Aihe: Lesliekaapit
1 2
viyrhe
23.04.2013 22:46:33
Mulla oli viimevuonna keikalla Nord Electro 2 ja siinä Leslie 3300 lainassa. Ihan törkeän hieno soundi!!! Toimii ehdottoman hyvin. Eli vanhoja Nordeja ei todellakaan kannata heittää pois. Niiden urkusoundi on ihan kohdallaan kun vaan on oikea kaappi jonka kautta soittaa. Pitää muistaa muuten napata nordin omat lepaefektit pois.
samulijp
23.04.2013 23:33:16
viyrhe: Niiden urkusoundi on ihan kohdallaan kun vaan on oikea kaappi jonka kautta soittaa.

Älä erehdy kokeilemaan aitoa generaattori Hammondia: tulee kalliiksi ;)
"Funkin up tonight!"
ppcw
23.04.2013 23:37:21 (muokattu 24.04.2013 00:03:51)
viyrhe: Mulla oli viimevuonna keikalla Nord Electro 2 ja siinä Leslie 3300 lainassa. Ihan törkeän hieno soundi!!! Toimii ehdottoman hyvin. Eli vanhoja Nordeja ei todellakaan kannata heittää pois. Niiden urkusoundi on ihan kohdallaan kun vaan on oikea kaappi jonka kautta soittaa. Pitää muistaa muuten napata nordin omat lepaefektit pois.

Minä olen soittanut Electro 2:n kanssa vähän vastaavanlaisen Motion Sound Pro 145:n läpi, jos lavalle ei ole Hammondeja mahtunut. Samaa mieltä, että silloin toimii. Se on vanhan Electron Leslie-mallinnus joka kuulostaa nykykorvaan penseältä ja epäaidolta. Tosin myös itse Electron urku on "raakana" aika erilainen aitoon verrattuna, jos sitä vertailee, mutta pyörivän kaiuttimen kautta lopputulos on OK. Ei sitä voi missään nimessä verrata generaattorivehkeeseen kuitenkaan, erityisesti sellainen aggressiivinen "attack" ja vaarallisuuden tunne puuttuu kokonaan.

Kesällä aion ostaa toiseen keikkasettiin Electro 3:n sähköpianoja ja sampleja soittamaan, ja erikoistilanteissa Hammond-soundiinkin. On mielenkiintoista päästä kokeilua syvällisemmin kuulemaan minkälaista kehitystä on tapahtunut, vaikka kyseessä ei uusin malli olekaan.

Edit: Myös Neo Instruments Ventilator antanee "lisäaikaa" vanhemmille clonewheeleille. Kokemukseni mukaan oikeasti myös särö tai kitaraputkivahvistin voi antaa toivottua soundin paranemista, vaikka väärässä paikassa signaaliketjua olisikin, Leslie-mallinnuksen perässä. PA:han liitettäessä Nord Electro 2:n suhteen on myös iso merkitys mistä outputista äänen ottaa, left, right vai jompikumpi + dummy plug, vai stereona, eron kuulee selvästi tällainen peltikorvakin.

T. Mustakorppi
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
viyrhe
24.04.2013 23:12:24
samulijp: Älä erehdy kokeilemaan aitoa generaattori Hammondia: tulee kalliiksi ;)

Mulla on jo:-)
samulijp
29.04.2013 19:15:34
viyrhe: Mulla on jo:-)

Tsori, myöhästyin, tauti on ehtinyt jo pahaan ja kalliseen tilaan. Suositellaan Hammond öljyä ruokalusikallinen kerrallaan ja paljon nuottiöljyä Jimmy Smith levyjen kanssa nautittuna. Ei muita toimenpiteitä. ;)
"Funkin up tonight!"
Brownie
05.02.2019 04:50:28 (muokattu 05.02.2019 04:55:58)
Tuleeko tuosta Leslie-kaapista itsestään ääntä, vai tarvitsekoo erikseen jonkun kaiuttimen?

EDIT: Tai siis kun en ole oikein ymmärtänyt miten tuo vehje toimii. Siis siinä on joku pyörivä juttu, joka tekee ääntä? Mutta se myös vahvistaa sitä...? Mutta voiko Hammond-urkuja sitten soittaa ilman semmoista kaappia? Onko uruissa itsessään mitään sisäänrakennettua kaiutinta? Tai voiko ne plugata ihan tavalliseen esim. kitaravahvistimeen? Tai suoraan pöytään tms?

Kun mulle nämä hienommat soittimet on vähän oudompia tuttavuuksia. Olen soitellut vain analogisia ja digitaalisia nykyajan soittimia.
ppcw
05.02.2019 17:43:49 (muokattu 05.02.2019 17:46:49)
Tupla.
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
ppcw
05.02.2019 17:44:48
Mutta voiko Hammond-urkuja sitten soittaa ilman semmoista kaappia? Onko uruissa itsessään mitään sisäänrakennettua kaiutinta? Tai voiko ne plugata ihan tavalliseen esim. kitaravahvistimeen? Tai suoraan pöytään tms?

Toisissa urkumalleissa on sisäänrakennettu kaiutin. Esim. omaan vintage-urkuuni on rakennettu myös plugiliitäntä, jolloin sen voi liittää kitaravahvistimeen tai Leslie-emulaattoriin.

Mutta kyseistä "suoraa" soundia ei niin usein haeta kuin Leslie-soundia. Oma iso viehätyksensä siinäkin tosin on.

Moderneissa klooniuruissa on toki plugiliitännät, joilla ne voi liittää esim. PA-järjestelmään.

T. Mustakorppi
musamies
05.02.2019 20:52:49
https://youtu.be/JwavpcKS5O8

Leslietön Hammond voi olla joku tämäntapainen. Tässä kokeillaan M 100:sen erilaisia vibraattoja.
ajansävel
07.02.2019 21:27:09
Jimmy Smith veteli pääsääntöisesti ilman lesliä. Tai leslin läpi saattoi tulla, mutta roottorit oli tipautettu pois päältä...
musamies
07.02.2019 21:54:34 (muokattu 07.02.2019 22:13:31)
ajansävel: Jimmy Smith veteli pääsääntöisesti ilman lesliä. Tai leslin läpi saattoi tulla, mutta roottorit oli tipautettu pois päältä...

Samaa voi tehdä ilman oikeaa Leslietä ja silloin ei haittaa jos simulaattorin pyörintäsimulointi tai kiihdytykset/hidastukset ei vimosen päälle.

Tuossa videossa pysähdyksissä, nopeaa ja hidasta.
https://youtu.be/9mG3DuAxEDM

Rory Morella ihan mukavaa lepatusta.
https://youtu.be/_REtiocIU1k

https://youtu.be/04doKQrbBVE

Leslie opetuslevy:
https://youtu.be/sibAvsgDYac
valotus
08.02.2019 21:02:04 (muokattu 08.02.2019 22:19:41)

ajansävel: Jimmy Smith veteli pääsääntöisesti ilman lesliä. Tai leslin läpi saattoi tulla, mutta roottorit oli tipautettu pois päältä...

Rudy van Gelderin tekemät äänitykset lienevät suurimmaksi osaksi vedetty studion oman lepan läpi, mutta myös urusta otettua suoraa signaalia on todennäköisesti käytetty basson tukevoittamiseen. Kyseinen Leslie oli muuten mallia 21H, eli juuri yksinopeuksinen (stop ja fast).

Äänityksen kannalta yksi ongelma stopin käytössä on varsinkin yläroottorin pysähtyminen täysin satunnaiseen kohtaan. Koska vain toinen torvista tuuttaa ääntä ulos, voi se randomisti pysähtyä kohti mikrofoneja tai pois päin niistä, mikä ei soundin hallinnan kannalta ole kovin toivottavaa. Todella usein Smithinkin biisit on soitettu alusta lähtien stopilla, toki chorusvibratolla maustaen, ja fast läväytetään päälle vasta loppuhuipennukseen. Tai sitten balladit vedetään kokonaan tai suurimmaksi osaksi fast päällä.

Mutta noiden Gelderin tekemien klassikoiden urkusoundi on jotain mitä itsekin edelleen koetan löytää. Siinä on juuri sellainen jännä läskinen ja munaisa särö, samaan aikaan pehmeä ja silti äärimmäisen kireä, mitä ei suoraan säröruuvia kiertämällä saa aikaan. Toki siellä alkuperäisellä signaalitiellä on paljon asioita vaikuttamassa, alkaen 21H pääteputkista (6V6 nelikko myöhempien mallien 6550 parin sijaan).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)