Laulava Kylätohtori 26.01.2019 17:08:22 | |
---|
hallu: Tarkoitan sillä sitä, että absoluuttinen ja suhteellinen kuuleminen on tyystin erilainen tapa havaita musiikkia tai sävelkorkeuksia. Absoluuttisen sävelkorvan omaava ihminen havaitsisi sävelet samaan tapaan kuin esimerkiksi me tunnistamme värit. Tämä on kai kuitenkin kiistanalainen väite ja jotkut ovat esittäneet, että absoluuttisen sävelkorvan omaavilla ihmisillä kuulo on kuitenkin suhteellinen, mutta heillä on vain muistissa sävelet johon he vertaavat kuulemaansa ja tunnistavat sillä tavalla sävelen. No jos kyse on vain muistista, niin ihminen voi harjoitella absoluuttista sävelkorvaa. Tunnen esimerkiksi monta kitaristia, joilla A-nuotti on muistissa niin että he osuvat virittäessä enemmän tai vähemmän oikeaan käyttämättä vertailuääntä. Absoluuttinen sävelkorva on mielestäni yksinkertaisesti se, että kun painan esim. pianosta kosketinta, niin tietää näkemättä, mikä sävel se on. Itsekin olen saanut kitaran kieliä vaihtaessa A:n viritettyä A:han, mutta se ei ole absoluuttinen sävelkorva, vaan jotain muuta (tuuria lähinnä). Kaverilla on ja se on tällaiselle kurakorvalle hämmentävää, kun toinen sanoo aina, mitä nuottia painan. Mä en ymmärrä tuota, ettei absoluuttista sävelkorvaa ole, vaan se perustuu oppimiseen ja muistamiseen. Tottakai se perustuu oppimiseen ja muistamiseen, koska mihin muuhun se edes voisi perustua? Tuolla logikaalla matematiikkaakaan ei ole olemassa, koska se perustuu oppimiseen ja muistamiseen. Lähinnä kaikki ihmisen toiminta perustuu oppimiseen ja muistamiseen, joten tuollaiset teoreetikot kuulostavat omaan korvaan höpöhöpöhenkilöiltä. Koko sävelasteikkohan perustuu ihmisten sopimukseen, joten ei se edes ole mikään luonnonvakio, mikä voisi olla ihmisen geeneissä jo syntymästä. Ja nuo asteikothan vaihtelee kulttuurittain, joten miten se siinäkään mielessä voisi olla geeneissä. Mutta se, ettei tuo ole synnynnäistä, ei tietenkään tarkoita, ettei absoluuttista nuottikorvaa olisi. Sehän on juuri se, että tunnistaa ne nuotit. Ei sen kummempaa. Olen lukenut ja kuullut väitteitä, että olisi olemassa ihmisiä jotka kuulevat äänet samaan tapaan kuin havaitsemme värit, mutta en ole tavannut sellaista ja en ole varma liittyykö kyseinen ominaisuus (mikäli sitä ihan oikeasti on olemassa) musikaalisuuteen tai siihen, kuulevatko he nuotit aina "oikein". No tätä asiaa en oikeasti tiedä, mutta tiedän että kaikki eivät ole yksimielisiä ilmiön luonteesta tai sen olemassaolstakaan. Käsittääkseni tuo ei perustu musikaalisuuteen, vaan kyse on ihan muusta. Ja kyseessä lienee varsin kiistaton ilmiö, joka on musiikkia laajempi. Jollain on esim. viikonpäiville oma väri ja omalla vaimolla jokaisella numerolla on oma värinsä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori 26.01.2019 17:11:17 (muokattu 26.01.2019 17:13:17) | |
---|
Lunnu: Tää on hienoo. Tää on tosi tanakkaa asiaa. Soittimen omaajat jakautuu siis karkeasti niihin joille puiden soundimerkitys on tärkeä = lahjakkaat ja fiksut. Ja sitten on - jotka on vähän säälittäviä reppanoita, eikä oikein ole päässeet sille ylimmälle lauteelle. Nämä on siis niitä joiden mielestä sillä ei ole suurempaa merkitystä nitkä puut siinä lankussa on. Voi raukkoja. Oho, tunnistin itseni tuosta paarialuokasta. Tää on tosiaan hienoo, kun ei ymmärrä lukemaansa. Muistelematta niitä "ei vaikuta" -leirin enkelipöly- ja hifipersekommentteja, mutta nehän on totta, eli ihan eri asia. :D E. Mitäs te veto-ukot muuten edes pyöritte tällaisella enkelipölypalstalla. Tuohan on teiltä pelkkää tyhjää trollaamista. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori 26.01.2019 17:19:45 | |
---|
Miksi kutsutaan enkelikeskusteluun menevää, joka ei usko ja jonka tarkoitus on tuoda uskovien typeryys ilmi? Entä millä kutsutaan puukeskusteluun menevää, joka ei usko ja jonka tarkoitus on tuoda uskovien typeryys ilmi? Jep, sillä samalla nimellä. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
GiovanniDiRondo 26.01.2019 17:24:45 | |
---|
Lunnu: Tää on hienoo. Tää on tosi tanakkaa asiaa. Soittimen omaajat jakautuu siis karkeasti niihin joille puiden soundimerkitys on tärkeä = lahjakkaat ja fiksut. Ja sitten on - jotka on vähän säälittäviä reppanoita, eikä oikein ole päässeet sille ylimmälle lauteelle. Nämä on siis niitä joiden mielestä sillä ei ole suurempaa merkitystä nitkä puut siinä lankussa on. Voi raukkoja. Oho, tunnistin itseni tuosta paarialuokasta. Niin, viime kädessä tässä köydenvedossa on kyse eri yhteiskuntaluokkien välisestä konfliktista. Sosiologi Pierre Bourdieu on ansiokkaasti selvittänyt luokkakonfliktin ilmenemistä kulttuurin alueella. Teoriassa pääoman käsitettä on siis laajennettu juurikin kykyyn arvostaa esimerkiksi tietynlaisia viinejä ja tunnistaa niissä erilaisia makuvivahteita ja niin edelleen. Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa |
Mikko1978 26.01.2019 17:55:45 (muokattu 26.01.2019 17:56:15) | |
---|
Paras todiste puiden vaikutuksesta on tämä skeptisten luoma vaikutuksen määrittely. Pakko se on hyväksyä, että puilla ei ole yhtään mitään vaikutus soundiin. *
*jos kuunnellaa mahdollisimman paljon eroja peittävässä ympäristössä jotain yksittäistä osaa äänestä, joka sekin pitää muokata taajuskorjaimella verrokinsa kaltaiseksi. Niin ja tietenkin arvion tekijänä pitää olla joku asiasta mitään tietämätön tapaus, joka ei erottaisi urkuja kitarasta. |
Lunnu 26.01.2019 18:07:48 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Tää on tosiaan hienoo, kun ei ymmärrä lukemaansa. Muistelematta niitä "ei vaikuta" -leirin enkelipöly- ja hifipersekommentteja, mutta nehän on totta, eli ihan eri asia. :D E. Mitäs te veto-ukot muuten edes pyöritte tällaisella enkelipölypalstalla. Tuohan on teiltä pelkkää tyhjää trollaamista. Totta puhut. Poistun takavasempaan. Vastaavanlaiseen vääntöön törmää yleensä ainoastaan fundamentalistiuskovaisten kanssa ja siihen en enää halua hakeutua. Nostalgy is not what it used to be |
Lennu 26.01.2019 18:10:05 | |
---|
Mikko1978: Paras todiste puiden vaikutuksesta on tämä skeptisten luoma vaikutuksen määrittely. Pakko se on hyväksyä, että puilla ei ole yhtään mitään vaikutus soundiin. *
*jos kuunnellaa mahdollisimman paljon eroja peittävässä ympäristössä jotain yksittäistä osaa äänestä, joka sekin pitää muokata taajuskorjaimella verrokinsa kaltaiseksi. Niin ja tietenkin arvion tekijänä pitää olla joku asiasta mitään tietämätön tapaus, joka ei erottaisi urkuja kitarasta. Mä ymmärrän kitaroista kaiken ja niiden puulaadut ei vaikuta soundiin. "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
BugBadWolf 26.01.2019 18:47:41 | |
---|
Lennu: Mä ymmärrän kitaroista kaiken ja niiden puulaadut ei vaikuta soundiin. Odotan tämän väitteen tueksi rakentamasi balsakitaran ääninäytettä. Punainen ja vihreä ovat eri värejä, vaikka kaikki eivät erota niitä toisistaan. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Lennu 26.01.2019 18:56:49 | |
---|
BugBadWolf: Odotan tämän väitteen tueksi rakentamasi balsakitaran ääninäytettä. Punainen ja vihreä ovat eri värejä, vaikka kaikki eivät erota niitä toisistaan. Mitäpä turhia, enköhän mä nyt muutenkin ole oikeassa :) "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
BugBadWolf 26.01.2019 19:13:35 | |
---|
Lennu: Mitäpä turhia, enköhän mä nyt muutenkin ole oikeassa :) Et ole. Mutta omat aistisi saattavat antaa sinulle sellaisen vaikutelman. Sen verran olet kuitenkin tolkun jäljillä, että hyvä soitinrakentaja pyrkii käsittelemään rakennusmateriaalinsa siten että niiden ero äänenväreissä ja soitettavuudessa olisi minimaalinen. Siltikin ääripäät ovat ihan korvin eroteltavissa. Tässä on toki hyvä muistaa että varsinkin äänitteessä erot ovat kuuntelijan suuntaan käytännössä merkityksettömät. Sen sijaan soittajalle niillä on suurempi merkitys. Ja tämäkin vain sitten, kun ollaan edetty tarpeeksi pitkälle ja osataan erottaa pienemmätkin vivahteet. Jos haluaa etsiä näyttöä sille että materiaalit vaikuttavat, kannattaa hankkia puu-, komposiitti- ja metallirakenteisia kitaroita. Soittotuntumassa (joka sisältää tietenkin myös tonaalisen osan) erot ovat todella isoja. ...ja recton läpi tjentti-möyryttynä saattaa höyläämättömään lankkuun naulatuilla henkseleilläkin saada autenttisen vaikutelman ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Pinewood 26.01.2019 19:33:02 | |
---|
Jospa joku järjestäisi testin, jossa on sokkokuuntelussa 20 muuten samoilla osilla varustettua kitaraa, paitsi että puolet on tehty yhdestä puulajista ja loput toisesta (vaikka mahonki vs. vaahtera). Jos joku sitten pystyy kahdessa peräkkäisessä kokeessa jakamaan samat kitarat vähintään 90 % tarkkuudella oikein, alkaa jo vaikuttaa varsin todennäköiseltä, että puilla on vaikutusta soundiin. Olisi kyllä todella mielenkiintoista saada joku oikea kultakorva, esim. huippukapellimestari, tällaiseen testiin. |
J.Hollström 26.01.2019 19:44:14 (muokattu 26.01.2019 19:53:36) | |
---|
Antaapa olla. |
Laulava Kylätohtori 26.01.2019 20:14:04 | |
---|
Lunnu: Totta puhut. Poistun takavasempaan. Vastaavanlaiseen vääntöön törmää yleensä ainoastaan fundamentalistiuskovaisten kanssa ja siihen en enää halua hakeutua. Se olisi viisainta. Kaikille. Tällä ketjulla on paha karma ja oli virhe aloittaa se. Jos täällä olisi ylläpito, pyytäisin sitä, aloittajan ominaisuudessa, pistämään tämän lukkoon, mutta ylläpidon tuntien ei maksa vaivaa. Itse esitän vilpittömät pahoittelut kaikille, joille olen tässä ketjussa mielipahaa aiheuttanut. Tämä kirottu ketju saa kaikista esiin sen huonoimman puolen. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori: Se olisi viisainta. Kaikille. Tällä ketjulla on paha karma ja oli virhe aloittaa se. Jos täällä olisi ylläpito, pyytäisin sitä, aloittajan ominaisuudessa, pistämään tämän lukkoon, mutta ylläpidon tuntien ei maksa vaivaa. Itse esitän vilpittömät pahoittelut kaikille, joille olen tässä ketjussa mielipahaa aiheuttanut. Tämä kirottu ketju saa kaikista esiin sen huonoimman puolen. Hyvä ketju tää on ollut. Hauska ollut seurata, paljon viihdykettä. Loistava vaihtoehto lauantai-illan surkeille tv-ohjelmille. Ai niin, ne puut... Nuorena oli huonoja kitaroita, varmaankin huonoa puuta. Nyt on vaan hyviä kitaroita, ilmeisesti hyvää puuta. Ketjulla paha karma... :D |
Pinewood 26.01.2019 20:30:29 | |
---|
Vuosi vaihtui sivulla 184 ja nyt ollaan jo 217:ssä... Onhan tämä eräänlainen pandoran lipas... vaikka hetkeksi unohtuisi, aina joku käy avaamassa... :) |
Lennu 26.01.2019 21:09:20 | |
---|
kaikkonen975: Hyvä ketju tää on ollut. Hauska ollut seurata, paljon viihdykettä. Loistava vaihtoehto lauantai-illan surkeille tv-ohjelmille. Kyllä Myyrä-niminen ohjelma telkkarista oli parempi kuin tämä ketju. "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
BugBadWolf 26.01.2019 21:14:09 | |
---|
En ymmärrä, miksi fysiikan lakien olemassaolosta pitäisi pahoittaa mielensä. Jos tällainen oikeasti ahdistaa, suosittelen internetin kertakaikkista lopettamista. Some on toki pilannut ihmiskunnan ja tehnyt siitä laumana kasan lasinhaurasta aasimassaa. Tästä huolimatta jokaisella yksilöksi itsensä huomaavalla on vielä tilaisuus pelastaa itsensä ja lopettaa itsestään sellaiset ajatusmallit, joihin some ja impulssimarkkinointiin perustuva roskaviihde kansalaista kasvattaa. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Laulava Kylätohtori 26.01.2019 22:13:43 | |
---|
Pinewood: Vuosi vaihtui sivulla 184 ja nyt ollaan jo 217:ssä... Onhan tämä eräänlainen pandoran lipas... vaikka hetkeksi unohtuisi, aina joku käy avaamassa... :) Vähän kuin mörkö sängyn alla. Päiväksi se ehkä unohtuu, mutta aina se odottaa illalla painajaisineen... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
jhlamm 27.01.2019 01:10:26 | |
---|
Pinewood: Jospa joku järjestäisi testin, jossa on sokkokuuntelussa 20 muuten samoilla osilla varustettua kitaraa, paitsi että puolet on tehty yhdestä puulajista ja loput toisesta (vaikka mahonki vs. vaahtera). Jos joku sitten pystyy kahdessa peräkkäisessä kokeessa jakamaan samat kitarat vähintään 90 % tarkkuudella oikein, alkaa jo vaikuttaa varsin todennäköiseltä, että puilla on vaikutusta soundiin. Olisi kyllä todella mielenkiintoista saada joku oikea kultakorva, esim. huippukapellimestari, tällaiseen testiin. Siis tällainen testi olisi ihan siisti saada järjestettyä. Itse en tiedä vaikuttaako, ja jos vaikuttaa niin itseäni se ei kauheasti ole vaivannut. Lähinnä se, että kitara soi hyvin, pysyy vireessä ja omaa hyvät mikit niin riittää ainakin metallirouhintaan riippumatta siitä oliko se mahonkia, vaahteraa vai lehmusta. Lisäksi tullut huomattua, että keikkatilanteessa ja nauhoitettaessa on sen verran enemmän muuttujia, että ei se puu mikään pelastus ole. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
kaikkonen975 27.01.2019 20:12:12 | |
---|
jhlamm: Siis tällainen testi olisi ihan siisti saada järjestettyä. Itse en tiedä vaikuttaako, ja jos vaikuttaa niin itseäni se ei kauheasti ole vaivannut. Lähinnä se, että kitara soi hyvin, pysyy vireessä ja omaa hyvät mikit niin riittää ainakin metallirouhintaan riippumatta siitä oliko se mahonkia, vaahteraa vai lehmusta. Lisäksi tullut huomattua, että keikkatilanteessa ja nauhoitettaessa on sen verran enemmän muuttujia, että ei se puu mikään pelastus ole. Liian järkevä kirjoitus. Varoitus ! Niinkuin M.Nykänen aikoinaan lausahti: mitä väliä jos hyppy kulkee...ja sehän kulkee ! |