Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5210 211 212 213 214266 267 268 269 270
Laulava Kylätohtori
21.01.2019 20:04:22
Kitaran puut eivät vaikuta, koska sen saa kompensoitua pienellä treblen säädöllä.

Hmmm, mielestäni tuossa todistuksessa on lievän ristiriita.. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
BugBadWolf
21.01.2019 20:52:24
hallu: Jep, hintalapun vaikutus kitaran sointiin on kiistaton ja siitäpä täällä ei ollakaan väitelty :-D

Niinhän se menee. Siksipä on ilmiselvää että kun soitinrakentaja tekee itselleen kitaran, se on aina tuotantomalleja paskempi. Oikeaa hintaa kun syntyy vain materiaaleista ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
21.01.2019 20:55:40
Tosi soitinseppä laskuttaa itseäänkin niin, että maksukyvyn puuttuessa homma etenee ulosottoon.
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
21.01.2019 20:57:57
Kefiiri: Tosi soitinseppä laskuttaa itseäänkin niin, että maksukyvyn puuttuessa homma etenee ulosottoon.

Ei Gibson ole soitinseppä, eikä siellä oikeasti ole mitään Herra Gibsonia taustalla.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
21.01.2019 21:04:26 (muokattu 21.01.2019 21:14:47)
Edit: palaan aiheeseen!

GiovanniDiRondo: Varsinkin bändeissä, joissa on hyvin solistinen basisti, niin vaikutelma vaikka vaahteraotelaudasta on hyvinkin vahva, siis se mielikuva. Siisi ihan isoillakin festareilla.

Basistit jotka muutenkin ruuvaavat kirkkaan soundin, käyttävät vaahteraotelautaa, koska perinteisesti ajatellaan sen soivan kirkkaammin. En oikein jaksa uskoa, että otelautamateriaali sinänsä tekee bassoon orkesterin seasta erottuvan soinnin.
fox
21.01.2019 21:45:49

BugBadWolf: Ei Gibson ole soitinseppä, eikä siellä oikeasti ole mitään Herra Gibsonia taustalla.

Itse asiassa Orville H. Gibson oli todellakin soitinseppä, tätä et ehkä tiennyt. Puiden vaikutukseenhan esim. kitaran soundiin tällä on olennainen jos kohta melko häviävän pieni osuus.
Entäpä tuo Herra Fender? =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
BugBadWolf
21.01.2019 23:02:07
fox: Itse asiassa Orville H. Gibson oli todellakin soitinseppä...

...joka kuoli 1916. Kun kiinnittää huomion lainaamasi lausumani aikamuotoihin, huomaa että se ja Orville eivät kertakaikkiaan käsittele samaa asiaa.

Leokin muuten luikki (ennen kuolemaansa tämäkin) värkkäämään G&L:iä, koska ei ollut tyytyväinen nimeään kantavan puulaakin edesottamuksiin. Siksipä sekään nimi ei varsinaisesti kannusta uskomaan saman kirjoitusasun omaavaan brändiin.
ituvirtanen
21.01.2019 23:16:28

BugBadWolf: Leokin muuten luikki (ennen kuolemaansa tämäkin) värkkäämään G&L:iä, koska ei ollut tyytyväinen nimeään kantavan puulaakin edesottamuksiin.

Fender - Music Man - George & Leo. Eikös se matka kulkenut näin?
ituvirtanen
21.01.2019 23:20:29

Kefiiri: Basistit jotka muutenkin ruuvaavat kirkkaan soundin, käyttävät vaahteraotelautaa, koska perinteisesti ajatellaan sen soivan kirkkaammin.

Minusta tuo juttu kuulostaa lähinnä tuubalta.

Kaulalla on isoin merkitys sointiin ja kansimateriaalilla pieni mutta juuri akustisesti kuuluva. Uudet kielet, hyvä etupää ja sopivat mikit sopivassa paikassa = kirkasta riittää yllin kyllin.
BugBadWolf
21.01.2019 23:26:51
ituvirtanen: Fender - Music Man - George & Leo. Eikös se matka kulkenut näin?

Nyt en jaksa googlettaa mokomaa, mutta ainakin musarin vahvistimilla ja noilla herroilla oli joskus jotain tekemistä keskenään. Aika loogistahan se olisi että Leo olisi sotkeentunut myös kitaroihin.
BugBadWolf
21.01.2019 23:30:11
ituvirtanen: Minusta tuo juttu kuulostaa lähinnä tuubalta...

Todennäköisesti ero on havaittavissa vain jollakin mittarilla. Kyllähän se fysiikan lakeihin mahtuu että sen aineen kovuus, jossa nauha on kiinni, vaikuttaisi värähtelyyn tai ainakin sen kerrannaisiin.

Mutta miksipä ei ääripäitä, tietyillä soundeilla, voisi havaita korvallakin.
fox
21.01.2019 23:30:30

BugBadWolf: ...joka kuoli 1916..

..died on August 19, 1918.. Kippeenä oli kyllä jo 1916. Ihan löytyy tuolta netistä. Mutta yhtä kaikki olennaista tuohon otsikon aiheeseen. ;)

Tosiaan, C.L.Fender ei sitte malttanut olla "jouten" ja kun oli niitä ideoita tuotteen kehittämiseen, niin Music Man- firmahan siitä tuli sitten. Kun kauppaehdot CBS:sän kanssa ei yksiselitteisesti muuta mahdollistaneet.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
BugBadWolf
21.01.2019 23:35:08
fox: ...olennaista tuohon otsikon aiheeseen. ;)...

Ole ei... Preesens, ystävä hyvä, tarkoittaa nykyhetkeä (ja ehkä juuri ja juuri sen lähiympäristöä). Gibson ei tänään ole Gibsoneiden paja, vaan pörssiviikareiden (ja tulokset sen mukaisia).

Liekö yksikään O Gibsonin sukulaisista edes osakkeenomistaja?
Mikko1978
22.01.2019 01:21:56
BugBadWolf:
Leokin muuten luikki (ennen kuolemaansa tämäkin) värkkäämään G&L:iä, koska ei ollut tyytyväinen nimeään kantavan puulaakin edesottamuksiin. Siksipä sekään nimi ei varsinaisesti kannusta uskomaan saman kirjoitusasun omaavaan brändiin.

Leo myi firmansa ja jäi sairaseläkkeelle. Kun omistaja myy firmansa, niin lyhyen konsultointivaiheen jälkeen firmasta lähteminen on yleinen kauppasopimuksessa sovittu käytäntö. Tuosta aikaa G&L:n syntyyn kului paljon ja välissä tosiaan oli myös MM.
Laulava Kylätohtori
22.01.2019 09:38:42
Mikko1978: Leo myi firmansa ja jäi sairaseläkkeelle. Kun omistaja myy firmansa, niin lyhyen konsultointivaiheen jälkeen firmasta lähteminen on yleinen kauppasopimuksessa sovittu käytäntö. Tuosta aikaa G&L:n syntyyn kului paljon ja välissä tosiaan oli myös MM.

Joo, sehän luuli kuolevansa ja myi siksi firman. Pettymys oli tietysti kova, kun ei kuollutkaan ja jotain uutta piti keksiä. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
22.01.2019 09:39:10
Hupaisaa, että sähkökitarassa (nimenomaan lankkukitarassa) monet ratkaisut tehdään puhtaasti ulkonäkösyistä ja tämä koskee usein juurikin puuvalintoja ja bassoissa on vielä useammin valittu nimenomaan näyttävä puu tai pahka tms. materiaaliksi. Otelaudan materiaali on sellainen, mitä en oikein ymmärrä. Jotkut sanoo, että sillä on soundillista merkitystä mutta silti en voi olla miettimättä voisiko siinäkin olla tekemistä huollettavuudessa ja näyttävyydessä. Esimerkiksi jossakin kitaramallissa käytetään sekä ebeniä että rupua, niin onko samasta kitarasta haluttu tehdä kaksi eritavalla soundaavaa versiota, vai onko haluttu vain laittaa arvokkaampi (arvokkaamman näköinen) materiaali siihen luxusmalliin. Esimerkiksi Gibson LP Custom on koristeellisempi kuin standardi, niin herää kysymys onko siinä laitettu otelauta ebenistä siksi, että kitaran musta jatkuu rikkumattomana alusta loppuun ja mustaa vasten se silmäkarkki on vielä näyttävämpää, vai olisiko siitä haluttu tehdä vain erisoundinen kuin stankusta?

Tarkoitan, että rakentaja on voinut tehdä ratkaisuja ulkonäkösyystä ja me täällä tapellaan vaikuttaako se soundiin. Voihan se vaikuttaa, vaikka valmistaja ei sitä olisikaan ajatellut. Itse en ole päässyt ikinä vertaamaan vierekkäin kahta samanlaista kitaraa joissa olisi eroa vain otelaudan materiaalissa. Kerran musafasulla yritin telekastereita verrata rupulaudalla ja vaahteralaudalla, mutta kun kaupasta ei löytynyt kahta samanlaista eri otelaudoilla niin vertailemissani yksilöissä oli erilainen talla ja erilaiset mikit ja erilaiset sähköt, niin en voi todellakaan sanoa johtuiko (ihan oikeasti kuulemani ero) otelaudasta vai jostakin muusta. Mulla on tuossa itsellänikin kitaroita joissa kahdessa on ebenlauta, yhdessä rupulauta ja yhdessä vaahteralauta. Ne on vain erilaisia kaikilla muillakin tavoilla, niin en voi sanoa otelaudan soundista yhtään mitään.

Toisaalta mulle riittää, että kitara on hyvä eli se soi, pitää muotonsa ja sen saa säätöihin ja se vastaa säätöihin johdonmukaisesti. Paskat siitä johtuuko se puista, vai mistä.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
22.01.2019 10:20:59
hallu: Tarkoitan, että rakentaja on voinut tehdä ratkaisuja ulkonäkösyystä ja me täällä tapellaan vaikuttaako se soundiin.

Mutta eihän ne toisiaan sulje pois. Ei se, että on valittu 100% ulkonäkösyistä, tarkoita sitä, etteikö se silti voisi vaikuttaa soundiin. Ehkä jopa pois siitä suunnasta, mitä seppä haluaisi, mutta silti mennään ulkonäkö edellä, koska ne kitarat pitää saada kaupaksikin..
Laulava Kylätohtori
22.01.2019 10:21:46 (muokattu 22.01.2019 10:22:32)
Kefiiri: Mutta siinä BBW on oikeassa, että Leo teki nuo jutskat ennen kuolemaansa :)

En usko. Todista väitteesi. Siihen asti, kunnes todistat, uskon, että Leo teki viimeiset kitaransa kuolleena.

e. eli odottelen nyt tieteellistä todistusta Leon kuolemasta - siihen asti Leo elää ja voi hyvin.
Kefiiri
22.01.2019 10:27:59
Varpio huomauttaisi, että se, että joku on elossa, ei sulje pois sitä mahdollisuutta että hän on rakentanut kitaroita ennen kuolemaansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)