Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5185 186 187 188 189202 203 204 205 206
Vainottu
03.01.2019 21:58:01 (muokattu 03.01.2019 22:04:36)
Jaetaanpa ajatuksia tänne, vaikka mun Telecaster onkin rungon muodoltaan Jazzmaster. Päivitin kitaraan tallan ja mikit ja kylläpä muuttui aivan uudeksi soittimeksi! Ja siis hyvällä tavalla.

Tallaksi vaihtui Babicz full contact, Fenderin 6-palaisen kuppitallan tilalle. Mielestäni kitara kuulostaa edelleen teleltä, mutta sustain lisääntyi huomattavasti ja vanhaan verrattuna soittotuntuma parani todella paljon. Kun ymmärsi tallan sielun elämää, niin säätäminen onnistui hyvin ja kaikenlaiset särinät jäi pois. Tämän saa kyllä säädettyä aivan just eikä melkeen kohdalleen ja säädöt pysyy! En osaa sanoa kuinka "oikea oppinen" talla tämä on mutta ehdottomasti tästä tuli oma vakiotalla Telecasteriin.

https://m.thomann.de/fi/babicz_fch_tele_bridge_c.htm

Mikkeinä oli Nevalaisen käämimä setti joka ei ollut millään muotoa huono. Kaipasin vain tanakampaa saundi varsinkin säröpuoleen tallamikille. Vaihdoin tilalle Bare Knucklen Brown Sugar -setin. Nyt irtoaa aika mukavasti saundia metalliin asti. Puhtaissa kaulamikki ja väliasento toimii jopa vielä paremmin kuin vanhoilla mikeillä. Ehkä tämä vintage hot -osasto toimii mulle paremmin. Ei noita Bare Knucklen mikkejä turhaa kehuta. Jos ovat kalliita niin on ne kyllä hyviäkin. Samalla tuli lisättyä 4 asentoinen kytkin ja mikkien sarjaan kytkentä.

https://www.bareknucklepickups.co.uk/pickup/tele/brown-sugar

Täytyy olla tyytyväinen että hyvä kitara parani vielä reilusti näillä muutoksilla. Uskallan suositella molempia tuotteita. :)

EDIT: Vielä parit kuvat: https://www.dropbox.com/sh/prxkbg62 … 7k3z/AADOnoRWMAKm4yxn7Nd1ET_wa?dl=0
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
arijuki
03.01.2019 22:15:59
Kävin tänään Kitarapajassa ja mukaan jäi Emerson Customin Tele Reverse Prewired setti eli https://www.kitarapaja.com/emerson- … ntrol-3-way-telecaster-prewired-kit

Tarkoitus oli vaan hakea kieliä, mutta kun tuon kytkennän muutos oli listalla niin tällä pääsi helpolla. Ei ole halpa mutta lopputulos on hyvä! Soundit hunajaa :-)
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
Socialite
03.01.2019 22:40:22
arijuki: Kävin tänään Kitarapajassa ja mukaan jäi Emerson Customin Tele Reverse Prewired setti eli https://www.kitarapaja.com/emerson- … ntrol-3-way-telecaster-prewired-kit

Tarkoitus oli vaan hakea kieliä, mutta kun tuon kytkennän muutos oli listalla niin tällä pääsi helpolla. Ei ole halpa mutta lopputulos on hyvä! Soundit hunajaa :-)

Siinä on potikoilla katteet kohdallaan mut hyvä jos lopputulos miellyttää. :)
Jeszse
04.01.2019 07:12:26
Socialite: Siinä on potikoilla katteet kohdallaan mut hyvä jos lopputulos miellyttää. :)

Saati konkalla, itte oon tykänny käyttää malloryn 47 tai 22 konkkia jotka maksaa vajaan euron.

Työ tietty maksaa, eipä noita kolveja ihan ilmaseks huvita lämmittää.
kosmonausea
04.01.2019 07:48:58
Jeszse: Saati konkalla, itte oon tykänny käyttää malloryn 47 tai 22 konkkia jotka maksaa vajaan euron.

Tämähän se. Jotenkin tosin tuntuis kivalta, että tuohon hintaan olisi vaikka tuossa jakin ja volumepotikan pitkässä signaalilangassa koaksaalikaapelia. Vuan eepä s'tä :)
Minä oon Hautamäjen Anssi.
arijuki
04.01.2019 10:22:05
Jeszse: Saati konkalla, itte oon tykänny käyttää malloryn 47 tai 22 konkkia jotka maksaa vajaan euron.

Tavallaan ei maksanut mitään kun vaihtui päittäin pedaaliin ;-) Menin itse asiassa potikoita ja konkkia ostamaan, niin olisin kasannut itse. Rupesivat kehumaan tuota ja oli pakko kokeilla.

Ero lienee siinä, että potikat on myös mitattuja ja ovat varmasti mitä pitää. Lisäksi joku heidän oma konkka + hieman erikoisempi treble bleed. Ja työ maksaa, jos tuon teettäisi jollain niin eiköhän siitä tunnin työn joutuisi maksamaan. Itse käytin tunnin vanhan purkuun ja tuon asentamiseen, oli vain muutama juotos.

Harrastukset maksaa ;-)
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
p130
04.01.2019 10:30:51

arijuki: Kävin tänään Kitarapajassa ja mukaan jäi Emerson Customin Tele Reverse Prewired setti eli https://www.kitarapaja.com/emerson- … ntrol-3-way-telecaster-prewired-kit

tämän tyylin myyntiargumentointi on mulle syy olla ostamatta: Paper in Oil capacitors were used in vintage Fender and Gibsons for good reason... They sound amazing.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Kefiiri
04.01.2019 11:50:38 (muokattu 04.01.2019 11:53:03)
Juu kyllä siisteistä juotoksista ja huolellisesta työstä voi vähän maksaakin, mutta tuo soundiargumentin käyttö on vähän kyseenalaista.
En ole musiikin asiantuntija.
Snapo
04.01.2019 13:18:46
Ennevvanhaa mahdettiin käyttää enimmäkseen sitä mitä oli saatavilla eikä korkinhaistelua harrastettu nykypäivän mittakaavassa?
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Puavali
04.01.2019 15:56:51
Snapo: Ennevvanhaa mahdettiin käyttää enimmäkseen sitä mitä oli saatavilla eikä korkinhaistelua harrastettu nykypäivän mittakaavassa?

Fenderin tehtaalla kitaroihin on laitettu potikoiksi ja konkiksi usein sitä mitä on löytynyt varastosta. Sangen yllättäviä arvoja on kuulema löytynyt muuten saman mallisten kitaroiden välillä.
Jeszse
04.01.2019 16:57:55
Snapo: Ennevvanhaa mahdettiin käyttää enimmäkseen sitä mitä oli saatavilla eikä korkinhaistelua harrastettu nykypäivän mittakaavassa?

Ei se sitä tarkota että nykyäänkin pitäis.
Kefiiri
04.01.2019 17:25:25
Ei osien korkea hinta tai vaikea saatavuus sinänsä sointia paranna ;)
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
04.01.2019 20:47:53
Kefiiri: Ei osien korkea hinta tai vaikea saatavuus sinänsä sointia paranna ;)

Juu ei. Itse asiassa mulla on muutaman kerran tullut pettymys, kun olen esim. ostanut kalliin tallan, jonka soundi onkin ollut jopa huonompi kuin vanhan. No niistä sitä oppii..

Ja kyllä mä pidän urbaanilegendana sitä, että vanhoihin Fendereihin olisi lyöty sisään kaikki paskat, mitä on mistään saatu haalittua. Eiköhän Leolla ollut omat standardinsa, vaikkei mitään järjetöntä korkinhaistelua harrastettukaan. Eikä siinä olisi mitään järkeä ollutkaan..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Stone
23.01.2019 04:33:04 (muokattu 23.01.2019 06:50:13)

Onko millaisia kokemuksia näistä halvemmista "player" teleistä kenelläkään?

https://www.topsound.fi/fender-player-telecaster-mn-bb.html

https://shop.fender.com/en-US/elect … r/player-telecaster/0145212515.html

Itseasiassa baja telehän se olisi kait viisain ratkaisu hommata (että meninkin luopumaan strato gas-päissäni), mutta mietin että millaista vastinetta nuo playerit antaisivat.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Laulava Kylätohtori
23.01.2019 15:47:16
Stone: Onko millaisia kokemuksia näistä halvemmista "player" teleistä kenelläkään?

https://www.topsound.fi/fender-player-telecaster-mn-bb.html

https://shop.fender.com/en-US/elect … r/player-telecaster/0145212515.html

Itseasiassa baja telehän se olisi kait viisain ratkaisu hommata (että meninkin luopumaan strato gas-päissäni), mutta mietin että millaista vastinetta nuo playerit antaisivat.

Kaula noissa Playereissä ainakin on sellainen hintelä rimpula, jos on Bajan mukavan pyöreään tottunut..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Stone
23.01.2019 17:06:38 (muokattu 23.01.2019 17:19:53)

Laulava Kylätohtori: Kaula noissa Playereissä ainakin on sellainen hintelä rimpula, jos on Bajan mukavan pyöreään tottunut..

Sitä kaulaa juurikin mietin, että millainen se nyt sitten on...
F-musiikkin tai DLX:ään pitäisi mennä visiitille, että voisi enempi vertailla, mutta nyt ei pääse liikkeelle ainakaan pariin viikkoon.

Talla menisi kummassakn kitarassa vaihtoon jokatapauksessa, mutta bajaan en itsessään isompia muutoksia muuten tekisi. Ei, että noiden kitaran talloissa mitään vikaa sinänsä, mutta itsellä omat visiot.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Laulava Kylätohtori
23.01.2019 17:44:35
Stone: Sitä kaulaa juurikin mietin, että millainen se nyt sitten on...
F-musiikkin tai DLX:ään pitäisi mennä visiitille, että voisi enempi vertailla, mutta nyt ei pääse liikkeelle ainakaan pariin viikkoon.

Talla menisi kummassakn kitarassa vaihtoon jokatapauksessa, mutta bajaan en itsessään isompia muutoksia muuten tekisi. Ei, että noiden kitaran talloissa mitään vikaa sinänsä, mutta itsellä omat visiot.

Siinä on niin iso ero, ettei itseni tarvitse edes miettiä modern c:tä. Tuo Tokain '62 profiilikin on melko ohut, mutta kuitenkin pyöreä, joten menee kyllä ongelmitta. Tuo modern c on sitten jo niin ohut, että ei kiitos. Toisessa Tokaissa on paksumpi C, Les Paulissa ilmeisesti 50's profiili (ainakaan se ei ole slim taper, vaan selvästi paksumpi), Fenderin 70's stratossa tuhdihko kaula (lieköhän jotain v-profiilia), Bajassa about sama ja Tokain telessä vähän Bajaa ohuempi. Eli kaikesta päätellen taidankin olla vähän paksumpien kaulojen ystävä, vaikken mistään haloista mitään tiedäkään...
Stone
23.01.2019 20:47:53

Laulava Kylätohtori: Siinä on niin iso ero, ettei itseni tarvitse edes miettiä modern c:tä. Tuo Tokain '62 profiilikin on melko ohut, mutta kuitenkin pyöreä, joten menee kyllä ongelmitta. Tuo modern c on sitten jo niin ohut, että ei kiitos. Toisessa Tokaissa on paksumpi C, Les Paulissa ilmeisesti 50's profiili (ainakaan se ei ole slim taper, vaan selvästi paksumpi), Fenderin 70's stratossa tuhdihko kaula (lieköhän jotain v-profiilia), Bajassa about sama ja Tokain telessä vähän Bajaa ohuempi. Eli kaikesta päätellen taidankin olla vähän paksumpien kaulojen ystävä, vaikken mistään haloista mitään tiedäkään...

Kuullostaa kovin, että baja pitää yhä pintansa. Mulla oli toi 50's baja ja pidin siitä paksusta V profiilikaulasta, jolla tunsi oikeanlaista soitinta soitettavan!

Mulla kävi testissä se Tokai 62' tyyppinen (jpn) tele ja ihan mukava sekin, mutta kaulan suhteen baja oli itselleni mieluisampi.
Ei kait tässä auta, kuin alettava satsaamaan bajaan taas.
Laulava Kylätohtori
01.02.2019 13:56:45
Onko kukaan vaihtanut perinteisen kolmepalaisen tuhkakupin tilalle modernia paksumpaa teräslevyä, ilma reunoja, kuudella "stratomaisella" tallapalalla? Kuinka paljon soundi muuttuu ja mihin suuntaan, vai muuttuuko lainkaan?

Ostin tosiaan Tokain tinapaloilla olevan orkkistallan tilalle Gotohin perinnetallan messinkipaloilla, mutta soundi menikin huonompaan suuntaan..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)