Aihe: Paljon sormivammoja?
1
Warheart
01.06.2003 22:57:54
Ajattelin nyt tällasta topicia pistää pystyyn, kun itelläni on juuri tällä hetkellä ajankohtainen, eli, että onko teillä ollut paljon semmosia soittoa estäviä sormivammoja?
Itselläni on tällanen todella ärsyttävä ollu nyt viikon joka tuli kovan tärähdyksen seurauksena. Olo on kirjaimellisesti kuin Timo Tolkilla nimittäin tää on ihan nakin näköinen, siis vasemman käden pikkurilli. Joo, jos joku vähän viittis kertoa omista vammoistaan ja vähän, että onko ne tullut sitten kuntoon ja sitä rataa nimittäin mä oon tästä tällä hetkellä vähän huolissani. ..ja just vasta muutenkin olen kitaransoiton aloittanut.
Lennu
02.06.2003 01:59:20

Junnuna kun tuli kikkailtua fillarilla, niin oli sormet aina jossain paketissa. Kuten rullalautaillessakin. Onneksi eivät pahemmin rustottuneet, paitsi oikean käden keskisormi.

Sekin meni tosin rikki humalaspäissään, kun kaaduin kaljakorin päälle mökillä. Ei haittaa soittoa.
www.lennu.tk , www.whoax.tk
Muokattu 09.05.1975 18:44:26.
sikko muusi
02.06.2003 04:28:12
vasurin nimetön sai joskus 10-15 vuotta sitten koripallosta niin että vieläkin kiukuttelee esim bendeissä ja koko sormi on jotenkin kankeampi. Oppii sitä soittamaan kipua vältellenkin, mutta kannattanee kysellä tohtorisediltä ettei mitään pysyvämpää vammaa jää. Mua ainakin vituttaa kun tietää ettei enää koskaan pysty soittamaan kitaraa ihan täysillä.

Pienempiä vammoja tulee aina toisinaan. Just viikonloppuna hakkasin keikalla kitaraa niin että pala ihoa irtosi oikean käden etusormesta. Vihloo vitusti, mutta tuollanen paranee kyllä.
Warheart
02.06.2003 19:42:16
Joo, no ei tää ainakaan murtunu, joten sillä tavalla ihan hyvä, mutta ei sillä mitenkään pysty nyt kunnolla soittamaan. alakielille se ei taivu ja sillä ei pysty yhtään painamaan, mutta se varmaan vaan johtuu siitä, että se on saanut niin kovan tärähdyksen ja se on aika turvonnut vieläkin.
miredritr
03.06.2003 15:26:02
Mä antaisin sen sormen ainaki parantua kunnolle ennenkuin rupeisin sillä soittelemaan. Voi mennä huonompaan suuntaan se sormen kunto jos kipeänä soittaa...
Brian May jr.
04.06.2003 10:37:10
Mul ei oo tullu tollasia ennen...no joo okei kerra keskisormee sattu iha ihmeellisesti just siihe sormen päähä etten pystyny painamaan ilma et vihlo mut se oli aika pieni vamma eikä haittanu soittoa. Luulisin et sun kannattaa antaa parantua, ei se soittotaito siit hirveen pahasti ehi mennä.
Mimi
04.06.2003 18:11:50
Mulle kävi itse asiassa soittaessa tämmönen: Soitin ilman plekua pelkällä peukulla. Soittelin aika pitkään ja lopetettuani huomasin että on aikas ihanan kokonen vesirakkula kädessä, no tämä päätti mennä puhkeamaan, ja minä laitoin vaan laastaria päälle. Seuraavana aamuna rupesin miettimään että mikä piru siinä on siinä peukalossa kun koskee ihan hemmetisti, mutta kun äispälle näytin sitä ni se sitten fiksusti sano että alä ainakaan ota laastaria pois ni ei enempää siitä ärry. Illalla alkoi kipu olemaan niin sietämätöntä että oli pakko repiä se laastari pois ja eikös siitä pienestä vesirakkulasta ollu kehittyny puol peukaloo peittävä mätäpaise... Sitten olikin pakko heittää kitara nurkkaan jokskin aikaa, kun ei oikein voinu soittaa, ei edes plekua kärsiny sen jälkeen muutamaan päivään pidellä...
multi sunt vocati pauci vero electi
Robert
04.06.2003 23:00:45
Pahojoa vammoja on pojjiille sattunu... Itselläni on vasemman käden sormenpäät ja kynsinauhat aika kuluneet. Ei mitään sen vakavampaa, onneksi.
Voi ketsu!
Joees
05.06.2003 01:12:41
Jepjep, minulla on sentään hyvä tuuri käynyt että oikeasta kädestä on pääasiassa mennyt sormet rikki. Joskus yläasteella meni kyllä vasurin nimetön mutta ei järin pahasti.
Groooove is in heart!
KanZuu
05.06.2003 01:20:52
Basisti frendi sai ison näppylän vasempaan sormeen (kai keski), se oli hauska mutta haittas soittoa.
Tumppi38
05.06.2003 10:49:21
Joo, jos joku vähän viittis kertoa omista vammoistaan ja vähän, että onko ne tullut sitten kuntoon ja sitä rataa nimittäin mä oon tästä tällä hetkellä vähän huolissani. ..ja just vasta muutenkin olen kitaransoiton aloittanut.

Joopa, noita vammojahan tulee kun ei ole varovainen. Itse sain osuman sirkkelistä vasemman käden nimettömään. Terä teki loven luuhun (näkyi hienosti röntgen kuvassa) ja pinta läski siteen rullalle. No jäljellä on puolet kynnestä ja sormi toimii edelleen. Vähän joutuu varomaan kun kursivat kasaan lihamössön niin kaikki hermot meni samaan läjään eli himppasen herkkä. Muuten homma kulkee ihan hyvin. eli varovaisuutta noiden Power Toolssien kanssa.
There are a lot of good things in life, but Music is the best !
kid ego
05.06.2003 12:59:35
Mulla on pieni känsä oikean käden keskisormen kynsinauhan vieressä. Johtunee liiallisesta merkkikielen käytöstä.
Do you really want to funk with me?
Warheart
05.06.2003 18:29:17
Joo, mutta, vaikka oon tässä vähän mietiskelly niin aika epätodennäköistä varmasti ois, että tästä jäisi joku soittoa pysyvästi haittaava vamma. Mä vaan pidän sen nyt viikon siteissä enkä rasita sitä niin eiköhän sillä sitten jo soittele. Se on kuitenkin jo huomattavan paljon parempi kuin sillon alussa.
Tilulilu kunniaan!
Warheart
07.06.2003 18:59:54
vasurin nimetön sai joskus 10-15 vuotta sitten koripallosta niin että vieläkin kiukuttelee esim bendeissä ja koko sormi on jotenkin kankeampi. Oppii sitä soittamaan kipua vältellenkin, mutta kannattanee kysellä tohtorisediltä ettei mitään pysyvämpää vammaa jää.

Siis oliko toi sun sormi murtunut?
Tilulilu kunniaan!
Brownie
20.01.2019 23:47:29 (muokattu 21.01.2019 00:01:36)
Sormet ei ole murtuneet, mutta muita vammoja on kyllä ollut. Esim. ranne murtui aikoinaan kun kompuroin humalapäissäni metsässä keskellä yötä pakkasessa. Ja kerran vasempaan peukaloon tuli kananmunan kokoinen rakkula, kun poltin ilmeisesti tupakalla humalapäissäni ja yritin itse hoitaa syntyneen palovamman. No sehän tulehtui pahasti ja pelkäsin jo että koko käs' joudutaan amputoimaan. Antibioottikuurille vaan, ja soittaa ei voinut. Paitsi sitten kun ei malttanut olla enää soittamatta, yritin opetella soittamaan vasenkätisesti. Mielenkiintoista. Ja legatotyylillä. Olipa vaikea sen jälkeen siirtyä takaisin normaaliin soittamiseen. Ja erilaisia haavoja on muitakin ollut sormissa, sellaisia pahoja, että ei ole laastaritkaan auttaneet. En muista niitä kaikkia. Mutta vielä soitetaan ja kädet on nyt terveet, lukuunottamatta oikean käen rannetta, jonka silloin aikoinaan teloin uuden kerran, kun se oli kipsisssä ja oli pakko saada kaljaa ja lähdin pyörällä kipsi kädessä talvella divariin kauppaamaan vanhoja sarjakuvalehtiä että sain muutaman markan pariin kaljaan. Kotimatkalla ajoin töyssyyn ja käsi meni vähän vituralleen. Lääkärisetä oli vihainen ja vihjaili mua idiootiksi. Pahoitin mieleni, mutta en viitsinyt sanoa mitään takaisin, koska olin nöyrällä tuulella.

Joo, mutta ei se ole mies eikä mikään, jolla ei ole sotavammoja. Warriors of the World United!

BTW, Kun se lääkäri kysyi: ''Kuka helvetin idiootti ajelee fillarilla kipsi kädessä?!'', vaikenemisen sijaan olisi pitänyt vastata jotain nasevaa tyyliin; ''Semmoinen, joka on tosi kova jätkä ja eri mies!''

Mimi: Mulle kävi itse asiassa soittaessa tämmönen: Soitin ilman plekua pelkällä peukulla. Soittelin aika pitkään ja lopetettuani huomasin että on aikas ihanan kokonen vesirakkula kädessä, no tämä päätti mennä puhkeamaan, ja minä laitoin vaan laastaria päälle. Seuraavana aamuna rupesin miettimään että mikä piru siinä on siinä peukalossa kun koskee ihan hemmetisti, mutta kun äispälle näytin sitä ni se sitten fiksusti sano että alä ainakaan ota laastaria pois ni ei enempää siitä ärry. Illalla alkoi kipu olemaan niin sietämätöntä että oli pakko repiä se laastari pois ja eikös siitä pienestä vesirakkulasta ollu kehittyny puol peukaloo peittävä mätäpaise... Sitten olikin pakko heittää kitara nurkkaan jokskin aikaa, kun ei oikein voinu soittaa, ei edes plekua kärsiny sen jälkeen muutamaan päivään pidellä...

Ja lääkärikeikka varmaan tuli? Mulla on noista kokemusta.
aslak
21.01.2019 21:58:32 (muokattu 21.01.2019 22:00:46)
Mielenkiintoista kun plekukäden peukun kanssa muutkin painineet.

Mun tarina alkoi kun kun tulin kotona rappuset yläkerrasta alakertaan ns plaanissa.
Häijyn näköiset mustelmat ympäri kroppaa niin kädet kuin jalat. Ihme ettei pahemmin käynyt. Rytäkässä tuli melko syvä pystysuora haava oikean käden peukaloon kohtaan josta kynsi alkaa vasemmalta. Muutama päivä paketissa ja hyvin parani.

Pari vuotta kaikki ok mutta jotain sinne jäi kytemään. Vähitellen aktiivisen kitaroinin takia peukku ottaa aina vähän osumaa soitossa. Ensin oli pientä arkuutta joka paheni ja lopulta tuli punainen patti joka jo häiritsi soittoa. Keikkaa+reeniä ja iskua satelee lopulta äityi pingispallon kokoinen patti joka alkoi mädäntyä. Soitto kävi mahdottomaksi ja lekuriin jossa puhkaistiin sitten lihasvoimalla puristettiin tyhjäksi. Vittu kun sattu.
Tämä tehtiin kaksi kertaa viikon sisällä, ensin umpeutui mutta kehitti vielä mädät sisään.

Siitä se parani lopulta mutta peukku sentin mitalta 'halki', ei haittaa soittoa.
Saattaa olla yleinenkin 'ammattitauti'.
aslak
22.01.2019 23:22:19
Gritsen: Vasen ranne murtui juuri yhdestä kohtaa tänään, kipsi ja 5vk saikkua vähintään. Onko tarjota rannemurtumista hyvin selvinneitä kitarasankareita inspiraatioksi?

Ei tule mieleen mutta sinä saatat olla ensimmäinen :)
Pistähän viestiä miten soitto alkaa kulkemaan kipsin jälkeen.
aslak
23.01.2019 00:06:26 (muokattu 23.01.2019 00:07:23)
Tuosta omasta peukalosta vielä. Kun punainen kipee patti tuli pitkäksi aikaa poikkesin lekurilla. Kuvattiin ja kirurgi arvioi että se pitää leikata koska kuvassa näkyy sisällä jotain ylimääräistä kudosta. Tietysti silloin oli keikkarumbaa päällä ja ajattelin varata ajan heti kun tulee sopiva tauko. No eihän sopivaa taukoa tietenkään tullut ja lopulta
homma 'hoitui' mätäpaiseiden kautta. Luulen et ylimääräinen kudos pullahti puristelun yhteydessä.

Puhkomisien jälkeen ei voinut soittaa plektralla. Kehitin tyylin jossa käänsin peukalon kämmenen sisään ja etusormen kynsi toimi plekuna. No seuraava huoli tuli miten kynttä riittää kaksi iltaa perä jälkeen ja ehtiikö kasvamaan viikossa. Olihan siinä omat jännät paikat varsinkin soitossa mutta sehän alkoi sujumaan ja siirtyminen takaisin plektraan oli aluksi outoa. Että tällainen tapaus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)