![]() 30.01.2019 15:08:41 | |
---|---|
LaXu: Vastaavasti myös päinvastaista löytyy, eli tieten tahtoen vältellään tunnetumpia merkkejä ja ostetaan mieluummin vaikka juuri se Suhrin kitara Fenderin sijaan. Koetaan, että pienempi merkki = hartaasti hiellä ja vaivalla käsityönä valmistettu vs tehtaalla CNC-jyrsimen ja parinkymmenen rivityöläisen valmistama soitin. Todellisuudessa molempien valmistusmetodit ovat varmasti hyvin samankaltaiset. Huomaan itse lankeavani tähän usein, koen, että se pienempi merkki tekee vaikka kitaramallista X hiotumpaa, paranneltua versiota. Kyllä multakin yksi Fenderi löytyy eikä se häpeä muiden soittimien seassa, mutta enimmäkseen on enemmän ja vähemmän tunnettuja merkkejä räkissä. No tämä. :) Itse mestari se tuumi rauhaisasti nahkaessu päällä, kahvi ja tuore puu tuoksuu, ja ilmassa on taikaa ja keijupölyä, kun mestari tarttuu hiomapaperiin ja alkaa hinkata kaulan muotoja. Ja tyytyväinen asiakas on mielissään, kun ei maksa ilmasta eikä nimilisästä, kuten nuo suuriin merkkeihin langenneet hölmöt, nuo valheellisten mielikuvien uhrit. :) Ps. juu, tämä ei ole kuitti kenellekään ja niin Fenderien kuin Suhrien ostajat ovat yhtä tyhmiä molemmat. Peace and love... :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 30.01.2019 15:25:20 (muokattu 30.01.2019 19:59:15) | |
Mikko1978: Itse en pidä alkuperiäistuotteena sellaista tuotetta, joissa alkuperäistä ei ole oikein muuta kuin tuotemerkki lavassa, jota sitäkin "brändiosaajat" ovat muutelleet moneen kertaan. Tuotemerkki ilmaisee arvoja ja uskomuksia. Ja tästähän fanituksessa on kyse. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 30.01.2019 15:28:07 (muokattu 30.01.2019 15:32:41) | |
Mikko1978: Joku Gibsonin brändilähettiläs jossakin haastattelussa selitti, kuin hienosti kitarabisnes on aina pyörinyt, mutta sitten tuli vähän toimitusvaikeuksia puiden vientikiellon vuoksi. Toki ovat paljon ostelleetkin kaikkea ja Gibsonilla lienee yksi kaikkien aikoijen huonoin kosketus ostamiinsa firmoihin. Ookoo. Tiedä sitten. Yritin pikaisesti googlettaa, mutta en löytänyt sitä juttua, mistä asiasta luin joskus tarkemmin. Mutta kyllä tuollakin esitetään, että ongelma olisi juurikin se oheisbisnes: https://www.google.fi/url?sa=i& … RmucEXzok_&ust=1548940673342610 Gibson went bankrupt in May, four years after long-time Chief Executive Officer Henry Juszkiewicz tried to relaunch the company as a music lifestyle company with the $135 million purchase of an audio-focused, consumer electronics unit of Koninklijke Philips NV. Gibson blamed its financial woes on the failure of that business. E. Täällä vähän tarkemmin ja vielä tarkemmat jokainen googlatkoon itse. :) https://www.fastcompany.com/4056614 … upt-no-its-not-because-rock-is-dead Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 30.01.2019 23:27:39 | |
LaXu: Vastaavasti myös päinvastaista löytyy, eli tieten tahtoen vältellään tunnetumpia merkkejä ... Toki. Ja senkin voi tehdä hienostelumielessä. Silloin sillä korkinhaistelulla haeskelee kuitenkin itselleen parempia asemia laumansa nokkimisjärjestyksessä, eikä se johda välttämättä parempien lelujen saamiseen. Mistä pääsisikin hienolla aasinsillalla takaisin siihen tiedonhankinnan vaikeuteen. Olisihan se hyvä, jos jostain saisi värittämätöntä tietoa oikeasti hyvistä hinnan ja laadun suhteista ilman kalliita kokeiluja. ..Todellisuudessa molempien valmistusmetodit ovat varmasti hyvin samankaltaiset... Kyllähän se cnc tekee parempaa jälkeä kuin suurin osa ihmiskunnasta, jos sitä tarkoitat. Konetta varmakätisemmät ovat todella harvinaisia. Pikkupajalla on kuitenkin (pääsääntöisesti) vähemmän susikappaleita. Niillä ei ole yksinkertaisesti varaa sellaiseen. Lisäksi olen huomannut että uusi tulokas - tietyn hintatason ylitettyään - yrittää yleensä pitää tason korkeana. Ei. En kuvittele että jokainen pikkupaja olisi isoa merkkiä parempi. Soitinrakentajaksi voi alkaa pelkästään ilmoittautumalla sellaiseksi, eikä jokainen wannabe-luthierin taito riitä edes kiinalaisen massatuotannon tasolle. ...saati sitten Yamahan, Ibanezin tai vaikkapa PRS SE-sarjan kanssa kisaamaan. ...josta puolestaan tulee mieleen että noita pidetään muka tylsinä. Silläkö se tylsyys lähtee, että kitaroita ostaessaan saa jännittää sitä, kuinka monta heavyplekua kaulataskuun mahtuu? ;D ...Huomaan itse lankeavani tähän usein...Kyllä multakin yksi Fenderi löytyy... Lankeamisiahan ne aina ;D Harha-askeleiden määrä näkyy tori-ilmoitusten määrässä. Tosin aina ei ole kyse laadusta. Härveli voi olla todellinen huipputuote, eikä silti sovi kaikille. Ja jos kokeilee jyrätä laatua ostoksiinsa rahan voimalla, voi muutaman vuoden päästä huomata että omiin tarkoituksiin passaa parhaiten tasalaatuinen, keskihintainen kapistus. Viimeisen Fenderini myin muutama kuukausi sitten ja meinaan toistaiseksi olla ilman. Jos tulee mieleen (ja samaan aikaan rahapussillekin passaa) hankkia uutta, teetän naapurikylän nikkarilla. Ja käytettyjen kanssahan nuo uudet kokeilut hoituvat kohtuuhinnhalla. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 31.01.2019 09:26:22 | |
Mikko1978: Itse en pidä alkuperiäistuotteena sellaista tuotetta, joissa alkuperäistä ei ole oikein muuta kuin tuotemerkki lavassa, jota sitäkin "brändiosaajat" ovat muutelleet moneen kertaan. Ainakin oma Fender näyttää aika pitkälti samalta kun -50 luvulla, se että onko ihan 1:1, ei varmaan. Se että soittaa fenderiä ei tarkoita että on joku "fanipoika", vaikka tätä olen jo kuullut muutaman kerran. Tuo on sellainen tuotemerkki mikä jostain syystä osassa herättää suunnatonta vihaa ? ehkä syystäkin, nekin ovat yksilöitä ja sitä kakkaa voi tulla kätöseen yhtä lailla kuin muiden merkkien kanssa. Mutta vahva historia kyseisellä tuotemerkillä on, siitä varmaan voidaan olla samaa mieltä ? | |
![]() 31.01.2019 09:51:07 | |
jperala: Ainakin oma Fender näyttää aika pitkälti samalta kun -50 luvulla, se että onko ihan 1:1, ei varmaan. Se että soittaa fenderiä ei tarkoita että on joku "fanipoika", vaikka tätä olen jo kuullut muutaman kerran. Tuo on sellainen tuotemerkki mikä jostain syystä osassa herättää suunnatonta vihaa ? ehkä syystäkin, nekin ovat yksilöitä ja sitä kakkaa voi tulla kätöseen yhtä lailla kuin muiden merkkien kanssa. Mutta vahva historia kyseisellä tuotemerkillä on, siitä varmaan voidaan olla samaa mieltä ? Ja ennen kaikkea Fenderhän kehitti stratot ja telet, ym. ja omistaa oikeudet niihin, joten kyllä se on alkuperäistuote, jos joku. Jos joku nykyinen paja vähän muuttaa lavan mallia ja pyöristyksen radiusta, niin puhdas kopio se silti on. Nämä kopiopajat ovat vähän kuin coverbändit. Kyllähän ne hyvin voi vetää, mutta missä on omat biisit? Ja kyllähän sitä on kolmenlaisia ihmisiä. Fender faniboyt, ne, joille Fender on vain yksi kitara muiden joukossa ja ne, jotka suhtautuvat Fenderiin samalla tunteen kiihkolla kuin faniboyt, mutta ovat siellä toisessa ääripäässä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 31.01.2019 11:13:23 | |
jperala: Ainakin oma Fender näyttää aika pitkälti samalta kun -50 luvulla, se että onko ihan 1:1, ei varmaan. Se että soittaa fenderiä ei tarkoita että on joku "fanipoika", vaikka tätä olen jo kuullut muutaman kerran. Tuo on sellainen tuotemerkki mikä jostain syystä osassa herättää suunnatonta vihaa ? ehkä syystäkin, nekin ovat yksilöitä ja sitä kakkaa voi tulla kätöseen yhtä lailla kuin muiden merkkien kanssa. Mutta vahva historia kyseisellä tuotemerkillä on, siitä varmaan voidaan olla samaa mieltä ? Musta tuntuu, että nämä wanhat merkit herättävät tunteita pitkän historiansa takia. Fender on toisaalta vain nimi lavassa, mutta se on vuosikymmenten aikana käynyt monia vaiheita läpi. Oli se Fender, jonka Leo perusti ja oli se Fender, jonka Leo myi. Oli rahanahne yritys joka kusi laatuasiat ja oli toisaalta yritys, joka koitti korjata tekemänsä virheet. Sen jälkeen tuli yritys, joka ei halunnut pitää kaikkia munia samassa korissa ja joka halusi kasvattaa asiakaskuntaa määrällisesti eli Fenderin yrityskuva ei ole ihan selkeä asiakkaiden suuntaan tänäpäivänä. Se on vähän kaikkea, se on kallis ja se on halpa. Se on perinteinen, mutta myös innovatiivinen. Fenderin yrityskuva on kuin kaleidoskooppi ja se on omiaan ärsyttämään ihmisiä. Toisaalta asiakkaiden kokemukset vaihtelee hyvinkin paljon riippuen mitä osaa yrityksen tuotteista ovat koskeneet. Halvin meksikon stankku on aikalailla eri soitin kuin kallein masterbuild ja silti ne näyttää ihan samalta. Sitten kun merkki on vielä yli puolivuosisataa vanha, niin eihän se voi herättää muuta kuin vihaa ja rakkautta. Todella kaukana takana on ne ajat jolloin Fenderin piti ansaita paikkansa valmistajana ja se ansaitsi sen todella erilaisessa kilpailutilanteessa ja erilaisessa maailmassa kuin missä se nyt yrittää säilyttää sitä. Olen BugBadWolfin kanssa samaa mieltä siitä, että aloittelevat pienet pajat, jotka vasta luovat nimeään, joutuvat tekemään korkeampaa laatua halvemmalla ja pitämään liikeideansa ja brändinsä kristallinkirkkaana ja ovat siksi asiakkaille monesti järkeviä valintoja. Sijoituskohteina ne on vähän lottoamista kun ei voi oikein tietää mitkä niistä nousee uusiksi Fendereiksi ja Gibsoneiksi. Mutta aikoinaan Fender ja Gibsonkin joutuivat tekemään hyviä kitaroita ja tekeehän ne vieläkin, mutta välillä on ollut aikoja jolloin joku ahne nurkanvaltaaja on yrittänyt ulosmitata merkin arvon ja sen jälkeen sitä merrkiä on jouduttu paikkaamaan ja seuraavat sijoittajasukupolvet ovat joutuneet sen hinnan maksamaan. Mutta minusta tuntuu kohtuuttomalta valita yrityksen historiasta ne synkimmät ajanjaksot ja tuomita kaikki mitä yritys on tehnyt ennen sitä ja sen jälkeen sen kohtalokkaimman erehdyksen perusteella. Eipä silti, mulla on yksi Fender joka on seurannut mukanani vuosikymmeniä ja pidän sen itselläni tunnesyistä. Se ei ole mikään taivaissa taottu ihmesuhri, mutta onpahan ihan käypänen soittamiseenkin. Muuten olen tykästynyt noihin japanilaisiin kitaroihin joita on nuo muut. Mulla oli myös Gibson LesPaul jolla soitin yli kakskytävuotta, mutta myin sen rahoittaakseni jotain ja olin pitkään muutenkin miettinyt siitä luopumista. Olen ikävöinyt sitä vähemmän kuin pelkäsin. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 31.01.2019 12:34:56 | |
Laulava Kylätohtori: Ja ennen kaikkea Fenderhän kehitti stratot ja telet, ym. ja omistaa oikeudet niihin, joten kyllä se on alkuperäistuote, jos joku. Jos joku nykyinen paja vähän muuttaa lavan mallia ja pyöristyksen radiusta, niin puhdas kopio se silti on. Nämä kopiopajat ovat vähän kuin coverbändit. Kyllähän ne hyvin voi vetää, mutta missä on omat biisit? Ja kyllähän sitä on kolmenlaisia ihmisiä. Fender faniboyt, ne, joille Fender on vain yksi kitara muiden joukossa ja ne, jotka suhtautuvat Fenderiin samalla tunteen kiihkolla kuin faniboyt, mutta ovat siellä toisessa ääripäässä. Mikä se sitten on, kun immateriaalioikeudet rahalla hankkinyt yritys nimeltä Fender Musical Instruments Corporation muuttaa alkuperäisen tuotteen suunnittelijan Leo Fenderin suunnitelmia? Itse en hirveästi arvosta korporaatiomeininkiä varsinkaan kitaroissa. Maailman isoimman kitaranvalmistajan mullistava uutuus viimeisimmässä NAMM:ssa on värjätä Telen runkoon erään kitaralegendan Telen töherrysten kopio. Mutta jee, varmasti mainokset ovat hienoja: The Magical Mystery of Jimmy Page's Painted Telecaster... Leo tuskin olisi voinut edes kuvitella tekevänsä tuollaista. Siinä missä Leo aikanaan etsi määrätietoisesti uutta ja kehitti kitaraa eteenpäin, korporaatioista suurin värittää 70-vuotiaan designin kylkeen 70-luvun töherrykset. Ei nykyfenderissä ole mitään samaa verrattuna siihen Fenderiin, joka loi useimmat maailman ikonisimmista kitaramalleista. Elinvoimaiset bändit tekevät biisejä. Monista vanhoista bändeistä on tullut itse itseään coveroivia bändejä. | |
![]() 31.01.2019 12:43:52 (muokattu 31.01.2019 12:44:23) | |
2randpo: Tähän on minun nykyisin helppo yhtyä siinäkin mielessä, että kyseessä on joka tapauksessa alkuperäistuote ja -brändi. Ei tartte arpoa ja kokeilla kaikenmaailman f-kopioita ja johdannaisia erilaisine "parannuksineen." Eikä vertailla pesutuloksia. Tosin ei ole minun asiani arvostella sitä, mitä toiset tekevät. Tämä viesti on loistava esimerkki, kuinka vahva brändi voi olla. Ei edes kävisi mielessä harkita muita vaihtoehtoja. Enkä tarkoita mitenkään kettuilla, ei fanitus ole keltään pois, paitsi muitten valmistajien rahakirstusta. Väittäisin, että on luonnollista, että monella soittajalla kitarabrändeihin liittyy voimakkaampi tunnesidos kuin mihinkään muuhun tuotemerkkiin, koska soitin on aina enemmän kuin pelkkö esine. Nuoruuden idollit, nostalgia, omat muistot, työkalu jollla tienaa leipänsä, oman sielunmaiseman kanavointi yms. Iso osa omaa identiteettiä jopa. | |
![]() 31.01.2019 12:49:50 (muokattu 31.01.2019 12:50:31) | |
Laulava Kylätohtori: Ja ennen kaikkea Fenderhän kehitti stratot ja telet, ym. ja omistaa oikeudet niihin, joten kyllä se on alkuperäistuote, jos joku. Jos joku nykyinen paja vähän muuttaa lavan mallia ja pyöristyksen radiusta, niin puhdas kopio se silti on. Nämä kopiopajat ovat vähän kuin coverbändit. Kyllähän ne hyvin voi vetää, mutta missä on omat biisit? Ja kyllähän sitä on kolmenlaisia ihmisiä. Fender faniboyt, ne, joille Fender on vain yksi kitara muiden joukossa ja ne, jotka suhtautuvat Fenderiin samalla tunteen kiihkolla kuin faniboyt, mutta ovat siellä toisessa ääripäässä. Itse ajattelen, että esim. stratotyyppiset kitarat ovat jo melkein kuin oma soitinlajinsa. Vai pitäisikö joka viulunvalmistajalla olla oma designinsä viuluun. Stradivarius ei ole oikea viulu, koska kopioi muotokielen jostain 1500-luvulta? | |
![]() 31.01.2019 12:50:00 | |
Mikko1978: Mikä se sitten on, kun immateriaalioikeudet rahalla hankkinyt yritys nimeltä Fender Musical Instruments Corporation muuttaa alkuperäisen tuotteen suunnittelijan Leo Fenderin suunnitelmia? Itse en hirveästi arvosta korporaatiomeininkiä varsinkaan kitaroissa. Maailman isoimman kitaranvalmistajan mullistava uutuus viimeisimmässä NAMM:ssa on värjätä Telen runkoon erään kitaralegendan Telen töherrysten kopio. Mutta jee, varmasti mainokset ovat hienoja: The Magical Mystery of Jimmy Page's Painted Telecaster... Leo tuskin olisi voinut edes kuvitella tekevänsä tuollaista. Siinä missä Leo aikanaan etsi määrätietoisesti uutta ja kehitti kitaraa eteenpäin, korporaatioista suurin värittää 70-vuotiaan designin kylkeen 70-luvun töherrykset. Ei nykyfenderissä ole mitään samaa verrattuna siihen Fenderiin, joka loi useimmat maailman ikonisimmista kitaramalleista. Elinvoimaiset bändit tekevät biisejä. Monista vanhoista bändeistä on tullut itse itseään coveroivia bändejä. No tässä kohtaa on ehkä hyvä muistaa, että Leo Fender rakensi vain kitaran ja juurikin nämä Jimi Paget ja tuhannet muut ovat luoneet siitä ikimuistoisen. Se soittimen legenda on käyttäjien luoma ja rakentaja tekee vain sen soittimen. Ehkä nämä Fenderin "nimikkomallit" ovat jonkinlainen kädenojennut tai muistutus siihen suuntaan, että käyttäjät ovat niitä jotka ovat tärkeitä. Kaikki kunnia ja kiitos Leolle, mutta ei se kaikkea keksinyt, mutta tuli luoneeksi pohjan jolle muut ovat keksineet lisää. Mitä tulee korporaatioihin, niin olen samaa mieltä kanssasi, että korporaatiot ovat kaikilla elämänalueilla pahuuden ruumiillistuma. Toisaalta itse diggailen tätä nykyä noita japskeja, niin ne jos mitkä ovat korporaatioiden tuotoksia. Esimerkiksi luin hiljattain jostakin muusikoiden netistä, että Ibanez ei edes tee kitaraoita vaan ainoastaan on keksinyt nimen lavassa. Toisaalta taas joku Yamaha tekee perämoottoreita, moottoripyöriä, Pianoja, kitaroita, vahvistimia, stereoita...... ja herratietää mitä :-D . Silti molemipien kitarat ovat oikein käypäsiä soittimia. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 31.01.2019 12:53:25 | |
Mikko1978: Itse en hirveästi arvosta korporaatiomeininkiä varsinkaan kitaroissa. Maailman isoimman kitaranvalmistajan mullistava uutuus viimeisimmässä NAMM:ssa on värjätä Telen runkoon erään kitaralegendan Telen töherrysten kopio. Mutta jee, varmasti mainokset ovat hienoja: The Magical Mystery of Jimmy Page's Painted Telecaster... Leo tuskin olisi voinut edes kuvitella tekevänsä tuollaista. Siinä missä Leo aikanaan etsi määrätietoisesti uutta ja kehitti kitaraa eteenpäin, korporaatioista suurin värittää 70-vuotiaan designin kylkeen 70-luvun töherrykset. Ei nykyfenderissä ole mitään samaa verrattuna siihen Fenderiin, joka loi useimmat maailman ikonisimmista kitaramalleista. Vika on myös osittain ostajakunnassa. Gibsonin ja Fenderin ystävät älähtävät heti, kun yritetään klassikkoja tehdä jotenkin muuten kuin 60-luvun spekseillä. Ei saa olla kaulaa lujittavia voluteja, ei soittamista parantavia pyöristettyjä kaulan liitoksia. Sitten itketään, kun kitarasta katkeaa kaula ja jälleenmyyntiarvo puolittuu korjauksen jälkeen. Noh, myönnettäköön, että Gibsonin robottivirittimet ym. olivat ratkaisu etsimässä ongelmaa, mutta siltikin tuntuu jotenkin hassulta, että miksei esim. perus LP Standardeissa tai Stratoissa ym. malleissa voi olla kitaristin elämää helpottavia ratkaisuja. Alkuperäisen designin mukaan vannovat voi sitten ostaa niitä Historic-malleja kovemmalla rahalla. Mäkin ostin Fenderin American Original 60s Jazzmasterin, koska siinä oli hirveen hyvältä tuntuva kaula ja soundi oli mahtava. Siltikin vähän risoo, että miksi tuossakin pitää olla rhythm circuitissa käyttökelvoton tone-potikka ja talla, joka vaatii 11-setin kielet, että toimii hyvin. Vaikka onkin haettu vintage-speksiä, niin ei sitä oikeasti tarvi ihan joka paikassa toistaa. | |
![]() 31.01.2019 12:56:27 (muokattu 31.01.2019 13:04:49) | |
Mikko1978: Mikä se sitten on, kun immateriaalioikeudet rahalla hankkinyt yritys nimeltä Fender Musical Instruments Corporation muuttaa alkuperäisen tuotteen suunnittelijan Leo Fenderin suunnitelmia? Itse en hirveästi arvosta korporaatiomeininkiä varsinkaan kitaroissa. Maailman isoimman kitaranvalmistajan mullistava uutuus viimeisimmässä NAMM:ssa on värjätä Telen runkoon erään kitaralegendan Telen töherrysten kopio. Mutta jee, varmasti mainokset ovat hienoja: The Magical Mystery of Jimmy Page's Painted Telecaster... Leo tuskin olisi voinut edes kuvitella tekevänsä tuollaista. Siinä missä Leo aikanaan etsi määrätietoisesti uutta ja kehitti kitaraa eteenpäin, korporaatioista suurin värittää 70-vuotiaan designin kylkeen 70-luvun töherrykset. Ei nykyfenderissä ole mitään samaa verrattuna siihen Fenderiin, joka loi useimmat maailman ikonisimmista kitaramalleista. Elinvoimaiset bändit tekevät biisejä. Monista vanhoista bändeistä on tullut itse itseään coveroivia bändejä. Arvostat sitten kuitenkin, että kopioidaan toisten tekemisiä. Se, että sun mielestä Fender sitä tai tätä, sillä ei valitettavasti ole mitään merkitystä. Se on vain sun antifanitusta, mikä ei tee Fenderistä sen huonompaa tai moraalittomampaa. Fender kehitti esim. straton ja Fenderin strato on niin alkuperäinen kuin nyt mikään tässä maailmassa ylipäätään voi olla alkuperäinen. Mielestäni vieläkin moraalittomampaa on kopioda niitä alkuperäisiä malleja, tehdä olematon ja merkityksetön muutos ja myydä sitä triplahinnalla omana tekeleenä, joka muka on moninkertaisesti parempi, vaikkei se ole. Hyvä kitara, mutta kyllä siinä maksetaan isot summat mielikuvista, mojosta, hypestä ja tiettyyn klaaniin kuulumisesta. Vaikka toki itselle uskotellaan, että pelkällä järjellä ostettu ja objektiivisesti joka pennin arvoinen. Tuskin koskaan näitä myönnetään edes itselle, vaan omassa päässä nämä perustellaan muka paremmiksi järkiostoksiksi. Kyllä taitaa keskiverto pikkupajafanittajan mielikuvat olla vielä pahemmin kuralla kuin Fenderin omistajien, vaikka samat tyypit Fenderin omistajia fanipojiksi ja tyhjänmaksajiksi väittääkin. Ja muutenkin tämä tyhjästä, nimestä, ilmasta, ym. maksaminen on pelkkää typerää sanahelinää, joka lähinnä kumpuaa antipatioista tiettyä merkkiä kohtaan. Kuitenkin jokainen maailman ihminen maksaa jatkuvasti kaikessa enemmän tai vielä enemmän ilmasta, brändistä, jne. Joten miksi ihmeessä täällä pidetään tuollaista jatkuvaa parkua juuri kitaroista? Todelisuudessa se taitaa olla vain tapa purkaa sitä omaa negatiivista energiaa kyseistä brändiä kohtaan. Varsinkin, kun monet näistä ovat itse maksaneet vieläkin enemmän ilmasta ostaessaan tiettyjä nimeltä mainitsemattomia brändejä. Ihmeellistä ja turhaa vääntämistä koko homma, joka saakin osaltani olla tässä. Kiitos. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 31.01.2019 13:04:12 | |
LaXu: Vika on myös osittain ostajakunnassa. Gibsonin ja Fenderin ystävät älähtävät heti, kun yritetään klassikkoja tehdä jotenkin muuten kuin 60-luvun spekseillä. Ei saa olla kaulaa lujittavia voluteja, ei soittamista parantavia pyöristettyjä kaulan liitoksia. Sitten itketään, kun kitarasta katkeaa kaula ja jälleenmyyntiarvo puolittuu korjauksen jälkeen. Noh, myönnettäköön, että Gibsonin robottivirittimet ym. olivat ratkaisu etsimässä ongelmaa, mutta siltikin tuntuu jotenkin hassulta, että miksei esim. perus LP Standardeissa tai Stratoissa ym. malleissa voi olla kitaristin elämää helpottavia ratkaisuja. Alkuperäisen designin mukaan vannovat voi sitten ostaa niitä Historic-malleja kovemmalla rahalla. Mäkin ostin Fenderin American Original 60s Jazzmasterin, koska siinä oli hirveen hyvältä tuntuva kaula ja soundi oli mahtava. Siltikin vähän risoo, että miksi tuossakin pitää olla rhythm circuitissa käyttökelvoton tone-potikka ja talla, joka vaatii 11-setin kielet, että toimii hyvin. Vaikka onkin haettu vintage-speksiä, niin ei sitä oikeasti tarvi ihan joka paikassa toistaa. Tuo sun käsitys että Gibsonilla ja Fenderillä ei olisi innovaatioita, johtuu juuri siitä mitä tuolla aikaisemmin kirjoitin. Sulla on vaan jäänyt ne innovaatiot näkemättä, mutta kyllä niitä on kun tutustut noiden merkkien tuotantoon kautta aikain ja avoimin mielin. Saatat jopa huomata siellä olevan ihan todellisia ideoita takana. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 31.01.2019 13:05:51 | |
Sitä paitsi, noin yleisellä tasolla, ilmasta maksaminen on täysin henkilökohtainen ja subjektiivinen juttu. Se, että jos itse on sitä mieltä, että tuotteesta X summan Y maksaminen on ilmasta maksamista ja esittää sitä täällä objektiivisena totuutena, osoittaa vain väittäjänsä ymmärryksen rajallisuuden ja suoranaisen typeryyden. Jos tuotteen X ostaja tuntee saaneensa koko rahalle vastinetta, niin silloin se on saanut ja hinta on ollut juuri sopiva, eikä siihen joku nobody voi tulla sanomaan, että maksoi ilmasta. Silloin vain se sivustahuutelija kuvittelee, että hänen merkityksetön mielipiteensä onkin absoluuttinen totuus, mikä tarkoittaa, että sama sivustahuutelija on helvetin typerä jannu. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 31.01.2019 13:15:42 | |
hallu:Ehkä nämä Fenderin "nimikkomallit" ovat jonkinlainen kädenojennut tai muistutus siihen suuntaan, että käyttäjät ovat niitä jotka ovat tärkeitä. Kaikki kunnia ja kiitos Leolle, mutta ei se kaikkea keksinyt, mutta tuli luoneeksi pohjan jolle muut ovat keksineet lisää. Mitä tulee korporaatioihin, niin olen samaa mieltä kanssasi, että korporaatiot ovat kaikilla elämänalueilla pahuuden ruumiillistuma. Toisaalta itse diggailen tätä nykyä noita japskeja, niin ne jos mitkä ovat korporaatioiden tuotoksia. Esimerkiksi luin hiljattain jostakin muusikoiden netistä, että Ibanez ei edes tee kitaraoita vaan ainoastaan on keksinyt nimen lavassa. Toisaalta taas joku Yamaha tekee perämoottoreita, moottoripyöriä, Pianoja, kitaroita, vahvistimia, stereoita...... ja herratietää mitä :-D . Silti molemipien kitarat ovat oikein käypäsiä soittimia. Ei tuollaiset firmat tee mitään kädenojennuksia, vaan kyllä nimikkomallit ovat bisnestä puhtaimmillaan. Ja hyvin tuntuvat toimivan. Kun John Mayer ei löytänyt Fenderiltä sellaista puhelinnumeroa, josta olisi kuunneltu hänen ehdotuksiaa, niin eräästä toisestä Firmasta löytyi ja siitä syntyi menetystarina. Näin se juurikin menee. Kun isoa firmaa vetää koulutetut ammattijohtajat, niin toiminta on juuri tuollaista. PRS on sekin iso firma, mutta sitä firmaa vetää mies tuotteidensa lavasta löytyvä nimen takaa. Paul on myös lähtökohdiltaan kitaranrakentaja eikä johtaja. Japanilaisessa kulttuurissa on paljon sellaista, mitä arvostan. Arvostan kyllä Kaliforniaakin, koska siellä on luotu paljon kaikkea - Fenderit mukaanlukien. | |
![]() 31.01.2019 13:27:26 | |
Mikko1978: Ei tuollaiset firmat tee mitään kädenojennuksia, vaan kyllä nimikkomallit ovat bisnestä puhtaimmillaan. Ja hyvin tuntuvat toimivan. Kun John Mayer ei löytänyt Fenderiltä sellaista puhelinnumeroa, josta olisi kuunneltu hänen ehdotuksiaa, niin eräästä toisestä Firmasta löytyi ja siitä syntyi menetystarina. Näin se juurikin menee. Kun isoa firmaa vetää koulutetut ammattijohtajat, niin toiminta on juuri tuollaista. PRS on sekin iso firma, mutta sitä firmaa vetää mies tuotteidensa lavasta löytyvä nimen takaa. Paul on myös lähtökohdiltaan kitaranrakentaja eikä johtaja. Japanilaisessa kulttuurissa on paljon sellaista, mitä arvostan. Arvostan kyllä Kaliforniaakin, koska siellä on luotu paljon kaikkea - Fenderit mukaanlukien. Eli, kun Fender ja PRS toimivat samoin, eli tekevät nimikkomalleja saadakseen rahaa, niin Fender on paha ammattijohtajien johtama monikansallinen korporaatio, jonka toiminta on "juuri tuollaista", mutta PRS onkin hieno firma, sigut menestystarinoita ja firmaa johtaa kitararakennuksen ammattilainen, jonka nimi löytyy myös tuotteidensa lavasta? Öööh, kenellä täällä nyt on melkolailla vahvat biakset laseissaan? :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 31.01.2019 13:37:08 | |
Laulava Kylätohtori: Arvostat sitten kuitenkin, että kopioidaan toisten tekemisiä. Se, että sun mielestä Fender sitä tai tätä, sillä ei valitettavasti ole mitään merkitystä. Se on vain sun antifanitusta, mikä ei tee Fenderistä sen huonompaa tai moraalittomampaa. Fender kehitti esim. straton ja Fenderin strato on niin alkuperäinen kuin nyt mikään tässä maailmassa ylipäätään voi olla alkuperäinen. Mielestäni vieläkin moraalittomampaa on kopioda niitä alkuperäisiä malleja, tehdä olematon ja merkityksetön muutos ja myydä sitä triplahinnalla omana tekeleenä, joka muka on moninkertaisesti parempi, vaikkei se ole. Kyllä taitaa keskiverto pikkupajafanittajan mielikuvat olla vielä pahemmin kuralla kuin Fenderin omistajien, vaikka samat tyypit Fenderin omistajia fanipojiksi ja tyhjänmaksajiksi väittääkin. Ja muutenkin tämä tyhjästä, nimestä, ilmasta, ym. maksaminen on pelkkää typerää sanahelinää, joka lähinnä kumpuaa antipatioista tiettyä merkkiä kohtaan. Kuitenkin jokainen maailman ihminen maksaa jatkuvasti kaikessa enemmän tai vielä enemmän ilmasta, brändistä, jne. Joten miksi ihmeessä täällä pidetään tuollaista jatkuvaa parkua juuri kitaroista? Todelisuudessa se taitaa olla vain tapa purkaa sitä omaa negatiivista energiaa kyseistä brändiä kohtaan. Varsinkin, kun monet näistä ovat itse maksaneet vieläkin enemmän ilmasta ostaessaan tiettyjä nimeltä mainitsemattomia brändejä. Ihmeellistä ja turhaa vääntämistä koko homma, joka saakin osaltani olla tässä. Kopioimista en arvosta, mutten varsinaisesti vihaakaan sitä. Monet klassiset designit on sellaisia, joita kopioidaan. En myöskään arvosta brändien ostamista/lypsämistä. CBS aikoinaan osti brändin nimeltä Fender ja siihen kakesi sen brändin ja alkuperäisyyden yhteys. Nykyinen Fender on täysin eri firma kuin se Fender, joka kehitti mallit. Kaikki tietävät, mitä ne alkuperäiset Fenderit ovat ja niiden hinta on sen mukainen. Itse en fanita tai antifanita Fenderiä. Se on mulle yksi omistajlta toiselle kiertänyt brändin muiden joukossa. Hyökkäyksesi hinnoistakaan ei oikein osu maaliin. Kun hiljattain Stratoa valitsin, niin loppusuoralla oli pari Fenkkua, Nash ja Ruokangas. Valinta kohdistui halvimpaan eli Nashiin, erityisesti kaulan profiilin vuoksi. Fenderit olivat kalleimpia tuosta joukosta ja oikein hyviä soittimia, joista toisen olisin voinut hyvinkin ostaa, jos vain kaulan profiili ja nauhojen viimeistely olisi osunut omaan makuuni paremmin. En myöskään fanita pieniä pajoja. Mun mielestä PRS on yksi hienoimpia pajoja. Fanitan sitä, kun kehitetään asioita eteenpäin, tehdään asioita tinkimättömästi, käsityötaitoja ja toimimista omalla nimellä. Perheyrittäminen kuuluu myös fanittamiini asioihin. | |
![]() 31.01.2019 13:43:10 (muokattu 31.01.2019 13:43:20) | |
jperala: Ainakin oma Fender näyttää aika pitkälti samalta kun -50 luvulla, se että onko ihan 1:1, ei varmaan. 50-luvulla ei ollut vielä jazzbassoja. | |
![]() 31.01.2019 13:47:54 (muokattu 31.01.2019 13:59:48) | |
J.Hollström: 50-luvulla ei ollut vielä jazzbassoja. Oletko varma että esim. -59 ei olisi ollut yhtään valmista ? "By the end of the 1950s though it was time to expand the Fender bass category and Leo Fender and his staff turned their attention to a new deluxe bass guitar design in 1959" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)