![]() 19.01.2019 14:08:46 | |
---|---|
Sarko: Käyttääkö toi kitaramikki jotain NOS-putkia vai jotain turakaisten naurettavia Sovtekkeja... Siinä käytetään tietääkseni jotain 40-luvun NOS-putkia. Putken tyypistä ei ole tietoa, mutta Ruokangas on kuulemma ostanut niitä ns. riittävästi varastoon. Jos se on vähän harvinaisempi putkityyppi, niitä saa yleensä tosi edullisesti, vaikka nosseja ovatkin. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 19.01.2019 14:20:09 | |
TTV: En ota itseeni, samaa mieltä olen tästä. Omalta kantiltani koitan mieltää vaan tällaisen innovaation edut nykytilanteeseen nähden. EQ muokkaus ja esivahvistus putkimaisesti ovat ne ilmeiset. Toteutus pitää vaan olla niin simppeli, ettei se hankaloita "perinteistä" kitaran käsittelyä. Jos powerointi menee mutkikkaaksi tai skeba hehkuu hukkalämmöstä, niin silloin alkaa idea katoamaan. Tronicalin autovirityskoneisto ei lyönyt itseään läpi, vaikka perusteluna oli virityksen helpottaminen. Evertune menestynee paremmin, koska se ei vaikuta käyttöönoton jälkeen kitaran päivittäiseen käyttöön. Aktiivimikkejä ja EQ:ta ja mallintamista löytyy kitaroista, ehkä sinne putkikin mahtuu. Sulla on ihan asiallista pohdintaa. Mä kritisoin tuollaista "kokeilematta paska" ajattelua, missä kaikki lytätään suoriltaan. Eikä Juha varmaan itsekään kuvitellut, että vuoden -19 alusta kaikissa Gibsoneissa ja Fendereissä olisi putkimikit. Eiköhän se ole ihan vaan kokeellinen innovaatio lähinnä rakkaudesta lajiin. Joten eräiden ei välttämättä kannattaisi niin paljon verenpainettaan tämän takia nostaa. Putkimikin digiversio onkin sitten puritanisteille se viimeinen niitti :-) No tämä! :D :D Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 19.01.2019 14:26:21 | |
Sarko: Käyttääkö toi kitaramikki jotain NOS-putkia vai jotain turakaisten naurettavia Sovtekkeja... Putkimikissä parasta on se, ettei enää tarvitse itse testata soundin hyvyyttä. Sen voi laskea suoraan helposta matemaattisesta kaavasta. H(alaindeksi)s = (a*r)^p Soundin hyvyys = ikä kertaa harvinaisuus potenssiin hinta. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 19.01.2019 14:44:25 | |
Kaikkea sitä. Kohta joku keksii rakentaa kaikuominaisuuden vahvistimeen! Hah hah, kaikkea sitä! "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart | |
![]() 19.01.2019 15:09:35 | |
TTV: Hallun tekstiin vain tartuin ja sitä kauhistelin :-) Millä tuo putkimikki nyt sitten poweroidaan? Pattereilla, ulkoisella syötöllä, .... ja millä jännitetasolla? Jos ulkoisesti, niin mistä se revitään helpoimmin? EDIT: Juhan videosta käy ilmi, että valvebucker-kitara kytketään muuhun kamastoon erillisen Valvebucker-purnukan kautta, joka syöttää mikkiin 12VAC jännitteen, jonka se tuottaa taas muualta saamastaan sähköstä. Eli, kitara kytkeytyy Valvebucker-boxiin ja siitä vasta eteenpäin signaalitiellä. Käytännössä tuo vaatii vain poweroinnin järjestämisen tolle boxille. Tonnin setelin arvoinen kysymys: muuttuisiko saundi oleellisesti, jos se putkikytkentä olisikin Valvebucker-purnukassa eikä kitarassa? Mikrofoni tuottaa millivoltteja ja todella heikkoa virtaa. Mitä lähempänä signaalinvahvistus on keloja, sitä "puhtaampana" sitä voidaan vahvistaa. Ymmärtääkseni esim. EMG-mikit on todella heikkoulostuloisia käämityksen suhteen, mutta signaalivahvistus itse mikissä tuottaa suhteessa häiriöttömämmän ja voimakkaamman signaalin. Jos välissä on pitkä piuha, toimii se myös soundia tummentava lo-pass-filtterinä kondensaattorina. Aivan samoin voisit kysyä, miksei EMG-mikin etuaste ole erillisessä purkissa. Ei se vain ole sama asia missä kohtaa signaali vahvistetaan. | |
![]() 19.01.2019 17:05:05 | |
Tympee Huttunen: Mikrofoni tuottaa millivoltteja ja todella heikkoa virtaa. Mitä lähempänä signaalinvahvistus on keloja, sitä "puhtaampana" sitä voidaan vahvistaa. Ymmärtääkseni esim. EMG-mikit on todella heikkoulostuloisia käämityksen suhteen, mutta signaalivahvistus itse mikissä tuottaa suhteessa häiriöttömämmän ja voimakkaamman signaalin. Jos välissä on pitkä piuha, toimii se myös soundia tummentava lo-pass-filtterinä kondensaattorina. Aivan samoin voisit kysyä, miksei EMG-mikin etuaste ole erillisessä purkissa. Ei se vain ole sama asia missä kohtaa signaali vahvistetaan. No joo, tuo on osittain totta, riippuu paljon mikin toteutuksesta. EMG:t ovat aika heikkoja perussignaaliltaan. Seymour Duncan teki vahvistinasteet sekä aktiivimikeille että passiivimikeille, eli samaa mahdollisimman aikaista puhtaan signaalin vahvistusta myös tavallisten mikkien yhteyteen. Sekä EMG että SD käyttävät pintaliitoselektroniikkaa ja patteripowerointia, joihin verrattuna putkivahvistin erillispoweroinnillaan on "ei niin tyypillinen" innovaatio, retro- tai vintagevaatio pikemminkin :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
![]() 19.01.2019 23:55:09 (muokattu 19.01.2019 23:57:34) | |
No on täällä taas vedetty hernettä nenään... Mikäs tässä Ruokankaan systeemissä nyt on niin järisyttävää? Ainakin Takaminella on ollut akkareissa - siis kitaroissa, joissa lähtökohtaisesti ei varmaan saisi olla sähköä lainkaan - mainioita putkietuvahvistimia (CoolTube) jo kauan. Jossain vaiheessa oli myös virransyöttömahdollisuus pedaalista kitaraan (Takamine DI+). Juha on nyt hiukan jalostanut ideaa ja tehnyt ihan mielenkiintoisen konseptin sähkökitaralle. Itse näen mikin ulkonäössä Ruokankaan oman tyylin ohella samaa henkeä kuin Versoulin kitaroissa. Varsinkin puupinnan keskellä mikkisysteemi näyttää hemmetin hyvältä. Jotenkin tässä vaan taas tulee mieleen ne tyypit, jotka 60-luvulla huuteli Dylanille Juudasta. Juha, turn it up and play it fucking loud! :) | |
![]() 20.01.2019 07:01:14 (muokattu 20.01.2019 07:01:35) | |
Mietin, että jotain tuttua tuossa Valvebuckerissa on, ja sitten se valkeni: steampunk! Ja kuinka ollakaan kun menin käymään Ruokankaan sivuilla: https://ruokangas.com/spotlight/captain-nemo/ Tuossa valossa Valvebucker on ihan looginen :) | |
![]() 20.01.2019 08:43:48 | |
Olisi kiva tietää kuinka kauan yksi putki kestää kitarassa? Itse olen ollut aina varmaan liioittelevan tarkka siitä, ettei kuumana olevaa putkivahvaria saa siirtää eikä kolistella. Eikö kuuman putken täristäminen, jos ei nyt heti rikota niin ainakin lyhentää huomattavasti sen elinaikaa? Ruokankaan videollakin alkaa kitara putket hehkuen iskeytyä soittajan polvea vasten heti kun säröpedaali poljetaan päälle. Nyt noita 40-luvun NOS-putkia on varastossa, mutta +5000 euron kitaran pitäisi olla soitettavissa vielä vuosikymmenten päästä. Tai ehkä rahamiehet ajattelee asian toisin, ja vain hyvä soundi tänään merkitsee. Hyvältä YouTube-pätkä kuulostaa, mutta toisaalta en havaitse mitään ylivertaisuutta. Hyviä ja häiriöttömiä mikkejä on saatavilla monilta valmistajilta, eikä vastaavien clean-soundien ottaminen laadukkaasta Fenderistä ole ongelma. Särösoundi oli sen sijaan mielenkiintoinen ja sitä olisi kuullut mieluusti enemmänkin. | |
![]() 20.01.2019 09:09:17 | |
trih: Mietin, että jotain tuttua tuossa Valvebuckerissa on, ja sitten se valkeni: steampunk! Ja kuinka ollakaan kun menin käymään Ruokankaan sivuilla: https://ruokangas.com/spotlight/captain-nemo/ Tuossa valossa Valvebucker on ihan looginen :) On tuo kyllä ihan helvetin hieno kitara :-D siis ihan naurettavan hieno. Niin hieno ettei se enää ole soittajalle, se kuuluu jonkun hammaslääkärin tai juristin seinälle roikkumaan. Maailmassa on ihan oikeasti ihmisiä joille mikään ei ole riittävän kallista...... ehkä nää tavarat vastaa heidän tarpeisiin. Ihan oikeastiko se käsin taltalla kaivertaa nuo kaikki koristelutkin? olin luullut, että jollain yläjyrsimen tapaisella automaattityökälulla ne tehdään. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 20.01.2019 09:15:13 | |
The Jack: Olisi kiva tietää kuinka kauan yksi putki kestää kitarassa? Itse olen ollut aina varmaan liioittelevan tarkka siitä, ettei kuumana olevaa putkivahvaria saa siirtää eikä kolistella. Eikö kuuman putken täristäminen, jos ei nyt heti rikota niin ainakin lyhentää huomattavasti sen elinaikaa? Ruokankaan videollakin alkaa kitara putket hehkuen iskeytyä soittajan polvea vasten heti kun säröpedaali poljetaan päälle. Nyt noita 40-luvun NOS-putkia on varastossa, mutta +5000 euron kitaran pitäisi olla soitettavissa vielä vuosikymmenten päästä. Tai ehkä rahamiehet ajattelee asian toisin, ja vain hyvä soundi tänään merkitsee. Hyvältä YouTube-pätkä kuulostaa, mutta toisaalta en havaitse mitään ylivertaisuutta. Hyviä ja häiriöttömiä mikkejä on saatavilla monilta valmistajilta, eikä vastaavien clean-soundien ottaminen laadukkaasta Fenderistä ole ongelma. Särösoundi oli sen sijaan mielenkiintoinen ja sitä olisi kuullut mieluusti enemmänkin. No en tiedä, mutta eiköhän ne ole tuotakin asiaa miettineet. Onhan putkia käytetty kuuraketissakin. Mulla on sellainen käsitys, että ne on pääteputket, jotka on erityisen herkkiä hajoamaan ja että se on putkivahvistin jonka olisi hyvä antaa hiukan jäähtyä ennen kuin lähtee keikan jälkeen pakkaseen sitä ronttaamaan. Mutta en tiedä tätäkään ja nää nyt on vain mun luuloja. Etuasteputkethan nyt kestää muutenkin maailman tappiin saatika sitten jotkut laadukkaammat NOS putket ei hajoa varmaan ikinä..... tai no käsi ylös jolla on etuasteputkia rikkoutunut? mulla ne on tullut vaihdettua muista syistä kuin rikkoutumisen takia. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 20.01.2019 09:32:09 | |
TTV: Jos powerointi menee mutkikkaaksi tai skeba hehkuu hukkalämmöstä, niin silloin alkaa idea katoamaan. Tuossa kitarassa näyttää olevan 2 etuasteputkea. Tyypillisessä sellaisessa lämmitystehoa on 1.2W eli kahdesta putkesta 2.4W yhteensä. Vertailun vuoksi joku älyluuri kuluttaa enemmän jossain sopivassa peli- tai videosessiossa. Ja valtaosa älyluurinkin tehonkulutuksesta muuttuu lämmöksi. Kärventyykö sormet sitä käyttäessä? | |
![]() 20.01.2019 10:08:28 | |
Jymi: Vertailun vuoksi joku älyluuri kuluttaa enemmän jossain sopivassa peli- tai videosessiossa. Ja valtaosa älyluurinkin tehonkulutuksesta muuttuu lämmöksi. Kärventyykö sormet sitä käyttäessä? Sonyn Xperia on ainakin jo pelkän puolen tunnin puhelun tai nettiselailun jälkeen kuuma, vaikka ei sormia kärvennäkään. Samaa on tehneet kaikki edeltävätkin puhelimeni. Olisi mahdotonta hyväksyä ainakaan kesäaikaan lähellekään vastaavaa lämpöä kitarassa. | |
![]() 20.01.2019 11:01:54 | |
Jos olisitte videon katsoneet, niin selviäisi toi lämpenemis-asia oikein lämpökamerakuvilla :D Toki jokainen voi vaikka putkipedaalin pintaa hiplailla, jos asia askarruttaa Mitä taas putkien hajoamiseen tulee, niin tosiaan onhan noita lattiamallin pedaaleissakin, joita potkitaan päälle ja pois. Omassa käytössä ei edes nuo ole hajonneet. | |
![]() 20.01.2019 11:31:04 (muokattu 20.01.2019 13:27:07) | |
------ En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 20.01.2019 11:43:07 | |
Tympee Huttunen: Mitä taas putkien hajoamiseen tulee, niin tosiaan onhan noita lattiamallin pedaaleissakin, joita potkitaan päälle ja pois. Omassa käytössä ei edes nuo ole hajonneet. Mutta jos kitaralla soittaa näin, niin eikö joudu lasinsirpaleita siivoamaan mikäli lasiputki kitaran sisällä? https://youtu.be/7H8ft4eVwAM?t=267 Ihan vakavissani harkitsin itsekin Mesan V-Twin pedaalia jokin aika sitten. Se on kuitenkin jämäkkä peli, ja pedaali kunnolla kiinnitettynä lautaan putket ei varmaan juurikaan tärähtele siitä että jalalla painetaan kytkintä. Sen sijaan kitara joutuu ottamaan vastaan jatkuvaa pientä iskua ja tärähtelyä, vaikka soittaisi istuen. | |
![]() 20.01.2019 11:45:25 | |
The Jack: Olisi kiva tietää kuinka kauan yksi putki kestää kitarassa? Itse olen ollut aina varmaan liioittelevan tarkka siitä, ettei kuumana olevaa putkivahvaria saa siirtää eikä kolistella. Eikö kuuman putken täristäminen, jos ei nyt heti rikota niin ainakin lyhentää huomattavasti sen elinaikaa? Ruokankaan videollakin alkaa kitara putket hehkuen iskeytyä soittajan polvea vasten heti kun säröpedaali poljetaan päälle. Nyt noita 40-luvun NOS-putkia on varastossa, mutta +5000 euron kitaran pitäisi olla soitettavissa vielä vuosikymmenten päästä. Tai ehkä rahamiehet ajattelee asian toisin, ja vain hyvä soundi tänään merkitsee. Toisaalta, kyllä mä pitkään roudasin Bluetonen nuppia treeneissä, eli kesät talvet heti treenien jälkeen autoon ja kotiin - oli sitten 20 astetta pakkasta tai ei. Kyllä ne putket siellä autossa äkkiä jäähtyi. :) Sama kitaroilla, ei siinä ehditty lämmitellä tai jäähdytellä, vaan suoraan autosta pakkasesta soittoon ja soiton jälkeen takaisin pakkaseen autoon. Ja kamat oli siis aina duunipäivän autossa, koska treenit olivat aina suoraan työpäivän jälkeen. Kitaran kaula oli kyllä välillä mielenkiintoisen kylmä, kun alettiin soittamaan. :) Eipä mulla ole ollut mitään ongelmia asian suhteen ikinä. Yksittäistapaus ei silti tietenkään tarkoita, etteikö ongelmia voisi olla. Onhan tuo käsittääkseni ihan kiistaton fakta, että pitäisi antaa jäähtyä rauhassa (ja skebojen lämmetä rauhassa). Pointti lähinnä, ettei ne nyt heti hajoa, vaikkei ohjekirjan mukaan menisikään. Kai tähänkin vaikuttaa myös tuotteen laadukkuus. Hyvältä YouTube-pätkä kuulostaa, mutta toisaalta en havaitse mitään ylivertaisuutta. Hyviä ja häiriöttömiä mikkejä on saatavilla monilta valmistajilta, eikä vastaavien clean-soundien ottaminen laadukkaasta Fenderistä ole ongelma. Särösoundi oli sen sijaan mielenkiintoinen ja sitä olisi kuullut mieluusti enemmänkin. Youtube taitaa äänenlaatunsa ansiosta hukata eroja ihan merkittävästikin. Näin luulen. Ja toisaalta, pistin Tokaihin originaalimikit siinä aikaisemmin olleiden BKP:n Irish Tourien tilalle ja kyllä niissäkin on pakko kysyä, että mistä niissä BKP:ssa (ja muissa monen sadan putiikeissa) oikein maksetaan. Eipä silti, kyllä maksan satasia huuhaasta ihan tietoisesti ja hyvin mielin, eli tarkoitus ei ollut jeesustella asian suhteen. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 20.01.2019 11:48:19 | |
Mitä jos joku menisi sinne Turenki-Janakkalaan ja kokeilisi laitetta tai kysyisi vaikka Ruokankaalta Instagramissa. Jotenkin tosi nuivaa tällainen nettikeskustelu. Jo toisen kerran tässä topikissa ollaan maisemissa missä vielä 10 vuotta sitten emme olleet täällä mnetissä. Vinnie Moore is more. | |
![]() 20.01.2019 11:55:20 | |
rosberg: Mitä jos joku menisi sinne Turenki-Janakkalaan ja kokeilisi laitetta tai kysyisi vaikka Ruokankaalta Instagramissa. Jotenkin tosi nuivaa tällainen nettikeskustelu. Jo toisen kerran tässä topikissa ollaan maisemissa missä vielä 10 vuotta sitten emme olleet täällä mnetissä. Huono idea, faktat pilaavat hyvän keskustelun. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 20.01.2019 12:15:17 | |
Laulava Kylätohtori: Youtube taitaa äänenlaatunsa ansiosta hukata eroja ihan merkittävästikin. Näin luulen. Ja toisaalta, pistin Tokaihin originaalimikit siinä aikaisemmin olleiden BKP:n Irish Tourien tilalle ja kyllä niissäkin on pakko kysyä, että mistä niissä BKP:ssa (ja muissa monen sadan putiikeissa) oikein maksetaan. Eipä silti, kyllä maksan satasia huuhaasta ihan tietoisesti ja hyvin mielin, eli tarkoitus ei ollut jeesustella asian suhteen. Vähän offtopikkia mutta komppaan. Itellä loppu ymmärtämys kun laitoin puuhastelukitaraan uraltonen nimettömän alnico 5 mikin. Hinta oli jotain 20 euroa ja soundi ihan sama jollei parempi kukn duncaneissa. Noista halpiksista on tietty vaikea löytää hyvät välistä mutta tuntuis et kiinan insinöörikin on oppinu ettei siinä käämilangan määrässä sovi pihistellä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)