Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Paras" overdrive+boost -pedaali
1 2
Juutas
20.01.2019 16:07:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metsästän parhaillaan lautaan sellaista "tuplapedaalia", jossa samassa pedaalissa löytyisi sekä kohtuu mieto overdrive, että sopiva boost sooloja varten. Nämä kolme on ollut harkinnassa: Mad Professor Twimble, Keeley D&M ja Strymon Sunset. Löytyykö millaisia kokemuksia kyseisistä polkimista tai suosituksia muista vastaavista?
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Swan
20.01.2019 17:19:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Paras" on aina riippuvainen siitä, minkä vahvistimen kanssa pedaali tulee käyttöön, mutta Wampler Plexi-Drive Deluxea kannattaa kokeilla:
 
https://www.youtube.com/watch?v=D9pmJx4PuKk
 
Mulla on itselläni ollut pari vuotta käytössä klooni Plexi-Driven normiversiosta, joka on heittämällä yksi suosikkejani kokeilemistani säröpedaaleista. Se reagoi soittotatsiin ja potikoiden kääntelyyn sen verran tehokkaasti, että pidän sitä keikoilla melkein aina päällä. Deluxesta löytyy boostin ohessa bonuksena kolmialueinen EQ, joten sen kanssa on enemmän säätövaraa, jos pitää kompensoida esim. lainavahvarin perussaundia.
 
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
paskiaispaska
20.01.2019 18:07:18 (muokattu 20.01.2019 18:10:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bogner La Grange oli joskus ja sen myyminen kyllä kaduttaa. Plexisoundien parhaimmistoa ja huippusäädettävyys. Tämän vielä hankin joskus uudestaan. Tästä löytyy overdrive ja boost samasta. Tosta saa kolmen gaintason ansiosta säädettyä säröä ihan pienestä lähes cleanista reunanososta aina higain ärjyntään asti.
 
https://youtu.be/9aFPTe6IV9U
 
Swan
20.01.2019 18:24:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska: Bogner La Grange oli joskus ja sen myyminen kyllä kaduttaa. Plexisoundien parhaimmistoa ja huippusäädettävyys. Tämän vielä hankin joskus uudestaan. Tästä löytyy overdrive ja boost samasta. Tosta saa kolmen gaintason ansiosta säädettyä säröä ihan pienestä lähes cleanista reunanososta aina higain ärjyntään asti.
 
https://youtu.be/9aFPTe6IV9U

 
Huomioitavaa on, että tässä toi boost on gainin jälkeinen volumelisä, eli se ei tuota enempää säröä, ellei vahvarin etuaste ole jo ruvella. Sitten toisaalta särön määrää voi kontrolloida portaattomasti ekspressiopedaalin kanssa, mikä on mielenkiintoinen ominaisuus, tai jos tahtoo kaksi eri säröpresettiä, exp-jakkiin voi liittää boksin, jossa on erillinen gain-potikka jalkakytkimen takana.
 
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
paskiaispaska
20.01.2019 18:37:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swan: Huomioitavaa on, että tässä toi boost on gainin jälkeinen volumelisä, eli se ei tuota enempää säröä, ellei vahvarin etuaste ole jo ruvella. Sitten toisaalta särön määrää voi kontrolloida portaattomasti ekspressiopedaalin kanssa, mikä on mielenkiintoinen ominaisuus, tai jos tahtoo kaksi eri säröpresettiä, exp-jakkiin voi liittää boksin, jossa on erillinen gain-potikka jalkakytkimen takana.
 
Bognerin ecstasy blue pedaalista löytyy myös gain määrän säätö boostille. Mulla on ecstasy red ollu myös joskus, mutta se oli pelkkä higain purkki. Bluesta ei omakohtasta kokemusta ole, mutta siitä pitäis irrota noita reunarosoja ja matalempia säröjä samanlailla ku la grangesta.
 
https://youtu.be/UacASksOtEk
 
Pinewood
20.01.2019 18:51:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotoa löytyy Mad Professor Twimble ja Keeley D&M. Kumpikin on soundillisesti hyvä, mutta ainakin toistaiseksi tuntuu vaaka kallistuvan jälkimmäisen puoleen. Sopii omaan kokonaisuuteen paremmin ja tuntuu jotenkin helppokäyttöisemmältä. Järjestyksen käännettävyys ja monipuolisemmat säätömahdollisuudet ovat myös iso plussa. D&M säilyy varmasti talossa. Twimbleä vielä sulattelen. Saattaa jäädä sekin.
 
Haeroe
20.01.2019 19:34:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikista tähän mennessä mainituista ääni menee D&M Drivelle. Olen siis omistanut kaikki mainitut, ja DM Drive on ainoa, joka minulla oikeasti toimi live-käytössä. Plexi-drive deluxen boost on vähän turha, jos ei juuri satu pitämään niistä TS:n asetuksista, jotka siinä Brian on katsonut hyväksi. Kolmialueinen EQ on tietty hieno juttu, mutta se ei riittänyt korvaamaan tuota boostin "hyödyttömyyttä". Muut yllä mainitut lähtivät kiertoon jo saundin takia, mutta se jos mikä on tietty makuasia.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
B-tone-flat
20.01.2019 20:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Metsästän parhaillaan lautaan sellaista "tuplapedaalia", jossa samassa pedaalissa löytyisi sekä kohtuu mieto overdrive, että sopiva boost sooloja varten. Nämä kolme on ollut harkinnassa: Mad Professor Twimble, Keeley D&M ja Strymon Sunset. Löytyykö millaisia kokemuksia kyseisistä polkimista tai suosituksia muista vastaavista?
 
Fulltone FD-3. Ei kokemusta noista muista mutta tästä kyllä ihan keikoilta asti. Katsastamisen arvoinen.
 
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Sammo
20.01.2019 22:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omia kokemuksia:
 
King Of Tone: kaksi käytännössä samaa piiriä (mulla punaisella puolella higain mod), eli boostin saa piirilevyllä olevilla kytkimillä ennen tai jälkeen OD:n. Mainio muutenkin, pitkä jono, mutta käytettynä liikkuu jonkin verran.
 
Truetone VS-XO: tuunattu Tube Screamer (lähellä Sparkle Drivea ominaisuuksiltaan) ja Nobelsin ODR-1 eli kaksi viherklassikkoa. Takapaneelissa neljä jakkia ja välipiuhalla saa puljattua järjestystä. Ite käytin enemmän kahtena erilaisena OD:nä kuin OD/boostina. ODR-puolella kätsy bassoleikkuri ja alkuperäistä sataparempi bypass.
 
Bogner LaGrange: kuvattu jo ylempänä.
 
Fulldrive 2: näitä mulla on ollut useampi vaikka boosti näissä ei olekaan riippumaton (käytännössä toinen asento gain potikalle), se toimii muistikuvissa hyvin. Oma suosikki oli BassDrive versio jossa alapäätä tuli enemmän.
 
J. Rockett Allan Holdsworth OD: tämä sopii just kuvaukseen vaikka tuo AH voi hämätä. Lähtee sillä fuusiomeininkikin, mutta OD on low/mid gain purkkina aivan mahtava, basso/treble -säädöillä pääsee pitkälle, ja se boostipuoli on tosin hyvän kuuloinen ja monipuolinen keinukytkimillä. Ainoa miikka tulee siitä että boosti on kiinteästi ennen säröä.
 
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
antnis
20.01.2019 22:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gristle King on hyvä.
 
Sarko
21.01.2019 08:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suht matalagainisin Pii-transistorein varustettu Fuzz Face. Kitaran volat tapissa pörisevä fuzz, volume pakitettuna distortion, enemmän pakitettuna dynaaminen overdrive. Volumepotikan viimeisillä vastealueilla boostatut puhtaat soundit. Rääh rääh.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
hallu
21.01.2019 10:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Suht matalagainisin Pii-transistorein varustettu Fuzz Face. Kitaran volat tapissa pörisevä fuzz, volume pakitettuna distortion, enemmän pakitettuna dynaaminen overdrive. Volumepotikan viimeisillä vastealueilla boostatut puhtaat soundit. Rääh rääh.
 
Toi volapotikan pakittaminen tekee mulla jostakin syystä hurinaa eli jos on säröjä niin volapotikaa pakittamalla hurina ensin lisääntyy ja sitten vaimenee. Tämän takia en oikein ole päässyt tuota ominaisuutta hyödyntämään. Tonea käytän kyllä ahkerasti.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
21.01.2019 13:50:13 (muokattu 21.01.2019 13:52:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Toi volapotikan pakittaminen tekee mulla jostakin syystä hurinaa eli jos on säröjä niin volapotikaa pakittamalla hurina ensin lisääntyy ja sitten vaimenee. Tämän takia en oikein ole päässyt tuota ominaisuutta hyödyntämään. Tonea käytän kyllä ahkerasti.
 
Siis muillakin kuin fuzzeilla? Ilman pedaaleja? Kuulostaa, että jossain on nyt vikaa. Eikä mulla kyllä fuzzitkaan noin käyttäydy, vaan volaa pakittamalla ne hurinat juurikin vähentyy, kun gain-tasot laskee.
 
e. mielestäni kitaran vola ja myös tone, mutta varsinkin vola, on täysin välttämätön hyvien soundien saamiseksi. Parhaat puhtaatkin saa melkein, kun vahvari on isommalla ja ottaa ne puhtaat sitten kitaran volaa laskemalla.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Sarko
21.01.2019 14:02:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Toi volapotikan pakittaminen tekee mulla jostakin syystä hurinaa eli jos on säröjä niin volapotikaa pakittamalla hurina ensin lisääntyy ja sitten vaimenee. Tämän takia en oikein ole päässyt tuota ominaisuutta hyödyntämään. Tonea käytän kyllä ahkerasti.
 
Jotain on kyllä vialla.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Simeonii
21.01.2019 17:38:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

King Of Tone: kaksi käytännössä samaa piiriä (mulla punaisella puolella higain mod), eli boostin saa piirilevyllä olevilla kytkimillä ennen tai jälkeen OD:n. Mainio muutenkin, pitkä jono, mutta käytettynä liikkuu jonkin verran.
 
Pakko antaa ääni King Of Tonelle. Reagoi hyvin tatsiin ja toimii loistavasti varsinkin miedonmassa menossa. Saatavuus voi tosin olla ongelma.
 
Laulava Kylätohtori
21.01.2019 17:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: J. Rockett Allan Holdsworth OD
 
Tästä tuli mieleen saman firman Led Boots. Muistaakseni tuossakaan ei saa boostin järjestystä muutettua, mutta se silti se toimii itsenäisesti. Mielestäni se oli pirun hyvä boosti. Ja spedu muutenkin, itsellä vaan ollut tarvetta niin meni myyntiin...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
iku13
21.01.2019 17:50:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keeley Tone Workstation 3
 
Thomannin sivuilta löytyy myös minun kommentit/arvio:
https://www.thomann.de/fi/keeley_tone_workstation_3.htm
 
https://rocktheparty.fi/
Haeroe
21.01.2019 21:35:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iku13: Keeley Tone Workstation 3
 
Thomannin sivuilta löytyy myös minun kommentit/arvio:
https://www.thomann.de/fi/keeley_tone_workstation_3.htm

 
Olinpa täysin unohtanut tuon. Tuo toimi mulla erittäin hyvin live-käytössä saundiensa etc. puolesta. Pientä päänvaivaa aiheuttaa nappien läheisyys.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
winstoni
21.01.2019 21:35:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wamplerin Plexi Drive Deluxelle ääni täältä. Jos kolmialueisen eq:n puute ei vaivaa, niin Z.Vexin Box of Rock on mainio ja siinä on superhyvä boost gainstagen jälkeen.
 
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
mopar
21.01.2019 22:09:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

D&M Drive myös täällä käytössä. Ja jottei menis ihan vaan huuteluksi niin lisätään että tätähän voi myös käyttää kahtena erillisenä pedaalina trs-kaapeleiden avulla. Kätevää varsinkin jos käytössä on jonkinlainen pedaaliloopperi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «