Velokki 15.01.2019 21:11:17 | |
---|
Olisi tarkoitus ruveta tekemään itsenäisesti pieniä elektroniikkahommia kitaroihin. Yksi tärkeä askel on nyt juottimen ostaminen - minkälaista kolvia suosittelette? Hinta ei sais mennä mielellään 150€ yli. Ideaalisti ajattelin että 20-100€ kun käyttää, pitäis saada sellainen järkevä, joka kestää. Eli ehdotuksia, kokemuksia? Kiitoksia! |
73nd3r 15.01.2019 21:26:47 | |
---|
|
studio 17.01.2019 08:01:45 | |
---|
|
studio: Tämä on ollut erittäin hyvä hintaansa nähden. Lämpiää nopeasti ja tehot riittää isompaakin klönttiin. Paljon eri kärkiä saatavilla. Olen juottanut sillä jo pari tuhatta konkkaa ja vielä toimii kuin uutena. https://www.elfadistrelec.fi/fi/juo … 9d/p/18254068?queryFromSuggest=true Kokeilin itse tätä linkin juotinasemaa yhdessä tilaisuudessa. Se oli näppärän kokoinen ja hyvin käteen sopiva, ketterä juotinosa sekä kaapeli. Harkitsin jopa tällaisen ostamista pieniin töihin (pedaalit yms. piirilevyt). Olen toistaiseksi kuitenkin käyttänyt edelleen kaikkeen juottamiseen vanhaa verkkovirtaan kytkettyä Weller Magnastat (W 61) juotinta. En varsinaisesti suosittele tätä juotinta viestietjun aloittajalle järeän kokonsa vuoksi, mutta siitä tuli mieleen, että kun yhteen hyvään työkaluun tottuu ja oppii sen niksit, sillä saa rajoituksistaankin huolimatta laadukasta jälkeä. Olen suosinut kömpelyydestään huolimatta Magnastatia, koska sen alkuperäiset kärjet ovat edelleen täysin uutta vastaavassa kunnossa, johtavat lämmön nopeasti niin piirilevyyn kuin isoon turret-nastaan tai potentiometrin pohjaan. Juotoksen laatu (laadukas kärki) ja nopeä lämmönsiirto ovat olleet utselleni tärkeimmät kriteerit. Mielestäni kannattaa, jos mahdollista, kokeilla vaikka jossain yhteydessä muutamaa laadukasta laitetta ja ottaa se, jolla saa parasta jälkeä aikaa sekä parhaan tuntuman ihan omassa kädessä. |
ituvirtanen 21.01.2019 23:26:19 | |
---|
Lukkoon lukkoon lukkoon... |
anapena 22.01.2019 11:34:31 | |
---|
Mä kans ostin joskus 2kyt vuotta sitten magnastatin. Ainoa huono puoli on melko kalliit kärjet, mutta kestäähän ne jos niistä pitää huolen. Mulla tais yks mennä huonoksi, kun sulattelin jotain muovia sillä. Johtokin voisi olla vähän pidempi ja notkeampi, mutta en valita. Yleisesti ottaen suosittelen hankkimaan tip refresh-tököttiä. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |