Aihe: Custom shop-soittimilla rahastus
1 2 3 4 519 20 21 22 23 24 25
hallu
28.01.2019 13:32:15 (muokattu 28.01.2019 13:32:50)
Laulava Kylätohtori: ........

Mutta noin muuten, kuten meinasin jo Mikko1978:lle kirjoittaa, niin ei näitä puolihumoristisia heittoja kannata liian vakavasti tulkita. En tosiaan tiedä, mitä Suhrilla oikeasti tapahtuu. Kunhan nyt sarkastisesti heitin kriittisen kommentin nykymaailman menosta. :)

No tämmösiä heittojahan nää munkin jutut on ja ei tosiaan kannata näistä kenenkään kierroksia ottaa.
E: paskaaks tässä jaarittelemaan enää tästä.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 13:55:18
hallu: No tämmösiä heittojahan nää munkin jutut on ja ei tosiaan kannata näistä kenenkään kierroksia ottaa.

Juu, näinhän se. Omia mielipiteitä ja kuvitelmia, siitähän se keskustelu syntyy. Hankalahan tästä olisi keskustella, jos molemmat olisivat töissä siellä ja tietäisivät nämä asiat. :)

E: paskaaks tässä jaarittelemaan enää tästä.

No eihän tätä paremmin enää voi sanoa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 15:08:09
Mikko1978: Isot eli G ja F ovat jo kokeilleet tuota pikavoittojen lunastamista, eikä kokeilu ollut onnistunut. Kritiikissä oikeaa suuntoon kohdistus olisi erittäin tärkeää.

Miten niin ei onnistunut? Jengihän itkee täällä, että ovat ihan susilaatua ja silti esim. Gibsonin kitarapuoli oli kait hyvää bisnestä ja konkka tuli muiden toimintojen kannattamattomuudesta.

Se, miten Suhrin kanssa käy, jää nähtäväksi. Oma villi veikkaukseni on, että Suhrilta tulee kasvun vauhdittamiseksi jotain halpamallistoja, eli tekee ns. PRS:t.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
18is9
28.01.2019 15:09:16

Itse uskoisin että sekä G:n että F:n custom shopeissa on ihan oikeasti käsityönä tekemisen meininki. Korkea hinta koostuu pääasiassa siitä että yhtä kitaraa kohden tulee paljon työtunteja näille kovapalkkaisille veistäjille jotka ensin maalaavat kitaran sunburstiksi, sitten maalaavat kitaran uudelleen mustaksi ja sitten hiovat 90% maaleista pois :). Eihän se käsityö sinänsä ole mikään mahtavuuden tae, joten ihan samalla lailla loistavia yksilöitä voi sitten löytää koneella työstetyistä halvemmista malleistakin. Sama hommahan se on vaikka näiden kotimaisten pajojen kanssa, jos meinaa palkkaa kuun lopussa nostaa niin pitää saada jokunen tonni per kitara asiakkaalta laskutettua kun henkilötyötunnin kustannukset ovat mitä ovat.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
WanhaWetäjä
28.01.2019 15:18:37 (muokattu 28.01.2019 15:20:02)

Laulava Kylätohtori: Juu, näinhän se. Omia mielipiteitä ja kuvitelmia, siitähän se keskustelu syntyy. Hankalahan tästä olisi keskustella, jos molemmat olisivat töissä siellä ja tietäisivät nämä asiat. :)

Kuvitelmia, mutua, itsepäisiä päähänpinttymiä, suoranaiseen höpö höpöön uskomista, omakohtaista omasta mielestä faktaa, makuasioita, jonkun ison valmistajan tuotteiden kritiikitöntä fanittamista, lista lienee loputon mikä pätee varmaan kaikkeen kitarakamaan, myös custom soittimiin.
Jos kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä ja diggailisivat samoja asioita elämä olisi aika tylsää.

Omakohtaista kokemusta G tai F customeista ei ole eikä varmaan koskaan tulekkaan, hyviä vaihtoehtoja ilman nimilisää on olemassa.
Yksi customi löytyy paikallisen pajan tekemänä, todellisen customin siitä tekee se että on itse saanut vaikuttaa ihan kaikkeen mitä kitaraan tulee kirjaimellisesti kädestä pitäen kuin myös on saanut seurata sen valmistumista paikan päällä kuin myös on saanut sepältä arvokasta informaatiota eri alueista liittyen kitaroiden valmistamiseen.

Jaa juu, toinen customi on tulossa, thinline tele elektronylonkielisenä versiona. Tähän olen saanut myös valita puumateriaalit/raudat, sepän opastuksella tietty. Voin jo nyt sanoa että kitarasta tulee hieno ja persoonallinen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 15:31:09 (muokattu 28.01.2019 15:32:31)
WanhaWetäjä: Kuvitelmia, mutua, itsepäisiä päähänpinttymiä, suoranaiseen höpö höpöön uskomista, omakohtaista omasta mielestä faktaa, makuasioita, jonkun ison valmistajan tuotteiden kritiikitöntä fanittamista, lista lienee loputon mikä pätee varmaan kaikkeen kitarakamaan, myös custom soittimiin.
Jos kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä ja diggailisivat samoja asioita elämä olisi aika tylsää.

Omakohtaista kokemusta G tai F customeista ei ole eikä varmaan koskaan tulekkaan, hyviä vaihtoehtoja ilman nimilisää on olemassa.
Yksi customi löytyy paikallisen pajan tekemänä, todellisen customin siitä tekee se että on itse saanut vaikuttaa ihan kaikkeen mitä kitaraan tulee kirjaimellisesti kädestä pitäen kuin myös on saanut seurata sen valmistumista paikan päällä kuin myös on saanut sepältä arvokasta informaatiota eri alueista liittyen kitaroiden valmistamiseen.

Jaa juu, toinen customi on tulossa, thinline tele elektronylonkielisenä versiona. Tähän olen saanut myös valita puumateriaalit/raudat, sepän opastuksella tietty. Voin jo nyt sanoa että kitarasta tulee hieno ja persoonallinen.

Mä olen sitä mieltä, että ostat minkä vain vähänkin tunnetun brändin, niin siinä on nimilisää. Niissä sun customin osissa on nimilisää ja todennäköisesti myös siinä itse kitarassa. Jos ei ole valmis maksamaan nimilisästä, pitää melkein siirtyä omavaraistalouteen. :)

Mä en uskaltaisi customia tilata. Se on varmasti hyvä ja mieluisa, kun se tulee, mutta entä muutaman vuoden päästä? Mulla ainakin maku muuttuu, enkä muutenkaan osaisi niin tarkkaan speksata. Ja jälleenmyyntiarvo on näissä tosi huono, vaikka eihän näitä (ainakaan pitäisi) osteta jälleenmyynti mielessä. Ehkä se, että ajattelee sitä jälleenmyyntiä, on myös merkki, ettei kannata customia ostaa.

Jos mä olisin 5 v. sitten ostanut customin omilla unelmaspekseillä, niin ei se skeba tällä hetkellä pahemmin soittoa taitaisi osakseen saada.

e. ja siis vielä tarkennuksena, että eihän tämä ole ongelma customien suhteen muille kuin itselleni.
Lepinkäinen
28.01.2019 16:37:14
Laulava Kylätohtori:

Se, miten Suhrin kanssa käy, jää nähtäväksi. Oma villi veikkaukseni on, että Suhrilta tulee kasvun vauhdittamiseksi jotain halpamallistoja, eli tekee ns. PRS:t.

Niillähän oli jo Rasmus mallisto, joka floppas.
WanhaWetäjä
28.01.2019 19:10:17 (muokattu 28.01.2019 19:11:41)

Laulava Kylätohtori: Mä olen sitä mieltä, että ostat minkä vain vähänkin tunnetun brändin, niin siinä on nimilisää.
Varmasti näin jos on kyse maailmanlaajuisesta brandistä.

Niissä sun customin osissa on nimilisää ja todennäköisesti myös siinä itse kitarassa.
Jos yks ukko väsää kitaroita ns intohimoisesti ja asiaan todella paneutuen niin kyllä siitä pitää maksaa, en siis koe joutuneeni rahastuksen uhriksi vaan sain loistavan kitaran elinikäisellä takuulla mielestäni hyvinkin kohtuullisella hinnalla ja maksuehdoilla.

Jos ei ole valmis maksamaan nimilisästä, pitää melkein siirtyä omavaraistalouteen. :)
Meinaat että kaadan puut omasta metsästä ja teen siitä kitaran? Voisi onnistua jos olisi työkalut ja taito, puut löytyvät kyllä, on kuusta, koivua, pihlajaa, tervaleppää ja vaahteraa, eikös noista jo kitaran väsää? Suomalaisen sekapuukitaran vaikka. Prkl...tämähän täytyy ehdottomasti totetuttaa, oman metsän puista tehty kitara soi varmasti ihan uniikilla tavalla koska puilla on väliä,täh? Suoraa, oksatonta vaahteraa löytyisi kaulaksi, tervalepästä saisi kahen palan bodyn, kansi voisi olla vaikka puolet pihlajaa, puolet koivua...
Ko seppä muuten on tehnyt kitaran/kitaroita lähialueelta kaadetuista puista.https://www.youtube.com/watch?v=gmIeGhhPess

Mä en uskaltaisi customia tilata. Se on varmasti hyvä ja mieluisa, kun se tulee, mutta entä muutaman vuoden päästä?
Miksikä se siitä muuttuisi jos se on kaikin puolin hyvä?

Mulla ainakin maku muuttuu, enkä muutenkaan osaisi niin tarkkaan speksata.
Sen takia on hyvä teettää customi lähipajalla, muutoksia on helppo tehä jos jotain muutettavaa on.

Ja jälleenmyyntiarvo on näissä tosi huono, vaikka eihän näitä (ainakaan pitäisi) osteta jälleenmyynti mielessä.
Sepä se, ei näitä myytäviksi osteta ja näissä mun customeissahan ei ole sitä G&F nimilisää saati vintagelisää.

Ehkä se, että ajattelee sitä jälleenmyyntiä, on myös merkki, ettei kannata customia ostaa.
Totta.

Jos mä olisin 5 v. sitten ostanut customin omilla unelmaspekseillä, niin ei se skeba tällä hetkellä pahemmin soittoa taitaisi osakseen saada.
Varmaan luonnekysymys, joillakin elämä kulkee periodeissa, ehkä sulla se näkyy kitaroissa, itse soittelen hyvin tyytyväisenä vuoden 1979 mallin Yamahaa aivan kuten soittelin sitä nuorena miehenä. Jos kitarassa on kaikki itelle kohillaan niin mitä sitä vaihtamaan/myymään.

e. ja siis vielä tarkennuksena, että eihän tämä ole ongelma customien suhteen muille kuin itselleni.
Juu, aika lailla heräteosto eli "pitäskö teettää" tuo mun eka customi oli, en ole katunut ja uutta pukkaa ;-)

Seuraavaksi 5 kielinen basso...oman metsän puista tietty ;-)
BugBadWolf
29.01.2019 00:48:28
hallu:...Ei asiakkaat ole oikeasti tyhmiä ...

On.

Tässä viestissä ei, foorumikoneen väittämästä huolimatta, esiinny minkäänlaista virhettä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kaihua
29.01.2019 14:44:10
BugBadWolf: On. Tässä viestissä ei, foorumikoneen väittämästä huolimatta, esiinny minkäänlaista virhettä.

Tyhmyyttä ei ole haluta jotain. Tyhmyyttä on väittää tietävänsä mitä muiden pitäisi haluta.

Itse muuten ostin syksyllä Fenderin cs telen. Todella hyvä soitin. Olen tyytyväinen.
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
WanhaWetäjä
29.01.2019 15:00:53

Kaihua: Tyhmyyttä ei ole haluta jotain. Tyhmyyttä on väittää tietävänsä mitä muiden pitäisi haluta.

Itse muuten ostin syksyllä Fenderin cs telen. hyvä soitin. Olen tyytyväinen.

Ok, olisi kyllä jokseenkin pervoa vetää moisella humppaa ;-) https://www.southpawguitars.com/fen … paislet-thinline-tele-fat-neck.html

Hinnasta nyt puhumattakaan, ilmaa/nimilisää on varmaan tonni.
arijuki
29.01.2019 16:45:42
WanhaWetäjä: Ok, olisi kyllä jokseenkin pervoa vetää moisella humppaa ;-) https://www.southpawguitars.com/fen … paislet-thinline-tele-fat-neck.html

Eipä taida lähteä tonnilla suomalaiselta kitarantekijältä (jos siinä ei ole sitten nimilisää ;-) ).

Mulla on nyt kaksi Fender CS teleä, todella hyviä ovat enkä koe tulleeni huijatuksi! Vahvistin on sentään kotimainen eli Monster.
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
LaXu
29.01.2019 17:06:26
Laulava Kylätohtori:

Mä en uskaltaisi customia tilata. Se on varmasti hyvä ja mieluisa, kun se tulee, mutta entä muutaman vuoden päästä? Mulla ainakin maku muuttuu, enkä muutenkaan osaisi niin tarkkaan speksata.

