Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelijan / autiosaaren pedaalilauta
1 2
Manyxe
08.02.2019 02:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

Olen soittanut (sähkö)kitaraa kauemman aikaa harrastuksena, mutta vasta nyt tuli hankittua ensimmäinen putkivahvari, Fender Blues Junior III. Pedaalivalikoimani rajoittuu tällä hetkellä Ibanezin Tube Screamer TS9 overdriveen sekä Dunlopin Cry Baby GCB95:ään. Tähän asti olen käyttänyt Roland Cube 30:n efektivalikoimaa, mutta kun Fenderissä ei ole kuin jousireverb omasta takaa, ajattelin laajentaa repertuaaria, ja kysyisinkin, mitkä ovat teidän mielestä oleellisimmat pedaalit, jotka bluesista ja rockista kiinnostuneen soittajan kannattaisi hankkia pedaalilaudalleen?
 
Sarko
08.02.2019 06:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitat hyvän dilsan, eli delayn, niin siinähän se sitten on. Maun mukaan vaikka joku fuzz.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kivijalka
08.02.2019 07:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klipsiviritin kitaran lapaan kiinni, siinä ne oleellisimmat.
 
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
noon
08.02.2019 07:30:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sooloboosteri ketjun perään ja maun mukaan toinen boosteri ketjun alkuun potkimaan tubescreamerista lisää hönkää ulos.
 
Itse ostin Mad Professerin Red Rubyn jolla "potkin" Tube Sceamer tyyppistä pedaalia ja saan sillä mielestäni kivempaa säröä ulos.
 
Delay pedaalille suositus myös täältä.
 
Jos modulaatiopedaalia tarvitset, niin suosittelen Line6 M5. Maksaa reippaasti alle satasen expressiopedaalin kanssa (torilta). Siinä saa laskea montako senttiä jää hinnaksi / efekti :)
 
Pinewood
08.02.2019 07:43:26 (muokattu 08.02.2019 07:47:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki riippuu vähän siitä, mitä tavoitellaan, mutta käytännössä delay sopii hienovaraisesti käytettynä mihin musaan tahansa - ja voimakkaammilla asetuksilla antaa mahdollisuuksia monenlaisiin äänimaailmoihin. Yksi vaihtoehto, joka tarjoaa esiasetusten ja ladattavien tone printien (uusimman version 3 muistipaikkaa on oiva parannus) kautta loputtomasti helposti vaihdettavia soundivaihtoehtoja ja sijoitetulle rahalle reilusti vastinetta
https://www.thomann.de/fi/tc_electronic_flashback_2_delay.htm
Jos taas haluaa hyväää soundia ja tykkää simppelistä meiningistä, Mad Proffan Deep Blue Delay on erinomainen hankinta.
 
Joku toinen särö, mutta ei välttämättä fuzzia.
 
Itse tykkään tremolosta. Esim. Mooer Trelicopter käytettynä on todella edullinen kokeilu. Mielestäni sitä parempi Malekko Omicron Trem voi myös löytyä edullisesti torilta.
 
Modulaatiot on eniten makukysymys, mutta suositellaan rohkeasti phaseria. MXR Phase 90 on kohtuuhintainen klassiko.
 
Kyllikki
08.02.2019 11:42:59 (muokattu 08.02.2019 11:44:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en mene nykyään ilman kompressoria edes paskalle. Noo, eihän kompura ehkä ole aloittelevan kitaristin ykköspedaali, mutta kun siihen on tottunut, niin soittaminen ilman kompuraa tuntuu kuin söisi jäätelöä -30 asteen pakkasessa alastonna.
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Laulava Kylätohtori
08.02.2019 11:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostat modulaatioista ne, joita sillä Rolandillakin käytit. Ja jos niitä on liikaa, niin sitten ne, joita käytit eniten tai multiefektin, josta saat ne kaikki modulaatiot.
 
Wah sulla jo onkin, mutta voit ostaa tubescreamerin lisäksi jonkun vähän läpinäkyvämmän särön, mikä ei korosta mitään taajuuksia kuten tubescreamer. Sitä voi sitten boostata ts:llä, jos tarve vaatii.
 
Ja tietysti fuzz, jos sen soundista (ja varsinkin soittotuntumasta) pitää.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Thanatopsis
08.02.2019 12:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Delay.
 
Jos haluaa halvalla päästä niin Joyon Analog Delay on aivan mahtava. Ainoa syy miksi itse siitä luovuin oli tap tempon tarve.
 
http://www.lakevanda.com
Stone
08.02.2019 12:02:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Delay tekee "elämää" sopivasti sovellettuna kyllä.
 
Sellainen huomio blues juniorin kanssa, että ehkei kannata paljoa etuaste säröä vahvistimesta laittaa delayn kanssa (kun ei ole sitä fx looppia), koska se soundi menee aika sotkuiseksi ainakin omasta mielestäni. Vahvistimen puhtaaaeen soundiin toimii kyllä.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
arijuki
08.02.2019 14:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: ...lisäksi jonkun vähän läpinäkyvämmän särön, mikä ei korosta mitään taajuuksia...
 
Ns. transparent overdrive on hakusessa itselläkin, mistä lähtisi liikkeelle? MP Royal Blue OD, Timmy, Tumnus, ... tai ehkä alkuperäinen Klon ;-)
 
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
Nigelson
08.02.2019 15:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arijuki: Ns. transparent overdrive on hakusessa itselläkin, mistä lähtisi liikkeelle? MP Royal Blue OD, Timmy, Tumnus, ... tai ehkä alkuperäinen Klon ;-)
 
Klon-tyyppiset pedaalit eivät varsinaisesti ole erityisen "transparentteja", vaikka niitä sellaisiksi usein kutsutaankin. Vähän tube screamereiden tyyppisesti ne korostavat keskitaajuuksia ja leikkaavat bassoa (joskaan efekti ei ole niin ilmeinen kuin tube screamereissa). Tämä on toki yleensä ihan toivottavakin asia jos pedaalia käytetään boostaamiseen.
 
Minulla on ollut sekä Timmy että Royal Blue, molemmat ovat kyllä mainioita. Timmy on ehkä vähän rouheampi ja Royal Blue "smoothimpi". Royal Blue puhdistuu kitaran voluumipotikan kanssa paremmin ja saundi pysyy kirkkaana, erityisesti jos pedaalin ja kitaran välissä ei ole buffereita.
 
Brad Pitt on Batman.
mopar
08.02.2019 16:19:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fulltone OCD. Ja tämä toimii myös hienosti tubescreamerin kanssa kimpassa, jolloin saat soolo saundit. Kaikki tietty riippuu siitä minkälaista musaa haluat soittaa...?
 
stratomaster
08.02.2019 18:50:32 (muokattu 08.02.2019 19:09:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en voi enää elää ilman Mad Professorin Sweet Honey Overdrivea. Siihen kaveriksi joku TS-tyyppinen loota (mulla Voodoo Lab Sparkle Drive), niin asiat on hyvin.
 
Edit: Niin ja tuo SHOD jos mikä on transparentti.
 
Lepinkäinen
08.02.2019 20:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin alottelijalle, kuin autiolle saarellekkin, ensimmäinen pedaali virittimen jälkeen olis loopperi.
 
benny
09.02.2019 21:48:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tech 21 RK5 v2, ei sitä muuta taida oikeasti tarvita.
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/rk5_v2.html
 
shitfuck inc.
LaMotta
09.02.2019 21:53:32 (muokattu 09.02.2019 22:24:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tube screamerista ei voi edetä kuin eteenpäin.
 
Säröjen suhteen suo on loputon. Se vaan pitää itse kokeilla vaikka se on niin fraasi. Itse olen viimeksi kokeillut plexisysteemeitä eikä noista voi mitään lopullista totuutta julistaa. Se riippuu siitä mitä hakee.
 
Reverbien suhteen komppaan Boss rv-6. Sit googlettamaan demoja jotta hoksaa kuinka eri kaikujA käytetään. Lopuksi kuitenkin taas itse räpeltäen. Tällaista tämä on tervetuloa kerhoon.
 
Mitä yritän sanoa on se että rakentavalla neuvolla pääsee hajulle mutta lopullinen työ on itse tehtävä.
 
Esim. En laittaisi loudness-soundin omaavan vahvistimen eteen loudness-soundin omaavaa overdrivEa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
09.02.2019 22:01:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on jo kaikki mitä tarvitset. Noi kaikenmaailman kikattimet vaan sotkee soittoa.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Manyxe
12.02.2019 18:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllikki: Minä en mene nykyään ilman kompressoria edes paskalle. Noo, eihän kompura ehkä ole aloittelevan kitaristin ykköspedaali, mutta kun siihen on tottunut, niin soittaminen ilman kompuraa tuntuu kuin söisi jäätelöä -30 asteen pakkasessa alastonna.
 
That Pedal Show suositteli Blues Juniorin kanssa kotivolyymikäyttöön kombinaatiota kompura + booster joita harkitsen; onko suosituksia kompuran suhteen?
 
Manyxe
12.02.2019 18:17:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lepinkäinen: Niin alottelijalle, kuin autiolle saarellekkin, ensimmäinen pedaali virittimen jälkeen olis loopperi.
 
Jeh, olikin muuten ensimmäinen hankinta Tube Screamerin kera, Digitech JamMan Solo XT tarttui Torilta. Siinä on kaikki paitsi käyttöohjeet mukana.
 
Manyxe
12.02.2019 18:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinewood: Kaikki riippuu vähän siitä, mitä tavoitellaan, mutta käytännössä delay sopii hienovaraisesti käytettynä mihin musaan tahansa - ja voimakkaammilla asetuksilla antaa mahdollisuuksia monenlaisiin äänimaailmoihin. Yksi vaihtoehto, joka tarjoaa esiasetusten ja ladattavien tone printien (uusimman version 3 muistipaikkaa on oiva parannus) kautta loputtomasti helposti vaihdettavia soundivaihtoehtoja ja sijoitetulle rahalle reilusti vastinetta
https://www.thomann.de/fi/tc_electronic_flashback_2_delay.htm
Jos taas haluaa hyväää soundia ja tykkää simppelistä meiningistä, Mad Proffan Deep Blue Delay on erinomainen hankinta.
 
Joku toinen särö, mutta ei välttämättä fuzzia.
 
Itse tykkään tremolosta. Esim. Mooer Trelicopter käytettynä on todella edullinen kokeilu. Mielestäni sitä parempi Malekko Omicron Trem voi myös löytyä edullisesti torilta.
 
Modulaatiot on eniten makukysymys, mutta suositellaan rohkeasti phaseria. MXR Phase 90 on kohtuuhintainen klassiko.

 
Delaytä olin myös harkinnut, ja tuo Flashback 2 juurikin iski silmään hintansa ja ominaisuuskirjonsa vuoksi; "insinööripedaalit" viehättävät, saan jotain perverssiä iloa siitä, jos pedaalissa on USB-liitäntä. Ykköstäkin harkitsisin, mutta ne ovat käytettynä lähes uuden kakkosen hintaisia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «