Aihe: Putkivahvistinta kotivolumeille
1 2 3 4
Klapp
07.02.2019 10:17:27
iso paha susi: Hughes & Kettner Tubemeister 18. Kokemuksella. Hienot kliinit. Saa valittua 18w, 5w tai 1w tehot.

Mullaki on, on ollu jo hyvin kaua, enkä oikein kaipaa enää muuta. Kotona rivarissa vetelen pääosin tolla 5w -asennolla. Puhdas kanava on hieno ja hyvä, joskin varsin omanlaisensa suhteessa vaikka niihin klassisimpiin kliinisoundeihin. Mulla on puhtaalla volume aina täpöllä ja masterilla sitten säädetään äänenpaine. Saa humpparilla jo kivasti rasahtamaan kun röytäsee, vaikka se kliini ei mihinkään oikeisiin särömaailmoihin asti ulotukaan. Lämmin suositus, ledivalaistus pleksin reunassa sitäpaitti lämmittää mieltä.
samiko
07.02.2019 10:47:10
Et sä tarvii sitä mitä kysyt, vaan 120w 3000e putkivahvistimen keinokuormalla, eequulla, volumepolkimella, ppmviköömastervolumella

Miksi tää menee lähes aina tähän kun joku jotain tiettyä on vailla?

Niin aiheeseen, Tubemeisterille ääni täältäkin.
Laulava Kylätohtori
07.02.2019 11:02:21
calluna: Hyviä kokemuksia Fender Champion600..

Joskus tätä kokeilin ja teki kyllä yllättävän hyvin sen oman juttunsa. Jos putkivahvarin haluaa hiljaisempaan kotisoittoon, niin tsekkaamisen arvoinen peli.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
tomaattiorava
07.02.2019 11:14:26 (muokattu 07.02.2019 11:15:13)
Tubemeistereita täällä kun kehutaan, itellä ei oo tuota 18:sta vaan dlx 20, 4x12 kaappi ja läjä purnukoita. Koti-setuppi. Päädyin tuohon kakskybäseen lead kanavan gain-boostin takia jottei lopu gainit kesken. Kliinit ovat erittäin kimaltelevia mutta kyllä tuokin 1-wattisena mekastaa niin maan perkeleesti. Itseasiassa enemmän lead-kanavalla, clean-kanava on jokseenkin maltillisempi.
Sammo
07.02.2019 12:07:27
discominister: Osaisitteko suositella täysputkivahvista, joka toimisi myös kotisoitossa alhaisilla volumeilla. Tarve on lähinnä lämpimälle clean-soundille. Reverb ja säröt tulevat pedaaleilta.

Suosittelen tätä aina, joskin hinta käytettynäkin ei ole halpa, eli Two Rockin Studio Pro 35 (tai 22). Ihana puhdas soundi, "gain", master ja loopissa return level (toimii myös masterina), kaksi bright kytkintä (etarissa ja loopin jälkeen) ja deepswitch. Oma kokemus on että tuolla kattauksella saa särospedut toimimaan hiljaisellakin, niin hyvin kuin yleensä on mahdollista. Eli silllä varauksella että kovilla volilla totta kai kaikki reagoi eri tavalla, kitarasta lähtien.

Hot Rod Deluxeen (joka mulla kanssa on ja on tosi OK) verrattuna noilla säädöillä ei tarvitse pelata volapotikan ensimmäisen millin kanssa.

Tuohon tarkoitukseen voin kanssa suositetella Custom Tonesin Ethos Ampia, jossa siis mallinnettu puolijohteilla Dumblen toimintaa ja itseä miellyttää kovastikin. Siinä on oma särökanava mutta sekin syö säröspeduja ja muitakin todella mallikkaasti. Tämän kanssa tarvitsee toki kaapin, mutta ite olen vetänyt pikkukeikkojakin tuon kanssa.
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
samiko
07.02.2019 12:27:50
hallu: No keinokuorma on kyllä ratkaisu kotisoittopulmiin, mutta sen ei tarvitse olla vahvistimessa yhdysrakenteisena ja toisaalta kun keinokuormaa käyttää, niin sitten on ihan sama minkä vahvarin valitsee koska niitä voi ajaa kuorman kanssa ihan miten tykkää. Vahvarin ei ole pakko maksaa kolmea tonnia, mutta toki kolmella tonnilla saa melkoisen paljon hienomman pelin kuin vaikkapa viidellä sataa.

Keinokuorma on varmasti ihan hyvä ratkaisu, samaten plugarit, multiefektit, katanat etc. mutta aloittajahan ei niitä kysellyt. Itse koen nämä vaihtoehtotyrkytykset vähän loukkaavina, ihan kun pidettäisiin aloittajaa niin tyhmänä ettei tiedä edes mitä haluaa.

Tilaan grilliltä hampurilaisen mutta myyjä lyö käteen makkaraperunat, kummatkin toimii ihan hyvin kännimättönä.
LaXu
07.02.2019 12:59:25
samiko: Keinokuorma on varmasti ihan hyvä ratkaisu, samaten plugarit, multiefektit, katanat etc. mutta aloittajahan ei niitä kysellyt. Itse koen nämä vaihtoehtotyrkytykset vähän loukkaavina, ihan kun pidettäisiin aloittajaa niin tyhmänä ettei tiedä edes mitä haluaa.

Tilaan grilliltä hampurilaisen mutta myyjä lyö käteen makkaraperunat, kummatkin toimii ihan hyvin kännimättönä.

Tää on sun ihan itse kehittämä ongelma. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää, että kerrotaan myös mitä ratkaisuja ongelmaan on sen sijaan, että aloittaja lähtee kokeilemaan x määrää vahvistimia ja toteaa, että kaikissa on kassakaapinmurtajan tatsia vaativat volapotikat.

Jos haluaa valmiin paketin ilman kikkailua ja Vox-tyyppinen soundi kolahtaa, tää Bluetone vois olla ihan hyvä optio: https://www.customsounds.fi/bluetone-shadows-jr-combo.html
Kokeilin aikoinaan muutamaa pedaalia tuon läpi ja diggasin soundista, toimi hyvin pienelläkin volalla.
Myydään Belle Epoch Deluxe: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1430812
hallu
07.02.2019 13:07:03
samiko: Keinokuorma on varmasti ihan hyvä ratkaisu, samaten plugarit, multiefektit, katanat etc. mutta aloittajahan ei niitä kysellyt. Itse koen nämä vaihtoehtotyrkytykset vähän loukkaavina, ihan kun pidettäisiin aloittajaa niin tyhmänä ettei tiedä edes mitä haluaa.

No tämän ketjun aloittaja kysyi neuvoja/mielipiteitä. Jos se tietäisi mitä tahtoo, niin ei kai se meiltä tarvitsisi sitä kysyä.... vai kuinka? itse en ajatellut, että kokemuksistaan kertominen olisi mitenkään loukkaavaa. Aloittaja kysyi putkivahvistin suosituksia, mutta minä suosittelin keinokuormaa. Joo se ei ole täsmävastaus aloittajan kysymyseen, mutta se on täsmävastaus hänen ongelmaansa. Hänellä oli jo kokemus ja ajatus mitä hän haluaa. Hän kertoi haluavansa lämmintä kleania soundia. Kleania soundia saa hiljaisella vahvistimesta kuin vahvistimesta, mutta se "lämpö" putkivahvistimessa on itseasiassa säröä. se on niin hienojakoista säröä että sitä ei säröksi hahmota, vaan se tuntuu semmoiselta lämpimältä hehkulta siinä soundissa. Sellaista ei saa putkivahvistimesta millään masterilla, vaan sen saa kun vahvistinta kääntää niin kovalle, että se avautuu eli säröytyy eli se lämpö tulee messiin. Silloin käytössä on kaksi vaihtoehtoa eli ostaa niin pieni vahvistin, että sen saa avautumaan pienemmälläkin volumella (esimerkiksi 6w Fender Vibrochamp oli sellainen -saa käyttää vihjeenä ), tai ostaa keinokuorma jonka avulla minkä tahansa vahvistimen voi säätää riittävän kovalle, että se avautuu. Lisäksi keinokuorma tuo liitettävyyttä ja muutenkin monipuolistaa vahvistimen käyttöä. Olisin voinut suositella pientä putkivahvistinta (Fender Vibrochamp tai MesaBoogie TA15 ihan vaan siksi, että minulla on niistä kokemusta), mutta mielestäni keinokuorma olisi käyttökelpoisempi ratkaisu ja mahdollistaisi, että aloittaja voi käyttää sitä vahvistinta minkä on nyt hyväksi havainnut, mutta ei voi volan äkkinäisyyden takia sitä käyttää. En pidä sitä mitenkään loukkaavana ja itse olen aikanaan näitä neuvoja imenyt sienen lailla ja ole kiitollinen niistä. Toki olen neuvoja saatuani toiminut kuten olen parhaaksi katsonut ja niin aloittajakin varmasti tekee, mutta siksihän tämä ketju on että voidaan pähkäillä tätä aihetta ja jakaa ideoita ja kokemuksiamme.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Kefiiri
07.02.2019 13:19:55

Mä näen tämän kuvion samalla tavalla, muuten olisin suositellut pientä Tech Trademarkkia :D
En ole musiikin asiantuntija.
samiko
07.02.2019 13:28:34
hallu: No tämän ketjun aloittaja kysyi neuvoja/mielipiteitä. Jos se tietäisi mitä tahtoo, niin ei kai se meiltä tarvitsisi sitä kysyä.... vai kuinka? itse en ajatellut, että kokemuksistaan kertominen olisi mitenkään loukkaavaa. Aloittaja kysyi putkivahvistin suosituksia, mutta minä suosittelin keinokuormaa. Joo se ei ole täsmävastaus aloittajan kysymyseen, mutta se on täsmävastaus hänen ongelmaansa. Hänellä oli jo kokemus ja ajatus mitä hän haluaa. Hän kertoi haluavansa lämmintä kleania soundia. Kleania soundia saa hiljaisella vahvistimesta kuin vahvistimesta, mutta se "lämpö" putkivahvistimessa on itseasiassa säröä. se on niin hienojakoista säröä että sitä ei säröksi hahmota, vaan se tuntuu semmoiselta lämpimältä hehkulta siinä soundissa. Sellaista ei saa putkivahvistimesta millään masterilla, vaan sen saa kun vahvistinta kääntää niin kovalle, että se avautuu eli säröytyy eli se lämpö tulee messiin. Silloin käytössä on kaksi vaihtoehtoa eli ostaa niin pieni vahvistin, että sen saa avautumaan pienemmälläkin volumella (esimerkiksi 6w Fender Vibrochamp oli sellainen -saa käyttää vihjeenä ), tai ostaa keinokuorma jonka avulla minkä tahansa vahvistimen voi säätää riittävän kovalle, että se avautuu. Lisäksi keinokuorma tuo liitettävyyttä ja muutenkin monipuolistaa vahvistimen käyttöä. Olisin voinut suositella pientä putkivahvistinta (Fender Vibrochamp tai MesaBoogie TA15 ihan vaan siksi, että minulla on niistä kokemusta), mutta mielestäni keinokuorma olisi käyttökelpoisempi ratkaisu ja mahdollistaisi, että aloittaja voi käyttää sitä vahvistinta minkä on nyt hyväksi havainnut, mutta ei voi volan äkkinäisyyden takia sitä käyttää. En pidä sitä mitenkään loukkaavana ja itse olen aikanaan näitä neuvoja imenyt sienen lailla ja ole kiitollinen niistä. Toki olen neuvoja saatuani toiminut kuten olen parhaaksi katsonut ja niin aloittajakin varmasti tekee, mutta siksihän tämä ketju on että voidaan pähkäillä tätä aihetta ja jakaa ideoita ja kokemuksiamme.

"Jos se tietäisi mitä tahtoo, niin ei kai se meiltä tarvitsisi sitä kysyä.... vai kuinka?"
- Miksi pitää näsäviisastella?

Pointtini on se, että näitä aiheesta rönsyileviä ketjuja ei ole kauhean mukava lukea. Ymmärtäisin rönsyilyn jos mentäisi sivulla 10 ja ei oltaisi päästy puusta pidemmälle, olisiko joku muu ratkaisu parempi. Itseänikin kiinnostaa mitä pieniä himavahvareita porukka suosittelee, kun ei ole itsellä kokemusta kuin tuosta Tubemeisterista. On mulla noita isojakin hyviä vahvareita, että keinokuormaa vaan... ei kiitos.
hallu
07.02.2019 14:14:14 (muokattu 07.02.2019 14:40:30)
samiko: "Jos se tietäisi mitä tahtoo, niin ei kai se meiltä tarvitsisi sitä kysyä.... vai kuinka?"
- Miksi pitää näsäviisastella?....

Sorry, ei ollut tarkoitus. Olin ihan tosissani.

.....Pointtini on se, että näitä aiheesta rönsyileviä ketjuja ei ole kauhean mukava lukea. Ymmärtäisin rönsyilyn jos mentäisi sivulla 10 ja ei oltaisi päästy puusta pidemmälle, olisiko joku muu ratkaisu parempi. Itseänikin kiinnostaa mitä pieniä himavahvareita porukka suosittelee, kun ei ole itsellä kokemusta kuin tuosta Tubemeisterista. On mulla noita isojakin hyviä vahvareita, että keinokuormaa vaan... ei kiitos.

Onhan tässä ketjussa suositeltu pikkuisia vahvistimia vaikka kuinka. Mihin tässä pitäisi mielestäsi edetä? mielestäni perustelin oman suositukseni ja suosittelin malliksi paria pikkuista vahvistintakin, joista molemmista irtoaa lämmintä kliiniä himavolumella. Särölle ajettaessa ne tarvitsee tosin keinokuorman kaverikseen molemmat. Se vaan on niin, että vahvistimen käyttötapoja on monia ja soittajia ja soundeja on joka lähtöön, niin eihän tässä voi puhua muusta kuin omista kokemuksistaan. Sitä paitsi joidenkin mielestä iso vahvari toimii himassa parhaiten ja toisen mielestä pikkuvahvari ja kolmannen mielestä mallintava. Mun mielestä keinokuormasta on aina hyötyä käytti sitten isoa tai pientä vahvaria.
iec
07.02.2019 14:28:11 (muokattu 07.02.2019 14:38:45)

samiko: "Jos se tietäisi mitä tahtoo, niin ei kai se meiltä tarvitsisi sitä kysyä.... vai kuinka?"
- Miksi pitää näsäviisastella?

Pointtini on se, että näitä aiheesta rönsyileviä ketjuja ei ole kauhean mukava lukea. Ymmärtäisin rönsyilyn jos mentäisi sivulla 10 ja ei oltaisi päästy puusta pidemmälle, olisiko joku muu ratkaisu parempi. Itseänikin kiinnostaa mitä pieniä himavahvareita porukka suosittelee, kun ei ole itsellä kokemusta kuin tuosta Tubemeisterista. On mulla noita isojakin hyviä vahvareita, että keinokuormaa vaan... ei kiitos.

Odotahan vaan kun joku alkaa tutkimaan Tubemeisterin piirikaaviota ja toteaa että onhan siellä puolijohteitakin mukana. Aloittaja kun kysyi nimenomaan vinkkejä täysputkivahvistimista. Sitten aletaan tinkaamaan että missä kohdassa saa olla puolijohteita, että vahvistin lasketaan täysputkivahvistimeksi ;)

Ei vaiskaan - Joskus menee vähän enemmän aiheesta ohi ja joskus vähemmän. Eiköhän tässä keskustelussa ole tullut ihan hyvin niitä aiheessa pysyviäkin vinkkejä kuten Fenderin Champ 600 ja Hughes Kettnerin laitteet sekä Engl Gigmaster 15 ja Vox AC4 blue. Ja kalliimipiakin on mainittu, kuten Bluetone ja Two Rock.

Nyt kun aloittaja ei speksannut sen tarkemmin pitääkö olla kombo vai nuppi+kaappi, niin siinähän on mahdollisuus sitten vaikka ja mihin, eli nuppi&kaappi-yhdistelmällä voi pelata enemmän myös sen kaapin kaiutinelementin herkkyydellä. Voi käyttää vaikka 10" tötteröä, joissa on yleensä keskimäärin pienempi herkkyys kuin 12" elementeissä. Esimerkkinä WGS Veteran 10", jossa 94dB herkkyys (vertaa 12" Celestion V30 100dB herkkyyteen). Tai sitten käyttää tuota jo aiemmin mainittua Eminencen 12" mallia, jossa voi säätää herkkyyden kaiuttimen takana olevalla mekaanisella ruuvisysteemillä noin 10dB epäherkemmäksi. 10dB muutos äänenvoimakkuudessa alaspäin vastaa havaitun äänenvoimakkuuden puolittumista. Vastaavasti vahvistimen tehon puolittaminen aiheuttaa 3dB:n muutoksen. Eminenceltä löytyy kaksi eri mallia, joissa on tuo säätö (Maverick ja Reignmaker).

Ja palatakseni tuohon aiheessa pysyvään suositukseen, voin ainakin todeta että Engl Gigmaster 15 combolla se tehonsäätö tuntui toimivalta. Kun testasin sitä liikkeessä, en kylläkään keskittynyt cleaneihin. Muistikuvan mukaan siinä oli ihan ok cleani, mutta ei varmaankaan niin hyvä kuin mitä mulla oli Fender Supersonicissa. Blackstar HT20-kombokin on ihan ok kotisoittoon, sillä siinä on hieman epäherkempi kaiutin vakiona kuin yleensä (vaikkapa V30-kajariin verrattuna). Joku voi tosin vierastaa sitä että ei ole täysputkivahvistin. Mutta ihan hyväsoundinen se kuitenkin on. Toimii paremmin hiljaisessa soitossa kuin mastervola-modaamaton Fender Supersonic. Marshallin 1w vahvareita on tullut testattua myös, mutta nekin tuli testattua enemmän säröpuolella.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
samiko
07.02.2019 14:34:00
hallu: Sorry, ei ollut tarkoitus. Olin ihan tosissani.

Onhan tässä ketjussa suositeltu pikkuisia vahvistimia vaikka kuinka. Mihin tässä pitäisi mielestäsi edetä? mielestäni perustelin oman suositukseni ja suosittelin malliksi paria pikkuista vahvistintakin, joista molemmista irtoaa lämmintä kliiniä himavolumella. Särölle ajettaessa ne tarvitsee tosin keinokuorman kaverikseen molemmat. Se vaan on niin, että vahvistimen käyttötapoja on monia ja soittajia ja soundeja on joka lähtöön, niin eihän tässä voi puhua muusta kuin omista kokemuksistaan. Sitä paitsi joidenkin mielestä iso vahvari toimii himassa parhaiten ja toisen mielestä pikkuvahvari ja kolmannen mielestä mallintava. Mun mielestä keinokuormasta on aina hyötyä käytti sitten isoa tai pientä vahvaria.

Nyt kun hiukan happea otin niin ehkä pikkasen väärällä jalalla lähtenyt itsekkin tähän keskusteluun mukaan. Ehkä tuo rönsyilykammo varmaan johtuu bändien äänentoistolaitteistokeskusteluista, tarve pizzerian nurkka - ehdotus Bon Jovin kamat. Ja taas kun miettii pessimistipertin näkökulmasta, niin tämä keskusteluketju jos jatkuu monisivuisena, täältä tullaan löytämään kaikki maailman kotisoittelulaitteistovaihtoehdot, eli ollaan taas lähtöpisteessä... Ihan yhtä hyödytöntä ku meikäläisen nillitys.
perttime
07.02.2019 14:34:22
Jotkut väittävät, että asiakas on aina oikeassa. Tämä ei läheskään aina pidä paikkaansa - varsinkin jos haetaan ratkaisua vähänkään teknisempiin asioihin. Paras ratkaisu VOI olla jotain muuta, kuin se, jota asiakas alun perin luulee tarvitsevansa.
Mikko1978
07.02.2019 15:10:30 (muokattu 07.02.2019 15:11:02)
perttime: Jotkut väittävät, että asiakas on aina oikeassa. Tämä ei läheskään aina pidä paikkaansa - varsinkin jos haetaan ratkaisua vähänkään teknisempiin asioihin. Paras ratkaisu VOI olla jotain muuta, kuin se, jota asiakas alun perin luulee tarvitsevansa.

Kaikella voi jossitella, mutta itse en kyllä näe mitään 100 wattista stäkkiä luontevana ratkaisuna kotisoittoon maltillisilla äänenpaineilla. Joo varmasti sen saa keinokuormilla hiljennettyä, mutta miksi ei valitsisi lähtökohtaisesti tuohon käyttöön paremmin soveltuvaa ja edullisempaa pikkuvahvistinta?

Jos haluaisin fiilistellä putkien hehkua, niin viime vuosina eteen tulleista vaihtoehdoista Groove Tubes Soul-O Single ja pussillinen erilaisia putkia olisi kyllä listalla korkealla. Jos taasen vain putken soundi riittäisi ja haluaisin päästä halvalla ja vähäisellä roinan määrällä nurkissa, niin Voxin Nutube minivahvarit olisivat korkealla listoilla.
Kefiiri
07.02.2019 15:26:51 (muokattu 07.02.2019 15:30:10)
samiko: Ja taas kun miettii pessimistipertin näkökulmasta, niin tämä keskusteluketju jos jatkuu monisivuisena, täältä tullaan löytämään kaikki maailman kotisoittelulaitteistovaihtoehdot, eli ollaan taas lähtöpisteessä... Ihan yhtä hyödytöntä ku meikäläisen nillitys.

Vähän sama kuin kitaramikrofonien suositteluketjuissa :D

Ison vahvarin suosittelijat korostavat soinnin jykevämmyyttä hiljaisellakin. Hallun kanssa olen eri mieltä sikäli, että siinä vaiheessa kun plektran lärpytys ei enää kuulu, on vahvari mielestäni tarpeettoman lujalla ;)
En ole musiikin asiantuntija.
winstoni
07.02.2019 15:36:44
Marshallin pikkuvahvarit ovat aika hyviä ja käytännönmukaisia kotiin, etenkin sillä 0.1W asetuksella. Mulla on himavahvarina JCM1-combo, mutta varmaan vastaava JTM toimisi hyvin pedaalialustana.
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
hallu
07.02.2019 15:39:09
Kefiiri:...... Hallun kanssa olen eri mieltä sikäli, että siinä vaiheessa kun plektran lärpytys ei enää kuulu, on vahvari mielestäni tarpeettoman lujalla ;)

No soppiihan sitä olla eriäkin mieltä :-D . Meillä ei ole bändissä ollenkaan rumpalia ja jouduttiin käymään tästä aiheesta vakavamielinen keskustelu. Rumpalin omaavissa bändeissä se on helppoa kun kitaroiden volat synkataan sopivaksi suhteessa virvelirumpuun ja basson volat suhteessa bassorumpuun ja isoon tomiin, niin ei tartte miettiä sen enempää. Mutta me voidaan soittaa ihan millä volumetasolla tahansa, niin jouduttiin ihan tosissamme pohtimaan mikä on se alin ja mikä sen määrää.

Mä olen onneksi tullut vielä juttuun naapureiden kanssa, vaimo ja poikakin kestää mun mesoamista kiitettävästi. Lisäksi treenikämppä on tossa kivenheiton päässä, niin olen oikeastaan aika onnellinen mies :-D
s151669
07.02.2019 15:42:38

discominister: Nonni. Oisko jollakulla suositella joitakin tiettyjä malleja? Mielellään omalla kokemuksella, mikä oikeasti toimii matalalla volumella.

Laney LC/VC 15.
Antikitarasankari. Siis basisti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)