Aihe: Custom shop-soittimilla rahastus
1 2 3 4 518 19 20 21 22 23 24 25
Laulava Kylätohtori
27.01.2019 21:27:35 (muokattu 27.01.2019 21:28:56)
kaikkonen975: Joissakin tapauksissa näin käy.Toisaalta pääomasijoittajat eivät halua sekaantua varsinaiseen bisnekseen jos se on aikaisemmin sujunut. Nehän antavat usein leveämmät hartiat yrittäjälle pääoman suhteen kehittää bisnestä. Josta saavat oman osansa.

Tässä jonkinlainen vahvistin-uutuus Suhrilta:

https://www.suhr.com/electronics/amplifiers/pt15-ir/

Näin La-La-Landissä. Todellisuudessa pääomasijoittajat vaativat lisää tulosta eli massia, mikä haetaan väkeä vähentämällä, vaihtamalla sitä halvempaan, suoraviivaistamalla kokoonpanoa, jättämällä "turhia" työvaiheita pois, vaihtamalla osatoimittajat halvempiin ja nostamalla vähän hintaa. Helpointahan se on toteuttaa lanseeraamalla uusi "kehitetty" ja "parempi" mallisto.

Samalla tietysti organisaatiota virtaviivaistetaan perustamalle poispotkittujen tilalle muutama ylempi johtotehtävä. Esim. muutos- ja projektijohtajia tarvitaan aina..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
kaikkonen975
27.01.2019 21:38:18
Laulava Kylätohtori: Näin La-La-Landissä. Todellisuudessa pääomasijoittajat vaativat lisää tulosta eli massia, mikä haetaan väkeä vähentämällä, vaihtamalla sitä halvempaan, suoraviivaistamalla kokoonpanoa, jättämällä "turhia" työvaiheita pois, vaihtamalla osatoimittajat halvempiin ja nostamalla vähän hintaa. Helpointahan se on toteuttaa lanseeraamalla uusi "kehitetty" ja "parempi" mallisto.

Samalla tietysti organisaatiota virtaviivaistetaan perustamalle poispotkittujen tilalle muutama ylempi johtotehtävä. Esim. muutos- ja projektijohtajia tarvitaan aina..

Odottelinkin jo koska Rauman suunnasta alkaa kuulla karjuntaa :)

Ei silti, et ihan väärässä ole. Tällainen vaan todellisuus on. Ei silti jos tuotteet rupee ihan silmissä huononemaan niin ei ole pakko ostaa. Itse en osta S-marketista enää mitään Rainbow-paskaa. No meni vähän aiheen ohi.
Laulava Kylätohtori
27.01.2019 22:03:41 (muokattu 27.01.2019 22:05:57)
kaikkonen975: Odottelinkin jo koska Rauman suunnasta alkaa kuulla karjuntaa :)

Ei silti, et ihan väärässä ole. Tällainen vaan todellisuus on. Ei silti jos tuotteet rupee ihan silmissä huononemaan niin ei ole pakko ostaa. Itse en osta S-marketista enää mitään Rainbow-paskaa. No meni vähän aiheen ohi.

Se on sitä, kun suunnitellaan kvartaali tai korkeintaan pari eteenpäin ja kun pikavoittojen maksupäivä lankeaa, niin päätöksen tekijät ovat jo lähteneet talosta kohti "uusia haasteita".

Suuryritysten johtaminen on aivan absurdia touhua. Se on vaan ajan henki ja sillä mennään. Mulla on tässä toteava äänensävy ja asia on mulle ihan ok. Toki nykyinen työnantajani on huikean hyvä ja kaikki tehdään likipitäen täydellisesti.

E. Ja vielä selvennykseksi, etten ole tai kuvittele olevani mikään johtaja, vaan ihan duunari vaan...

E. Ja sehän on Suomen California, vai miten se menikään.. :D
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
parek
27.01.2019 23:00:21
kaikkonen975: Itse en osta S-marketista enää mitään Rainbow-paskaa. No meni vähän aiheen ohi.

Makunystyräni ovat olleet jo vuosien ajan 100% varmoja siitä, että Rainbow juustonaksut tulevat Taffelin tehtaalta. Leipomossa aikoinaan työskennellessäni uunista tulevaa ruisleipää pakattiin ainakin kolmeen eri näköiseen pussiin. Aina annoin kaikille pro tipin, että jos ostatte ruisleipää niin ostakaa sitä X kaupasta heidän omaan pussiin pakattuna, jos siis haluatte säästää rahaa.

Jos teitä huijataan custom soittimilla, niin älkää ainakaan maksako liikaa Taffelin juustonaksuista.

PS: En kyllä ole pitkään aikaan naksuja syönyt, mutta jos tämä asia jää jotain kovasti kaivelemaan niin voin hakea pussin Rainbowta ja tyypätä vieläkö ne näyttää, tuoksuu ja maistuu Taffelin naksuilta.
Mikko1978
28.01.2019 02:40:33
o0o: Makunystyräni ovat olleet jo vuosien ajan 100% varmoja siitä, että Rainbow juustonaksut tulevat Taffelin tehtaalta. Leipomossa aikoinaan työskennellessäni uunista tulevaa ruisleipää pakattiin ainakin kolmeen eri näköiseen pussiin. Aina annoin kaikille pro tipin, että jos ostatte ruisleipää niin ostakaa sitä X kaupasta heidän omaan pussiin pakattuna, jos siis haluatte säästää rahaa.

Jos teitä huijataan custom soittimilla, niin älkää ainakaan maksako liikaa Taffelin juustonaksuista.

Juustonaksut nyt ovat lähtökohtaisesti mahdollisimman luokatonta ravintoa. Ainoa keino tehdä niistä maistuvampia ja ravitsevampia olisi unohtaa juustonaksujen tekeminen ja alkaa tekemään jotain kunnollisempaa syötävää. Aivan sama pätee vaikkapa sokerilitkuihin, joita oppimattomat nimittävät virvoitusjuomiksi. Hinta luodaan puhtaasti mainostamalla ja tuote on joka tapauksessa pelkkää kuraa. Joku isossa laitoksessa tehty bulkkileipäkään ei oikein istu tähän keskusteluun.
parek
28.01.2019 08:48:29
Mikko1978: Juustonaksut nyt ovat lähtökohtaisesti mahdollisimman luokatonta ravintoa. Ainoa keino tehdä niistä maistuvampia ja ravitsevampia olisi unohtaa juustonaksujen tekeminen ja alkaa tekemään jotain kunnollisempaa syötävää. Aivan sama pätee vaikkapa sokerilitkuihin, joita oppimattomat nimittävät virvoitusjuomiksi. Hinta luodaan puhtaasti mainostamalla ja tuote on joka tapauksessa pelkkää kuraa. Joku isossa laitoksessa tehty bulkkileipäkään ei oikein istu tähän keskusteluun.

Ihanan vakavamielisesti otit viestini. Hali.
hallu
28.01.2019 09:09:48
Onko joku täällä soittanut huonoa Gibson/Fender Customshop kitaraa? minä olen kokeillut yhtä huonoa Gibson customshopia (tai ei sekään huono ollut, mutta mitäänsanomaton), mutta kaikki muut kokeilemani G-pajan customshopit ovat mahtuneet määritelmän "loistava" sisään ja sama juttu niiden parin Fenderin kohdalla joista minulla on oikeasti omakohtaista kokemusta.

Silti F ja G pajojen customshopit keräävät melkeisesti kritiikkiä tai paheksuntaa tai ainakin väheksyntää osakseen. Onko kyse vain siitä, että ne ovat aika suolaisen hintaisia? toisaalta jos vertaa noihin poppareiden suosimiin butiikkipajoihin (Ruokangas, Suhr, PRS, etc.) niin ei ne edes ole mitenkään kohtuuttoman kalliita.

Niin että mikä niissä oikeasti mättää? vai onko vain niin, että itse en ole sattunut niitä surkeita yksilöitä näkemään, minullahan on todella kapea (vain muutaman soitinyksilön kokemus ja teillä muilla tietenkin on ollut niitä vaikka kuinka monta).
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Lilli
28.01.2019 09:31:46
Itse en osta S-marketista enää mitään Rainbow-paskaa. No meni vähän aiheen ohi.