Sen takia customeita ei kannatakaan tilata ennen kuin tietää tarkalleen mitä haluaa ja sitä ei saa esim. jotain tuotantomallia hieman modaamalla. Kyllä mullakin on mennyt monta vuotta, ennen kuin ne omat mieltymykset ovat lujittuneet. Monesti speksauksessa kyllä auttaa itse valmistajakin vähintään vinkkaamalla, jos jotain ei kannata toteuttaa.
Kaihua
29.01.2019 18:40:45
WanhaWetäjä: Ok, olisi kyllä jokseenkin pervoa vetää moisella humppaa ;-) https://www.southpawguitars.com/fen paislet-thinline-tele-fat-neck.html

Ei sun varmaan kannata tollasta hankkia jos se hankalalta tuntuu. Mä voisin kyllä vetää tolla humppaa ja ainoa asia mikä siinä mun mielestä olis pervoa, on humppa. En mä tajua mikä pyhä viha joillaki on noita isojen firmojen cs vehkeitä vastaan. Jättää ostamatta jos ei tykkää. Toiset tykkää ja sitte ostaa. Nimilisästä puhutaan tässä paljon mutta käyhän jengi kattomassa jotain 60 ja 70-luvun rockpumppujaki vielä ja maksaa lipusta kovat rahat vaikka omalta kylältä löytyy coverpumppu joka vetää ne biisit teknisesti paremmin. Kummallista..
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
Kuha
29.01.2019 19:30:58

Kaihua: Itse muuten ostin syksyllä Fenderin cs telen. hyvä soitin. Olen tyytyväinen.

On muuten hieno Tele.
Old Fenders never die
pappasfin
29.01.2019 20:07:49 (muokattu 29.01.2019 20:16:54)
Se kitaran oston pointi on siinä, että jos se kitara on kaikinpuolin sellainen mitä hakee ja homma toimii niin sitten hankkii sen, vaikka maksaiskin enemmän.

Ite ostelen kitaran sen mukaan mistä tykkään kaikinpuolin oli se sitten custom tai ei.

Osa sanoo tuota customia rahastamiseksi mutta mun mielestä homma toimii siten, että jos se custom on "elämänsä kitara" niin sitten se voi maksaakin enemmän.

Parempi se custom kuin joku hemmetin ei customi josta ei tykkää.

Vähän samaa kuin customista sanotaan noista signature kitaroista, että niissä on rahastusta.

Mulla on Ibaenzin AT100 signature, en mä sitä ostanu sen takia, että Andy Timmons sillä soittaa vaan sen takia, koska sen specsit ja kitara kokonaisuutena on aivan hemmetinmoinen helmi, jolla on ilo soittaa.

Multa löyty myös TA Classics ja senkin ostin sen takia, että se vaan on helvetin hyvä kitara.

Ylipäätään sitten täytyy kyllä sanoa, että mitä noita skittoja on tullu käpisteltyä niin pääsääntöisesti ne customit ja kalliit vehkeet vaan on parempia mutta se ei tarkoita sitä, että halvempi ois jotenkin huono tai paskaa :D

Jokainen ostaa sellaisen kitaran mistä tykkää ja jos ei tykkää niin ostos ei sitten menny ihan kohdilleen.

Mullakin on haaveissa ollut Ruokangas mutta sen suhteen on rahallinen kynnys ollut toistaiseski liian korkea, koska vaikka Ruokankaat ovat erinomaisia niin en koe, että sillä rahalla saan niin paljoa lisää, että ostaisin, kun nyt hyvin pitkälle olen saanut ihan normi tehtaassa valmistettua erinomaisia kitaroita vähemmällä rahalla.

Mun mielestä kun puhutaan rahastuksesta niin, jos joku ostaa vaikkapa signaturen sen takia, että tykkää jostakin kitaristista mutta ei välitä sen kitaran specseistä tai koe, että tämä on erinomainen kitara niin silloin ehkä se rahastus osuu oikeaan kohteeseen eli ostajaan, joka tekee päätöksen ehkä ei niin oikein perustein, vaikka mitäs sen väliä, jokaisen oma asia mihin rahansa laittaa.

Sama mikä se kitara on, vaikkapa mun George Bensonin Ibanez GB40THII-AA , jonka ostin kun koin, että se vaan on hemmetin hyvä kitara enkä katsonut tarpeekseni ostaa sitä n. 3,5K Bensoning signaturea ;D

Jokaisen pitää osata tehdä ne omat johtopäätökset ja ostamispäätökset oli se hinta mikä tahansa.
PappaSFin
Lepinkäinen
29.01.2019 21:21:01 (muokattu 29.01.2019 21:22:24)
Jäin miettimään näitä "nimilisä" juttuja. Sehän on tietysti päivän selvää, että suurin osa kaikesta länsimaisesta tavarasta myydään brändillä eli mielikuvalla, ja jos katsoo kitaramarkkinaa niin oikein loistava esimerkki asiasta. Toki kriittinen kuluttaja ottaa selvää asioista ja yrittää katsoa markkinoinnin läpi, ja lopulta luo jonkinlaisen mielikuvan tuotteesta oli se sitten mitä tahansa. Ja kuten todettu luksusbrändeihin liittyy tietysti vielä vahvemmat mielikuvat.

Täällä on ilmeisesti jotkut sitä mieltä, ettei voittoa sais tehdä kitaroita myymällä, tai että sais, mutta vain kohtuullisesti. Mikähän se oikea määrä katetta sitten on? Eiköhän jokainen paja myy kitaransa siihen markkinahintaan, jossa voitot maksimoidaan, eli niin kalliilla kuin voi mutta että menee vielä kaupaksi.

Vielä ostopäätöksen tekemisestä sen verran, että tutkimusten mukaan ihmiset keskimäärin ostavat autonkin tunteella, mutta jälkikäteen lukevat arvosteluja hakeakseen tukea päätökselleen järkisyillä.
Kuha
29.01.2019 21:37:53

Lepinkäinen: Jäin miettimään näitä "nimilisä" juttuja.

Se on vähän kuin "hukkaneliöt", joka on ahtaasti asuvassa Suomessa kehitetty termi.
Old Fenders never die
hallu
29.01.2019 21:47:21
Lepinkäinen: Jäin miettimään näitä "nimilisä" juttuja. Sehän on tietysti päivän selvää, että suurin osa kaikesta länsimaisesta tavarasta myydään brändillä eli mielikuvalla, ja jos katsoo kitaramarkkinaa niin oikein loistava esimerkki asiasta. Toki kriittinen kuluttaja ottaa selvää asioista ja yrittää katsoa markkinoinnin läpi, ja lopulta luo jonkinlaisen mielikuvan tuotteesta oli se sitten mitä tahansa. Ja kuten todettu luksusbrändeihin liittyy tietysti vielä vahvemmat mielikuvat.

Täällä on ilmeisesti jotkut sitä mieltä, ettei voittoa sais tehdä kitaroita myymällä, tai että sais, mutta vain kohtuullisesti. Mikähän se oikea määrä katetta sitten on? Eiköhän jokainen paja myy kitaransa siihen markkinahintaan, jossa voitot maksimoidaan, eli niin kalliilla kuin voi mutta että menee vielä kaupaksi.

Vielä ostopäätöksen tekemisestä sen verran, että tutkimusten mukaan ihmiset keskimäärin ostavat autonkin tunteella, mutta jälkikäteen lukevat arvosteluja hakeakseen tukea päätökselleen järkisyillä.

"Brändi eli mielikuvat" ei synny tyhjästä. Niiden luomiseen vaaditaan vuosien pitkäjänteistä työtä ja ihan oikeaa lihaa lupausten katteeksi. Luksusbärndi syntyy ainoastaan huippulaadulla ja se vaatii markkinoinnin lisäksi myös niitä helvetin hyviä huippulaatusia soittimia. Jos kitarat on huonoja, niin ne ei pelkällä mainospuheella mene kaupaksi. Sitten kun se brändi on rakennettu, niin sen voi kyllä tuhota tekemällä huonoja kitaroita ja ryöstöviljelemällä sitä, mutta sellaisen toiminnan järkevyydestä voidaan olla monta mieltä. Rohkenisin epäillä että sellaisella keinolla ei koskaan saada takaisin brändiin investoituja miljoonia tai miljardeja (joissakin tapauksissa).

Tavaroilla on olemassa "oikea" hinta. Jos hinta on liian korkea, niin tavara jää myymättä ja jos hinta on liian halpa, niin tavara loppuu kesken. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä, että turha on taivastella jonkun kitaran pyyntihintaa. Ei sitä voi myydä liian kalliilla (koska kukaan ei ostaisi sitä). Sen voi myydä ainoastaan liian halvalla, jolloin tarjonta ei vastaa kysyntää, tai sopivalla hinnalla jolloin tarjonta ja kysyntä on sellaisessa balanssissa, että myyntiin saadaan jatkuvuutta. No tää ei varmaan ole mikään maailman helpoin juttu. Siitä on varmaan kenenkään turha katkeroitua, että miten kukanenkin valmistaja tästä tehtävässä onnistuu.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)