Blackstar voisi olla ok.
joku muu sikko
11.02.2019 15:56:31 (muokattu 11.02.2019 15:57:03)
Mesa Triaxin kautta minä rämpyttelen telkkaria katsellessa. Marshall Valvestate combon loop returnissa se on.
Kyseisen herran rasvaiset postaukset puhuvat omaa kieltään avioliittoa (ja lapsien hankkimista) vastaan. - Dr. Funkenstein:
kekkuliheikki
11.02.2019 20:11:55
Mulla on Landau Deville ja EWS subtle volume control efektiloopissa.
En allekirjoita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)