Aiheen vierestä eli ei niin minä vaihdoin Juhla-Mokasta S-ryhmän Rainbow-kahviin. On maultaan huomattavasti parempaa.
Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen. (vaimoni Ulla juhannusaamuna Saarijärvellä taannoin)
hallu
28.01.2019 09:42:05
Lilli: Aiheen vierestä eli ei niin minä vaihdoin Juhla-Mokasta S-ryhmän Rainbow-kahviin. On maultaan huomattavasti parempaa.

Kyllähän ne ovat ihan samojen paahtimoiden tuotteita samoista pavuista kuin kalliimmillakin merkeillä Ainoa vaan, että Rainbow tuote voi vaihtua kun sopimus joskus kilpailutetaan uudelleen ja jos sen silloin voittaakin jokin sellainen brädi jonka kahvista et pidä. Mutta jos siellä nyt on mieluisaa sumppia, niin halvemmallahan sitä saa Rainbown paketissa. Muistaakseni S-ryhmä vain ei kerro kenen kahvia se on eli sitten kun valmistaja vaihtuu, niin sun tarvii kahlata kahvihylly läpi, että löydät uudelleen tuon mieluisan kahvin ja omalla brändillään se voi olla huomattavasti kalliimpaa.
Tinippa84
28.01.2019 09:47:27 (muokattu 28.01.2019 09:49:02)

hallu: Silti F ja G pajojen customshopit keräävät melkeisesti kritiikkiä tai paheksuntaa tai ainakin väheksyntää osakseen. Onko kyse vain siitä, että ne ovat aika suolaisen hintaisia?

Persaukisten ulinaa.

Musikantissa kokeilin joskus Fenderin custom pajan starocasteria. Se oli semmonen valmiiks kolhittu ja refin-imitaatio, taikka sillein, että mustan alta näkyi "alkuperäinen" maali. No jokatapaksessa ... se kitara oli aivan järkyttävän hyvä. Se oli niin hyvä, että siitä jäi sieluun arpi. Oon koittanu jälestää, että mikähän malli mahtoi olla kyseessä. Tapauksesta on niin kauan aikaa, että ko. musaliike oli vielä siinä harjulla.
https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 10:34:30
hallu: Kyllähän ne ovat ihan samojen paahtimoiden tuotteita samoista pavuista kuin kalliimmillakin merkeillä Ainoa vaan, että Rainbow tuote voi vaihtua kun sopimus joskus kilpailutetaan uudelleen ja jos sen silloin voittaakin jokin sellainen brädi jonka kahvista et pidä. Mutta jos siellä nyt on mieluisaa sumppia, niin halvemmallahan sitä saa Rainbown paketissa. Muistaakseni S-ryhmä vain ei kerro kenen kahvia se on eli sitten kun valmistaja vaihtuu, niin sun tarvii kahlata kahvihylly läpi, että löydät uudelleen tuon mieluisan kahvin ja omalla brändillään se voi olla huomattavasti kalliimpaa.

Saattaa olla samojen paahtimoiden (tai yleensäkin tunnettujen brändien, vaikka eniten taitaa kuitenkin tulla ulkomailta - ainakin raaka-aineet), mutta sehän ei tarkoita, että se on sama tuote. Tuskinpa esim. Paulig suostuu pistämään tunnetuimpia ja halutuimpia laatujaan mihinkään Rainbowin pussiin halvemmalla myytäväksi. Eihän siinä nyt olisi kauheasti järkeä Pauligin kannalta.
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 10:35:25
Lilli: Aiheen vierestä eli ei niin minä vaihdoin Juhla-Mokasta S-ryhmän Rainbow-kahviin. On maultaan huomattavasti parempaa.

Meinaatko? Jos näin, niin sittenhän pitäisi heti mennä hakemaan paketti, ellei koko S-ryhmä olisi boikotissa.
Mikko1978
28.01.2019 10:53:48 (muokattu 28.01.2019 11:41:55)
Laulava Kylätohtori: Näin La-La-Landissä. Todellisuudessa pääomasijoittajat vaativat lisää tulosta eli massia, mikä haetaan väkeä vähentämällä, vaihtamalla sitä halvempaan, suoraviivaistamalla kokoonpanoa, jättämällä "turhia" työvaiheita pois, vaihtamalla osatoimittajat halvempiin ja nostamalla vähän hintaa. Helpointahan se on toteuttaa lanseeraamalla uusi "kehitetty" ja "parempi" mallisto.

Ihan tässä todellisuudessakin kaikkien sijoittajien niputtaminen samaan ei toimi. Sinä kuvailet lähinnä perinteistä kasvotonta isoihin pörssifirmoihin sijoittavaa kapitaalia. En yhtään tiedä, mikä Suhrin kuvio on, mutta voisin kuvitella siinä olevan mahdollisuuksia paljon muuhunkin. Se on ainakin selvää, ettei joku pieni kitarapaja ole perinteinen eläkerahaston hallitsijan kohde.
Muovinen
28.01.2019 11:38:41

toivase: Höh. Epistä. Minun Suhrissa tuo lapa on ihan vaan puuta...:).

En usko että ovat Suhruttimille ottaneet lavan Epistä, aika työlästä olisi se.
hallu
28.01.2019 11:42:01
Laulava Kylätohtori: Saattaa olla samojen paahtimoiden (tai yleensäkin tunnettujen brändien, vaikka eniten taitaa kuitenkin tulla ulkomailta - ainakin raaka-aineet), mutta sehän ei tarkoita, että se on sama tuote. Tuskinpa esim. Paulig suostuu pistämään tunnetuimpia ja halutuimpia laatujaan mihinkään Rainbowin pussiin halvemmalla myytäväksi. Eihän siinä nyt olisi kauheasti järkeä Pauligin kannalta.

Eiköhän ne pakkaa siihen rainbown pakkettiin justiinsa sitä laatua mitä s-marketti sieltä tilaa. Tokkopa huonomman laadun tekeminen paahtimolle tulee sen halvemmaksi kuin hyvänkään laadun tekeminen. Eiköhän ne sinne pakettiin pistä sitä kamaa mitä sieltä liukuhihnan päästä pölisee...... luulisin, enhän minä tietenkään tiedä. Samoin ei varmaan s-marketin kannata ostaa rainbowpakettiinsa ihan koiranpaskaa kun pitäähän senkin saada se myytyä. Ihmiset tietenkin hyväksyvät jonkin verran laatupoikkeamaa jos se on riittävästi huomioitu hintalapussa, mutta ei varmasti määrättömästi. Eiköhän se ole aika tarkkaan funtsittu, että kuinka hyvää kamaa siellä paketissa pitää vähintään olla. Ja riippuen siitä kuinka usein noita kilpailutetaan, niin tuskimpa Pauligin tms. kannattaa rakentaa toista tuotantolinjaa rainbowta varten vaan varmaan kandee käyttää juurikin sitä samaa masiinaa millä sen omankin kahvinsa tekee.

Mutta mitäpä minä näistä tiedän. Kunhan lämpimikseni höpisen.
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 11:49:20
hallu: Eiköhän ne pakkaa siihen rainbown pakkettiin justiinsa sitä laatua mitä s-marketti sieltä tilaa. Tokkopa huonomman laadun tekeminen paahtimolle tulee sen halvemmaksi kuin hyvänkään laadun tekeminen. Eiköhän ne sinne pakettiin pistä sitä kamaa mitä sieltä liukuhihnan päästä pölisee...... luulisin, enhän minä tietenkään tiedä. Samoin ei varmaan s-marketin kannata ostaa rainbowpakettiinsa ihan koiranpaskaa kun pitäähän senkin saada se myytyä. Ihmiset tietenkin hyväksyvät jonkin verran laatupoikkeamaa jos se on riittävästi huomioitu hintalapussa, mutta ei varmasti määrättömästi. Eiköhän se ole aika tarkkaan funtsittu, että kuinka hyvää kamaa siellä paketissa pitää vähintään olla. Ja riippuen siitä kuinka usein noita kilpailutetaan, niin tuskimpa Pauligin tms. kannattaa rakentaa toista tuotantolinjaa rainbowta varten vaan varmaan kandee käyttää juurikin sitä samaa masiinaa millä sen omankin kahvinsa tekee.

Mutta mitäpä minä näistä tiedän. Kunhan lämpimikseni höpisen.

Meinaat, että Pauligilla on yksi linjasto ja yksi tuutti, mistä tulee koko Pauligin tuotanto itselle ja muille? :) Valikoimissa kuitenkin varmaan toista sataa kahvia ja kaikki tulee yksistä pavuista yhdeltä linjastolta? Enkä oikein usko, että kaikki kahvinpavutkaan nyt ihan samanhintaisia olisi, kun niitä maailmalta ostetaan.

Eikä varmasti tee Presidenttiä tai Juhla Mokkaa tai mitään muutakaan, vaikka kuinka Rainbow pyytäisi. Sehän olisi täydellisen järjetöntä Pauligilta. Ja sama pätee tietysti kaikkii merkkibrändeihin ja heidän tunnettuihin merkkituotteisiinsa.
hallu
28.01.2019 11:56:14
Laulava Kylätohtori: Meinaat, että Pauligilla on yksi linjasto ja yksi tuutti, mistä tulee koko Pauligin tuotanto itselle ja muille? :) Valikoimissa kuitenkin varmaan toista sataa kahvia ja kaikki tulee yksistä pavuista yhdeltä linjastolta? Enkä oikein usko, että kaikki kahvinpavutkaan nyt ihan samanhintaisia olisi, kun niitä maailmalta ostetaan.

Eikä varmasti tee Presidenttiä tai Juhla Mokkaa tai mitään muutakaan, vaikka kuinka Rainbow pyytäisi. Sehän olisi täydellisen järjetöntä Pauligilta. Ja sama pätee tietysti kaikkii merkkibrändeihin ja heidän tunnettuihin merkkituotteisiinsa.

Tottakai Paulig voi myydä presidenttiä tai juhlamokkaa rainbowlle jos sitä tilataan, mutta se vain hinnoittelee sen sillä tavalla että ei tee persnettoa. Ei asiakas tiedä mitä siellä paketissa on ja myytäväksihän se Paulig sitä kahvia paahtaa. Jos rainbow haluaa presidenttiä eikä paulig sitä suostu myymään, niin herra rainbow ostaa sitä sitten muualta. Tulos on sama pauligin kannalta, mutta rainbown myynti vain meni sivu suun koska alkoi kikkailemaan. Khyyllä minä miettisin tarkkaan ennenkuin alkaisin suomen suurimman vähittäiskauppiaan kanssa nokittelemaan.
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 12:35:03
hallu: Tottakai Paulig voi myydä presidenttiä tai juhlamokkaa rainbowlle jos sitä tilataan, mutta se vain hinnoittelee sen sillä tavalla että ei tee persnettoa. Ei asiakas tiedä mitä siellä paketissa on ja myytäväksihän se Paulig sitä kahvia paahtaa. Jos rainbow haluaa presidenttiä eikä paulig sitä suostu myymään, niin herra rainbow ostaa sitä sitten muualta. Tulos on sama pauligin kannalta, mutta rainbown myynti vain meni sivu suun koska alkoi kikkailemaan. Khyyllä minä miettisin tarkkaan ennenkuin alkaisin suomen suurimman vähittäiskauppiaan kanssa nokittelemaan.

Tuskinpa se on kuitenkaan Rainbow, joka sanelee, mitä Paulig myy. Eiköhän se toimi niin, että Rainbow antaa jonkinlaiset speksit ja hinnan, mitä se saa maksaa. Ja Paulig sitten toimittaa sen mukaan jotain Rainbowille. Eihän se nyt ole sellaista, että Paulig ostaa yhtä papua ja tekee siitä yhdesesä linjastossa kaikki kahvit. On niitä papulaatuja lukemattomia eri hinnoilla ja niitä sitten vielä sekoitellaan ja paahdetaan halutulla tavalla, ynnä muuta. Kai siellä nyt täytyy olla lukuisia linjastoja jo pelkästään omien kahvilaatujen tuottamiseen? Eihän se nyt mikään sokeritehdas ole, missä voidaankin laittaa samaa tuotetta kaikkiin pusseihin, mutta ei se hintaerokaan silloin niin suuri ole.

Kyllä asiakkaat kahvinsa tuntevat ja maistavat. Ja meinaatko, että eläkeläisetkään ostaisivat enää pakettiakaan Presidenttiä, jos se sama tavara olisi toisessa paketissa puoleen hintaan. Pauligin haastattelussa joku firman jannu sanoi, että jos he muuttavat vähänkään näiden tunnettujen laatujen sekoitusta tai makua, niin puhelimet on heti tukossa kiukkuisista asiakkaista. Eli kyllä asiakkaat kahvinsa tuntevat.

Ja jos Paulig pistää jotain omaa laatuaan Rainbowin pussiin, niin ei se kyllä silloin ole sieltä kalliimmasta päästä, vaan jotain halvinta laatua. Rainbow on Pauligin kilpailija ja mielestäni olisi erittäin huonoa bisnestä myydä niitä itse vaivalla kehitettyjä huipputuotteita kilpailijalle, joka sitten myisi niitä samoja tuotteita paljon halvemmalla samoille asiakkaille, joista itse yritetään kilpailla.

Ajatus, että Pauligilla on yksi linjasto, josta se pussittaa kaikki kahvit itselle ja muille vain yhtä papulaatua käyttäen, on mielestäni täysin absurdi. Kai siellä linjastoja piisaa ja tarpeen mukaan valitaan sopivan hintaiset pavut ja sopivan hintaiset valmistusmenetelmät, jotta saadaan halutun hintaista kahvia valmistettua. Mutta en toki itsekään ole siellä töissä ollut, että sen paremmin tietäisin.
Laulava Kylätohtori
28.01.2019 12:40:40
hallu: Sehän riippuu täysin sijoittajasta ja sijoituskohteesta. On olemassa riskisijoittajia ja indeksisijoittajia ja eläkerahastoja jne..... loputtomasti erilaisia tyylejä sijoittaa. Jos "turhat työvaiheet" ovat se tuote, niin ei kai niistä voi liiaksi tinkiä. Ei asiakkaat ole oikeasti tyhmiä ja varsinkin ne asiakkaat jotka ovat valmiita maksamaan korkeaa hintaa laadusta..... on varmasti erityisen tarkka siitä, että sitä laatua myös on. Ei kai sijoittajankaan kannata tappaa kultamunia munivaa hanhea. Mä olen lueskellut jo vuosia esimerkiksi tätä mnettiä, niin eihän preniumkitaralla soittavaa nirppanokkaa vaativampaa asiakasta ole edes olemassa. Ja tyyppi joka on valmis maksamaan lankunpätkätstä tuhansia euroja, ei ihan varmasti unohda jos epäilee tulleensa kusetetuksi. Ja ihan vitun varmasti pitää huolen, että jokainen tyyppi vähintään samalla kielialueella tulee tietoiseksi tästä pettymyksestä. En vain usko, että edes sijoittaja pystyy silla tavalla pelaamaan markkinoita vastaan..... ainakaan tällä markkinalla. Enemmän ehkä bulkkikamamarkkinoilla, mutta ei preniummarkkinoilla. Kun se mielikuva on se tuote, niin sitä mielikuvaa ei vain voi mokata..... se olisi luultavasti viimeinen teko minkä pienehkö toimija markkinoilla tekee..... ja se sijoittaja sen laskun maksaa. Ei se sijoittajakaan voi ihan typerys olla..... vai mitä luulet?

Pointti olikin siinä, että laatua laskemalla vedetään pikavoitot ja sitten siirrytään jo seuraavaan kohteeseen. Nopeat massit, muusta välittämättä - sehän se on päivän sana. Ja tuskinpa riskisijoittajaa kitarapaja kiinnostaa, josta jo lähtökohtaisesti on käytännössä mahdotonta saadaa sen suurempia voittoja, joita riskisijoittaja, jo nimensä mukaisesti, on tavoittelemassa.

Mutta noin muuten, kuten meinasin jo Mikko1978:lle kirjoittaa, niin ei näitä puolihumoristisia heittoja kannata liian vakavasti tulkita. En tosiaan tiedä, mitä Suhrilla oikeasti tapahtuu. Kunhan nyt sarkastisesti heitin kriittisen kommentin nykymaailman menosta. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)