Aihe: NAMM 2019
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Lauri
20.01.2019 12:38:31

The Jack: Olisi kiva tietää kuinka kauan yksi putki kestää kitarassa? Itse olen ollut aina varmaan liioittelevan tarkka siitä, ettei kuumana olevaa putkivahvaria saa siirtää eikä kolistella. Eikö kuuman putken täristäminen, jos ei nyt heti rikota niin ainakin lyhentää huomattavasti sen elinaikaa?

Eiköhän nuo putket tule kestämään vähintäänkin kymmeniä tuhansia tunteja käyttöä. Tietysti aina on mahdollista, että kitaraan sattuu menemään huono yksilö mikä hajoaa tosi nopeasti. Kuumien putkien täristäminen ei riko niitä tai lyhennä elinikää. Veikkaisin että Valvebuckerissa käytetään autoradioihin suunniteltuja putkiä, mitkä toimivat pienellä anodijännitteellä ja kestävät karuja olosuhteita tosi hyvin.
Mikko1978
20.01.2019 13:02:49
The Jack: Olisi kiva tietää kuinka kauan yksi putki kestää kitarassa? Itse olen ollut aina varmaan liioittelevan tarkka siitä, ettei kuumana olevaa putkivahvaria saa siirtää eikä kolistella. Eikö kuuman putken täristäminen, jos ei nyt heti rikota niin ainakin lyhentää huomattavasti sen elinaikaa? Ruokankaan videollakin alkaa kitara putket hehkuen iskeytyä soittajan polvea vasten heti kun säröpedaali poljetaan päälle. Nyt noita 40-luvun NOS-putkia on varastossa, mutta +5000 euron kitaran pitäisi olla soitettavissa vielä vuosikymmenten päästä. Tai ehkä rahamiehet ajattelee asian toisin, ja vain hyvä soundi tänään merkitsee.

Rahamiesten ei tarvitse ajatella tuollaisia, koska rahalla asiat voi aina hoitaa tavalla tai toisella. Jos ei ole rahamies, niin silloin tarvitsee ajatella asioita hieman enemmän. Vahvistimien putkia käytetään totaalisen eri tavalla kuin tuossa Ruokankaan mikissä. Ruokangas käyttää putkia matalalla jännitteellä eikä niillä tavoitella säröä. Vahvistimen putkia taasen kuormitetaan aivan eri tavalla. Tämä näkyy voimakkaasti käyttöiässä. Jos Ruokanakaan varastojen riittävyys epäilyttää, niin osta laatikollinen niitä putkia omaan varastoon. Nämä putket eivät ole kalliita ja niitä on hyvin tarjolla.
The Jack
20.01.2019 15:35:37
Mikko1978: Jos Ruokanakaan varastojen riittävyys epäilyttää, niin osta laatikollinen niitä putkia omaan varastoon. Nämä putket eivät ole kalliita ja niitä on hyvin tarjolla.

Mitä putkia ne oikein on ja mitä maksavat? Tiedän että Toisen Maailmansodan ajalta jäi suuri määrä käyttämättömiä putkia varastoon, mutta se aika jolloin ne oli halpoja on kait jo ohi. Tuntuu ihmeelliseltä, että sillä mitä minä ymmärrän halvalla putkella ostettaisiin enää näitä 80 v. putkia. Olen hamstrannut uusia perusputkia vahvareihin varastoon, ja nekin on kirpaisseet ihan tarpeeksi. Olen itsekin siinä mielessä rahamies, että soittolaitteissa on kiitettävästi rahaa kiinni. Mun filosofia on kuitenkin, että kerran se vain kirpaisee. Voin maksaa kerralla kunnon könttäsumman, mutta en halua sitoutua kuukausimaksuihin enkä jatkuviin huoltoihin. Tämä Valvebucker ei vaikuta kovin huoltovapaalta vehkeeltä, mutta voin olla kovin väärässäkin.

Tuli tuosta lämpökamerajutusta vielä mieleen, että mun putkivahvarit kuumenee erittäin vaihtelevasti huoneenlämpötilan mukaan. Soittohuoneessa on talvisin ehkä +18 C, ja silloin putkivahvarit lämpenee, mutta ei varsinaisesti muutu kuumaksi. Kesällä voi olla sitten +28 C ja silloin vahvarin ritilä on tulikuuma.
Mikko1978
20.01.2019 15:56:02 (muokattu 20.01.2019 17:21:05)
The Jack: Mitä putkia ne oikein on ja mitä maksavat? Tiedän että Toisen Maailmansodan ajalta jäi suuri määrä käyttämättömiä putkia varastoon, mutta se aika jolloin ne oli halpoja on kait jo ohi. Tuntuu ihmeelliseltä, että sillä mitä minä ymmärrän halvalla putkella ostettaisiin enää näitä 80 v. putkia. Olen hamstrannut uusia perusputkia vahvareihin varastoon, ja nekin on kirpaisseet ihan tarpeeksi. Olen itsekin siinä mielessä rahamies, että soittolaitteissa on kiitettävästi rahaa kiinni. Mun filosofia on kuitenkin, että kerran se vain kirpaisee. Voin maksaa kerralla kunnon könttäsumman, mutta en halua sitoutua kuukausimaksuihin enkä jatkuviin huoltoihin. Tämä Valvebucker ei vaikuta kovin huoltovapaalta vehkeeltä, mutta voin olla kovin väärässäkin.

Tuli tuosta lämpökamerajutusta vielä mieleen, että mun putkivahvarit kuumenee erittäin vaihtelevasti huoneenlämpötilan mukaan. Soittohuoneessa on talvisin ehkä +18 C, ja silloin putkivahvarit lämpenee, mutta ei varsinaisesti muutu kuumaksi. Kesällä voi olla sitten +28 C ja silloin vahvarin ritilä on tulikuuma.

Ne putket, joita sinäkin hamstraat vahvistimiin, ovat kysyttyjä ja niiden hinta on sen mukainen. Aktiivimikkiin soveltuvat putket ovat eri tyyppisiä ja niille ei nykypäivänä taida löytyä kovin monta käyttötarkoitusta. Siksi hinta ei nouse samaan malliin kuin joiden yleisten etuasteputkien.

Edelleen kannattaa muistaa se, että mikin vahvistiminen tehonkulutus on pari wattia. Ei sillä teholla lämmitetän kitaraa tulikuumaksi missään säässä. Lämpökuvissa kitaran runko näkyy olevan noin 25 asteinen, joten aika lämpimässä nuo kuvat on otettu.
tuskiz
20.01.2019 17:15:14
Aika hassu keksintö.

Moi Juha.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Sammo
21.01.2019 12:34:02
Smart Belle SR-71

Eli 70s Dumble transistoreilla. 100W:n pääte ja mun mielestä kuulostaa todella hyvältä varsinkin tuo Gibsonilla vedetty:
https://www.youtube.com/watch?v=tepE5z0sLqQ& (0:00 puhetta, 3:40 eka näyte ja 5:40 toka näyte),

Hinta jää puheiden mukaan reiluun tuhanteen taalaan. Mulla on Ethos Amp jossa on 30W:n pääte ja se kuulostaa mun korvaan todella hyvältä mutta päätteestä loppuu bändin kanssa hönkä, tuossa riittäisi. Jäämme odottelemaan.
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
Tinippa84
21.01.2019 12:49:48 (muokattu 21.01.2019 12:54:05)

The Jack: Mitä putkia ne oikein on ja mitä maksavat?

Linkin https://ruokangas.com/spotlight/captain-nemo/ toisen kuvan perusteella putket on vanhaa USSR varastoa. Veikkaan, että 6N1P tai 6N2P. Sisusten värin perusteella EV mallia (milspec.), joten ainakaan ei tarvitse murehtia tärinästä tai käyttöiästä.
https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
Shredator
21.01.2019 13:52:34

TC Electronicilta näköjään tulossa uutta söpön pinkkiä pitch shifteriä.
https://www.thomann.de/fi/tc_electronic_brainwaves_pitch_shifter.htm

Tilasin siltä istumalta.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Shredator
23.01.2019 14:35:23

Bognerilta Ecstasy 25-mininuppi.
TTV
23.01.2019 18:04:17
Shredator: Bognerilta Ecstasy 25-mininuppi.

Tässä alkaa jo olemaan kuolattavaa :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
munkero
23.01.2019 18:37:23
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Kivijalka
23.01.2019 19:33:35
munkero: http://www.vintagekramer.com/company80.htm

Hohohoo!

Jersey Star ja Nightswan... :,O
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
munkero
23.01.2019 19:52:30
Kivijalka: Jersey Star ja Nightswan... :,O

Mutta herättää kyllä kysymyksiä: Missä tehty? Paljonko? Koska?
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Shredator
24.01.2019 07:11:37

mrk
24.01.2019 11:08:03
Marshallilta 20-wattiset JCM800 ja 1959 Plexiin perustuvat miniversiot:
https://blog.richtonemusic.co.uk/po … 019-marshalls-new-studio-amp-range/
"Short On Long Term Goals"
Shredator
24.01.2019 11:10:33

mrk: Marshallilta 20-wattiset JCM800 ja 1959 Plexiin perustuvat miniversiot:
https://blog.richtonemusic.co.uk/po … 019-marshalls-new-studio-amp-range/

Jaahas, se meni taas osteluksi :D
Skebaristi
24.01.2019 11:38:55

www.facebook.com/mofojonesband www.instagram.com/mofojonesband
velipekka
24.01.2019 11:47:15
Mini 1959 taitaa kivuta tilauslistan kärkeen...
antikristus
24.01.2019 12:03:32

Jacksonilta pitkä liuta uusia signatureja ja Juggernaut Pro:hon on löytyny 20 radiuksen otelautoi!
Jackson-mies
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)