Aihe: Millanen pedaalilauta sulla on?
1 2 3 4 586 87 88 89 90103 104 105 106 107
Stone
17.01.2019 22:40:07

Laulava Kylätohtori: Kyllähän sitä ihmisestäkin näkee heti naamasta, onko se mulkku, mutta sen selvittäminen, kuinka mulkku ihminen onkaan, vie vähän pidempään. ;)

:D :D Amen!
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Spirocore
18.01.2019 10:37:01 (muokattu 18.01.2019 10:49:10)

Lauta meni uusiksi, ja menee vielä lisää, mutta nykyisellään ketju näyttää tältä:

Zvex Tremolo (killswitch-efektinä) > Crybaby > Polytune Mini > Lehlen Little Dual -splitteri josta signaali jakautuu kahteen nuppiin:

A: Analogman Sunface > BOSS Harmonist > MXR Phase 100 > Orange Rockerverb
B: KMA Minos fuzz > Strymon Orbit flanger > Orange OR100

Molemmissa loopeissa Strymon Timeline, virtalähteenä Voodoo Labin PP2+. Nupin reverbille ja kanavanvaihdoille omat passiiviswitchit.

Tällä arsenaalilla tarvitsisi jo loop-switcherin, on aikamoista steppailua jos haluaa vaihtaa vaikka molemmat nupit säröltä cleaniin ja samalla polkaista dilsan päälle. Olen harkinnut Carl Martinin Octa-Switchiä, mutta mitähän muita kannattaisi katsoa? Tuo on aika yksinkertainen, ja siihen saisi myös kanavanvaihdot samaan laatikkoon. Toinen mielenkiintoinen olisi BOSSin ES-8, mutta se on jo pirun kallis. Siihen vaan saisi sitten myös midioption tuota Timelinea silmällä pitäen.
Rock 'til you drop.
arijuki
28.01.2019 13:53:28
Tekisi mieli ostaa looper/switcher pedaalilautaan (ei se nyt ole edes lauta vaan salkku ;-) ) vaikka en nyt sitä edes tarvitsisi välttämättä. Jotain pitää näköjään aina keksiä!

GigRig kiinnostaa, vaikka QMX-6. Onko kokemuksia?
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
mopar
28.01.2019 15:27:35

arijuki: Tekisi mieli ostaa looper/switcher pedaalilautaan (ei se nyt ole edes lauta vaan salkku ;-) ) vaikka en nyt sitä edes tarvitsisi välttämättä. Jotain pitää näköjään aina keksiä!

Mä hommasin tämmösen joulun aikoihin. Aivan äärettömän kätevä laite. Voin kyllä suositella.
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 15:36:51 (muokattu 28.01.2019 15:45:10)
arijuki: Tekisi mieli ostaa looper/switcher pedaalilautaan (ei se nyt ole edes lauta vaan salkku ;-) ) vaikka en nyt sitä edes tarvitsisi välttämättä. Jotain pitää näköjään aina keksiä!

Teen juuri ykkösversiota laudasta, mutta suunnitelmissa on jo kakkosversio juurikin tuollaisella looperilla. Nyt mietin, että hyppäänkö suoraan kakkosversioon ja hankin uuden laudan ja looperin, vai teenkö nyt vaan sen laudan kuten ensin aioinkin, että saa edes joskus jonkun laudan valmiiksi...

Kokemusta ei ole, mutta tuollaisen looperin edut tuntuvat kyllä varsin hyviltä...

e. Mä olen muuten tehnyt sitä ykköslautaa nyt periaatteessa about 9 vuotta. :D
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
03.02.2019 00:06:36 (muokattu 03.02.2019 00:13:13)
No viimeinkin sain spedut lyötyä lautaan. Ja tollanen siitä tuli. Seuraava ja sitä seuraava versio on jo suunnittelun alla, mutta mennään nyt tällä ensin edes hetki...

https://muusikoiden.net/dyn/users/160372.jpg

E. vähän kuvakulmaa hämää, kun oikeasti mikään ei tule yli Pedaltrainin reunan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Sotakoira Musti
03.02.2019 10:40:25
Hyvältä näyttää! Lienee classic JR? Patcheina EBS:n gold flatit? Jos näin, niin kuulostaa aika tutulta.

Eipä tuohon juuri enää ylimääräisiä mahdu. Saisivat itse asiassa tehdä sellaisia pedaaleja, jotka täyttäisivät nuo ärsyttävät kapeat roilot :) Mikä tuo bufferi oikeassa yläkulmassa on? Kun mulla oli joskus tilan ahtautta, teippasin bufferin lankun alle dual lockilla.

Mutta hieno lauta, tuolla pärjää sumussa, sateessa ja seitsemän pullon simassa.

Musti

Ps. Ahtauden kanssa painiskeleville, vaakusta saa noin kolmanneksen nipistettyä kun laittaa Xoticin, tosin maksaa hieman enemmän. Mutta tämän toki tiesittekin.

Laulava Kylätohtori: No viimeinkin sain spedut lyötyä lautaan. Ja tollanen siitä tuli. Seuraava ja sitä seuraava versio on jo suunnittelun alla, mutta mennään nyt tällä ensin edes hetki...

Si vis pacem, para bellum.
Pinewood
03.02.2019 11:08:36
Laulava Kylätohtori: No viimeinkin sain spedut lyötyä lautaan. Ja tollanen siitä tuli. Seuraava ja sitä seuraava versio on jo suunnittelun alla, mutta mennään nyt tällä ensin edes hetki...

Yhdeksän vuoden työ valmis, onneksi olkoon!

Mikäs tuossa on signaalitien järjestys?
Sotakoira Musti
03.02.2019 11:27:34
Tuli tuosta tohtorin lankusta ja omista lukuisista lankkuprojekteista mieleen.

Itse olen aina halunnut tehdä laudasta mahdollisimman siistin, eli kaikki löysät piuhoista piiloon lankun alle ja niputtaminen. Suurimman vaikeuden ainakin minulle tuo se, mihin järjestykseen pedaalit laittaa (jos ei laita kytkintä tms). Tuleeko Mikko ennen Mattia ja minne Maija laitetaan, että kaikista saisi parhaimman ulos. Tämähän tulisi olla kristallin kirkkaana mielessä, ennen kuin pulttaa pedaalit kiinni ja varsinkin kun vetää ylimääräiset patchien ja virtapiuhojen hännät nippusiteillä kiinni nättiin pakettiin laudan alle.

Sitten kun tuleekin ahaa -elämys, jotakin aivan erilaista purkkia kiinni lautaan. Johtojen niputuksen ansiosta pedaalille jää vain yksi fyysinen paikka ja yksi sijainti koko signaaliketjussa (mistä edeltäjä on poistettu). Ja tämä ei välttämättä ole lainkaan oikea paikka pedaalille, esim poistettu OD, tilalle joku modulaatio. Ja virran sisääntulo ei ehkä olekaan pedaalin päädyssä, vaan oikealla sivulla, jolloin virtajohto ei välttämättä riitä.

Tätä olen pohtinut ja pitkään, keksimättä helppoa ratkaisua. Jos haluaa pitää lankun siistinä ja johdot nätisti niputettuina, pedaalinvaihdon yhteydessä on lähes koko roska räjäytettävä auki. Ja tämä taas rajoittaa omaa ajatusmaailmaa soundeista, kun ei jaksaisi ryhtyä neljättä kertaa johdottamaan lankkua 2 kuukauden aikana.

Mun bändikaverilla taas on huomattavan liberaalimpi lähestymistapa. Piuhoja seilailee siellä sun täällä, ja purkkeja on missä sattuu, sekä läjäpäin laudan ulkopuolella odottamassa vuoroaan. Sitten vaan pedaaleja sekä niiden sijainteja signaaliketjussa vaihdetaan lennosta, yhtä usein kuin itse vaihdan sukkia.

Periaatteessa pedaalilauta on hyvä. Kamat ovat helposti kuljetettavassa muodossa, sekä eivät kolhiinnu kuten malli Alepan kassissa. Mutta se taas sitoo käsiä aika paljon. Toinen ääripää on se, että levittelet jalkojesi juureen, juuri haluamaasi järjestykseen irtopedaaleina vain ne, mitä sillä hetkellä tarvitset. Tätä käytän kotona 5 irtopurkin arsenaalilla.

Onko teillä kokemuksia / näkemyksiä / hajatelmia aiheesta?

Musti
Pinewood
03.02.2019 14:32:08 (muokattu 03.02.2019 14:37:47)
Sotakoira Musti: Itse olen aina halunnut tehdä laudasta mahdollisimman siistin, eli kaikki löysät piuhoista piiloon lankun alle ja niputtaminen.

(...)

Onko teillä kokemuksia / näkemyksiä / hajatelmia aiheesta.

Jos pedaaleja vaihdetaan lautaan usein, kiinnitys Velcrolla, jos taas lauta pysyy muuttumattomana, Dual-Lockilla. Ja kumpaakin kannattaa käyttää sen mukaisesti, miten hyvin haluaa pedaalien tarvittaessa irtoavan. Sekaviritys mahdollinen myös; jos esim. vain säröt vaihtuvat, ne kiinni Vecrolla ja muut Dual-Lockilla.

Pedaalien ei todellakaan tarvitse olla laudassa täysin signaalitien mukaisessa järjestyksessä. Tärkeimmät ja eniten - varsinkin kesken kappaleita poljettavat - pedaalit eteen. Toki sanoo sen järkikin, ettei kaikkia vetoja kannata turhaan venyttää pitkiksi.

Itse pyrin pitämään välijohdot ja sähköt erillään toisistaan. Yleensä pyrin myös välttämään eri volttimäärillä toimivien virtajohtojen niputusta keskenään. Niputukset sinne, missä ovat tarkoituksenmukaisia. Jos jossakin paikassa vaihtuu tiuhaan pedaaleja, joissa virtaliitin on eri paikassa, se virtajohto kannattaa niputtaa omanaan läheltä pedaalia, ja virta ottaa sellaisesta eristetystä lähdöstä, johon voi vaihtaa kaikki tarvittavat volttimäärät.

Ja jos lauta elää, kannattaa valita hieman isompi kuin on välttämätöntä. Sitten hiukan väljempi sijoittelu ja vaikka pari tyhjää paikkaa laajennuksia varten. Ei sellaiset varaukset paljon paina - paino tulee vasta kun pedaaleja lisätään.

Omista kuvista löytyy kakkoslauta malliksi. Sitä tosin ei ole tarkoitus muokata lainkaan.
Sotakoira Musti
03.02.2019 15:48:07
Pinewood: .......

Olipa laadukasta tekstiä. Olet selvästi asiaa miettinyt (ja toteuttanut) kauan. Nykyään minulla ei enää aiempia ongelmia ole, koska lankut ovat nano+ ja novo 16. Kunhan jäin tuumailemaan pedaalilaudan rakentamisen ihanuutta ja kamaluutta. Ja sitä, miten toivoi pedaalien sämpläämisen tapahtuvan kuin taikaiskusta.

Lautojen koon alasajon myötä olen pudottanut pedaalit niin vähiin kuin mahdollista, ja jättänyt vain ne mitä ihan oikeasti tarvitsee. Oikeastaan ainoa semiturha lankussa on Adineko (saa ostaa pois, köh köh). Noilla päässee useamman vuoden ilman päivitystarvetta, ellei hurahda johonkin ihmegenreen. Ja nano+ on sellainen, johon voi viskata mitä ja minne vaan 2-3 min työllä.

Plussaa männylle, hieno kirjoitus!
Laulava Kylätohtori
03.02.2019 15:59:16
Sotakoira Musti: Hyvältä näyttää! Lienee classic JR? Patcheina EBS:n gold flatit? Jos näin, niin kuulostaa aika tutulta.

Eipä tuohon juuri enää ylimääräisiä mahdu. Saisivat itse asiassa tehdä sellaisia pedaaleja, jotka täyttäisivät nuo ärsyttävät kapeat roilot :) Mikä tuo bufferi oikeassa yläkulmassa on? Kun mulla oli joskus tilan ahtautta, teippasin bufferin lankun alle dual lockilla.

Mutta hieno lauta, tuolla pärjää sumussa, sateessa ja seitsemän pullon simassa.

Musti

Ps. Ahtauden kanssa painiskeleville, vaakusta saa noin kolmanneksen nipistettyä kun laittaa Xoticin, tosin maksaa hieman enemmän. Mutta tämän toki tiesittekin.

Jep, vanha Jr. eli taitaa olla vielä pari senttiä Classicia kapeampi. Piuhat ovat juurikin nuo EBS:t. Olin vähän Hiconin plugeja hakemassa ja sattumalta törmäsin näihin. Hyviltä vaikuttaa, keston näkee sitten ajan kanssa, mutta positiviista palautetta ovat saaneet.

Tuo on FYA Electricsin J-Fet buffer. Paras bufferi, johon olen törmännyt, mutta ajattelin modata siihen on/off-kytkimen niitä hetkiä varten, kun bufferia ei tarvita. Pitää nyt katsoa, miten homma toimii. Bufferin sijoitus laudan alle on kyllä hyvä idea saatta olla edessä jossain kohtaa.

Kyllä tuolla pitäisi pärjätä. Heikoin lenkki on se laudan polkija itse. Xoticin wah mulla olikin, mutta vaihdoin Voxiin, kun meni hermot niihin säätöihin. Olihan se kyllä soundiltaan pirun hyvä.
Laulava Kylätohtori
03.02.2019 16:06:30
Pinewood: Yhdeksän vuoden työ valmis, onneksi olkoon!

Mikäs tuossa on signaalitien järjestys?

Kiitos kiitos. :D Eihän sitä hosumalla hyvää tule.

Pistin ne aika lailla suoraan järjestykseen. Eli wahista mennään Texas Rangeriin ja sieltä Screamin kautta Keeley plussaan ja vibeen. Siitä Polytuneen ja lopuksi bufferiin, josta sitten vahvariin.

Johdotuksia ja virtapiuhoja en vielä niputtanut viimeisen päälle, kun tuossa varmaan tulee kaikenlaisia kokeiluja vielä tehtyä. Muutama klipsi siellä on, että saa johdot suht koht järjestykseen, eikä piuhat roiku miten sattuu.

Dual lockilla kiinnitys. Viitaten mainioon kirjoitukseesi, sen kanssa saa tosiaan olla tarkkana, ettei pistä liikaa. Itse vedin lautaan mustaa koko matkalta ja speduihin valkoista melko maltillisesti. Itse leikkasin about spedun levyisen pätkän ja leikkasin sen vielä pituussuunnassa halki. Ja kyllä pitää siltikin vähintään tarpeeksi hyvin.
spacelord
03.02.2019 22:19:25

Pinewoodille tosiaan plussaa!

Pedaalilaudan säätö on ihan mahtavaa hommaa. Nyt on menossa versio 5.5 -jotain. (Omissa kuvissa melko ajantasainen...)

Viritys (tc) > Särö (riot) > Wah (Wylde) > Fuzz (fat factory) > Octaavi (Foxrox3) > Dilsa (carbon copy)

Riot hoitaa sitä virkaa kun vastaan tulee (yksinanavainen) backline tai lainapeli niin säröpuoli hoituu. Toisekseen Wylden wahi ei perustu niinkään fanitukseen (hällä on liikaa nuotteja), vaan halusin sellaisen värkin joka kestää hi-gainia eikä vola kyykkää kun polkee. Ei mitään ihmeellisyyksiä, no ehkä Foxrox3 on vähän harvinaisempi. Kallis mutta paras mitä olen testannut. DC Prick hoitaa virtapuolen jo kymmenettä vuotta. Kevyt ja pieni, eikä ole pettänyt ikinä. Ylimääräistä tilaa on vielä, mutta näissä on jo polkemista, kun on vahvarin ohjain vielä hoidettavana. Alustana on Pedaltrainin Novo 18.
FastEddie
09.02.2019 10:39:23

https://muusikoiden.net/dyn/users/160448.jpg

Jo kerran pois myymäni Tumnus palasi lautaan, lähinnä boostaamaan sooloja.
Tällä laudalla vetää kaiken punkista humpan kautta jatsiin.
Rok!
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
LaMotta
09.02.2019 10:42:24 (muokattu 09.02.2019 10:48:09)

FastEddie: https://muusikoiden.net/dyn/users/160448.jpg

Jo kerran pois myymäni Tumnus palasi lautaan, lähinnä boostaamaan sooloja!

Klonit onkin parhautta.
Vaihda crunch box catalinbread dirty little secretiin?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
LaMotta
09.02.2019 10:55:36 (muokattu 09.02.2019 10:56:20)

FastEddie: Mulla on ja on ollut tsiljoona erilaista marshall in the box purkkia.
Tää Super Crunch Box v2 on niistä paras. Varsinkin uusi low-open asetus on parhautta.

Mulla on ollut 6 erilaista. Huvittavaa on se että ensimmäisenä hankittu on edelleen eniten omaan makuun. Super Crunch Box v2 on testaamatta.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
FastEddie
09.02.2019 11:10:55

LaMotta: Mulla on ollut 6 erilaista. Huvittavaa on se että ensimmäisenä hankittu on edelleen eniten omaan makuun. Super Crunch Box v2 on testaamatta.

Super Crunch Box v2 on kyllä testaamisen arvoinen purnukka.
Ei omaa ehkä cooliutta ja mojoa yhtä paljon, kuin jotkut kilpailijat.
Soundi on kuitenkin ihan parhautta!
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
High
12.02.2019 18:37:12 (muokattu 12.02.2019 18:39:01)
Viimein sain keikkalaudan koottua! https://muusikoiden.net/dyn/users/160489.jpg

Customboardsin alesta poistin T-rexin Tonetrunk 56 laudan. Virtalähteenä Cioks DC-10 ja laudan alla piilossa Lehle P-Split. Kiinnityksenä Dual lock, koska noi pedaalit on vakiintunut käyttöön. Signaalitie on simppeli:

Viritin -> Morning Glory -> Pharaoh ->Guthrie Trapp OD -> Voluumipedaali -> Lehle P-Split -> Mobius (toinen ulostulo menee ekaan styrkkariin, toinen jatkaa signaalitietä) -> Ocean Machine (ulostulosta toiseen styrkkariin)

Ajan settiä wet-dry-meiningillä, johon oon todellakin tykästynyt! Bändissä ainoana kitaristina saa näin luotua paksumpaa soundia ja lievästi vaikutelmaa toisesta skebasta!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)