Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wahin ääriasennot liikaa
1
Juutas
28.01.2019 14:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
koitin katsastella aiempia keskusteluja tästä aiheesta, mutta vaikka wah-aiheisia keskusteluja oli kymmenittäin, niin selailulla ei suoranaisesti tärpännyt.
 
Ostin taannoin Mooerin Wahterin kun olen wahin suhteen satunnaiskäyttäjä enkä halua, että pedaali sen enempää vie liikaa tilaa laudassa eikä toisaalta maksa mansikoita. Youtube-demojen perusteella vaikutti lupaavalta, mutta kun pääsin kotiin polkemaan, niin yllätys oli ikävä kun ainakin omilla kamoilla molemmat ääriasennot olivat aivan liikaa - pohjassa treble vie kuulon ja tajun ja ylhäällä menee bassopuuroksi.. Tämä pohjustuksena aiheeseen ja nyt itse kysymyksiin.
 
1) Onko asialle mitään tehtävissä eli voiko tuota modata mitenkään? Mitään säätönappiahan siinä ei näyttäisi olevan.
 
2) Mitä ylipäänsä tarkoittaa Q-arvo jota voidaan joissakin wah-pedaaleissa säätää? Liittyykö tähän asiaan?
 
3) Mikä olisi sellanen minikokoinen (ja jos oikein hyvin käy niin edullinen) wah, jossa olisi melko maltillinen sweep (eli ei räikeitä ääripäitä) ja ehkä jopa kitaran omaa soundiakin pääsisi enemmän läpi (ns. dry soundia mukaan vs. all wet)? Tai pedaali olisi ainakin tällaiseksi säädettävissä.
 
Kiitos!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
hallu
28.01.2019 14:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se Q- arvo kai meinaa sitä parametrisen eq:n puraisuleveyttä eli kuinka leveä käyrä syntyy (olikohan se niin, että pieni q-arvo tekee jyrkemmän käyrän ja suuri q-arvo loivemman (tää on mutua suhtaudu varauksella)). Wahissa ainakin mulla se se Q-potikka on semmoinen viisiasentoinen askelpotikka jossa voi säätää (luultavasti sen tonevastuksen arvoa eli mitä aallonpituuksia se suodattaa) sitä wahin yleissävyä eli mielestäni se vaikuttaa eniten siihen keskialueeseen tai että kuinka syvältä se kuulostaa ja ehkä se vähän vaikuttaa ylä ja alapäähänkin, mutta ei mielestäni merkittävästi. Mun wahissa on lisäksi säätimet joilla voi sitä ylä ja alapäätä säätää vielä erikseenkin joten ainakin tuon waakun saa aika tarkkaan säädettyä mieleiseksi. Säröönhän vaakut reagoi aika agressiivisesti ja niillä on helppoa saada siihen raivoa.
 
Tuo mun vaakku on Dunlop Crybaby from hell, joka on joku maastokuvioitu siguvaakku, mutta dunlopilla on tuo malli olemassa myös ihan tavallisena tuotantomallina vähän halvemmalla.
 
Jos sulla on ongelma nimenomaan ylä ja alapään kanssa niin yksi konsti voisi olla, että älä polje sitä niin syvään.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Juutas
28.01.2019 15:13:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Jos sulla on ongelma nimenomaan ylä ja alapään kanssa niin yksi konsti voisi olla, että älä polje sitä niin syvään.
 
Joo-o... Näinhän se on, mutta kun kyseessä on minipedaali, jonka polkeminen on muutenkin hieman turhan pienellä liikeradalla tapahtuvaa, niin ainakaan oma motoriikka ei millään riitä siihen etteikö ne äärimmäisen pienet liikkeet johtaisi ajoittain molempien ääripäiden osumiin. :D
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
oksatboys
28.01.2019 16:05:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Joo-o... Näinhän se on, mutta kun kyseessä on minipedaali, jonka polkeminen on muutenkin hieman turhan pienellä liikeradalla tapahtuvaa, niin ainakaan oma motoriikka ei millään riitä siihen etteikö ne äärimmäisen pienet liikkeet johtaisi ajoittain molempien ääripäiden osumiin. :D
 
Teippaa tai liimaa sinne joku stoppari. Itte modasin näin morleytä aikoinaan niin että otin kumitassut pois jolloin pedalin liikerata kasvoi kun muuten ei meinannut tulla tarpeeks kireetä trebleä.
 
Arkka
28.01.2019 16:51:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Teippaa tai liimaa sinne joku stoppari. Itte modasin näin morleytä aikoinaan niin että otin kumitassut pois jolloin pedalin liikerata kasvoi kun muuten ei meinannut tulla tarpeeks kireetä trebleä.
 
Tätä mäkin kokeilisin. Ei oo mulle tuttu pedaali, mutta manuaalin mukaan sitä ei ilmeisesti tarvi polkasta ääriasentoon, että se menee päälle, eli stopparin voi laittaa molemmille puolille.
 
Tietty jos se liikerata menee blokkaamalla kovin pieneksi, niin ei sekään välttämättä hyvä ole.
 
Jos siinä on sellanen old-school wahi-mekaniikka, eli tappi pyörittää potikkaa, niin ainakin osassa waheja pystyy sitä potikkaa pyöräyttään sopivampaan kohtaan, eli niin, että se pyörii eri alueella. Toisen pään ongelma toki näin toimiessa säilyy.
 
Karvalakki-CryBabyyn oon vaihtanut joskus potikan ja se oli muistaakseni ihan iisi biisi vaihtaa, mutta en tiedä sit näistä moderneista minipedaaleista.
 
LaMotta
28.01.2019 16:55:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Jos siinä on sellanen old-school wahi-mekaniikka, eli tappi pyörittää potikkaa, niin ainakin osassa waheja pystyy sitä potikkaa pyöräyttään sopivampaan kohtaan, eli niin, että se pyörii eri alueella. Toisen pään ongelma toki näin toimiessa säilyy.
 
Karvalakki-CryBabyyn oon vaihtanut joskus potikan ja se oli muistaakseni ihan iisi biisi vaihtaa, mutta en tiedä sit näistä moderneista minipedaaleista.

 
Ainakaan Hotonen miniwahiin ei voinut tehdä tuota Crybabykikkaa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Juutas
29.01.2019 09:26:45 (muokattu 29.01.2019 09:27:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Teippaa tai liimaa sinne joku stoppari. Itte modasin näin morleytä aikoinaan niin että otin kumitassut pois jolloin pedalin liikerata kasvoi kun muuten ei meinannut tulla tarpeeks kireetä trebleä.
 
Kiitos tästä vinkistä! En ehtinyt vielä testaamaan lopputulosta, mutta huomasin, että pohjan kumilätkät oli todella helppo siirtää tuonne keinulaudan väliin stoppariksi - ikäänkuin olisivat ihan siihen tarkoitettu. :D Kun vielä pääsee sähköillä ja kunnon volalla testaamaan, niin näkee kuinka patentti toimii... ;)
 
EDIT: typo
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «